Mitä muutoksia tarvitsee tehdä, jotta koko polttoainejärjestelmän saa etanolin kestäväksi?
Yritin haulla, mutta en löytänyt selkeästi asiaan littyvää kirjoitusta.
Oletan että ruiskusuuttimet, ohjelmisto, joitakin tiivisteitä, onko muuta?
Mielellään varmaa tietoa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Onko tämä tieto peräisin Trollhättanista, vai mistä?
Koska muistelin,että etanoliautoissa on isommat suuttimet ja asiassa turvallisella puolella pysyäkseni kysyin paikallisedustajalta vahvistusta, mutta heillä ei ollut mitään tietoa asiasta. He eivät myönnä tietävänsä onko vm -08 autot jo tehty etanolin kestäviksi.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Eikö noissa ole eri imuventtiilit ja istukat? Toki normaalitkin varmasti hetken kestää, mutta miten on 50tkm ja 5 v. jälkeen???
Lisäksi muistaakseen Ford (kirosana pahoittelen) vaihtoi polttoainepumpun, joka estää mahdollisen pumpun kipinöintiä (tasavirrasta vaihtovirraksi???) Onko Saabissa vastaavia, en tiedä. Normi bensallahan tämä ei ole ongelma koska ilma on aina liian rikkaalla syttyäkseen, mutta etanolipolttoaineen syttymisalue on erilainen ja seos saattaaa olla sopivassa tilanteessa syttyvää...
Itseäkin kiinnostaisi Etanoli muutos, varsinkin kun ei tarttis kuin softan päivittää. MUTTA mietityttää toi pidempiaikainen vaikutus moottorille. Ei softan vaihdon yhteydessä taida juurikaan voimaa saada lisää kun on 2.0T automaatilla...
On eri istukat ja imuvenat, vaan en ole vielä ainakaan yhdestäkään autosta kuullut jossa ne olisi menneet vaikka ainakin 100tkm on etanolilla päästelty.
Todennäköisesti vaihtoivat polttoainemittarin anturin mittauksen tasa->vaihtovirta jotta anturin korroosio vähenisi. En jaksa uskoa että kipinöinti olisi ongelma, olisi noita jälkikonvertoituja autoja maailmalla palanut (E85 on vanhempi juttu esim. jenkeissä ja ruotsissa kuin suomessa) siinä tapauksessa mutta yhdestäkään sellaisesta ei ole vielä tullut luettua tai kuultua.
2.0T 210hv:sta irtoaa 250hv sekä bensalla ja etanolilla, vääntöä 400Nm etanolilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Biopower-softa ei pyöri kuin 2007-> ECU:ssa, rauta on vaihtunut hieman (riittävästi). Samoin IDM yksikkö on vaihtunut 2005-> uuteen joten sekin pitää vaihtaa yhteensopivuuden takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com