Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Nakumiehenä säilyin edelleenkin, mutta merkki vaihtui kun kriteerejä täyttäviä Saabeja ei enää uutena löytynyt. Päädyin bemarin pikkufarkkuun, ja täytyy todeta, että tekniikka on kyllä aivan mahtava. Jotain tälläistä olisi pitänyt olla tarjolla NG femmaankin. Vääntöä on niin paljon, ettei normaaliajossa kierroksia oikein saa nousemaan yli 2,5 tonniin, voimantuotoltaan auto tuntuu pitkälti isolta jenkki-V8:lta.

Tämä yksilö tuli haettua Saksasta, auto on vuoden vanha ja ajettu 24tkm. Viimeisen mallivuoden autoon on ladattu tehtaalta kaikki tarpeelliset ja tarpeettomat herkut nahkaverhoilusta navigaattorin ja kunnon poppikoneiden kautta lasikattoon asti, joten härpättimiä riittää, vaikka auto olikin kohtuullisen hintainen. Samaan hintaan olisi saanut uuden korisen 320d:n neekerimallin varustelulla. Merkkiliikkeestä ostettu, 1 omistajan BMW premium selection -vaihtoauto lienee myös asiallisesti pidetty.

Vaikka tulee ajettua aika reippaasti ja polttoainetalous ei juuri ole ajaessa mielessä, ei kulutus nouse huolimattomimmallakaan ajolla, edes "uuden" auton huumassa yli 11 litran sataselle. Ajo on käytännössä täysin puhdasta kaupunkiajoa. 9-3 TTiD Wagon aut. vei samanlaisessa ajossa vain litran vähemmän ainetta, ja siinä oli lähes 100hp ja 200nm vähemmän lyöntiä. Moottoriltaan nämä nyt eivät oikein ole edes vertailukelpoisia, mutta käytännön ajossa aivan eri planeetalta, eikä vähiten vaihteiston ja moottorin yhteispelin ansiosta.

Aika näyttää kuinka tyytyväinen bemmimies meikäläisestä loppujenlopuksi tulee, mutta nyt fiilis on vähän samanlainen kuin aikanaan ensimmäistä turbosaabia kokeillessa. Silloin bensavapareihin verrattuna kulkuja tuli lisää kulutuksen pysyessä samana. Nyt tuli 4-pyttyiseen nakuun verrattuna kulkuja reippaasti lisää, mutta käytännön kulutus ei kasvanut juurikaan.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onnea uudelle hankinnalle. Bemarit on ihan maukkaita. Kannattaa ottaa ajoissa selvää Bemarin akkutekniikasta, Kaverilla hyytyi 330d vajaan 20 asteen pakkasessa eikä lähtenyt edes lisävirralla käyntiin. Mutta namuja ne on moottoreiltaan ja sisustukseltaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

2.3i-16 kirjoitti: Päädyin bemarin pikkufarkkuun, ja täytyy todeta, että tekniikka on kyllä aivan mahtava. Jotain tälläistä olisi pitänyt olla tarjolla NG femmaankin. Vääntöä on niin paljon, ettei normaaliajossa kierroksia oikein saa nousemaan yli 2,5 tonniin, voimantuotoltaan auto tuntuu pitkälti isolta jenkki-V8:lta..
Ilmeisesti Penarillakin on kehitys kehittynyt? Joitain ikäloppuja 530d malleja (ikäluokka jtn 1998-2000) tuli taannoin kokeiltua, ja se moottori oli kyllä ihan yhtä kaamea ku joku volkkarin 2,5TDi pumppusuutin traktorin (Volvo) nokalla. Oli oikeasti pettymys, kun ajattelin että olisi ollut selvästikin hienompi peli ajella.
Tosiaan joku uudenkarhee 550xd alkaa jo paperillakin nykyään näyttämään ihan kelpoisalta diisseliltä, kaippa tuommonen uudehko 335d:kin on jo välttävä, siis diisseliksi :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mitäs tturku meinaa tolla akkutekniikalla? Itellä oli E61 530dA -05, siinäkin oli aluksi vaikeuksia pakkasilla, kun merkkiliike ei osannut edes akkua vaihtaa oikeaoppisesti. Lopulta kerrottiin töpselin päässä, että akkuvaihettu ja kaveri koodaili vähän, niin lähti jatkossa aina hyvin käyntiin.

Onnea BMW:n hankinnan johdosta, moottori näissä on kyllä mielestäni hyvä. Ikäviä vikoja sattui ainakin omaan koko ajan, kestin reilu 6kk, kunnes auto sai vaihtua :mrgreen:
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Koko akku tsydeemiä, aika vekkuli se oli kun moottoritilasta löytyy apukaapeleille paikat, ei toivoakaan että olis lähtenyt niistä käyntiin, Kontin pohjassa tai siellä sivussa akku sitten, jonka päällä jos jonkunlaista viritystä. Lisäksi taitaa juuri vissiin pitää kertoa tietokoneella jos akkua vaihtaa toiseen (esim. kapasitetti). En sen kummemmin tiedä siitä mutta aika monimutkainen se on verrattuna esim. -02 aeroon...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Juuh, jos akku lähes tyhjä, niin ei kyllä lähde konehuoneen puolelta apuvirralla käyntiin. Paksin syvennyksessä akku, jonne vielä hankala saada sovitettua kaapelit. Laturikin on viherpiipertäjä mallia, ei ala lataamaankaan heti vaan pitäs ajaa oliko 5-10min ennenku käy latailemaan. Juu aivoille pitää kertoa akun kapasiteetti, niin sen mukaan latailee akkua.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Aika paljon on kaikenlaista ihmeellistäkin elektroniikkaa joo, saa nähdä mitä puimuri tykkää talvipakkasista :D Webaston/Eberin puuttuminen on melkoinen miinus, voipi joutua sellaisen laittamaan. Lukkoperäkauppaan meno ennen talvea saattaa myös käydä toteen, jotta etenemiskyky olisi talvella edes auttava.

Tässähän on se "jarrutusenergian talteenotto" eli käytännössä laturi on reilusti ylimitoitettu, ja se on toiminnassa vain jarrutuksissa ja muutoin silloin kun akun varaustila sitä vaatii. Tästä syystä auto myös moottorijarruttaa melko innokkaasti hakien laturille kierroksia. Yli-iso laturi siis kytketään magneettikytkimellä päälle ja pois jatkuvasti ajon aikana. Voi sitä iloa, kun laturin magneettikytkin kosahtaa joskus...

Päästöjen kannalta ilmeisen älykästä tekniikkaa, virallisia päästöjä on yli 10g vähemmän kuin edellisessä TTiD automaattifarkussa ja löylyä aika tavalla enemmän. Verottajakaan ei siis pääse rankaisemaan kovin rajusti :wink:

Tuollaisella 2004 käyttöön otetulla E61 (5-sarja) 530dA vakiolla on silloin tällöin tullut ajeltua, ja rehellisesti sanottuna sekin hakkaa voimalinjansa puolesta vielä pari vuotta vanhat Aisin-laatikolliset etuvedot (Volvo, Saab, Alfa ym ym) mennen tullen. Taitaa takatuuppareiden automaattilaatikoissa olla kehitys mennyt ihan eri tahtia kuin väännökkäissä etuvedoissa, tai sitten ohjelmoinneissa painotetaan omaan kaasujalkaan sopivampia parametrejä. Uusi Volvo V60 D3 (Aisin TF80SC, kuten TTiD:ssäkin) tuntui kyllä olleen ohjelmoinniltaan onnistunut, erityisesti eco-moodissa käytti vääntöjään mallikkaasti, oikeastaan kuten 9-3 TTiD:n olisi pitänyt. Tosin Volvossa 3000 kierroksen jälkeen ainoastaan ääni lisääntyi... Surullisen pienen ahtimensa ansiosta D3 oli melkoinen työkoneen moottori, tiedä sitten, olisiko D5 ollut parempi. Sellaista ei ollut kauppiaalla koeajolle tarjota. Muuten tuo V60 tuntui kuin 9-3:n seuraajaksi tehdyltä autolta, mielestäni oikean suuntaista kehitystä Volvolta.

Pikku tutkimisella 35d:n pienempi ahdin vaikuttaisi samalta kuin 1.9 TTiD:ssä, joten ei ihme, että 3-litraisessa myllyssä se herää aika nopeasti... Ties vaikka kävisi tyhjäkäyntiäkin ahdettuna :lol:

E91:n (3-sarja) akun sijaintia en ole vielä tullut edes ajatelleeksi, mutta tuossa E61:ssä se kuulemma on aika hämärässä paikassa, takatilan alla, taka-akselin päällä. Akku ei myöskään ollut ihan standardi, vaan vähän matalampi, ja sen seurauksena kallis kuten muutkin bemarin osat. Onhan sekin puritanismia sijoittaa akku painonjakauman takia taakse ja matalalle. Hienoahan se on, että autonvalmistajilla on jokin tavoite suunnittelemiensa autojen suhteen. Saabilla ydintä oli turvallisuus ja ergonomia (ennen yleistymistään toki myös turbotekniikka), BMW:n suunnittelun keskipiste on ajettavuudessa. Kumpikaan ei ole ratkaisuiltaan sitä ihan harmainta massaa, vaikka eurooppalaisen mittapuun mukaan massa-autoja ovatkin :twisted:

Mielikuvatasolla ei ainakaan huonoja viboja aiheuta se, että pirkka-versiota ei autosta oikeastaan ole (vrt. Audi <-> VW/Skoda, Volvo <-> Ford, Saab <-> Opel, ym.) vaan BMW suunnittelee autonsa osia myöden ainoastaan sellaisiksi kuin ne ovat. Japsit ovat sitten oma lukunsa, mutta ne eivät kiinnosta muutenkaan, edes sitä vähää. Tässä mielessä vain tähtikeulat ja baijerilaiset voinee luokitella premiumiksi, kuten saksalaisetkin yleisesti tuntuvat tekevän. Varaosien hinnat ovat tosin muiden em. "parien" kanssa ihan eri luokkaa... Katsotaan joskus myöhemmin, voiko em. parivaljakkoihin lisätä "BMW <-> Toyota", toivottavasti ei. Ei sillä, että mikään em. merkeistä tuottaisi huonoja autoja, mutta onhan tuossa ainakin mielikuvatasolla ero.

Laajemmassa mittakaavassa mallisarjan loppupuolen auto tuntuu turvalliselta ja varmalta omistaa, eikä voimalinjassakaan mitään ihan uutta ja mullistavaa ole. Lähinnä tuo on vuosien ja tuhansien autojen verran koeteltua, nykyaikaista kamaa. Ei noissa tuplaturbon mukanaan tuomissa lisissä mitään ongelmaa ollut Saabissakaan. Insinööritaidon todelliset kukkaset luulisi muutenkin loistavan poissaolollaan. Myös viripotentiaalia on, joskaan ei ihan samalla tavalla kuin B234:ssä/alakerraltaan vahvistetussa B235:ssä. Ainakin lastutus ja DPF:n poisto ovat agendalla jahka tehdastakuu loppuu :wink:

Huono puoli bemarissa on jäätävät vakuutushinnat, vakuutukset lähestulkoon kolminkertaistuvat Saabista. Nuoret jantterit wanhoilla kolmossarjalaisillaan nostavat vakuutushintoja tuntuvasti, riskikerroin kun on mallisarja- eikä mallikohtainen...

Aikamoinen vuodatus sitä tuli näemmä väännettyä uuden auton hankinnan johdosta. Yksi harvoista asioista, joka jää tosissaan harmittamaan, on aktiivisen merkkifoorumin puuttuminen. BTCF on lätsäpäille ja bmwforum aika hiljainen.

