Auttaisiko pyöränkulmien säätö?
9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
Auton ratti hieman vinossa oikealle (kun pyörät suorassa) ja kovemmissa nopeuksissa jos ratista päästä irti niin vetää hieman oikealle...mistä mahtaa johtua? Korjaantuuko ihan raidetangon päitä säätelemällä? Jouset eivät ainakaa ole poikki eikä jarrut laahaa..
Auttaisiko pyöränkulmien säätö?
Auttaisiko pyöränkulmien säätö?
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
-
Saab93 AERO-01
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ti Heinä 13, 2010 13:45
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
4-pyöräsuuntauksesta lähtisin liikkeelle. Omat kokemukset esim. Vianorilta ovat hyvät.
Saab 93 AERO-01
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
Paljonkos tulee hintaa kyseiselle toienpiteelle pääkaupunkiseudulla? 
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
Tuo kolkin alusta on hyvin herkkä vetämään tien kallistuksen suuntaan. Jos tästä ei ole kyse vaan auto oikeasti vetää metsikköön, niin vika ei korjaannu raidetangon päitä säätämällä.
Ratin suoruus ja puoltaminen ovat kaksi eri asiaa. Auto voidaan säätää niin, että auto kulkee suoraan ratti suorassa, mutta silti vetää metsään kun ote ratista irrotetaan. Vastaavasti auto voidaan säätää sellaiseksi, että ratti on vinossa, mutta ratista irrotettaessa auto ei pyri metsään.
Ratti saadaan aina suoraan raidepäitä säätämällä, mutta puoltamista(metsään vetämistä) ei saada pois raidepäitä säätämällä.
Puoltaminen johtuu epäsymmetrisisitä camber- tai casterkulmista tai kulkukulman virheestä. Kulkukulman virhe voidaan korjata joko apurungon asentoa muuttamalla tai taka-akselin asentoa muuttamalla.
Yleensä "nelipyöräsuuntaamot" eivät tähän leikkiin lähde vaan säätelevät vaan raidepäitä ja puoltaminen jatkuu ennallaan. Osaava korjaamo, jolla suuntausvehkeet saa kyllä auton kulkemaan suoraan. Epäilen vaan, että Vianorilla tämä ei onnistu. Lopuksi; 1. Älä säädä mitään ennen mittausta. 2. Älä edes mittaa ennen kuin kaikki laakerit, puslat ja nivelet on tutkittu ettei niissä ole näkyviä vikoja tai löysyyttä. Jos kaikki palikat on ehjiä, niin ei muuta kuin menestystä sellaisen pajan etsintään joka osaa kääntää apurunkoa ja/tai shimmata taka-akselia.
Ratin suoruus ja puoltaminen ovat kaksi eri asiaa. Auto voidaan säätää niin, että auto kulkee suoraan ratti suorassa, mutta silti vetää metsään kun ote ratista irrotetaan. Vastaavasti auto voidaan säätää sellaiseksi, että ratti on vinossa, mutta ratista irrotettaessa auto ei pyri metsään.
Ratti saadaan aina suoraan raidepäitä säätämällä, mutta puoltamista(metsään vetämistä) ei saada pois raidepäitä säätämällä.
Puoltaminen johtuu epäsymmetrisisitä camber- tai casterkulmista tai kulkukulman virheestä. Kulkukulman virhe voidaan korjata joko apurungon asentoa muuttamalla tai taka-akselin asentoa muuttamalla.
Yleensä "nelipyöräsuuntaamot" eivät tähän leikkiin lähde vaan säätelevät vaan raidepäitä ja puoltaminen jatkuu ennallaan. Osaava korjaamo, jolla suuntausvehkeet saa kyllä auton kulkemaan suoraan. Epäilen vaan, että Vianorilla tämä ei onnistu. Lopuksi; 1. Älä säädä mitään ennen mittausta. 2. Älä edes mittaa ennen kuin kaikki laakerit, puslat ja nivelet on tutkittu ettei niissä ole näkyviä vikoja tai löysyyttä. Jos kaikki palikat on ehjiä, niin ei muuta kuin menestystä sellaisen pajan etsintään joka osaa kääntää apurunkoa ja/tai shimmata taka-akselia.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=24
Ja eteenpäin selatessa saa minutemanin vihjeen yhdestä säätöpaikasta.
