Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Vaihtelin eilen aamulla uudet käsijarruvaijerit. Vanhat alkoivat olla kohtalaisen jumissa ja jarrukengät jäivät laahaamaan. Eihän tuo kauhean paha homma ollut, vaikka kolmisen tuntia ottikin. Säätää vielä pitäisi - ja vissiin käyttää säätömuttereita jengatapissa, kun uustuotantovaijeireiden kierteet on erit vanhoihin verraten.
Korjasin myös jumittavan virtalukon - CRC:llä. Pari suhausta ja johan kääntyy avain kevyesti.
Korjasin myös jumittavan virtalukon - CRC:llä. Pari suhausta ja johan kääntyy avain kevyesti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Sonett pantiin talviteloille toissapäivänä. Nyt pidetään peukkuja, että pressutalli kestää nämä kovat syysmyrskyt. Talven aikana olisi ohjelmassa lattiaverhoiluiden leikkausta ja kanttausta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Lattiaverhoilut on vielä tekemättä, mutta Sonett sai tänään alle uudet renkaat. Hommasin Yokohamat kokoa 175/65R15. Tuo koko antaa ihan kivaa ilmettä Sonettiin.
Säiden haltija vähän sotki suunnitelmia, kun eilisen päivän tuli lumiräntää jo sulien ja kuivien teiden päälle. Tänään siis joutui ajamaan osittain sohjossa. Niin, Sonett on siis nyt taas virallisesti liikenteessä. Odottelen kyllä vähän kelien parantumista, ennen kuin seuraavan kerran lähden liikenteeseen.
Säiden haltija vähän sotki suunnitelmia, kun eilisen päivän tuli lumiräntää jo sulien ja kuivien teiden päälle. Tänään siis joutui ajamaan osittain sohjossa. Niin, Sonett on siis nyt taas virallisesti liikenteessä. Odottelen kyllä vähän kelien parantumista, ennen kuin seuraavan kerran lähden liikenteeseen.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ti Maalis 27, 2012 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Onse kyllä omalla härskillä tavallaan niin pirun komea!
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Hienoa että kesäautot aletaan pikkuhiljaa kaivaa pois säilöistään. Ei muuta ku helatorstaina sitte Hyvinkäälle WST:hen näytille Saapa nähdä saadaanko Oulusta tälle vuodelle useampaa ku yhtä autoa tonne.
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Ainakin alustava loma-anomus on hyväksytty.Juha K kirjoitti:Hienoa että kesäautot aletaan pikkuhiljaa kaivaa pois säilöistään. Ei muuta ku helatorstaina sitte Hyvinkäälle WST:hen näytille Saapa nähdä saadaanko Oulusta tälle vuodelle useampaa ku yhtä autoa tonne.
On muuten ero kuin yöllä ja päivällä vanhoilla ja uusilla renkailla. Vanhoilla tuntui motarinopeuksissa kuin olisi kuulalaakereilla ajanut. Uusilla kulkee kuin juna.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Tuli lauantaiaamuna leikeltyä uudet lattiaverhoilut tehtyjen kaavojen pohjalta. Pitää koesovittaa ja tarvittaessa vähän muokata ennen kuin vien ne verhoilijalle kantattaviksi.
Alla vertailun vuoksi kuva verhoiluista, jotka Sonettissa olivat aikaisemmin. Nämä eivät siis ole originaaliverhoilut.
Alla vertailun vuoksi kuva verhoiluista, jotka Sonettissa olivat aikaisemmin. Nämä eivät siis ole originaaliverhoilut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Tätä kyllä täytyis käydä katsomassa ihan livenä! Maukkaan näkönen kampe mistä täytyy olla kade
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Laittelin tänään uudet lattiaverhoilut paikalleen. Täytyy sanoa, että ensiyrittämällä onnistui ihan ok. Pikkaisen jäi vänkärin puolelta tuo päämatto vajaaksi. Pitää varmaan jossain vaiheessa tehdä uusi.
Keskikonsoli ei ole vielä paikallaan, kun minä onneton menin astumaan sen rikki ja jouduin sen ehjäämään ennen maton liimausta.
Huomenna kohti etelää ja WST:ä.
Keskikonsoli ei ole vielä paikallaan, kun minä onneton menin astumaan sen rikki ja jouduin sen ehjäämään ennen maton liimausta.
Huomenna kohti etelää ja WST:ä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Tulikin puhelu Logiran säiliöautosta jyväskylän pohjoispuolelta että Tero on bongattu matkalla kohti pohjoista Epäilivät allekirjoittaneeksi, vaikkeihan meillä ole edes samanväriset menopelit...
Timppa
Timppa
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Muistankin kyseisen säiliöauton nähneeni. Eikös Timo sinun pelisi ole tällä hetkellä näytillä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
No niin, WST:sta kotiuduttu ja Sonett pelasi kohtuudella. Mitä nyt paluumatkalla katosi aika tyystin jarrut. Pientä lisäjännitystä ajosuoritukseen. Pedaali meni aivan keveäksi eikä loppuvaiheessa enää pumppaamallakaan saanut painetta pysymään polkimessa. Jarrunesteet eivät ainakaan olleet vajentuneet, kun sen puolimatkassa tarkistin. Liekö ilmauksen tarpeessa?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Jep, siellähän se lepäilee tämän vuoden.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Tosiaan WST:stä palatessa katosi Sonettista jarrut ja piti sitten ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa käyttään tuo pääsylinteri irti.
Todettakoon nyt, että pääsylinteri on mahdollista irrottaa ilman, että kytkimen pääsylinterin irrottaa ensin pois tieltä. Se vaatii näppäriä käsiä ja kärsivällisyyttä sekä mieluusti kaverin avuksi. Yksinkin onnistuu mutta voi vaatia vähän enemmän aikaa. Itselläni meni kolmisen tuntia, kun pähkäilin ja ähersin ylemmän kiinnityspultin kanssa. Tässä olisi se kaveri ollut hyvä, kun olisi pitänyt kiinni pultista konehuoneessa, kun toinen löysää kabiinin puolelta mutteria.
Irroitin ensimmäiseksi etummaisen banjopultin, jossa jarruvalojen kytkin on kiinni. Sen jälkeen pääsi ottamaan taaemmaisen banjopultin löysemmälle. Ihan auki asti sitä ei saa, kun tulee kytkimen pääsyltty tielle. Tämän jälkeen ähräsin jarrusylinterin kiinnityspultit auki ja vedin koko hoitoa sen verran ulommaksi, että pääsin löysäämään taaemmaisen banjopultin auki. Jarrunestesäiliöltä tulevan letkun irroitettuani syltty tulikin nätisti pois.
Mitä tästä nyt sitten oppi? Varmaan sen kaverin hommaamisen, niin tuon saa todennäköisesti vajaassa tunnissa irti, tottuneena ehkä jopa puolessa. Ja kytkimeen ei tosiaan ole pakko koskea. Sopivasti puljaamalla homma hoituu.
Nyt sitten pitäisi ruveta aukaisemaan itse syltty...
Todettakoon nyt, että pääsylinteri on mahdollista irrottaa ilman, että kytkimen pääsylinterin irrottaa ensin pois tieltä. Se vaatii näppäriä käsiä ja kärsivällisyyttä sekä mieluusti kaverin avuksi. Yksinkin onnistuu mutta voi vaatia vähän enemmän aikaa. Itselläni meni kolmisen tuntia, kun pähkäilin ja ähersin ylemmän kiinnityspultin kanssa. Tässä olisi se kaveri ollut hyvä, kun olisi pitänyt kiinni pultista konehuoneessa, kun toinen löysää kabiinin puolelta mutteria.
Irroitin ensimmäiseksi etummaisen banjopultin, jossa jarruvalojen kytkin on kiinni. Sen jälkeen pääsi ottamaan taaemmaisen banjopultin löysemmälle. Ihan auki asti sitä ei saa, kun tulee kytkimen pääsyltty tielle. Tämän jälkeen ähräsin jarrusylinterin kiinnityspultit auki ja vedin koko hoitoa sen verran ulommaksi, että pääsin löysäämään taaemmaisen banjopultin auki. Jarrunestesäiliöltä tulevan letkun irroitettuani syltty tulikin nätisti pois.
Mitä tästä nyt sitten oppi? Varmaan sen kaverin hommaamisen, niin tuon saa todennäköisesti vajaassa tunnissa irti, tottuneena ehkä jopa puolessa. Ja kytkimeen ei tosiaan ole pakko koskea. Sopivasti puljaamalla homma hoituu.
Nyt sitten pitäisi ruveta aukaisemaan itse syltty...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Tänään sain lopulta pääsylinteriä purettua sen verran, että mäntä on ulkona. Pitäisi vielä keksiä jokin sopiva tuurna, että saisi itse männän osiin ja pääsisi vaihtaan noita tiivisteitä.
Oli hiukkasen tiukassa siinä männän suulla oleva nylonholkki. Piti jokunen reikä siihen porata, että lähti pois. Onneksi ei ainakaan mihinkään kriittisiin kohtiin tullut naarmuja tai koloja tuossa männässä.
Oli hiukkasen tiukassa siinä männän suulla oleva nylonholkki. Piti jokunen reikä siihen porata, että lähti pois. Onneksi ei ainakaan mihinkään kriittisiin kohtiin tullut naarmuja tai koloja tuossa männässä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621