Vetoakselin meteli
Vetoakselin meteli
Allekirjoituksen auto kyseessä, eli automaattivaihteisto eikä siten holkkia. Syksystä saakka on kuulunut auton nopeuden mukaan muuttuva mekkala auton etupäästä. Järki sanoo, että kyse ei voi olla muusta kuin vetonivelistä tai muusta vetoakseliin liittyvästä. Samoin joskus kun kiihdyttää, etupää tärisee nopeuden mukaan, joskus taas tärinää ei ilmene.
Ääni on sellainen kuin kuuluu Star Trekissä poimuajomoottorista, eli sellainen kohtuu matala whum-whum-whum, ja se tihenee nopeuden (renkaan pyörintänopeuden) kasvaessa. Joskus meteli tulee kovempaa ja korkeammalta, joskus sitä ei kuulu kaupunkinopeuksissa laisinkaan.
Eli kysymys kuuluu, onko kyseessä vain yksi vetonivel, jonka vaihtamalla pärjää, vai pitääkö vaihtaa jommalta kummalta puolelta sekä sisemmät että ulommat? Tai molemmilta puolilta kaikki? Ja mikä on paras tapa selvittää, mikä vetonivel on finaalissa? Alkutalvesta koitin rykiä vetoniveliä ja pyöriä löytääkseni klappia tai rohinaa, mutta mitään en tästä hommasta kostunut.
Ääni on sellainen kuin kuuluu Star Trekissä poimuajomoottorista, eli sellainen kohtuu matala whum-whum-whum, ja se tihenee nopeuden (renkaan pyörintänopeuden) kasvaessa. Joskus meteli tulee kovempaa ja korkeammalta, joskus sitä ei kuulu kaupunkinopeuksissa laisinkaan.
Eli kysymys kuuluu, onko kyseessä vain yksi vetonivel, jonka vaihtamalla pärjää, vai pitääkö vaihtaa jommalta kummalta puolelta sekä sisemmät että ulommat? Tai molemmilta puolilta kaikki? Ja mikä on paras tapa selvittää, mikä vetonivel on finaalissa? Alkutalvesta koitin rykiä vetoniveliä ja pyöriä löytääkseni klappia tai rohinaa, mutta mitään en tästä hommasta kostunut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vetoakselin meteli
kuulostas alkavalta pyöränlaakerin rikkoutumiselta
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Vetoakselin meteli
Onko etujarrulevyt miten vanhat? Itellä oli kerran etulevy (siis jäähdytetty) haljennut puoli kierrosta ja piti jokseenkin tuollaista ääntä. Väärän merkkisestä kylläkin.AZP kirjoitti: Ääni on sellainen kohtuu matala whum-whum-whum, ja se tihenee nopeuden (renkaan pyörintänopeuden) kasvaessa. Joskus meteli tulee kovempaa ja korkeammalta, joskus sitä ei kuulu kaupunkinopeuksissa laisinkaan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Vetoakselin meteli
Jaa, laakerivikaa en ole itse ajatellutkaan. Tosin tämän vian kanssa on ajettu jo jotain 4000 km, ja luulisi sen levähtäneen lopullisesti sinä aikana. Pari laakerivikaa olen kokenut, ja ne on kyllä pitäneet heti täysin eri luokkaa olevaa meteliä.
Jarrulevyt on alle kolme vuotta vanhat ja alle 30 tkm ajetut. En niitäkään tosin ole vian aiheuttajaksi miettinyt, mutta oireet alkoi jo kesärenkailla, eli olisin halkeaman huomannut varmaan syksyllä talvirenkaita vaihtaessani.
Äänestä en osaa sanoa, mutta muuten oireet viittaisivat vetarin maljaan tai holkkiin, mutta kun sitä holkkia ei autossa ole, niin olen tehnyt johtopäätöksen, että vika olisi vetonivelessä. Tällä viittaan siis etupään tärinään, joka ilmenee nimen omaan kiihdytettäessä, ja loppuu yleensä heti kun jalan nostaa kaasulta.
Jarrulevyt on alle kolme vuotta vanhat ja alle 30 tkm ajetut. En niitäkään tosin ole vian aiheuttajaksi miettinyt, mutta oireet alkoi jo kesärenkailla, eli olisin halkeaman huomannut varmaan syksyllä talvirenkaita vaihtaessani.