Kaikesta huolimatta, olen vahvan sielun saabisti, ja harmittaa kun uutta ei ollut sopivin speksein (ei oikeastaan yhtään, NG9-5 jäi Wagonina kokonaan tulematta) enää tarjolla. OG900 Cabbe T16 saattaa päätyä harrasteajoneuvoksi joskus, jos sellaiselle on parkkipaikka ja varaa pitää myös harrasteauto timanttisessa kunnossa. Olisi muuten TYYLIKÄS!
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Ostiin juuri 93-dieselin. Saa nähä, kuinka pitkälle 13 vuotta vanhalla :saab:illa pääsee. Kunhan sais leiman valmiiksi, ja paremmat jarrut.
Kyllä toi ajofiiliksessä häviää satkulle, mutta sadan euron säästö kuukauden työmatka-ajossa pisti päivittämään kulkineen...

t. nakunainen :lol:
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
sensonic95
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 20, 2012 18:15
Paikkakunta: varkaus

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja sensonic95 »

tere

tuli hankittua 9-3 1.9tid 150hv. vm.06. n.210tkm ajettuna.

täältä tietoa suodatettuna sit ammentamaan kyseisen auton ominaisuuksista/ongelmista!? joten muutaman surffailu/tarkastus iltojen jälkeen vaihto ja puhdistus listalle pääsivät.
-imusarja(läppien siirtotanko irti läpät jumissa) vaihdettu uusi.
-egr (törkyinen , selvisi puhdistuksella)
-jakopää (hihna ,rullat ja vesipumppu) vaihdettu uudet.

ja varoituksen sana helinää kyseisen moottorityypin omistajalle!

siis imusarja järkyttävässä töhnässä(miten on voinutkin pelata koko kone!!?)syy varmaankin ton kuuluisan egr:än.
jakopää muuten ok mutta vesipumppun pyörä otti kiinni laakeroinnin pesään siis todella väljä!! mitään ennakko ääniä ei siis kuulunut!!?? ja huoltokirjan mukaan jakopään remontti tehty 124tkm:ssä. onneksi tuli otettua jakopään hilut varalta valmiiksi ton imusarjan vaihdon takia!!
Og900 Cab-90, 95-73.
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

ja varoituksen sana helinää kyseisen moottorityypin omistajalle!
Jep, uskallan allekirjoittaa juttusi 100 %:sti! 100 tkm, vesipumppu paskaksi, remmi poikki, koneremonttiin. Jossain 130 tkm EGR uusiksi. 180 tkm, imusarjaläppineen tukossa ja väljät -> vaihtoon, vesipumppu rohisee, joten jakopään hilut uusiksi.

Nuo kun tietää ja hoitaa kuntoon, niin muuten ihan kelpo kone, toistaiseksi. Lisäisin vielä laturin listalle, mikä kannattaa vaihtaa jakopää+imusarjahuollon yhteydessä, jos autolla ajettu esim. yli 150 tkm...

Tässä kun pari vuotta seuraillut tiiviisti muiden vastaavien dieselistien tarinoita, niin ei ole pieniä (tai halpoja) niidenkään ongelmat. Tids:n ongelmat ei edes loppupeleissä näytä olevan kovin kalliita... *kop kop*
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä Fiatin koneeseen kannattaa vaihtaa jakopään hilppeet vesipumppuineen 90 tkm kohdalla, riski hajoamiseen lisääntyy huomattavasti tuon jälkeen.

Itse ostin ensimmäisen dieselin vuonna -00 joka oli Seat Toledo 1.9 ja ajoin sillä 40 tkm.
Vuonna -03 Alfa 155 2.5TD ja -08 toinen samanlainen, niillä ajettu yhteensä n. 400 tkm.
Parilla MB 190 D mallilla yhteensä jotain 20 tkm, Fiat Croma 2.5 TD vajaa 20 tkm ja Lancia Thema 2.5 TD 8 tkm.

Kaikki käytettyjä ostettaessa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin