FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!
FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!
https://picasaweb.google.com/1078664713 ... directlink
Jep elikkä tuossa muutama kuva mistä tarvisin tietoa...
kuvat 1-2 on pellin pala joka on kaivettu pakoputken ja varapyörän välistä kun oli irti... kiinnikkeet pelti on niin syöpyny ettei pysyny paikallaan
kuvat 3-6 on moottorin alta jotain öljyä vuotanut (epäilen ohjaustehostimen hydrauliikkaöljyä)
kuvat 7-8 on konetilan vuotoa (epäilen ohjaustehostimen hydrauliikka öljyastia vuotoa)
jep elikkä otetaan aluksi nyt tuo pelti tuol perässä onko tarpeellinen? sitten moottorin alla olevissa (anteeksi tyhmyyteni) masiinoissa öljyä , puhdistin rätillä tarviiko muuta tehdä?
ja viimeiseksi mistä voi johtua tuo öljyvuoto kun kuitenkaan maahan asti ei ole vuotanut....
Jep elikkä tuossa muutama kuva mistä tarvisin tietoa...
kuvat 1-2 on pellin pala joka on kaivettu pakoputken ja varapyörän välistä kun oli irti... kiinnikkeet pelti on niin syöpyny ettei pysyny paikallaan
kuvat 3-6 on moottorin alta jotain öljyä vuotanut (epäilen ohjaustehostimen hydrauliikkaöljyä)
kuvat 7-8 on konetilan vuotoa (epäilen ohjaustehostimen hydrauliikka öljyastia vuotoa)
jep elikkä otetaan aluksi nyt tuo pelti tuol perässä onko tarpeellinen? sitten moottorin alla olevissa (anteeksi tyhmyyteni) masiinoissa öljyä , puhdistin rätillä tarviiko muuta tehdä?
ja viimeiseksi mistä voi johtua tuo öljyvuoto kun kuitenkaan maahan asti ei ole vuotanut....
Viimeksi muokannut Baabel, Su Helmi 09, 2014 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Tuo öljyvuoto tuolta tehostimen säiliöstä viittaa siihen että tehostasta on se perinteinen tyyppivika, eli tiiviste rikki niin sotkee moottoriöljyä tehostajan öljyn sekaan ja pursuu yli säiliöstä.
Pellin palaset näyttäisivät vahvasti bensatankin suojalta.
Tuon tehostajan tiivisteen voi korjata itse tai korjauttaa jos ei halua kallista pumppua vaihtaa. Uuden pumpun hinta on n. 500euroa ja vaihto päälle.
Pellin palaset näyttäisivät vahvasti bensatankin suojalta.
Tuon tehostajan tiivisteen voi korjata itse tai korjauttaa jos ei halua kallista pumppua vaihtaa. Uuden pumpun hinta on n. 500euroa ja vaihto päälle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Missän tämä kyseinen tiiviste sijaitsee? ja onko helppo itse vaihdettava?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Ohjaustehostimen vuoto säiliön korkista:
Suhteellisen helppo vaihtaa itsekkin jos on hylsysarja ja kiintoavaimet. Ensiksi kannattaa hankkia akselitiiviste: AS 17 x 30 x 7 FPM.
Etran tuotenumero: 80613065300. (ainakin joskus ollut.. kannattaa kuitenkin tarkistaa). Tämä on vitoninen joka kestää +200astetta. Myös litra GM transmission oil power steering(väri vihreä).
Pumpun irroitus aloitetaan irroittamalla säiliön letku josta öljy valutetaan astiaan. Seuraavaksi painepuolen putki pumpun päältä ja vierestä paineanturi, jossa huomattava nostaa jousi, painaja, mäntä pienileukaisilla pihdeillä. Tämä siksi ettei osat putoa ja huku pumpun irroituksessa. Pumppu on kiinnitetty kahdella ruuvilla jotka hylsyn ja lyhyen jatkovarren avulla lähtevät helposti auki. Pumppu vedetään ulos nokka-akselilta jossa on pumpun akselin käyttöä varten muotoilu.
Pumpun akselitiiviste poistetaan napauttamalla pieni ruuvitaltta tiivisteen reunasta sisään 3-4mm ja väännetään akselitiiviste ulos. Kokeillaan pumpun akselta ettei ole välystä, jos on niin puretaan pumppu ja vaihdetaan laakeri. Akselitiiviste naputellaan varovasti sisään ja otetaan halkaisijaltaan lähes 30mm esim. hylsy ja vasaralla naputellaan tiiviste pohjaan, siis alle metallireunuksen.
Tämän jälkeen kannattaa poistaa öljyt vääntämällä ohjauspyörästä ääriasennosta ääriasentoon. Helpompi jos keula on ilmassa. Muista laittaa letkuun vaikka pieni muovipullo niin saat öljyt siististi talteen. Sitten asennetaan pumppu, putket ja letkut takaisin paikalleen. Täytä öljysäiliö ja käynnistä auto vähäksi aikaa, jonka jälkeen lisäät öljyä niin että merkkitapin yläreunaan asti on öljyä.
Merkkihuolto väitti ettei pumppua voi korjata vaan pitää uusia koko pumppu. Uusi maksaa n. 500euroa ja vaihtotyö 400euroa päälle. Ohjeen tekijälle työhön kului aikaa 2 tuntia ja vartti.
Tuo ohje oli korjauskirjan välissä, erillisellä lapulla jonka ostin eräältä foorumilaiselta. Ilmeisesti oli korjauskirjaa tarvinnut tähän samaiseen operaatioon. Nyt tuo ohje on täällä jos se jotakuta hyödyttää.
Suhteellisen helppo vaihtaa itsekkin jos on hylsysarja ja kiintoavaimet. Ensiksi kannattaa hankkia akselitiiviste: AS 17 x 30 x 7 FPM.
Etran tuotenumero: 80613065300. (ainakin joskus ollut.. kannattaa kuitenkin tarkistaa). Tämä on vitoninen joka kestää +200astetta. Myös litra GM transmission oil power steering(väri vihreä).
Pumpun irroitus aloitetaan irroittamalla säiliön letku josta öljy valutetaan astiaan. Seuraavaksi painepuolen putki pumpun päältä ja vierestä paineanturi, jossa huomattava nostaa jousi, painaja, mäntä pienileukaisilla pihdeillä. Tämä siksi ettei osat putoa ja huku pumpun irroituksessa. Pumppu on kiinnitetty kahdella ruuvilla jotka hylsyn ja lyhyen jatkovarren avulla lähtevät helposti auki. Pumppu vedetään ulos nokka-akselilta jossa on pumpun akselin käyttöä varten muotoilu.
Pumpun akselitiiviste poistetaan napauttamalla pieni ruuvitaltta tiivisteen reunasta sisään 3-4mm ja väännetään akselitiiviste ulos. Kokeillaan pumpun akselta ettei ole välystä, jos on niin puretaan pumppu ja vaihdetaan laakeri. Akselitiiviste naputellaan varovasti sisään ja otetaan halkaisijaltaan lähes 30mm esim. hylsy ja vasaralla naputellaan tiiviste pohjaan, siis alle metallireunuksen.
Tämän jälkeen kannattaa poistaa öljyt vääntämällä ohjauspyörästä ääriasennosta ääriasentoon. Helpompi jos keula on ilmassa. Muista laittaa letkuun vaikka pieni muovipullo niin saat öljyt siististi talteen. Sitten asennetaan pumppu, putket ja letkut takaisin paikalleen. Täytä öljysäiliö ja käynnistä auto vähäksi aikaa, jonka jälkeen lisäät öljyä niin että merkkitapin yläreunaan asti on öljyä.
Merkkihuolto väitti ettei pumppua voi korjata vaan pitää uusia koko pumppu. Uusi maksaa n. 500euroa ja vaihtotyö 400euroa päälle. Ohjeen tekijälle työhön kului aikaa 2 tuntia ja vartti.
Tuo ohje oli korjauskirjan välissä, erillisellä lapulla jonka ostin eräältä foorumilaiselta. Ilmeisesti oli korjauskirjaa tarvinnut tähän samaiseen operaatioon. Nyt tuo ohje on täällä jos se jotakuta hyödyttää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Pitää alkaa tutkailee kun tässä kerkeen varmaan ensi vkl
kiitos paljon tuosta ohjeesta!
kiitos paljon tuosta ohjeesta!
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Jos ajat tällä autolla jossa on ko. ongelma niin muista tarkastella moottoriöljyn määrää ettei pääse pinta liian alhaalle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Minkäs näköinen laitos tämä pumppu on? Kaikkea on tullu korjailtua mutta tämä on uusi asia
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Tuossa kuvassa jossa sulla on korkki irti säiliöstä, niin säiliö on kiinni siinä pumpussa.Baabel kirjoitti:Minkäs näköinen laitos tämä pumppu on? Kaikkea on tullu korjailtua mutta tämä on uusi asia
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
juu pakko on ajaa työmatkat... Ens viikolla haen osat. ja litran öljyy lisää. Ja eikös tuo valo syty palaa jos öljyntaso on liian vähäinen?Pakari kirjoitti:Jos ajat tällä autolla jossa on ko. ongelma niin muista tarkastella moottoriöljyn määrää ettei pääse pinta liian alhaalle.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Ei. Saabissa ei ole öljyn määrän merkkivaloa, on vain öljynpaineen merkkivalo ja tällöin on yleensä jo liian myöhäistä jos öljykannu syttyy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Eikös noissa ole vain pelkkä öp-valo?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
miten moottoriöljyn määrä liittyy vuotavaan ohjaustehostimeen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Se vuotaa niin, että moottoriöljyä pääsee ohjaustehostimen säiliöön. Tällöin säiliö tulvii. Näin olen sen ainakin itse ymmärtänyt, ja tällöinhän se ylivuotava öljy on poissa moottoriöljyn määrästä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
miten tää on mahdollista.... eikö ohjaustehostimen pumppu oo oma yksikkö jota hihna pyörittää ja tehostimella ihan oma kierto... vai onks näis uudemmis saabeis se jotenkin modattuna lohkon kylkeen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Nokka-akseli käyttöinen. Juurikin se akselitiiviste vuotaa(tyyppivika), joten moottoriöljyä pääsee sitäkautta tehostajan säiliöön.Pakari kirjoitti:Pumppu vedetään ulos nokka-akselilta jossa on pumpun akselin käyttöä varten muotoilu
Viimeksi muokannut Pakari, La Huhti 21, 2012 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89