Etupyörän laakerin vaihtaminen
Etupyörän laakerin vaihtaminen
Etupyörän laakeri on kuskin puolelta finito. Vaihtamisesta on täällä jotain mainittu, mutta hieman eri näkemyksiä on siitä millaisin välinein työhön kannattaa ryhtyä vai kannattaako ryhtyä ollenkaan. Itse en ole koskaan laakeria vaihtanut, vaikkakin monenmoista muuta juttua onkin tee-se-itse-hengessä tullut hommailtua. Ei viitsisi suolaista hintaa vaihdosta maksaa, jos pystyisi itse järjellisesti työn tekemään. Onko isotöinen ja vaikea homma?
Saab 9-3 2.2TID -03
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Joutuu vaihtamaan koko pyörännavan. Eli mm. abs anturikin tulee uusi(koska sisään valettu..). PCS:ltä Jyväskylästä taisi klubihintaan olla joku 260euroa koko napa. Ja alkuperäinen merkkitiskiltä rapiat 400euroa.
PCS:
http://www.pro-carservice.com/
PCS:
http://www.pro-carservice.com/
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Itse vaihdatin Motonetin laatunavan viime elokuussa. Vielä pelittää, kopkop Sanoi muuten asentaja että oli kohtuullisen kovasti kiinni se vanha napa. 80e otti hintaa. Ja tässä riitti se abs-anturin johto kiinni ilman kepulikonsteja.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Mulla kans Motonetista hankittu Mapcon laakeri ja vielä toimii (25 tkm). Osa 100€ ja asennus saman verran! Merkkillike tarjosi muistaakseni lähemmäs kuuteen sataan saman paketin.
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Vaihto onnistuu kotiasentajaltakin, mutta työkalut pitää olla kunnossa. Mm torx hylsyjä ja pulttipyssy tarvitsee olla. Jarrusatula pois, jarrukilpi pois, abs anturin johto auki, navan pultit pois. ja voila. Ei ole paha.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Motonetistä FAGin napa, huomattavasti halvempi kuin alkuperäinen ja laatukin varmaan ok. Vaihto olikin sitten tuskaa, piti käytännössä polttohitsata napa irti olkavarresta, oli sen verran jämptisti kiinni...
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Täh? Sehän on pulttikiinnitteinen? Mistä kohtaa se oli kiinni?
(ps. Hitsaamalla kiinnitetään. Polttoleikkaanmalla?)
(ps. Hitsaamalla kiinnitetään. Polttoleikkaanmalla?)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Me ostettiin aikanaan Motonetistä jotain Quality Sweden parts merkkisiä napoja kaksikin kappaletatta. Hyvin toimi muuten, mutta vakkarilla nyki. OP-COM:lla katsottuna vaihdettu laakerin nopeusanturi heivasi koko ajan nopeutta ylösalas jota nykiminen johtui. Aion kyllä ensi kerralla edelleen koittaa Motonetin napaa, mutta en tuota ruotsalaista merkkiä.eljass kirjoitti:Motonetistä FAGin napa, huomattavasti halvempi kuin alkuperäinen ja laatukin varmaan ok. Vaihto olikin sitten tuskaa, piti käytännössä polttohitsata napa irti olkavarresta, oli sen verran jämptisti kiinni...
Ai niin, autohan on siis vm 2008 sc 1.9tid.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Tähän voisi vielä lisätä (hyvän) ulosvetäjän, että saa vetoakselin navasta irti kohtuudella. Homma hoituu kyllä hyvin ilman pulttipyssyäkin.JaniV kirjoitti:Vaihto onnistuu kotiasentajaltakin, mutta työkalut pitää olla kunnossa. Mm torx hylsyjä ja pulttipyssy tarvitsee olla. Jarrusatula pois, jarrukilpi pois, abs anturin johto auki, navan pultit pois. ja voila. Ei ole paha.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Sen verran paljon ilmentyi alustasta muitakin ongelmia, että etupyörän laakerin vaihto sai sitten mennä samaan nippuun iskareiden jumiutuneiden kääntölaakereiden ja alapallonivelen vaihdon kanssa. Toivottavasti jurinat, rutinat, kolinat ja paukahdukset olisivat ainakin hetkeksi historiaa..
Saab 9-3 2.2TID -03
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Varaudu sitten vaihtamaan koko alatukivarsi, palloniveliä ei saa erikseen.GeoGeo kirjoitti:...ja alapallonivelen vaihdon kanssa...
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Kyllä, se on pulttikiinnitteinen mutta itse napa oli niin tiukasti olkavarressa kiinni, että ei lähtenyt ilman lämpöä irti. Vetäsin MIGillä vähän saumaa vanhaan napaan niin että se oli aivan punainen ja tämän jälkeen lekalla kopautin sen irti olkavarresta.JaniV kirjoitti:Täh? Sehän on pulttikiinnitteinen? Mistä kohtaa se oli kiinni?
(ps. Hitsaamalla kiinnitetään. Polttoleikkaanmalla?)
Niin ja ainakin tällä FAGin navalla toimii vakkari varsin mainiosti.
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Joo näinhän se meni, että alatukivarsi meni vaihtoon..Olikin koko remontin kallein osa, pelkkä laakerin vaihto töineen olisi mennyt noin 250 euroon, mutta alatukivarren ja kääntölaakereiden vaihdon lisääminen samaan pakettiin teki hommasta melko kallista..
Saab 9-3 2.2TID -03
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Pitäis kans vaihtaa rouvan kulkineeseen (9-3 sc -08) etupyörän laakerit.
Vähä mietityttää noi jarrusatulan ja navan pulttien ja mutterin kiristysmomentit ja tarviiko pultit jotain kierrelukitetta?
Vähä mietityttää noi jarrusatulan ja navan pulttien ja mutterin kiristysmomentit ja tarviiko pultit jotain kierrelukitetta?
Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen
Jarrusatulan runko-osa (muistaakseni E20 kanta) 210Nm +30ast (Näihin Loctite 242 lukite)
Jarrusatulan liukutapit 28Nm
Olkavarren kiinnitys iskariin 80Nm +135ast.
Raidetangon pää 35Nm
Napamutteri 230Nm
Jarrusatulan liukutapit 28Nm
Olkavarren kiinnitys iskariin 80Nm +135ast.
Raidetangon pää 35Nm
Napamutteri 230Nm
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower