9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Tervehdys kaikille!

Autokuume iski, ja 9-3 Saabi kiinnostaa kovasti. Muutaman vuoden ikäisiä autoja kohtuullisilla kilometreillä on autoliikkeissä ja yksityisillä myyjillä mukavasti tarjolla. Mutta, Saab on minulle automerkkinä vielä tuntematon, ja haluaisinkin vähän vinkkejä mihin pitäisi autoa koeajaessa kiinnittää erityisesti huomiota. Onko 9-3:ssa jotain tyyppivikoja tai muuta erityistä huomioitavaa?
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kerro ihmeessä tarkemmin millaista etsit, niin on helpompi vastata tarkempia yksityiskohtia. 9-3 sinällään on hyvä auto, mutta tiettyhän tiettyjä tyyppiefektejä (esim. farkun takaluukun alaportaan lumenkeruu) ja nykyajan vakioriesoja (esim. dieselin EGR) löytyy. Ehkä pahin yleisvika on ESP/ABS -purkin sisäinen porsius, jonka korjaamiseen voi upota euro poikineen.

Millä kulmalla maata vaikutat? Jos osut sopivalle seudulle, voisin esitellä dieselfarkun ihan livenä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Nykyinen auto on vuosimallia 06 ja kilometrejä mittarissa 230000. Pikkuvikaa on ollut riittävästi. Tarkoituksena olisi nuorentaa autoa noin pari vuotta ja puolittaa ajetut kilometrit.

Korimalleista Combi olisi ensisijainen vaihtoehto, sedaniakaan en sulje pois.
Muutaman vuoden dieselautoilun jälkeen nyt tuntuu siltä, että seuraavaan autoon tankataan bensaa. Vaihtoehdot taitavat olla 1,8t ja 2,0t. Molemmat moottorit ovat kaksilitraisia?

Joka tapauksessa haluaisin "huolettoman" auton, jossa ei olisi turhia pikkuvikoja (jos sellaisia tänäpäivänä enää löytyy).

Ja kiitos Aerolle tarjouksesta, vaikutan Kauhavan seudulla.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, nuo molemmat ovat 2-litraisia. 08 -vuosimallin tienoossa on kipinäsytytteisistä lisäksi tarjolla 2,8 -litrainen turboahdettu V6.

Varmuudella pikkuviattomia autoja taitaa kaupata lähinnä Toys'R'Us :roll:, mutta kyllähän 9-3 melko hyvällä kantilla pääsääntöisesti on (ja nyt kun tälleen kerron, osuu sulle kuitenkin se maanantaikappale :D).

Combin perässä on ikävä lumenkeruuilmiö, jos kontilla ei ole paljoa käyttöä - perä näyttää helposti tältä: http://aero.1g.fi/kuvat/12312541/DSC00686.JPG kun sen pitäisi näyttää tältä: http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/2 ... 460x0w.jpg . Ite ammuin eilen painehuuhtoimella lämpimän veden kera lumikertymät hiiteen, kun tällä viikolla pitäisi konttia tarvitsemani.

Kauhava ei mulle kyllä ihan lähimaastoon osu, kun Hämeen ja Uudenmaan välillä pääosin palloilen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.kokemuksella 1.8t tai2.0t samoja pelejä.ei v6.(jos ei ole paksu lompakko)
yleisimmät viat iskareiden käätölaakerit ja taka tuet eli pumerangit.kummatkin ovat edullisia ostaa ja helppo vaihtaa.käätölaakerit parempi 2008 eteenpäin.