Äänestä en osaa sanoa, mutta muuten oireet viittaisivat vetarin maljaan tai holkkiin, mutta kun sitä holkkia ei autossa ole, niin olen tehnyt johtopäätöksen, että vika olisi vetonivelessä. Tällä viittaan siis etupään tärinään, joka ilmenee nimen omaan kiihdytettäessä, ja loppuu yleensä heti kun jalan nostaa kaasulta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vetoakselin meteli
Jos olet jo ajanut tuhansia kilometrejä ravitustuksen kanssa, niin kannattaa tarkistaa myös moottorin kannakkeet kaiken muun ohessa.
Laakeri voi ääntää vuosiakin ja oireilla vaan pikkasen tai vetää kerrasta jumiin ja kaikkea näiden väliltä.
Laakeri voi ääntää vuosiakin ja oireilla vaan pikkasen tai vetää kerrasta jumiin ja kaikkea näiden väliltä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Vetoakselin meteli
AZP kirjoitti: Ääni on sellainen kohtuu matala whum-whum-whum, ja se tihenee nopeuden (renkaan pyörintänopeuden) kasvaessa. Joskus meteli tulee kovempaa ja korkeammalta, joskus sitä ei kuulu kaupunkinopeuksissa laisinkaan.
Mielestäni tuollainen hummaava ääni ei tule rikkonaisesta laakerista, enemmänkin tasainen jurina tai rouskutus, jos laakeri ihan lopussa. Jäämme odottamaan diagnoosia.jusa_71 kirjoitti:kuulostas alkavalta pyöränlaakerin rikkoutumiselta
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Vetoakselin meteli
Joo pitää tsekata moottorikiinnikkeet ja alustan osat. Tosin en tietenkään ole ajanut 4000 km ravistavalla autolla, johan siinä vaiheessa olisi mennyt uusiksi puslat, moottorikkiinikkeet ja hammaspaikat, joiden johdosta tämä vikakin olisi jo aikaa sitten hoidettu. Ravistusta ilmenee käytännössä vain vähän normaalia kovemmissa kiihdytyksissä maantienopeuteen, tasaisessa maantieajossa kulku on taas tasaista. Itselläni 95 % ajosta tulee kaupungissa, jolloin ravistusta ei ilmene laisinkaan.ippe kirjoitti:Jos olet jo ajanut tuhansia kilometrejä ravitustuksen kanssa, niin kannattaa tarkistaa myös moottorin kannakkeet kaiken muun ohessa.
Tämän tyyppistä ravistusoiretta en ole koskaan laakerivian kanssa kohdannut, jonka vuoksi edelleenkin uskon vetarivikaan. Mutta miten selvittää, missä vetonivelessä vika olisi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vetoakselin meteli
http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... tu%20oikea
"Mutta miten selvittää, missä vetonivelessä vika olisi?"
Ensin vaihdat toiselle puolelle (käytetyn), jos ei vaikutusta, siitä ehjästä otat nivelet toiselle puolelle, taulukon mukaan samat.
"Mutta miten selvittää, missä vetonivelessä vika olisi?"
Ensin vaihdat toiselle puolelle (käytetyn), jos ei vaikutusta, siitä ehjästä otat nivelet toiselle puolelle, taulukon mukaan samat.
Re: Vetoakselin meteli
Taitaa maksaa marmorilla luokkaa 200€ uusi osa, joten en taida maksaa 85€ osasta, jolla on ajettu 160 tkm. Itselläni tämä oire alkoi kun mittarissa oli 220 tkm.
Mutta joo, jollei kellään ole kokemuksia viallisen puolen löytämisestä, niin täytynee koittaa arvalla. Omasta mielestä ääni kuuluu ja tärinä tulee ennemminkin oikealta kuin vasemmalta puolelta, joten sieltä varmaan pitää aloittaa. Taitaa tosin mennä korjaamoreissuksi, kun pitää priorisoida omaa ajankäyttöä talon remontoimiseen.
Mutta joo, jollei kellään ole kokemuksia viallisen puolen löytämisestä, niin täytynee koittaa arvalla. Omasta mielestä ääni kuuluu ja tärinä tulee ennemminkin oikealta kuin vasemmalta puolelta, joten sieltä varmaan pitää aloittaa. Taitaa tosin mennä korjaamoreissuksi, kun pitää priorisoida omaa ajankäyttöä talon remontoimiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vetoakselin meteli
Omalla ajettu 300tkm on alkuperäiset, tuo olisi halvin etsiä se oikea niistä NELJÄSTÄ nivelestä, lottoa lisäksi jos heti osuu oikeaan 

Re: Vetoakselin meteli
Kävin vähän hakutoiminnolla läpi, ja kirjoitinkin toiseen topiciin liittyen näihin vetareihin (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=30).
