Refuel
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Siis autohan toimi hienosti bensalla. CE valoa loimotteli välillä kun antoi käydä tyhjää hieman pitemmän aikaa. Siksi epäilen lambda vikaa, mutta toisaalta epäilen myös jäähdytysnesteen lämpötilanaturia.
Kun CE ei valo ei pala on happisuhde bensalla poikkeuksetta luokkaa 1:13 ja pienempi eli rikkaalla mennään ja kovasti. Polttoainene kulutus on ollu pienimmilään 10,5l/100km ja suurimmillaa 13,5l/100km. Sitten kun CE valon saa syttymään, seos laihenee niin että se oskilloi hyvin 1:14.2 molemmin puolin, lappu lattiassa arvot on luokkaa 1:12, mikä vaikuttaa oikealta. Täten en usko lambdavikaan, kun se toimii CE valon palaessa oikein. Mutta toisaalta sitten jäähdytysnestelämpötiöaanturi vika voisi olla todennäköinen kun CE valon syttyessä homma alkaa toimia (ts. jäähdhytysnesteenlämpötilaanturi ohitetaan) ja boksi mahdollisesti siirtynee lambdasäätöön?
Olin jo lukemassa vikakoodeja johtokin (sulakkeella) on tehty, mutta pistoketta ei löydy. Takapenkin alla on, mutta sieltä ei tapahdu mitään. Ja rystyset verillä kaivelin jo ilmakanavan vierestä konetilasta, mutta ei ainakaan vielä löytynyt. Pitäisikö siellä nyt olla kolmereikäinen vai yks reikäinen johto? ja mitä väriä? Keltainen, keltamusta, keltavalkoinen. Takapenkin alla oli jotain ihan muuta...
EDIT: Oi - viesti 151 musta tuli matalapaineturbo nyt...
Kun CE ei valo ei pala on happisuhde bensalla poikkeuksetta luokkaa 1:13 ja pienempi eli rikkaalla mennään ja kovasti. Polttoainene kulutus on ollu pienimmilään 10,5l/100km ja suurimmillaa 13,5l/100km. Sitten kun CE valon saa syttymään, seos laihenee niin että se oskilloi hyvin 1:14.2 molemmin puolin, lappu lattiassa arvot on luokkaa 1:12, mikä vaikuttaa oikealta. Täten en usko lambdavikaan, kun se toimii CE valon palaessa oikein. Mutta toisaalta sitten jäähdytysnestelämpötiöaanturi vika voisi olla todennäköinen kun CE valon syttyessä homma alkaa toimia (ts. jäähdhytysnesteenlämpötilaanturi ohitetaan) ja boksi mahdollisesti siirtynee lambdasäätöön?
Olin jo lukemassa vikakoodeja johtokin (sulakkeella) on tehty, mutta pistoketta ei löydy. Takapenkin alla on, mutta sieltä ei tapahdu mitään. Ja rystyset verillä kaivelin jo ilmakanavan vierestä konetilasta, mutta ei ainakaan vielä löytynyt. Pitäisikö siellä nyt olla kolmereikäinen vai yks reikäinen johto? ja mitä väriä? Keltainen, keltamusta, keltavalkoinen. Takapenkin alla oli jotain ihan muuta...
EDIT: Oi - viesti 151 musta tuli matalapaineturbo nyt...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Mulla poltti kaksikin T16:sta (M92) CE:tä, syynä molemmissa lämpöanturi. Syttyi yleensä koneen ollessä lähes lämmin. Kumpikaan ei vikakoodia antanut, ennenkuin onnistui sammuttaa auton CE-valon palaessa.
Toimikos sulla auto etanolilla edes CE-valon palaessa? Jos on laajakaistalambda, kannattaa kokeilla, rikastaako purkki seoksia ollenkaan, eli muuttuuko jos ohittaa purkin (tai säätää purkista aukioloaikoja). Hitto kun täällä Jojensuussa ei saa etanolia vielä (paitsi juotavaksi), niin ei pääse itse testailemaan. Ei mulla kyllä ole laajakaistalambdaakaan saati flexitunea, mutta säädettävä bp-säädin sentäs on, jolla ruiskun toiminta-aluetta voi ainakin kevyesti modata.
Toimikos sulla auto etanolilla edes CE-valon palaessa? Jos on laajakaistalambda, kannattaa kokeilla, rikastaako purkki seoksia ollenkaan, eli muuttuuko jos ohittaa purkin (tai säätää purkista aukioloaikoja). Hitto kun täällä Jojensuussa ei saa etanolia vielä (paitsi juotavaksi), niin ei pääse itse testailemaan. Ei mulla kyllä ole laajakaistalambdaakaan saati flexitunea, mutta säädettävä bp-säädin sentäs on, jolla ruiskun toiminta-aluetta voi ainakin kevyesti modata.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Kyllä purkki rikastaa seoksia toki se on laajakaistalla tutkittu. Referenssiksi viina-asetuksella potikka tapissa käy tyhjää niin että arvo on luokkaa 1:10, bensa/viina asetuksella 1:11,5 ja bensa asetuksella 1:13.
CE valon palaessa toiminta viinalla on huonompaa kun Lucas laihentaa silloin seosta selvästi, bensalla eroa ei huomaa, koska ei mennä liian laihalle. Rikas seoshan on siitä petollinen, että sitä persdynolla kovin helposti huomaa toisinkin kuin laihan huomaa liki heti.
CE valon palaessa toiminta viinalla on huonompaa kun Lucas laihentaa silloin seosta selvästi, bensalla eroa ei huomaa, koska ei mennä liian laihalle. Rikas seoshan on siitä petollinen, että sitä persdynolla kovin helposti huomaa toisinkin kuin laihan huomaa liki heti.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
LÖYTYI PISTOKE! Hiphurraa ja pallit! Nyt on vikaakoodit luettua ja lambdavikaahan se sieltä pukkas. pitää vkl ku ajaa tren ohi käydä motosta hakees uus titania sitte ja ens viikolla sitten hormiin kiinni! Stand by for more updates.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Sain vihdoin saabini käymään ilman vikavaloa, mutta jotenkin tuntui hurjalta että piti kasvattaa flexitunen ohjeellista arvoa kaksinkertaiseksi ennenkuin saabin ecu lakkasi huutelemasta laihasta seoksesta. Vika valo syttyi heti kun moottori saavutti käyntilämpönsä. Toisaalta se vaikuttais ihan suunnitellulta ominaisuudelta että ohjatan rikkaammalla ennenkuin moottori on lämmin.
Ennen Lambdan vaihtoa vika valo paloi ilman selvää logiikkaa ja valitti rikkaasta seoksesta bensalla. Rikkinäisen lambdan aiheuttamaa vikaa eikö?
Oliskohan ilmamassa anturissakin jotain vikaa -> luulee ilman määrää vähäisemmäksi kuin mitä se on ja syöttää vähemmän ainetta. Nyt lambda ilmoittaa seoksen olevan liian laiha ja ohjaus korjaa kunnes menee yli vikarajan. Nyt kun etanolihuijausboksilla vääntää nupit kaakkoon lisätään polttoaineen syöttöä niinpaljon että vikaraja jää ylittymättä.
Ennen Lambdan vaihtoa vika valo paloi ilman selvää logiikkaa ja valitti rikkaasta seoksesta bensalla. Rikkinäisen lambdan aiheuttamaa vikaa eikö?
Oliskohan ilmamassa anturissakin jotain vikaa -> luulee ilman määrää vähäisemmäksi kuin mitä se on ja syöttää vähemmän ainetta. Nyt lambda ilmoittaa seoksen olevan liian laiha ja ohjaus korjaa kunnes menee yli vikarajan. Nyt kun etanolihuijausboksilla vääntää nupit kaakkoon lisätään polttoaineen syöttöä niinpaljon että vikaraja jää ylittymättä.
Re: Refuel
Vuosi sitten nanno ja Juha kirjoittivat kokemuksistaan, ilman Flexitune modulia.
Kuinka autot 'voivat' nykyään?
Tankkasin eilen neljänneksen RE85:sta, ensimmäistä kertaa.
Em. firman mukaan moduli sopii 900 ja 9000 LH Jetronic koneille. Mistä tietää
onko autoni LH Jetronic? Mainitaan mm. K-Jet, Lucas, CU14 ym. Hukassa.
