Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä vahvasti näyttää siltä, että immun kunnon tarkastaminen ei tekisi pahaa, vaikka ei olisi tarkoitus edes päivittää biopoweriksi tai virittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Onkohan merkkikorjaamoillakaan laitetta millä immua voisi testata, vai onko tuota kuntoa vain yritettävä päätellä mAir/mReg arvoista ja etanolin adaptaatiosta?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

GM:n Tech2 testerillä onnistuu immun tsekkaus ja pitäis löytyä merkkikorjaamojen lisäksi monilta Saapisteiltakin jotka kirjoittelevat tällekin palstalle.
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tech2 immun tarkistus on melko tyhjän kanssa, ei se juuri paremmin vikaa löydä kuin Trionicin oma diagnostiikka joka ei sekään immun hajoamista ikinä tajua. Paras tapa on vertailla ahtopainetta ja ilmamassaa täydessä kuormituksessa. Tyhjäkäynti ja kevyt ajo ei kerro mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Hook »

techillähän nuo ahtopaine vs ilmamassat vs seos vertailut onnistuu yhtälailla kuin sid infolla, mutta jos kyse softasta, jossa ei ole sidinfoa päällä, niin tech paras vaihtoehto.. itselle ei ole mg/c arvoja perus obd testerillä tullut vastaan.. vain kokonais ilmamassan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Eli onko se Tech2 oleva ilmamassan poikkeama lasketusta jollakin tavalla epäluotettava toiminto siis eikö se tomi oikein vai mistä on kyse?

Kyselen ihan vain mielenkiinnosta, en ole moista härpäkettä itse käyttänyt :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Trionicin laskentaa se muistaakseni käyttää, mutta Hook taisi tarkoittaa sitä että katsotaan reaaliaikaisesta datasta Techillä mikä on ilmamassa mg/C ja mikä on ahtopaine ja tehdään se oma päätelmä kokemuksen perusteella.
Vakioautossa tuo on se helpoin keino, toisaalta melkein samalla vaivalla kyllä sinne ohjelmoisi SID Infolla enabloidun softan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Saakos SID infoon tota ilamassan poikkeamaa, olis hiukan käyttäjäystävällisempi tapa seurata ajaessa tota immun toimintaa?

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minun mielestäni tuo Sid-infon Pinl ja Mair vertailu ei niin hankalaa ole, kun ottaa huomioon ettei siihen tarvitse mitään erillistä laitetta edes käyttää. Automaattivaihteisen kanssa kyllä nopeudet kasvaa äkkiä laittomiksi kun yrittää saada täyskuorman pidettyä tarpeeksi kauan lukemien toteamiseksi. Voi olla hyvä käyttää apumiestä näytön lukemiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se syy miksi en oikein luota siihen ilmamassan poikkeamaan MAF vs. MAP laskenta on että se on etenkin virisoftilla lähinnä kalibroitu vain siellä pienemmillä kuormilla tarkaksi. Täysillä ahdoilla ei pidä enää paikkaansa, MAP:n osalta kartta loppuu yleensä 1 bar ahtopaineeseen. Kuitenkin vikaantunut MAF tulee parhaiten esiin täydellä kuormituksella, vajaakuormalla virhe ei ole niin suuri.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

Kertokaa tyhmälle adaptaatio=? Ja pitääkö jotain tehdä sen eteen? Mistä seurata?
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Nappe kävi laittamssa softan. Autosta paljastui vikoja, kun AD85 arvoksi tuli 175 (95e10 tankissa). Nappe meinasi myös, että toteutunut ilmamassa käyttäytyi vähän laiskasti ja ahdin piikkasi liikaa. Imuvuotoa/Immuvikaa veikkasi

Vaihtelin helpoimmat pienet letkut, kiristelin klemmareita sieltä täältä ja tärkeimpänä puhdistin IMMun sopivalla aineella, ja myös tulppasin EVAP-systeemin (kobran ja mankkuvenän välillä olevasta t-haarasta). Jätin siis kuitenkin letkun mankkuvenan ja kobran välille.

Kävin tankilla hakemass 95e10 ainetta, ja nyt auto adaptoitui arvoon 50 (vaikuttaa olevan vähän alakanttiin?)

Tein muutamia vetoja manuaalitilassa kolmosella:

MReq maks: 1040-1060
Mair: 1000-1060 (tuntui seuraavan aika hyvin pyyntiä)
Pinl maks: 2250 (muutamalla vedolla tuo tuntui nousevan vain 2150 asti, eli tuo 2250 on ilmeisesti joninlainen piikkaus talla pohjaan -tilantessa)
Amul: 78


Onkohan nuo arvot nyt sitä luokkaa kun niiden tulisi olla? Mreq/Mair arvojen käytöstä ei tietysti oikein nää muuten kuin ajon aikana, mutta vastaako tuo ahtopaine nyt tuota Mair-arvoa, vai ahtaako auto vieläkin liikaa?

Auto on 9-5 2.0t vuosimallia 2003, automaatti. Ahtimena Mitsu TD04-15. Laitettu softa oli ymmärtääkseni normaali garrett stage1 softa (220hv/320Nm bensalla ja 230hv/350Nm etanolilla).
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja blair »

eka kyssäri: miksi garrett softa, jos kerran mitsun ahdin? Kai nappella olisi joku aeroon pohjautuva versio tms. Joka olisi paremmin optimoitu mitsulle?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2684
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

suoabbi kirjoitti:Kertokaa tyhmälle adaptaatio=? Ja pitääkö jotain tehdä sen eteen? Mistä seurata?
Se on sitä kun trionic moottorinohjausjärjestelmä huomaa jonkun arvon muuttuneen, niin se säätää muut sen säädettävissä olevat asiat tämän uuden arvon mukaan. Eli muuntumista, muokkautumista se tarkoittaa.
Tämä tapahtuu automaattisesti, sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ajaa autollasi.
Viimeksi muokannut CDTA, La Heinä 07, 2012 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

blair kirjoitti:eka kyssäri: miksi garrett softa, jos kerran mitsun ahdin? Kai nappella olisi joku aeroon pohjautuva versio tms. Joka olisi paremmin optimoitu mitsulle?
Nappe kirjoitti seuraavasti:

15t ahtimella voisi saada bensalla jopa 250hv/350Nm ja etanolilla n.240hv/370Nm, perinteisesti 2.0t garretilla BioPower stage1 on 220hv/320Nm bensalla ja 230hv/350Nm etanolilla.

Otin siis tuon jälkimmäisen. Kai siinäkin on tuo ahdin huomioitu, olettaisin?
Vastaa Viestiin