Riittäisihän se mutta sen on teoreettiseti mahdoton toimia ainakin omasta mielestä... Alipaine jää jumiin takaiskun ja virranjakajan väliin. Vai olenko nyt ihan vain puhahtaasti tyhmäjcarlson kirjoitti:Vaan miksei riittäisi vain se takaiskuventtiili jakajan alipaineletkussa?
Refuel
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Vai noin paljon se laskee paineita pienestä reiästä... Kuristin voisi muuten auttaa ainakin vähän, mutta saattaisi myös hidastaa liikaa kalvon toimintaa.
No entäs jos laittaisi herkäksi säädetyn painekatkaisijan siten (esim. ylipainekytkin herkälle säädettynä), että vetää (tai päästää, ihan kummin vaan) jakajan letkuun kytketyn solenoidiventtiilin kiinni kun menee ahdoille? Tämä olisi myös helppo poistaa käytöstä bensalla ajettaessa.
No entäs jos laittaisi herkäksi säädetyn painekatkaisijan siten (esim. ylipainekytkin herkälle säädettynä), että vetää (tai päästää, ihan kummin vaan) jakajan letkuun kytketyn solenoidiventtiilin kiinni kun menee ahdoille? Tämä olisi myös helppo poistaa käytöstä bensalla ajettaessa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Refuel
Jos ehdotukseni alipainesäätimen stopparitapin taivuttamisesta ei kelvannut, niin entä jos poraisi pienen reiän siihen tapin viereen, reiän läpi laittaisi saksisokan pitämään ahtoviivästykset poissa. Sokka olisi helppo irrottaa kun ahtoviivästystä taas haluttaisiin.
Ideana olisi siis tukkia kuvassa näkyvä millin-parin rako paksun pyöreän stopparitapin ja säätimen tangossa olevan pykälän välissä niin ettei tanko pääse liikkumaan ulospäin.
Edelleen liian epähienoa kun ratkaisuun ei sisälly mitään sähköistä vipstaakia?
Ideana olisi siis tukkia kuvassa näkyvä millin-parin rako paksun pyöreän stopparitapin ja säätimen tangossa olevan pykälän välissä niin ettei tanko pääse liikkumaan ulospäin.
Edelleen liian epähienoa kun ratkaisuun ei sisälly mitään sähköistä vipstaakia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Pitää purkaa tuo jakaja ja katsoa miten tuo jus:n ehdottama ratkaisu onnistuisi. Veikkaan että on tähän asti käyttökelpoisin ratkaisu.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Terve taas,
Nyt saabi nielee etanolikeitosta nikottelematta. Lyhyesti kerrottuna vaihdoin suuttimet isompiin (9000 2.3t -bosch -413 "punaiset "). Suuttimien vaihdon jälkeen pääsin ajelemaan huoltsikalle pelkällä bensalla ja siitä sitten eteenpäin e85:ttä tankissa. Eka käynnistys suuttimien vaihdon jälkeen meinas kyllä sahauttaa.
Seuraavaksi pitäis sitten säätää sytytystä 16 ast.-> noin 22 ast Nämä lukuarvot ja tiedon suutinvaihdon toimivuudesta löytyi ruotsin foorumilta (http://ww.900klubben.se/phpbb3/viewtopi ... &start=240). Autossa on myös Speedpartsin lastu, joka tuli mukana ahtopaineiden noston yhteydessä. Tämä on myös oleellinen osa paketin toimintaa vastarannan viisaiden mukaan. Seokset olis myös tarkoitus mittailla, jotta näkee mennäänkö liian laihalla.
Nämä kaikki kokemukset ensimmäisen 120 kilometrin matkalta. Kulutus oli tankkauksesta tankkaukseen 10,4 l/100 km. Saa nähdä kuinka jatkossa.
p.s. Mahtaisko jollain olla Tampereen suunnalla laajakaistalambda-laitteita hyväksikäytettäväksi? Korvausta vastaan tietty
Nyt saabi nielee etanolikeitosta nikottelematta. Lyhyesti kerrottuna vaihdoin suuttimet isompiin (9000 2.3t -bosch -413 "punaiset "). Suuttimien vaihdon jälkeen pääsin ajelemaan huoltsikalle pelkällä bensalla ja siitä sitten eteenpäin e85:ttä tankissa. Eka käynnistys suuttimien vaihdon jälkeen meinas kyllä sahauttaa.
Seuraavaksi pitäis sitten säätää sytytystä 16 ast.-> noin 22 ast Nämä lukuarvot ja tiedon suutinvaihdon toimivuudesta löytyi ruotsin foorumilta (http://ww.900klubben.se/phpbb3/viewtopi ... &start=240). Autossa on myös Speedpartsin lastu, joka tuli mukana ahtopaineiden noston yhteydessä. Tämä on myös oleellinen osa paketin toimintaa vastarannan viisaiden mukaan. Seokset olis myös tarkoitus mittailla, jotta näkee mennäänkö liian laihalla.
Nämä kaikki kokemukset ensimmäisen 120 kilometrin matkalta. Kulutus oli tankkauksesta tankkaukseen 10,4 l/100 km. Saa nähdä kuinka jatkossa.
p.s. Mahtaisko jollain olla Tampereen suunnalla laajakaistalambda-laitteita hyväksikäytettäväksi? Korvausta vastaan tietty
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Jaa että 22 uskallat laittaa, itsellä on vain 19 astetta. Voisihan tuota kokeilla.
Omassa kikottimassa tuota speedpartsin lastun virkaa hoitaa flextune - olettaen että speedpartsin lastu on se ns. bensalastu, joka antaa lisäsoppaa yläkierroksille kun lambdasäätö (suljettu silmukka) ohitetaan.
Kulutus kuulostaa kohtaalliselta, jopa ehkä hieman paremmalta kun omassa. Itsellä edellinen 770km meni 11,7l/100km.
Torstaiksi voisit saada laajakaistan lainaan sopivaa korvausta vastaan. menen työkeikalle helsinkiin päiväksi, niin päivä olis aikaa testailla, jos kiinnostaa.
Omassa kikottimassa tuota speedpartsin lastun virkaa hoitaa flextune - olettaen että speedpartsin lastu on se ns. bensalastu, joka antaa lisäsoppaa yläkierroksille kun lambdasäätö (suljettu silmukka) ohitetaan.
Kulutus kuulostaa kohtaalliselta, jopa ehkä hieman paremmalta kun omassa. Itsellä edellinen 770km meni 11,7l/100km.
Torstaiksi voisit saada laajakaistan lainaan sopivaa korvausta vastaan. menen työkeikalle helsinkiin päiväksi, niin päivä olis aikaa testailla, jos kiinnostaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Nyt on pakko liityä keskusteluun ja kysyä suoraan:)
Mulla on cu14.0 satku, josta löytyisi Henkon etanolia kestävä bensapumppu, bensalastu, sekä laajakaistalambda.. Ahdot säätyy potentiometrillä ja tällä hetkellä 0.8 paineilla mennään "hyvillä" seoksilla, täyskuormituksella 12.4 afr. Kotoa puolestaan löytyy nuo -431 tonnarin punaiset suuttimet, sekä ajoituslamppu!
Eli siispä suuttimet kiinni ja sytkä vaikkapa 20, jonka jälkeen ahtopaineita säätäen seokset kohdalleen?
Taas jälleen suora kysymys, mutta olisi kiva siirtyä etanolin käyttöön, kun jyväskylästä tuota saa jo parista paikasta..
Mulla on cu14.0 satku, josta löytyisi Henkon etanolia kestävä bensapumppu, bensalastu, sekä laajakaistalambda.. Ahdot säätyy potentiometrillä ja tällä hetkellä 0.8 paineilla mennään "hyvillä" seoksilla, täyskuormituksella 12.4 afr. Kotoa puolestaan löytyy nuo -431 tonnarin punaiset suuttimet, sekä ajoituslamppu!
Eli siispä suuttimet kiinni ja sytkä vaikkapa 20, jonka jälkeen ahtopaineita säätäen seokset kohdalleen?
Taas jälleen suora kysymys, mutta olisi kiva siirtyä etanolin käyttöön, kun jyväskylästä tuota saa jo parista paikasta..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Refuel
Lueskelin vielä tarkemmin ruotsin veijareiden testeistä ja päädyin säätämään sytytystä 20 asteeseen. Katsotaan kuinka toimii. Kulutuksesta ei kannata varmaan vielä suuri johtopäätöksiä vetää, nähtäväksi jää kuinka kehittyy.ahietalahti kirjoitti:Jaa että 22 uskallat laittaa, itsellä on vain 19 astetta. Voisihan tuota kokeilla.
Omassa kikottimassa tuota speedpartsin lastun virkaa hoitaa flextune - olettaen että speedpartsin lastu on se ns. bensalastu, joka antaa lisäsoppaa yläkierroksille kun lambdasäätö (suljettu silmukka) ohitetaan.
Kulutus kuulostaa kohtaalliselta, jopa ehkä hieman paremmalta kun omassa. Itsellä edellinen 770km meni 11,7l/100km.
Torstaiksi voisit saada laajakaistan lainaan sopivaa korvausta vastaan. menen työkeikalle helsinkiin päiväksi, niin päivä olis aikaa testailla, jos kiinnostaa.
Oma ymmärrykseni tuosta lastusta on juuri kuten sanoit, lisärikastustas yläkierroksilla.
Eiköhän tälläkin toimi, mulla ainakin käy ja kukkuu hienosti.NGpower kirjoitti:Mulla on cu14.0 satku, josta löytyisi Henkon etanolia kestävä bensapumppu, bensalastu, sekä laajakaistalambda.. Ahdot säätyy potentiometrillä ja tällä hetkellä 0.8 paineilla mennään "hyvillä" seoksilla, täyskuormituksella 12.4 afr. Kotoa puolestaan löytyy nuo -431 tonnarin punaiset suuttimet, sekä ajoituslamppu!
Eli siispä suuttimet kiinni ja sytkä vaikkapa 20, jonka jälkeen ahtopaineita säätäen seokset kohdalleen?
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Refuel
Jees! Täytyypä viikonloppuna ruveta hommaa alottelee, bensapumpun letku täytynee vaihtaa etanööliä kestävään malliin
Mites muute enkö lukenu tarpeeks tarkasti vai olitko poistanut sytkäennakon myöhästyksen?
Mites muute enkö lukenu tarpeeks tarkasti vai olitko poistanut sytkäennakon myöhästyksen?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Kehuvat että sen voi poistaa, mutta en ole itse ainakaan vielä ehtinyt semmoista värkätä.
Meni muuten alle 10l/100km. Eilen 135km kulutuksella 9,95l/100km Ihan normaali ajossa siis, en yrittänyt pihistelyn piirin ennätystä
Meni muuten alle 10l/100km. Eilen 135km kulutuksella 9,95l/100km Ihan normaali ajossa siis, en yrittänyt pihistelyn piirin ennätystä
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
No joo eipä tuo kyllä pahalta kuulosta, vaikka ite laskin lauantain Styling&tuning tapahtuman jkl-Espoo välille 8.8 litran keskikulutuksen omalla T16 satkulla ja 6 enskalla vielä!ahietalahti kirjoitti:Kehuvat että sen voi poistaa, mutta en ole itse ainakaan vielä ehtinyt semmoista värkätä.
Meni muuten alle 10l/100km. Eilen 135km kulutuksella 9,95l/100km Ihan normaali ajossa siis, en yrittänyt pihistelyn piirin ennätystä
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Nythän pitää muistaa että minä ajan viinalla Pitäis varmaan teettää "Booze" teksti takakontin luukkuun. Vai ajoitko sinäkin tuon 8,8l/100km viinalla?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Joo joo kyllä mää tiesin et oot viinaan menevä ja itselläni on siis suunnitteluvaiheessa etanoliin siirtyminen..ahietalahti kirjoitti:Nythän pitää muistaa että minä ajan viinalla Pitäis varmaan teettää "Booze" teksti takakontin luukkuun. Vai ajoitko sinäkin tuon 8,8l/100km viinalla?
Mielestäni vaan tuo oma 8.8l on melko kohtuullinen kulutus, kun kuitenkin keskinopeus n.125 km/h ja mitä kaverin T7 Re85 softalla varustettu kolkki vei jotai 10.5-11 samalla matkalla..
Että jos nyt vanhan tekniikan omaavalla satkulla pääsee alle 10l keskikulutukseen viinalla niin ei paha!
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Refuel
Nyt tarttis apuja tuon Flexitune 2:n kytkentään. Eli se pitäisi kytkeä ECUn ja ruiskun välissä olevaan johtoon, mutta missä sijaitsee ECU ja ruisku ?
Auttakaa aloittelevaa autoilijaa.
Auttakaa aloittelevaa autoilijaa.
Re: Refuel
Moottoriohjaus eli ECU sijaitsee oikean puolen jalkatilassa verhoilun alla. Ruiskut taas imusarjassa moottorin päällä. Kaikkia ruiskuja ohjataan yhden johdon ja etuvastuksen välityksellä. Tähän etuvastuksen ja ECUn väliseen johtoon kytketään Flexitune. Kytkentäkaavion mukaan tämän johdon väri on vihreä-keltainen.
Asiaa toivottavasti selventävä keskustelu: http://flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=80
Kaikki ylläoleva koskee Lucas-ruiskulla varustettuja autoja. Ainakin turbot 1990-93.
Asiaa toivottavasti selventävä keskustelu: http://flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=80
Kaikki ylläoleva koskee Lucas-ruiskulla varustettuja autoja. Ainakin turbot 1990-93.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"