Onko tu vakio sytkällä ja ruiskulla vai löytyykö autosta hestecit yms sydeemit?Firges9000 kirjoitti:Mun tonnarilla ajettu 272. tuo nettisivun tieto oli ns, pikkuahtimella.Aksu900 kirjoitti:Kerrokerrokerrokerrokerro...![]()
Muistelin vain että siellä nettisivuilla aikanaan oli että 280 heppaa ja huiput 270+
Firgesin paja on tehnyt tietääkseni Ikosen kanssa 5 tonnaria.
viimeisin, jota hän kauppasi oli kuuraketti, tosipotku vasta viimeisillä 1500 kierroksilla.
Ei kiva kaupunkiautona. paukkui, puhisi ja liikkui.
Mulle tehty vääntökone.
En viittis keksiä mitään omiani tehon suhteen.,
nyt siellä tosin on isompi turbo, Firges-pajan asentamana
Kerron heti kun mulla on faktaa
Pitäis viedä penkkiin
mikä se firges on?
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ei ole mitään Hestekkiä.jarska kirjoitti:Firges9000 kirjoitti:Aksu900 kirjoitti:
Onko tu vakio sytkällä ja ruiskulla vai löytyykö autosta hestecit yms sydeemit?
Ainoastaan APC ja EGR poistettu. Viimemainitun poistosta sain muutama vuosi sitten täällä hurjaa palautetta, nyt ihan asiaa.
Ahtojen säätö tehty helposti säädettäväksi ja bensanpaineita voi säädellä.
Tuo riittää mulle.
niin, ja lisäksi. Onhan siinä K&N vapaavirtaus suodatin ja ISO pakoputki.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kuulostaa sitten aika samanlaiselta toteutukselta kuin tuo omakin tonttu, H&M:mää myötenFirges9000 kirjoitti:Ei ole mitään Hestekkiä.Aksu900 kirjoitti:
Onko tu vakio sytkällä ja ruiskulla vai löytyykö autosta hestecit yms sydeemit?
Ainoastaan APC ja EGR poistettu. Viimemainitun poistosta sain muutama vuosi sitten täällä hurjaa palautetta, nyt ihan asiaa.
Ahtojen säätö tehty helposti säädettäväksi ja bensanpaineita voi säädellä.
Tuo riittää mulle.
niin, ja lisäksi. Onhan siinä K&N vapaavirtaus suodatin ja ISO pakoputki.

Viimeksi muokannut Japso, Pe Joulu 03, 2004 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Foxbody turbo
Miksi poistaa toimiva APC autosta? Kait sen luulisi pelaavan ihan hyvin +300hv koneissakin vai!?to4 kirjoitti:Firges9000 kirjoitti:jarska kirjoitti: Kuulostaa sitten aika samanlaiselta toteutukselta kuin tuo omakin tonttu, H&M:mää myöten.
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
On se APC siellä paikallaan, nakuvalon muodossa. Muuten olisi varmaan ihan täysin toiminnassakin, mutta toteutus on hiukan hankalaa ulkoiseen hukkaporttiin.Firges9000 kirjoitti:Miksi poistaa toimiva APC autosta? Kait sen luulisi pelaavan ihan hyvin +300hv koneissakin vai!?jarska kirjoitti:Kuulostaa sitten aika samanlaiselta toteutukselta kuin tuo omakin tonttu, H&M:mää myötenFirges9000 kirjoitti: Ei ole mitään Hestekkiä.
Ainoastaan APC ja EGR poistettu. Viimemainitun poistosta sain muutama vuosi sitten täällä hurjaa palautetta, nyt ihan asiaa.
Ahtojen säätö tehty helposti säädettäväksi ja bensanpaineita voi säädellä.
Tuo riittää mulle.
niin, ja lisäksi. Onhan siinä K&N vapaavirtaus suodatin ja ISO pakoputki..
Foxbody turbo
Firges9000 kirjoitti:
"Siksi se APSi pois, ettei pistä turhaan ahtoja pois.
Jos vaikka kuskin hampaat kalisevat, katkasee apsin mikki menon.
Kyllä pelit pitää perussäätää niin, ettei nakuta. Esim 99 tankkiin aina."
Toisaalta taas voisi ajatella, että kun pelit on säädetty kunnolla niin ei se APC niitä ahtoja silloin turhaan laske, esim jos vaikka sillä kuskilla sattuisi hampaat kalisemaan
Kylläkait hieman isompiakin ahtimia saa ilman ulkoista hukkista mikäli APC:n asentaminen tökkii sen kanssa. Esim omassani t3/4 ei ole ulkoista hukkaporttia ja ko. fööni riittää 400hv paikkeille...eikä ole ongelmia asennuksien kanssa.
Ilman APC:tä pitää kyllä olla varma että kaikki on kohdallaan jos näinkin korkeapuristeisesta koneesta ottaa kunnolla löylyä. Mikäli alkaa nakuttaan niin konetta ei suojaa mikään.
"Siksi se APSi pois, ettei pistä turhaan ahtoja pois.
Jos vaikka kuskin hampaat kalisevat, katkasee apsin mikki menon.
Kyllä pelit pitää perussäätää niin, ettei nakuta. Esim 99 tankkiin aina."
Toisaalta taas voisi ajatella, että kun pelit on säädetty kunnolla niin ei se APC niitä ahtoja silloin turhaan laske, esim jos vaikka sillä kuskilla sattuisi hampaat kalisemaan

Kylläkait hieman isompiakin ahtimia saa ilman ulkoista hukkista mikäli APC:n asentaminen tökkii sen kanssa. Esim omassani t3/4 ei ole ulkoista hukkaporttia ja ko. fööni riittää 400hv paikkeille...eikä ole ongelmia asennuksien kanssa.
Ilman APC:tä pitää kyllä olla varma että kaikki on kohdallaan jos näinkin korkeapuristeisesta koneesta ottaa kunnolla löylyä. Mikäli alkaa nakuttaan niin konetta ei suojaa mikään.
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Onhan niitä integroituja hukkiksia, mitkä kestää noita tehoja, mutta kyllä se ulkoinen on hyvä ratkaisu kunnon tehoja haettaessa. Ahdot pysyy stabiilina aina tappiin asti eikä taatusti ahdista. Omassa tontussa on puristuksia laskettu.jarska kirjoitti:Firges9000 kirjoitti:
"Siksi se APSi pois, ettei pistä turhaan ahtoja pois.
Jos vaikka kuskin hampaat kalisevat, katkasee apsin mikki menon.
Kyllä pelit pitää perussäätää niin, ettei nakuta. Esim 99 tankkiin aina."
Toisaalta taas voisi ajatella, että kun pelit on säädetty kunnolla niin ei se APC niitä ahtoja silloin turhaan laske, esim jos vaikka sillä kuskilla sattuisi hampaat kalisemaan![]()
Kylläkait hieman isompiakin ahtimia saa ilman ulkoista hukkista mikäli APC:n asentaminen tökkii sen kanssa. Esim omassani t3/4 ei ole ulkoista hukkaporttia ja ko. fööni riittää 400hv paikkeille...eikä ole ongelmia asennuksien kanssa.
Ilman APC:tä pitää kyllä olla varma että kaikki on kohdallaan jos näinkin korkeapuristeisesta koneesta ottaa kunnolla löylyä. Mikäli alkaa nakuttaan niin konetta ei suojaa mikään.
Foxbody turbo
Onhan niitä integroituja hukkiksia, mitkä kestää noita tehoja, mutta kyllä se ulkoinen on hyvä ratkaisu kunnon tehoja haettaessa. Ahdot pysyy stabiilina aina tappiin asti eikä taatusti ahdista. Omassa tontussa on puristuksia laskettu.[/quote]
Menee reippaasti ot:n puolelle tämäkin juttu mutta...
Mäntiäkö sulla on sorvattu vai?
Niin ja vielä niistä isommista suuttimista mitkä sullakin on. Eli sulla on vissiin lastu ohjelmoitu niille 2,3:sen suuttimille ja käytät kuitenkin niitä isoja volvan suuttimia...hyvin ilmeisesti pelittää vai? Oletko kokeillut toimiiko sillä vakio "lastulla" nuo isot suuttimet tai onko mitään tietoa että voisko toimia jotenkin?
Menee reippaasti ot:n puolelle tämäkin juttu mutta...
Mäntiäkö sulla on sorvattu vai?
Niin ja vielä niistä isommista suuttimista mitkä sullakin on. Eli sulla on vissiin lastu ohjelmoitu niille 2,3:sen suuttimille ja käytät kuitenkin niitä isoja volvan suuttimia...hyvin ilmeisesti pelittää vai? Oletko kokeillut toimiiko sillä vakio "lastulla" nuo isot suuttimet tai onko mitään tietoa että voisko toimia jotenkin?
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
jarska kirjoitti:Onhan niitä integroituja hukkiksia, mitkä kestää noita tehoja, mutta kyllä se ulkoinen on hyvä ratkaisu kunnon tehoja haettaessa. Ahdot pysyy stabiilina aina tappiin asti eikä taatusti ahdista. Omassa tontussa on puristuksia laskettu.
jarska kirjoitti:Menee reippaasti ot:n puolelle tämäkin juttu mutta...
Mäntiäkö sulla on sorvattu vai?
Niin ja vielä niistä isommista suuttimista mitkä sullakin on. Eli sulla on vissiin lastu ohjelmoitu niille 2,3:sen suuttimille ja käytät kuitenkin niitä isoja volvan suuttimia...hyvin ilmeisesti pelittää vai? Oletko kokeillut toimiiko sillä vakio "lastulla" nuo isot suuttimet tai onko mitään tietoa että voisko toimia jotenkin?
Lastu on niille -431:sille ja hyvin toimii noiden isompienkin suuttimien kanssa, kunhan on b-paineet kohillaan. Liian isoilla paineilla tulee haikua putken päästä (eli ahtoa liian vähän:) ) En ole edes kehdannut kokeilla vakiolastulla, luultavasti kone tukehtuis bensaan totaalisesti.
Viimeksi muokannut Japso, Su Huhti 12, 2009 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Foxbody turbo
Ansis kirjoitti:Laskennallinen puristussuhde säilyy ennallaan mutta venttiilit on pitempään auki= mäntä menee pitemmän matkan ylöspäin ennen kuin puristusta alkaa syntymään. Eli kyseessä on geometrisen puristussuhteen muutos.
onkohan tämä geometrisen puristussuhteen muutos kovinkaan suuri?
jos ajatellaan että puristussuhde on turbon nokilla 9:1 niin minkähän verran se laskee iivarin nokilla. onko muutos niin pieni ettei sillä ole juurikaan vaikutusta..
Minua suuresti ihmetyttää MIKSI turbo malleihin laitetaan "huonommat" nokat kuin vapari malleihin. Eli hengittävät huonommin ja jos vielä vaparin nokilla saadaan pienempi puristussuhde, niin miksipä turbomallit ei tehdä tehtaalla samoilla nokilla kuin vaparit. Tämä koskee muitakin merkkejä kun saabia.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg