Sähköauto..?
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sähköauto?
Sähköautokeskustelussa on ongelmana se, että polttomoottoria kannattavat puhuvat nykyhetkestä ja sähköä kannattavat (mahdollisesti) tulevasta. Eli polttomoottorin puolesta puhuu se että nykyään sillä pääsee autosta riippuen reilu tuhat kilometriä parin minuutin tankkauksella, ei akkujen uusintaa, halvemmat hinnat, kun taas sähköautopuoli korostaa että tulevaisuudessa öljy loppuu ja tulevaisuudessa akut ovat kehittyneet ja tulevaisuudessa sähköä saa mistä tahansa, tietämättä pitääkö mikään näistä väittämistä paikkaansa seuraavan viidenkymmenen vuoden aikana.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Sähköauto?
On aivan sama mitä autotallin seinässä on, jos siihen autotallin seinään ei tule latauslaitteen ominaisuudet hyödyntävää kaapelia. Yksityiseen kiinteistöön voit toki hankkia kolmivaihevirran, mutta on turha kuvitella että saat hankittua sen vaikkapa kiinteistöyhtiön parkkitaloon tai osakkaista koostuvaan talli/halliyhtiöön. Toki siinä tapauksessa se onnistuu, että maksat yksin hankinnan kustannukset, mutta hankintakustannukset yhdistettynä kuukausikuluihin vaatii sangen paksun lompakon.BarrelNut kirjoitti: No joo, sulla on ilmeisesti huoltoasema omassa tallissa? Tuo mainitsemani laturihan oli siis tällainen autotalliin asennettava malli.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7565
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköauto?
Tarvitseeko niitä autotalli latureita kohta ensinkään...
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/l ... in/a610337
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/l ... in/a610337
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköauto?
Vaikka puhutaan sähköautoista, niin olisihan se hybridikin jotain, jos sellaista saisimme! Sähköautot ovat mahdollisesti tulevaisuutta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Sähköauto?
Täysin samaa mieltä. Sähköauto ei ole millään muotoa mahdollinen/realistinen vaihtoehto kymmeniin vuosiin (vaikka akut ym kehittyisivätkin). Kaikki nykyiset lämpötolpat yms joista nyt haaveillaan autoa ladattavan vaatisivat todellakin melkoisen syöttöjännitteen ja vahvat kaapelit (kaikki nykyiset uusiksi).Teme100 kirjoitti:On aivan sama mitä autotallin seinässä on, jos siihen autotallin seinään ei tule latauslaitteen ominaisuudet hyödyntävää kaapelia. Yksityiseen kiinteistöön voit toki hankkia kolmivaihevirran, mutta on turha kuvitella että saat hankittua sen vaikkapa kiinteistöyhtiön parkkitaloon tai osakkaista koostuvaan talli/halliyhtiöön. Toki siinä tapauksessa se onnistuu, että maksat yksin hankinnan kustannukset, mutta hankintakustannukset yhdistettynä kuukausikuluihin vaatii sangen paksun lompakon.
Toinen juttu on se, että mistä ihmeestä se kaikki tarvittava sähkö sitten saadaan? Sähköhän tehdään nykyisin voimaloilla (ydinvoima, hiili, raskas/kevyt polttoöljy, puu, turve, maakaasu jne). Kuitenkin usein kuultu mielipide on ettei ydinvoimaloita saa ainakaan tehdä lisää. Hiiltä, raskasta/kevyttä polttoöljyä ei saa polttaa kun ympäristö saastuu. Turvekin loppuu ja saastuttaa. Puun polttaminen ei ole kansantaloudellisesti kannattavaa. Maakaasukin tuodaan itänaapurista ja ollaan täysin riippuvaisia siitä millaista hintaa myyjä haluaa kaasusta saada.
Aurinkokennoista haaveilijat eivät elä tosimaailmassa, eivätkä tuuli-/aaltovoiman. Biokaasuvoimalan huono hyötysuhde ja ympäristöongelmat aiheuttavat sen, ettei kakkapohjaisesti (sinällään uusiutuva luonnonvara) pystytä todellisuudessa sähköä merkittävästi tuottamaan.
Tuulivoiman kannattajat luulevat yhden hemmetin ison myllyn tuottavan varmaankin puolet käytettävän sähkön tarpeesta. Todellisuudessa tuulivoiman tuottaminen ei edes tälläkään hetkellä olisi kannattavaa ilman valtiovallan tukitoimenpiteitä.
Tosiasia on ettei sähkön kulutusta voida enää lisätä, ellei keksitä jotain radikaalia/edullista/ympäristöystävällistä tapaa tuottaa valtava määrä sähköä lisää.
Sähkön hintahan vaihtelee jo nykyäänkin todellisuudessa hirmuisen paljon. Kaikki sähköhän ostetaan pohjoismaisesta sähköpörssistä, jopa Suomessa itse mahdollisesti halvalla (vesivoimalla) tuotettu sähkö myydään pörssiin, josta se ostetaan pörssihintaan takaisin kulutukseen (kalliimmalla tietty). Viime talven kovina pakkasviikkoina sähkön todellinen pörssistä ostettu hinta oli niin suuri, että mikäli hinta siirtyisi suoraan kuluttajan maksettavaksi (mitä varmasti yritetään tulevaisuudessa) niin 120 m2 sähkölämmitteisen omakotitalon sähkölasku olisi ollut, välillä pe klo.18.00- ma klo 06.00, 220-250 euroa. Latailepa siinä lisäksi autoa ym.
On aivan turha kuvitella, että mikäli sähköautot kattaisivat joskus edes 10-20 % henkilöautoista, sähkön olevan kuluttajalle näin edullista ja halpaa kuin tällä hetkellä, verrattuna nykyisiin käytössä oleviin polttoaineisiin.
Kuinkahan monta uutta voimalaitosta pitäisi rakentaa kattamaan "sähköautojen" tarvitsema energiamäärä? Ei ihan yksi tai kaksi ydinvoimalaa riittäisi. Sähköautojahan olisi todennäköisesti suunnilleen sama määrä jokaisessa pohjoismaassa.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR