P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuossa vielä visuaalisessa muodossa nopeus, kaasunasento, pyydetty ja mitattu paine:

VictorKilo: http://jarim.hiekkalaatikko.org/opcom/O ... orKilo.jpg
Oma: http://jarim.hiekkalaatikko.org/opcom/O ... maatta.jpg
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Jos anturi on jo vaihdettu uuteen, niin jäljelle taitaa jäädä johdot ja ECU. Vai voiko esim hukkaportin vika aiheuttaa nuo luvut? Eli ovat ihan oikein mitattuja vääriä arvoja. Tuossa 42-52 sekunnin välillä näkyy aivan selvästi tuo mainitsemani turbo-veivi!! Kaasu oli kuten käppyrästä näkyy aika tasaisesti pohjassa mutta turbo seilaa.

On muuten todella havainnolliset käppyrät! Täytyy nuo kädessä mennä suraavaksi huoltoon. :mrgreen:
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ole vielä koneella uudempaa wissiä, joten mitenkä mahtaa ttid turbojen ohjaus toimia
- paine/alipainekellolla
- servomoottorilla
- siipiä muuttamalla
- hukkaportilla
:?:

Jos tyhjäkäynnillä pitempään on ahtoputken paine selkeästi korkeampi kuin ilmanpaine, niin kai siellä täytyy joku turboahdin olla tuottamassa painetta. Ja näin ei ilmeisesti pitäisi olla.
Olisiko nyt turbon ohjaus jumissa niin että tuottaa koko ajan max ahtoja. Mikäli ali/paine toiminen niin magneettiventtiili tai letkuvika tai sähkökäyttöisenä servomoottorivika.
Mitä mieltä :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ulkoisen painemittarin jos saisi kiinni tuonne imusarjaan niin näkisi onko siellä oikeasti nuo paineet mitä anturi kertoo? Nuo alipainekellot tai niiden ohjaus voisi tosiaan olla syynä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

petrisa kirjoitti:Ei ole vielä koneella uudempaa wissiä, joten mitenkä mahtaa ttid turbojen ohjaus toimia
- paine/alipainekellolla
- servomoottorilla
- siipiä muuttamalla
- hukkaportilla
:?:

Jos tyhjäkäynnillä pitempään on ahtoputken paine selkeästi korkeampi kuin ilmanpaine, niin kai siellä täytyy joku turboahdin olla tuottamassa painetta. Ja näin ei ilmeisesti pitäisi olla.
Olisiko nyt turbon ohjaus jumissa niin että tuottaa koko ajan max ahtoja. Mikäli ali/paine toiminen niin magneettiventtiili tai letkuvika tai sähkökäyttöisenä servomoottorivika.
Mitä mieltä :?:
Kiinteäsiipiset turbot ja perinteiset hukkaportit + mankkuvenat. Magneettiventtiili voisi olla yksi pontetiaalinen vikakohde tai niiden letkut.

"
93SC TTiD
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Selvä, eli pakokaasujen hukkaportilla ohjataan turboja.

Jomman kumman magneettiventtiili tai letku voi olla rikki, jolloin hukkaportti ei aukea.
Voi periaatteessa olla vastaavasti myös itse hukkaportti tai sen säätötanko jumissa.
Nyt, jos pystyisi testerillä tai op-com:lla tekemään pakko-ohjaustestit hukkaporteille eli ajamaan niitä kiinni ja auki edestakaisin, pitäisi näkyä paineanturissa ja ilmamassassa pientä muutosta. Myös mahdollisesti, jos näkee turboihin, niin tarkistaa silmämääräisesti liikkuuko tanko.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Pipo kirjoitti: Hieman erityyppiset oireet kuin minulla. Omassani vedon puhdittomuus on tasaisen huonoa pienillä kierroksilla aina tuonne ~2700 asti. Limp moodi ei ole missään vaiheessa iskenyt päälle. Tosin tänään moottori tuntui pirteämmältä, ihan kuin oireet olisi itsestään häviämässä. Pakkovitosella/kutosella ja pikkukierroksilla turbo ei enää veivannut ja puhtia oli mielestäni enemmän.
Tänään sitten keltainen helikopteri oli tipotiessään ja moottorin puhti palannut takaisin. Olisikohan motti sulanut lauantaina auringonpaisteessa? Viikon verran tuota vikavaloa sai katsella, eikä paineanturin putsaamisella ollut mitään vaikutusta. Ilmeisesti anturissa ei sitten mitään vikaa ollutkaan. Toivottavasti Viktorkilon ongelma ratkeaa.
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Tämän päivän osa-arvonnassa uusi ECU ei tuottanut mitään muutosta. Ensi viikon tiistaina tarkoitus on jättää auto huoltamolle ja ottaa sijaisauto käyttöön kunnes arvonnassa osuu voitto kohdalle. Katsoivat kyllä käppyröitä jotka jätin heille mutta eivät suostuneet spekuloimaan seuraavaa vikakohteen etsintää. Totesivat vain lopuksi että pihalla seisoo tuliterä TTiD josta aletaan kokeilla osia omaani.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
aero
-
Viestit: 8696
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja aero »

"Joo tää helpotti kun nostettiin tosta toisesta autosta koko konehuoneen sisältö. Kymppitonni, kiitos."

Sori, ei saa piruilla, mutta tuo tuli ekana mieleen...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

kyllä nää mittasuhteet alkaa itseänikin huvittaa. Ajattelin lähinnä rekisterikilpien vaihtoa sen uuden kanssa. Se olis paremman värinenkin.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Eräällä toisella Saab aiheisella foorumilla on tuore tapaus jossa 2008 1.9 TTiD tuntui hengettömältä alakierroksilla (1000-2000rpm), eikä nostanut kunnolla ahtopainetta. Ei ollut antanut vikakoodia. Kirjoittaja vaihtoi turpojen turpojen alipaineventtiilit (ovat samanlaiset) päittäin. Hengettömyys kuulemma siirtyi yläkierroksille eli vika oli tuossa alipaineventtiilissä.
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

No niin, nyt on toivottavasti auto ehjätty ihan oikeasti! :D

Autolle oli varattu huoltoaikaa koko tiistai ja keskiviikosta puoli päivää. Antoivat minulle sijaisauton (Opel Meriva, yäks!) jolla ajella pari päivää kun selvittävät mysteeriä. Eilen keskiviikkona tuli sitten puhelu että ny olis se saappi korjattu. Ratkaisu oli lopulta löytynyt kuitenkin siitä ilmanpaineanturista (MAP?) Olivat ekalla kerralla arponeet vääränlaisen anturin sinne ja ei ihme kun vika jatkui. Nyt sitten olivat hoksanneet koittaa uudesta autosta anturia ja vika ehjääntyi sillä. Hinta kuulemma 450 euroa anturilla!!! ja tunnin työn aikovat veloittaa, kun olivat itse mokanneet koko jutun. Sovittiin että laskuttavat parin viikon kuluttua jos ei vika uusiudu. Ei mitään käryä mistä heitti herra tuon hinnan kun varaosakauppiasappiukon kanssa tarkastettiin osan listahinta niin ainakin Rauman Varaosahalli pystyy jälleenmyymään ko. osan alle satasella. No täytyy soittaa huomenna sinne korjaamolle että heitä yritetään kusettaa jos he eivät sitten minua. Mielenkiintoinen juttu tuo anturi kun rekisterinumerolla hakee varaosaliikkeen tiedostoista niin antaa Boschin tuotteen nro. 0281002437 (oliskohan se mitä ekaksi yrittivät sovittaa?). Katsoin nykyisen anturin kyljestä osa numeron 0281006102 joka siis truntuu pelittävän hyvin ja jonka hinta pitäisi siis olla alle 100 euroa. Että tiedoksi muille kun tarvii hankkia kyseistä anturia TTiD koneeseen.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

No hyvä, että pelittää. EPC antaa eri anturit DTH ja DTR-koneille ja ilmeisesti tuo 437-loppuinen on DTH:n anturi. Toisaalta 3-bar mappi/lämpötila-anturi tuokin on, joten joku kirjanoppinut voi kertoa, miksi se ei toimi :)

Monessa nettikatalogissa kyllä tarjotaan samaa osaa molempiin koneisiin.
93SC TTiD
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Ja sekin kiinnostaisi että onko yleistä että 73000 km kohdalla jo laukeaa tuo anturi?? Pitäisikö olla huolissaan ja onko aihetta kenties vaatia "kuuden kuukauden säännön" perusteella myyjäliikettä osallistumaan kustannuksiin? Vaadin silti :mrgreen:
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Vastaa Viestiin