Pirssini on 900i 2,1 -92, ei turboahdettu.
Kuinka autot 'voivat' nykyään?
Tankkasin eilen neljänneksen RE85:sta, ensimmäistä kertaa.
Em. firman mukaan moduli sopii 900 ja 9000 LH Jetronic koneille. Mistä tietää
onko autoni LH Jetronic? Mainitaan mm. K-Jet, Lucas, CU14 ym. Hukassa.
Pirssini on 900i 2,1 -92, ei turboahdettu.
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Mahtaa olla LH jetronic. UKKssa ne on lueteltu mikä on mikin.
---
i16 1991-93 2.1l (B212) LH-Jetronic 2.4.2 (-vähäpäästöinen)
---
Omassa CU14.1 Lucaksessa on nyt uusi lambda, mutta ei tuo toimi vielä silläkään. Nyt tosin kyllä toimii ns. oikein, mutta flextunen säätövara on liian pieni. Tarvis lisää keittoa vieläkin. Voisi modata isomman potikan, mutta kun flextune vilkuttaa valoa (suuttimien max aukioloaika per sykli lähestyy...) jo pintakaasulla, niin laitan nyt sitten seuraavaksi isommat suuttimet. Orggiset on 260cc ja uudet on nyt sitten 350cc. Toivotaan, että jää ilman flextunea hieman laihialle, että saa sitten säädettyä sillä kohdilleen. Tänään sen näkee, jos ne suuttimet nyt sitten tulee tänään. Pitäisi tulla.
---
i16 1991-93 2.1l (B212) LH-Jetronic 2.4.2 (-vähäpäästöinen)
---
Omassa CU14.1 Lucaksessa on nyt uusi lambda, mutta ei tuo toimi vielä silläkään. Nyt tosin kyllä toimii ns. oikein, mutta flextunen säätövara on liian pieni. Tarvis lisää keittoa vieläkin. Voisi modata isomman potikan, mutta kun flextune vilkuttaa valoa (suuttimien max aukioloaika per sykli lähestyy...) jo pintakaasulla, niin laitan nyt sitten seuraavaksi isommat suuttimet. Orggiset on 260cc ja uudet on nyt sitten 350cc. Toivotaan, että jää ilman flextunea hieman laihialle, että saa sitten säädettyä sillä kohdilleen. Tänään sen näkee, jos ne suuttimet nyt sitten tulee tänään. Pitäisi tulla.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Mitkä suuttimet ja mistä autosta alun perin on tulossa? Onko varma tieto että pelaa Lucasin kanssa, vai lähetkö ihan kokeilulinjalla liikkelle? Ite vois noita suuttimia lähtee metsästää pikku hiljaa, niin vois sitte samaan syssyyn vaihdella ne, jos selviäis mitkä tohon käy. Jos ohmit osuu kohilleen, ni vois kuvitella että ton purkin kanssa toimis ok, vaikka auton oma ecu ei osais hyödyntää suurempia suuttimia. Ootko muuten polttoaineen painetta nostanut? Prötääkö vielä, vai näkyykö laihalla meneminen vaan mittarissa?
Hirveesti kyselen, mutta taidat olla ainoo tällä hetkellä jolta tippuu käytännön kokemusta tosta Lucas-konversaatiota, ni kiinnostus on täällä päässä kova!
Hirveesti kyselen, mutta taidat olla ainoo tällä hetkellä jolta tippuu käytännön kokemusta tosta Lucas-konversaatiota, ni kiinnostus on täällä päässä kova!
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Suuttimet on mallia 0280156023 / SAAB 9-5 AERO. Kokeilulinjalla olen, mutta kun sähkö on ammatti, niin uskoisin että nuo pitäisi toimia. Välivastuksen saatta joutua poistamaan, jos pito pulssi ei jaksa pitää noita auki. Nuohan ovat korkeaimpedanssisuuttimet ja nehän voi laittaa matalaimpedanssijärjestelmään. Toisinpäin tulee sähkönhajua... Luin ruotsalaiselta foorumilta asian tiimoilta ja siellä oli onnistuneesti näin tehty, en muista suoraan että millä suuttimilla, mutta korkeaimpedanssiset ne oli. Fyysinen koko arveluttaa, kai nuo samaa kokoluokkaa ovat. Vois kuvitella ku speedparts myy vain yhtä tiivistettä, jotka sopii kaikki OG900 suuttimiin pl. kjet, joka nyt on ihan eri maailmasta.