Ihmettelin siis sitä, saako Rockautosta tilattua tosiaan 60 eurolla koko vetoakselin nivelineen (Empi). Mutta sitten kävin vähän Empin kuvastoa läpi, ja siellä todetaan:
"All Saab axles come without the Inboard Joint, due to the time
required to remove the joint from the transmission. Installers
replace these units leaving the Inboard Joint inside the
transmission. (EMPI supplies these axles with the inner tripod,
boot, clamp, and grease.)"
Eli jos oikein olen ymmärtänyt, akselin mukana tulee sisemmän vetonivelen tripodi, mutta ei sitä maljaa (oikeanpuoleisin osa nro 1 alla olevassa kuvassa), jonne se tripodi tungetaan. Ja se malja on se osa joka kuluu ja aiheuttaa tärinää yms. ongelmia.
Ja Rockauton kuvien perusteella A-1 Cardonen remanufactured -osassa on sama ongelma: pelkkä tripodi mutta ei sen vastakappaletta.
Vai olenko käsittänyt jotain väärin?
Onko romikselta tilanneilla ollut aina vetoakselin mukana koko sisempi vetonivel?

Ihmettelin siis sitä, saako Rockautosta tilattua tosiaan 60 eurolla koko vetoakselin nivelineen (Empi). Mutta sitten kävin vähän Empin kuvastoa läpi, ja siellä todetaan:
"All Saab axles come without the Inboard Joint, due to the time
required to remove the joint from the transmission. Installers
replace these units leaving the Inboard Joint inside the
transmission. (EMPI supplies these axles with the inner tripod,
boot, clamp, and grease.)"
Eli jos oikein olen ymmärtänyt, akselin mukana tulee sisemmän vetonivelen tripodi, mutta ei sitä maljaa (oikeanpuoleisin osa nro 1 alla olevassa kuvassa), jonne se tripodi tungetaan. Ja se malja on se osa joka kuluu ja aiheuttaa tärinää yms. ongelmia.
Ja Rockauton kuvien perusteella A-1 Cardonen remanufactured -osassa on sama ongelma: pelkkä tripodi mutta ei sen vastakappaletta.
Vai olenko käsittänyt jotain väärin?
Onko romikselta tilanneilla ollut aina vetoakselin mukana koko sisempi vetonivel?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vetoakselin meteli
http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... tu%20oikea
On tilaus/neuvottelu kohtainen mitä saat mukaan, vaikka autopurkamoillakin on "hinta kartelli" niistä kaikista voi neuvotella, esim. 3 tuotetta ostat kerralla saat määrä alennuksen, yhden ilmaiseksi, ei tule pyytämättä/tinkimättä
On tilaus/neuvottelu kohtainen mitä saat mukaan, vaikka autopurkamoillakin on "hinta kartelli" niistä kaikista voi neuvotella, esim. 3 tuotetta ostat kerralla saat määrä alennuksen, yhden ilmaiseksi, ei tule pyytämättä/tinkimättä

Re: Vetoakselin meteli
Taitaa jäädä ainakin omalta osaltani ostamatta 282 tkm ajettu käytetty vetoakseli. Oli hinta mikä hyvänsä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vetoakselin meteli
Tuli mieleen että renkaista on tullut tuollainen whumwhum-ääni, kun pinta on ollut irtoamassa, kun pinta lähti irti ääni muuttui taas selkeästi 
Myöskin renkaiden sisällä pyörivä partikkeli voi aiheuttaa kummallisia ääniä, joskus omituisesti käyttäytyneestä pyörästä on löytynyt nyrkin kokoinen paikkavaahtopallo renkaan sisältä...

Myöskin renkaiden sisällä pyörivä partikkeli voi aiheuttaa kummallisia ääniä, joskus omituisesti käyttäytyneestä pyörästä on löytynyt nyrkin kokoinen paikkavaahtopallo renkaan sisältä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Vetoakselin meteli
Jep, rengasta itsekin aluksi epäilin, kunnes vaihdoin renkaat ilman mitään vaikutusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K