Ja eteenpäin selatessa saa minutemanin vihjeen yhdestä säätöpaikasta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
Oukkei kiitos tyhjentävästä selvennyksestä !
Torstaina pääsen nosturille kattelemaan ja tutkailemaan tuota alustaa .. saas nähä mitä kaikkea vaihdettavaa löytyy
Auto siis vetää todella vähän hyvä jos huomaa. Tuon ratin voisin ainakin säätää suoraksi ja sitten alustan osia vaihdella ja kattella josko asiaan tulisi parannusta, nuo alkuperäiset kohta 180 tonnia rullatut puslat ja muut tuskin enää kovin jämäköitä tai oikeissa asennoissaan.
Auto siis vetää todella vähän hyvä jos huomaa. Tuon ratin voisin ainakin säätää suoraksi ja sitten alustan osia vaihdella ja kattella josko asiaan tulisi parannusta, nuo alkuperäiset kohta 180 tonnia rullatut puslat ja muut tuskin enää kovin jämäköitä tai oikeissa asennoissaan.
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
-
Saab93 AERO-01
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ti Heinä 13, 2010 13:45
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
Toki itsellänikin oli vaihdettu löysät alustan osat ennen kulmien säätöä. Takapuslat ja iskarit meni uusiksi, edestä vasen vetarin holkki. Noiden vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaus uusien renkaiden oston yhteydessä - ja Saab on kuin uusi.
Saab 93 AERO-01
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
Oma NG900 teki samaa kun kake_:n kolkki. Tuohon auttoi lopulta uudet raidetangon päät ja pyöräkulmien säätö. Kaveri pisti hiukan aurausta niin, että kovemmissakin vauhdeissa Saabi kulkee vielä suoraan seilaamatta turhia
Ratti suoristettiin samassa rytäkässä ja avot.
Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle
Sekoitetaanpa soppaa hieman lisää, omassa kolkissa hiukan samaa oiretta...
Erityisesti pienemmissä vauhdeissa meinaa vääntää oikealle, kovemmissa tuntuu vähenevän tuo vetäminen.
Ratti suorassa myös kulkee suoraan mutta heti irti päästäessä alkaa vetämään oikealle.
Käytin tänään pyöränsuuntauksessa josta tuli takaisin kommentilla "Se vetää vähän oikeelle..."
Mistähän tuolle voisi lähtä syytä metsästämään? Eteen vaihdettu tukivarsien puslat uretaaneihin, oikealle puolelle korjattu jousijalka holkilla, oikealle uusi raidetangon pää. DIY klamppi. Puslat ja nivelet tuntu olevan kunnossa. Takaa en tullut vielä tarkastaneeksi. Tien kaltevuus ei tunnu ratkaisevasti vaikuttavan.
Tuossa suuntausraportti:
http://i223.photobucket.com/albums/dd10 ... 0_pien.jpg
KPI:n lisäksi silmiin osuu lähinnä tuo ero vas/oik casterissa.
Edit: Tuosta naxu:n linkittämästä topicista löytyikin jo näköjään melko hyviä vinkkejä mistä lähteä liikkeelle
Erityisesti pienemmissä vauhdeissa meinaa vääntää oikealle, kovemmissa tuntuu vähenevän tuo vetäminen.
Ratti suorassa myös kulkee suoraan mutta heti irti päästäessä alkaa vetämään oikealle.
Käytin tänään pyöränsuuntauksessa josta tuli takaisin kommentilla "Se vetää vähän oikeelle..."
Mistähän tuolle voisi lähtä syytä metsästämään? Eteen vaihdettu tukivarsien puslat uretaaneihin, oikealle puolelle korjattu jousijalka holkilla, oikealle uusi raidetangon pää. DIY klamppi. Puslat ja nivelet tuntu olevan kunnossa. Takaa en tullut vielä tarkastaneeksi. Tien kaltevuus ei tunnu ratkaisevasti vaikuttavan.
Tuossa suuntausraportti:
http://i223.photobucket.com/albums/dd10 ... 0_pien.jpg
KPI:n lisäksi silmiin osuu lähinnä tuo ero vas/oik casterissa.
Edit: Tuosta naxu:n linkittämästä topicista löytyikin jo näköjään melko hyviä vinkkejä mistä lähteä liikkeelle
9-3 -01 Business