En ole nostanut painetta, se ei mun mielestä oo fixu juttu ihan vain siksi että suuttimet on tehty toimimaan tietyllä paineella ja sillä hyvä. Kyllä Laihialla meno tuntuu myös, mutta se ei oo pröötäämistä vaan missfireä, tuntuu ku ajais 50hv alitehoisella autolla, muuta eroa ei oo.
Kysellä saa, lyödään porukalla päätä niin kauan seinään että toimii
En ole nostanut painetta, se ei mun mielestä oo fixu juttu ihan vain siksi että suuttimet on tehty toimimaan tietyllä paineella ja sillä hyvä. Kyllä Laihialla meno tuntuu myös, mutta se ei oo pröötäämistä vaan missfireä, tuntuu ku ajais 50hv alitehoisella autolla, muuta eroa ei oo.
Kysellä saa, lyödään porukalla päätä niin kauan seinään että toimii
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Totta tuo paineasia toki, mutta hintsusti enemmän kuitenkin taitaisi saada ainetta jos maltilla ruuvaa painetta. Tuollaselle ranetushenkiselle toiminnalle ei toki oo mitään tarvetta, jos nuo suuttimet saa pelaamaan, ja itekin pistän suuttimet hankintalistalle siinä tapauksessa. Ollut vaan siinä käsityksessä, että tuon Luukkaan kanssa ei oikeen hyödynnä suutinten vaihto, mutta tosiaan toi väliboksi ilmaisesti muuttaa tilannetta totaalisesti.
Jos koneeseen saa kunnolla etanolia ja hilaa paineita hiukan korkeemmalle, taitaa vääntö olla alhaalta asti sitä luokkaa, että varomaton kaasunkäyttö silittää vaihteistosta rattaat nopeesti...
Jos koneeseen saa kunnolla etanolia ja hilaa paineita hiukan korkeemmalle, taitaa vääntö olla alhaalta asti sitä luokkaa, että varomaton kaasunkäyttö silittää vaihteistosta rattaat nopeesti...
Re: Refuel
täällä konstruktiona:
lucas CU14.0 ja tonnarin -431 suuttimet, näillä pelaa ihan vakiona jo suht hyvin, tosin ajoa ei ole kuin muutama koe lenkki heitetty.
isomman turbon tallista kaivelin ja 3" savupiippu tuli juuri, vielä kun ehtisi ne heittää kiinni ja lastun tuikata boksiin ja akun vetää takakonttiin niin saisi viedä saabin leimalle.
kyseessä tekniikan vaihto -88 eli siis ilman kattia..
ja seos mittarille pitäisi toinen lambaada putkeen vielä tinailla..
lucas CU14.0 ja tonnarin -431 suuttimet, näillä pelaa ihan vakiona jo suht hyvin, tosin ajoa ei ole kuin muutama koe lenkki heitetty.
isomman turbon tallista kaivelin ja 3" savupiippu tuli juuri, vielä kun ehtisi ne heittää kiinni ja lastun tuikata boksiin ja akun vetää takakonttiin niin saisi viedä saabin leimalle.
kyseessä tekniikan vaihto -88 eli siis ilman kattia..
ja seos mittarille pitäisi toinen lambaada putkeen vielä tinailla..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Nyt on suuttimet paikoillaan ja pelaa, prkle !
Suuttimen fyysinen koko aiheutti hieman pään vaivaa, joskin rälläkällä, lekalla ja ruuvipenkillä sain retrofitattua polttoainetukin sillä lailla, että paketista saa tiiviin. Uudet suuttimet olivat noin 10mm vanhoja lyhkäisemmät ja siksi tukin kiinnitystä piti muuttaa.
Parhaiten tuntui pelaavan kun flextunen potikasta avas noin 30%. Siitä ylöspäin ei enää tahtonut polttaa kunnolla, kun meni niin paksulle. Tyhjäkäynti pröpötti noin 60% avauksella ja kierroksilla kaasu pohjassa paloi huonosti aina tuonne 30% asti. Eli ongelmana oli liika rikas seos, ei laiha. CE valo ei syttynyt kertaakaan koko 25km:n testirupeaman aikana. Lambda-arvot tuntuivat olevan sellaiset että lappulattiassa 1:9.5-10 ja pintakaasulla cruisailussa 1:13.5-14, niin pelasi parhaiten. Hieman laihian oloisia arvoja, mutta täytyy muistaa että seos on luokka 75% etanoli ja sitten tuo Jcarlson kommentti että eroa ei tehoissa juuri ollut oli lambda sitten mitä tahansa väliltä 0,8-1. Tuolla 75% seoksellahan tuo 10 vastaa noin kutensakin 1.
Huomenna sitten ennakkoa pari astetta lisää,takaiskuventtiilillä sytysmyöhästys pois ja hieman painetta lisää. Katsotaan mitä sitten tapahtuu...
Suuttimen fyysinen koko aiheutti hieman pään vaivaa, joskin rälläkällä, lekalla ja ruuvipenkillä sain retrofitattua polttoainetukin sillä lailla, että paketista saa tiiviin. Uudet suuttimet olivat noin 10mm vanhoja lyhkäisemmät ja siksi tukin kiinnitystä piti muuttaa.
Parhaiten tuntui pelaavan kun flextunen potikasta avas noin 30%. Siitä ylöspäin ei enää tahtonut polttaa kunnolla, kun meni niin paksulle. Tyhjäkäynti pröpötti noin 60% avauksella ja kierroksilla kaasu pohjassa paloi huonosti aina tuonne 30% asti. Eli ongelmana oli liika rikas seos, ei laiha. CE valo ei syttynyt kertaakaan koko 25km:n testirupeaman aikana. Lambda-arvot tuntuivat olevan sellaiset että lappulattiassa 1:9.5-10 ja pintakaasulla cruisailussa 1:13.5-14, niin pelasi parhaiten. Hieman laihian oloisia arvoja, mutta täytyy muistaa että seos on luokka 75% etanoli ja sitten tuo Jcarlson kommentti että eroa ei tehoissa juuri ollut oli lambda sitten mitä tahansa väliltä 0,8-1. Tuolla 75% seoksellahan tuo 10 vastaa noin kutensakin 1.
Huomenna sitten ennakkoa pari astetta lisää,takaiskuventtiilillä sytysmyöhästys pois ja hieman painetta lisää. Katsotaan mitä sitten tapahtuu...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Pelaa. Uudet tulpat laitoin, vanhoissa kärkiväli julma 1,2mm Uusiin laitoin 0,6 ja tulpat oli NGKn BCP7ES muistaakseni, ihan perustulpat. Syttyennakkoa laitoin 3 astetta lisää, mutta muut jutut jäi tekemättä. Ahtopainetta en saanut laitetettua lisää, dumpin varren säätö oli niin pahasti jumissa ja en keksinyt miten sinne pääsee käsiksi niin että sais jotain tehtyä. Akukin otin pois, mutta ei. No sitten joskus. Sitten takaiskuventtiili ei oikein pelannu tuossa ahtomyöhästyksen toteutuksessa. Sinnehän jää ennakko aina päälle, jos sen venttiilin sinne laittaa. Miten tuon voisi tehdä? Joku puhui että vaparin jakajaa kehiin, mutta mistä vaparista tohon 16V kannen päähän menee jakaja. Eikai EZK sytyn tyhjääkään jakajaa voi laittaa? Nyt meinaan 50km koeajolle...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Saisiko jakajan aipainesäätimen varren juuressa olevaa stopparitappia taivutettua niin että ahdoille tulevaa viivästystä saisi rajoitettua tai jopa estettyä kokonaan? Säädin pitää tietysti irrottaa jakajasta tätä muokkausta varten.
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Koelenkki tuli ajettua ilman mitään ongelmia. Hieman säädin laihemmalle kun ei seos syttynyt enää kolmosella punarajan tuntumassa. Nyt tuntuu pelaavan. 190km on syönyt puoli tankkia. Hieman hirvittää, mutta katsotaan nyt mitä tuleman pitää. Mietityttää että miten laihialle tuon voi laittaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517