NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Eli se femman perus vihollinen ja kettumainen homma. Takapäässä pitkittäistukivarren iso etupusla ja ylä- ja alapoikittaistukivarren pääty puslat (pallonivelet).
Hommaan lähes pakollinen joku ulos-/sisäänvedin. Joko omavalmiste (joku vois linkata ohjeet perään) tai sitten esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Vectra-A-B-SA ... 2c64815ae2 Itse ostin tuommoisen ja vajaassa viikossa oli postilaatikossa.
Noita poikittaistukivarsien pikkupuslia saa mistä vaan ja merkkejä varmaan kymmentä erilaista kun Vectrassa samat palikat. Itse tilasin ebaysta Topran germany merkkiset, tiedä laadusta mutta varmaan scantechin voittaa. Pitkittäistukivarren puslaksi otin itse ebaysta uretaanisen http://www.ebay.co.uk/itm/POWERFLEX-REA ... 2312c967a5
Homman aloitin pitkittäistukivarresta. Kallistuksen vakaaja irti (16mm), käsijarrunvaijerin tuki irti (10mm) ja iskarin alapää irti (21mm).
Sitten itse pitkittäistukivarren etuosa irti eli kolme 18mm kannalla olevaa pulttia pois ja sieltä se tippuu alas. Käsijarrun vaijerin voi tukea vaikka pukilla.
Sitten tuo haarniska pois puslan tieltä joka läpipultilla paikoillaan. Kanittaa toisen avaimen toiselle puolella ja räikällä auki toisesta päästä.
Kumiosa lähti puslasta mäkeen kun edes näytin ruuvaria sille.
Itse tunkkasin sitten tuon tukivarren pohjaa vasten kaniin ja hakkasin taltalla tuon puslan reunan pois.
Uretaanisen puslan vaan sitten laittoi takaisin, haarniska paikoilleen ja kolmella pultilla pohjaan kiinni.
Sitten poikittaistukivarret. Hommahan on periaatteessa simppeli, pääty pultti auki ja tukivartta sivuun (siis ylös tai alas). Sitten vaan taistella vanha pusla irti ja uusi paikoilleen. Tässä tarvitaankin sitten jotain työkalua.
Painetaan pusla ulos:
Painetaan pusla sisään:
Tukivarsi sitten asetellaan varovasti kohdilleen jottai ei heti rikota uuttaa puslaa ja pultti kiinni. Itse yhden sokan sössin puslan päästä irti ja kesti varmaan puoli tuntia että sain takaisin paikoilleen.
Sama periaate pätee kumpaankin poikittaistukivarteen. Alhaalta pitää vaan se muovi suoja ottaa pois tieltä joka parilla klipsillä paikoillaan. Näissäkin voi käyttää tunkkia apuna pitämään napahässäkkää paikoillaan ja kanittaa jollain sopivalla kiilalla noita tukivarsia ylös/alas.
Näiden jälkeen kasataan loppuun eli kallistuksenvakaaja, käsijarrunvaijerin pidike ja iskarinalapää kiinni.
Kohtuu vaivalla lähtee tarvittaessa myös koko hässäkkä pöydälle. Lisänä edellisiin jarrusatula, jarruputken kiinnike pois, käsijarrunvaijeri ja absin liitin irti.
Hommaan lähes pakollinen joku ulos-/sisäänvedin. Joko omavalmiste (joku vois linkata ohjeet perään) tai sitten esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Vectra-A-B-SA ... 2c64815ae2 Itse ostin tuommoisen ja vajaassa viikossa oli postilaatikossa.
Noita poikittaistukivarsien pikkupuslia saa mistä vaan ja merkkejä varmaan kymmentä erilaista kun Vectrassa samat palikat. Itse tilasin ebaysta Topran germany merkkiset, tiedä laadusta mutta varmaan scantechin voittaa. Pitkittäistukivarren puslaksi otin itse ebaysta uretaanisen http://www.ebay.co.uk/itm/POWERFLEX-REA ... 2312c967a5
Homman aloitin pitkittäistukivarresta. Kallistuksen vakaaja irti (16mm), käsijarrunvaijerin tuki irti (10mm) ja iskarin alapää irti (21mm).
Sitten itse pitkittäistukivarren etuosa irti eli kolme 18mm kannalla olevaa pulttia pois ja sieltä se tippuu alas. Käsijarrun vaijerin voi tukea vaikka pukilla.
Sitten tuo haarniska pois puslan tieltä joka läpipultilla paikoillaan. Kanittaa toisen avaimen toiselle puolella ja räikällä auki toisesta päästä.
Kumiosa lähti puslasta mäkeen kun edes näytin ruuvaria sille.
Itse tunkkasin sitten tuon tukivarren pohjaa vasten kaniin ja hakkasin taltalla tuon puslan reunan pois.
Uretaanisen puslan vaan sitten laittoi takaisin, haarniska paikoilleen ja kolmella pultilla pohjaan kiinni.
Sitten poikittaistukivarret. Hommahan on periaatteessa simppeli, pääty pultti auki ja tukivartta sivuun (siis ylös tai alas). Sitten vaan taistella vanha pusla irti ja uusi paikoilleen. Tässä tarvitaankin sitten jotain työkalua.
Painetaan pusla ulos:
Painetaan pusla sisään:
Tukivarsi sitten asetellaan varovasti kohdilleen jottai ei heti rikota uuttaa puslaa ja pultti kiinni. Itse yhden sokan sössin puslan päästä irti ja kesti varmaan puoli tuntia että sain takaisin paikoilleen.
Sama periaate pätee kumpaankin poikittaistukivarteen. Alhaalta pitää vaan se muovi suoja ottaa pois tieltä joka parilla klipsillä paikoillaan. Näissäkin voi käyttää tunkkia apuna pitämään napahässäkkää paikoillaan ja kanittaa jollain sopivalla kiilalla noita tukivarsia ylös/alas.
Näiden jälkeen kasataan loppuun eli kallistuksenvakaaja, käsijarrunvaijerin pidike ja iskarinalapää kiinni.
Kohtuu vaivalla lähtee tarvittaessa myös koko hässäkkä pöydälle. Lisänä edellisiin jarrusatula, jarruputken kiinnike pois, käsijarrunvaijeri ja absin liitin irti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Tuossa nuo työkalun ohjeet
http://img501.imageshack.us/img501/5798/13cj0.jpg
Siinä juttua kalusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... u&start=15
http://img501.imageshack.us/img501/5798/13cj0.jpg
Siinä juttua kalusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... u&start=15
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Taas tuli asiallista ohjetta kuvan kera! Kiitos taas vaivaa nähneille, näitä on kiva lukea!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Sitten kun vielä muistaa tuon puslatyökalun kierteeseen laittaa kuparitahnaa tai tms kiinnileikkautumisen estävää tahnaa, niin ei mene kierre siitä rikki.
Hienot ohjeet Saabin takapään parantamiseksi.
Hienot ohjeet Saabin takapään parantamiseksi.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
..ja kaikkeahan voi sattua: itse tuossa joululomalla funtsin että josko tekis saman rempan, no vein kuitenkin tutulle pajaukolle
4 pulttia oli tuosta pitkittäisen puslan kiinnikkeistä saanut poikki, oli senverta kiinni jämähtäneet, itsellä olisi tuossa vaiheessa mennyt sormi kohti suuta...
no 150€ köyhdyin 10 puslan vaihdosta (eteen+taakse)
mutta hyvät ohjeet ja muistakaa varautua kaikkeen..ihan kaikkeen
4 pulttia oli tuosta pitkittäisen puslan kiinnikkeistä saanut poikki, oli senverta kiinni jämähtäneet, itsellä olisi tuossa vaiheessa mennyt sormi kohti suuta...
no 150€ köyhdyin 10 puslan vaihdosta (eteen+taakse)
mutta hyvät ohjeet ja muistakaa varautua kaikkeen..ihan kaikkeen
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Mites takapyörien auraus pitkittäisuretaanipuslan vaihdon jälkeen? On aika pitkän varren päässä ja pusla on aivan erilainen kuin orgispusla. Ei voi oikein vanhoihin jälkiin luottaa.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kehuvat, notta passaisi vain vuosimalliin 2005 asti eli viirusilmät jäisivät ulkopuolelle. Vaan eikös noissa ihan samanmoiset varret ja puslat ole noissakin?j0ne kirjoitti: Hommaan lähes pakollinen joku ulos-/sisäänvedin. Joko omavalmiste (joku vois linkata ohjeet perään) tai sitten esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Vectra-A-B-SA ... 2c64815ae2 Itse ostin tuommoisen ja vajaassa viikossa oli postilaatikossa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
- Paikkakunta: Tampere
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kyllähän tuo projektin jälkeen nelipyöräsuuntaus on tehtävä niinkuin pitäisi tehdä kaikkeen pyöräntuentaan liittyvien osien vaihdon jälkeen.
Voihan joku väittää, että on laittanut kaikki osat takaisin tismalleen samoihin paikkoihin ja mitannut pyörien asennon työntömitalla/metrimitalla/harpilla/nuppineuloilla+narun pätkällä tms. nyrkkipaja-tavalla, mutta aikoinani kun olen työkseni muutaman sata autoa mitannut & säätänyt pyöränsuuntauslaitteilla (Jonh Bean 3D) voin kertoa, ettei vielä yksikään seppä ole näillä konsteilla päässyt hyväksyttävään tulokseen.
Voihan joku väittää, että on laittanut kaikki osat takaisin tismalleen samoihin paikkoihin ja mitannut pyörien asennon työntömitalla/metrimitalla/harpilla/nuppineuloilla+narun pätkällä tms. nyrkkipaja-tavalla, mutta aikoinani kun olen työkseni muutaman sata autoa mitannut & säätänyt pyöränsuuntauslaitteilla (Jonh Bean 3D) voin kertoa, ettei vielä yksikään seppä ole näillä konsteilla päässyt hyväksyttävään tulokseen.
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Uretaanipuslien kanssa pitäis sitten käyttää niille tarkoitettua rasvaa. Ainakin mulla meni alkuun muutama tuhat kilsaa natinaa kuunnellen, kunnes puslat hiljenivät.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Minkä verran olette maksaneet takapuslien (6kpl) vaihdosta? Siis pelkästä työstä. Hieman haarukoisin oman ajan hinnoittelua.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Oulussa maksoi reilu kuukausi sitten tuo homma merkkikorjaamossa 315 € ja lisäksi nelipyöräsuuntaus sen päälle 85 €, eli yhteensä 400 €.
Osat maksoivat Pro Car Servicellä 153,90 (neljä palloniveltä ja uretaanipuslat molemmille puolille).
Osat maksoivat Pro Car Servicellä 153,90 (neljä palloniveltä ja uretaanipuslat molemmille puolille).
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Onko nuo uretaaniset puslat muuttuneet jotenkin , eikös jossain vaiheessa
raportoitu että suuntausta ei saa kohilleen/pysymään kohdallaan noilla pitkittäistukien
uretaanipuslilla ?
raportoitu että suuntausta ei saa kohilleen/pysymään kohdallaan noilla pitkittäistukien
uretaanipuslilla ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ok. Ei taida viitsiä itse alkaa vaihtaan. 180 e suuntauksen kanssa, joten pajaukko hoitaa homman.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kerrotko paikan, tuohon hintaan kiinnostasi sama homma.Sabo kirjoitti:Ok. Ei taida viitsiä itse alkaa vaihtaan. 180 e suuntauksen kanssa, joten pajaukko hoitaa homman.
Ja mistä hommasit puslat?
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
itellä 150€ pajaukolla, siis puslien vaihto, pulttien katkomisineen päivineen...
ei viittii ite tolla hinnalla ja näillä taidoilla alkaa ropaamaan, ilman kunnon tiloja...
suuntaus päälle, oiskohan ollu 50€?
varautukaa siis että jos pitkään aikaan ei oo uusittu napsuu pultit poikki...
ei viittii ite tolla hinnalla ja näillä taidoilla alkaa ropaamaan, ilman kunnon tiloja...
suuntaus päälle, oiskohan ollu 50€?
varautukaa siis että jos pitkään aikaan ei oo uusittu napsuu pultit poikki...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179