itsellä ollut 3 kpl.nämä viat niistä korjattu ja nyt 4 kpl menossa 1.9 diseli.
autot ollut 130- 200tkm ajettuja.
uudet käätölaakerit pari noin 50e ja kannattaa rasvata ennen paikalle laittoa.
taka pumerangit motonet jotain 70e kpl.menee 2kpl auto.
mielestäni pensana yks varmimpia tämän päivän autoja.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Samipetteri kirjoitti: Muutaman vuoden dieselautoilun jälkeen nyt tuntuu siltä, että seuraavaan autoon tankataan bensaa. Vaihtoehdot taitavat olla 1,8t ja 2,0t. Molemmat moottorit ovat kaksilitraisia?
Neuvoja kun halusit, niin kannattaa myös miettiä haluaako laittaa tankkiin myös RE85:sta, joka tulee tällä hetkellä halvemmaksi kuin 95E10/98E5 (jos vain omalla paikkakunnallasi myydään).
Foorumilta löytyy tietoa, että millä muutoksilla auton (ottaen huomioon malli ja vuosimalliin) saa muutettua ns. flexfueliksi. Toki tarjolla on alkuperäisiä biopower malleja.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Juxu »

veini siekkinen kirjoitti:Moi.kokemuksella 1.8t tai2.0t samoja pelejä.ei v6.(jos ei ole paksu lompakko)
Minä voin kyllä lämpimästi suositella myös tuolla V6 koneella varustettua mallia. Toistaiseksi lompakko on säilynyt "lihavana", saattaahan sen kanssa tosin polttoainekustannuksiin huveta muutama satanen enemmän vuodessa (riippuen tietysti ajokilometreistä), mutta sille rahalle saa ihan mukavasti vastinettakin.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Väärällä foorumilla, mutta jos saa mainostaa niin 9-5 saa myös vähävikaisen auton, varsinkin näistä viimeisistä vuosimalleista eli 06 eteenpäin, vättäisin että näissä on vähemmän sähkövikoja, kuin 9-3 ja etuakselin kääntälaakeri ja jousi ongelmia ei esiinny. Kannattaa harkita, hinta laatusuhde erittäin hyvä nyt markkinoilla. Älkää toki pahastuko 9-3 omistajat.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Kantsi
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 12:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Kantsi »

Täällä kans yksi saab-kuumeinen!
Ensimmäinen autoni vuonna 1991 oli vuosimallin 1986 Saab 96 ja se vasta hyvä auto olikin. Kunnes meni Ritmosta läpi... Sen jälkeen on ollut ja mennyt jos jonkinlaista, lähinnä ranskalaisia, kunnes löysin Saabin uudelleen nelisen vuotta sitten kun ostin vm. 2002 Saab 95 2.0l 150hv farkun. Oli mahtipeli! Ensimmäinen turboautoni ja kyllä olin tyytyväinen, kunnes n. 190tkm:n kohdilla alkoi automaattilaatikko luistaa. Tuli kiire vaihtaa ja vaihdoin Opel Vectraan 2.2l kun kuvittelin sen olevan Saabimainen. Olihan siinä sama alusta. Kuinka väärässä olinkaan. Ei sinne päinkään!
No nyt on Vectran mittarissa 150tkm puhkaistu ja autokuume on kova. Valintakin on tehty. Se on todennäköisesti 9-3 farkku, diesel, mutta arvon vielä 120hp ja 150hp:n välillä. Todennäköisesti kuitenkin kallistun tuohon tehokkaampaan. Eihän sitä nyt pienemmällä... ;)
No katsotaan nyt mitä löytyy. 2008 mallia sen kuitenkin pitää olla, jotta saa tuon faceliftin.
Mitä tuon pienemmän farkun omistajat ovat moottorista mieltä? Entä isomman? Itse en ole vielä ajanut kumpaakaan.
SAAB 96, vm. 1976 1992 (lunastukseen Ritmon läpi...)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t AT, vm. 2002, (150hv) 2007-2010
Saab 9-3 SC TTiD (180hv) vm. 2008 2012->
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kantsi kirjoitti:Täällä kans yksi saab-kuumeinen!
Ensimmäinen autoni vuonna 1991 oli vuosimallin 1986 Saab 96 ja se vasta hyvä auto olikin. Kunnes meni Ritmosta läpi...
Ei muuten varmaan ollu. Meinaan 96:n viimeinen vuosimalli oli 1980 :D.
Kantsi kirjoitti:Se on todennäköisesti 9-3 farkku, diesel, mutta arvon vielä 120hp ja 150hp:n välillä. Todennäköisesti kuitenkin kallistun tuohon tehokkaampaan. Eihän sitä nyt pienemmällä... ;)
150hp ehdottomasti, ellet tuplaturboa innostu laittamaan. Tuo laite painaa 1600kg eikä TiDS:n voimavarat ole sille ainakaan yhtään liialliset, pikemminkin siihenkin voi kaivata aina välillä lisää (softalla toki saakin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Minä voin kyllä suositella TTiD mallia. 22tkm olen nyt 6kk:een ajanut. Ei mitään ongelmia. Hyvä matka-auto. Tukeva ajaa ja pieniruokainen. Minulla kulutus pyörii 5.5 - 6.5:n tienoilla.
Kantsi
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 12:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Kantsi »

aero kirjoitti:
Kantsi kirjoitti:Täällä kans yksi saab-kuumeinen!
Ensimmäinen autoni vuonna 1991 oli vuosimallin 1986 Saab 96 ja se vasta hyvä auto olikin. Kunnes meni Ritmosta läpi...
Ei muuten varmaan ollu. Meinaan 96:n viimeinen vuosimalli oli 1980 :D.
Kantsi kirjoitti:Se on todennäköisesti 9-3 farkku, diesel, mutta arvon vielä 120hp ja 150hp:n välillä. Todennäköisesti kuitenkin kallistun tuohon tehokkaampaan. Eihän sitä nyt pienemmällä... ;)
150hp ehdottomasti, ellet tuplaturboa innostu laittamaan. Tuo laite painaa 1600kg eikä TiDS:n voimavarat ole sille ainakaan yhtään liialliset, pikemminkin siihenkin voi kaivata aina välillä lisää (softalla toki saakin).
:D Juu meni vuosikymmen vikaan. SIIS 1976!!
Ja tuo tuplaturbo menee yli budjetin kun pitäis löytää auto alle 18.000 euron ja kilsat satkun pintaan. Tällä speksillä juuri ja juuri löytyy muutama dieselfarkku. Yksi on Helsingissä jopa alle 16.000, mutta on ollut jo jonkun aikaa. Mahtaa olla jotain vikaa, kun ei käy kaypaksi tuohon hintaan.
Mun pitää ensin saada myytyä tuo moottoripyörä pois, jotta saan vaihtorahaa.
SAAB 96, vm. 1976 1992 (lunastukseen Ritmon läpi...)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t AT, vm. 2002, (150hv) 2007-2010
Saab 9-3 SC TTiD (180hv) vm. 2008 2012->
Kantsi
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 12:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Kantsi »

No pentele! Piti mennä lauantaina katsomaan, mutta auto meni jo...
Onnea vaan nopeammalle! Ei ollut paha hinta.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4491528
SAAB 96, vm. 1976 1992 (lunastukseen Ritmon läpi...)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t AT, vm. 2002, (150hv) 2007-2010
Saab 9-3 SC TTiD (180hv) vm. 2008 2012->
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Katselkaa rauhassa ja ostakaa Vector tai jopa Aero varusteltu auto. Mielestäni (2 kpl linearia ja 2 kpl Vectoria katselleena) saatte paremman vastineen rahalle. Useimmat vaihdokit on tietysti lineareja, kun niitä on eniten myyty ja ne on vähiten haluttuja (?).

Dieseliä katsovalle ääni kahdelle turbolle myös täältä. Tai no saahan EGR:n jo softattua TidS-mallista poiskin..

Audiojutut varmaan on jo luettu? 2008 jälkeisiä jos katselee, niin 7 kaiuttimen on turvallinen valinta, neljästä tulette ruikuttamaan seuraavaksi..
Viimeksi muokannut Ristom, To Maalis 22, 2012 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

7-kajarin perussetti "soi" jo vähän, mutta irtonainen bassotoisto + vaimea diskantti vaivaa sielläkin.

Bensana -07 eteenpäin, niin tuo RE85 puolikin on hallinnassa helpommin.

Riippuu tietysti mitä hintaluokkaa hakee jne. jne.
Vastaa Viestiin