SID2 korjausopas
Re: SID2 korjausopas
Minulla ei ole tullut koskaan ilmoitusta "TEST BRAKE LIGHTS".
Olisikohan tuo jonkun aseteltavan parametrin takana josta tuon testin saa pois/päälle.
Tosin tällä asialla ei ole mitään tekemistä SID:n näyttövikojen kanssa.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mitenköhän tässä sivulla myytävä vaihtokaapeli käytännössä kiinnitetään piirilevylle ja näyttöön:
http://pixelfix.net/eng/saab.html
"No soldering involved, no special tools needed, only some ordinary tools that can be found at home in every household."
Käyttääköhän Simon näitä korjauksiinsa.
Hmm... DIY tarkoittaa ilmeisesti Do It Yourself.... Vihaan kaikkia lyhenteitä joiden merkitys ei ole itsestään selvää kaikille.
Olisikohan tuo jonkun aseteltavan parametrin takana josta tuon testin saa pois/päälle.
Tosin tällä asialla ei ole mitään tekemistä SID:n näyttövikojen kanssa.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mitenköhän tässä sivulla myytävä vaihtokaapeli käytännössä kiinnitetään piirilevylle ja näyttöön:
http://pixelfix.net/eng/saab.html
"No soldering involved, no special tools needed, only some ordinary tools that can be found at home in every household."
Käyttääköhän Simon näitä korjauksiinsa.
Hmm... DIY tarkoittaa ilmeisesti Do It Yourself.... Vihaan kaikkia lyhenteitä joiden merkitys ei ole itsestään selvää kaikille.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: SID2 korjausopas
Tuo test brake lights on aina virrat päälle laitettaessa tarkistus, jolla tarkastetaan jarruvalon palaminen. Esim. jos jarruvalokytkin on viallinen niin se teksti jää siihen möllöttämään kun jarruvalo ei syty.
Useissa saksasta tuoduissa on tuo päällä, käsittääkseni siellä laki nykyautoissa velvoittaa tuohon.
Techillä kytkettävissä päälle ja pois.
Useissa saksasta tuoduissa on tuo päällä, käsittääkseni siellä laki nykyautoissa velvoittaa tuohon.
Techillä kytkettävissä päälle ja pois.
Re: SID2 korjausopas
Olen siinä käsityksessä, että automaattivaihteisissa tuota ilmoitusta ei tulisi, koska ennen liikkeelle lähtöä on pakko painaa jarrua, jolloin jarruvalot tulee testattua ilman komentojakin.
Itselläni ainakin automaattivaihteisen auton alkuperäinen SID ei jarrua käskenyt painaa, mutta kun vaihdoin SIDin, niin ilmoitus tulee. Saattaa olla että olen päättelyideni kanssa väärässä.
Itselläni ainakin automaattivaihteisen auton alkuperäinen SID ei jarrua käskenyt painaa, mutta kun vaihdoin SIDin, niin ilmoitus tulee. Saattaa olla että olen päättelyideni kanssa väärässä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: SID2 korjausopas
Näinhän se on tuo test brake lights koskee kaiketi vain manuaalilaatikollisia autoja ja sen saa techillä päälle ja pois kytkettyä. Pitäisi poistua jarrua painamalla. Saattaapi olla että sidille pitäisi myös kertoa että autossa on automaattilaatikko, jolloin ko. ilmoitusta ei tule. Omassa Dieselissä oli vaihdettu sid kun sen sain, ko. kampe luuli autoa Cabrioletiksi 
Ja DIY on juurikin noin, aikas yleinen defacto lyhennys joka siis tulee englannin kielestä.
TSI on suomalainen epävirallisempi lyhenne. Onneksi nopealla googletuksella löytää nykyisin nuo lyhenteet aika nopeasti jos tulee vieras lyhenne. Välillä tosin törmää lyhenteisiin joilla voi olla useampikin ei vastine, riippuen asiayhteydestä. Välillä ihan perseestä tosissaan.

Ja DIY on juurikin noin, aikas yleinen defacto lyhennys joka siis tulee englannin kielestä.
TSI on suomalainen epävirallisempi lyhenne. Onneksi nopealla googletuksella löytää nykyisin nuo lyhenteet aika nopeasti jos tulee vieras lyhenne. Välillä tosin törmää lyhenteisiin joilla voi olla useampikin ei vastine, riippuen asiayhteydestä. Välillä ihan perseestä tosissaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: SID2 korjausopas
Ahaa, pitääkin vielä kokeilla painella jarrua.
Mitenköhän tuo kun ei kuulunut ääniä, onkohan sekin ohjelmoitu hiljaiseksi? Periaatteessahan se ei haittaa, mutta kun vikku ei naksuta ni on vähän outoa
Uusi kaapeli kiinnitetään teipilla paikoilleen piirilevyyn sekä näyttöön.
Nyt harjoitelleena voin minäkin korvausta vastaan vaihtaa uuden kaapelin jollekin jos tarvetta on eikä halua lähettää sumujen saarelle. Uskallan jopa myöntää takuun työlle
Mitenköhän tuo kun ei kuulunut ääniä, onkohan sekin ohjelmoitu hiljaiseksi? Periaatteessahan se ei haittaa, mutta kun vikku ei naksuta ni on vähän outoa

Uusi kaapeli kiinnitetään teipilla paikoilleen piirilevyyn sekä näyttöön.
Nyt harjoitelleena voin minäkin korvausta vastaan vaihtaa uuden kaapelin jollekin jos tarvetta on eikä halua lähettää sumujen saarelle. Uskallan jopa myöntää takuun työlle

Pikselikorjausta 9-3
Re: SID2 korjausopas
Todennäköisesti jos ääniä ei kuulu niin SIDissä oleva kaiutin tai sen tinaukset on vialliset. Ei kovinkaan iso homma korjata, jos kolvi pysyy vähääkään kädessä.
Ja jos Test brake lights ei sammu jarrua painaessa, niin kannattaa tarkiistaa jarruvalojen toiminta. Se jarruvalokytkin on sellainen muovinen rimpula, joka voi hajota tai mennä säädöistään pois yhestä tiukasta jarrutuksesta niinkuin itselläni kävi äkkijarrutuksessa, kun joku tampio päätti pompata viereiseltä kaistalta eteen. Silloin juuri tuo teksti jäi palamaan käynnistyksen jälkeen eikä lähtenyt jarrua painamalla kuin satunnaisesti. Hyvä ominaisuus kyllä tuo teksti kun jarruvalojen toimintaa hirvein usein tule muuten tarkistettua.
Ja jos Test brake lights ei sammu jarrua painaessa, niin kannattaa tarkiistaa jarruvalojen toiminta. Se jarruvalokytkin on sellainen muovinen rimpula, joka voi hajota tai mennä säädöistään pois yhestä tiukasta jarrutuksesta niinkuin itselläni kävi äkkijarrutuksessa, kun joku tampio päätti pompata viereiseltä kaistalta eteen. Silloin juuri tuo teksti jäi palamaan käynnistyksen jälkeen eikä lähtenyt jarrua painamalla kuin satunnaisesti. Hyvä ominaisuus kyllä tuo teksti kun jarruvalojen toimintaa hirvein usein tule muuten tarkistettua.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: SID2 korjausopas
Nytkö saa itkeä, näyttöä irroitettaessa irtosi puolet siitä nauhaliittimestä ja kyllä ei toimi.jape3 kirjoitti:Kasaus päivastaisessa järjestyksessä, testaus ja sit tulee tänne itkemään ku ei se toimi


Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: SID2 korjausopas
Ihan tavallisella toimistoteipilläkö? Ja miten? Siitä saumakohdan ylikö vaan? Kuvia? Voisikohan sen vanhankin kaapelin uudelleen kiinnittää teipillä jos kerran pikseleitä on pimeinä sen takia että liitoksissa ei ole kontaktia. Aika ihme juttu jos teipin voima riittää "puristamaan" pätkivän liitoksen yhteen. Vai onkohan uudessa kaapelissa kontaktikohdat jotenkin "tahmaisempia" että tarttuvat peremmin.jape3 kirjoitti: Uusi kaapeli kiinnitetään teipilla paikoilleen piirilevyyn sekä näyttöön.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: SID2 korjausopas
Olipas nopee reissu, kun lähetin vanhempieni kolkin SID:n Simonille.
Ti 28.8 illalla maxikirjeenä postiin(lähti vasta keskiviikkona). Perjantaina illalla tuli Simonilta s-postia, että on jo korjattu, testattu ja lähetetty. Tänään tiistaina 4.9 oli paketti jo noudettavissa postista.
Hinnaksi tuli kaikkineen kuluineen 80e.
Ti 28.8 illalla maxikirjeenä postiin(lähti vasta keskiviikkona). Perjantaina illalla tuli Simonilta s-postia, että on jo korjattu, testattu ja lähetetty. Tänään tiistaina 4.9 oli paketti jo noudettavissa postista.

Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: SID2 korjausopas
Juu kirkkaalla toimisto/"scotch" teipillä. Yli vaan reilusti lcd:n päälle, teippi jää näin takapuolelle eikä näy ulospäin. Teippi ei purista vaan on vain pitämässä kaapelin päitä kohdallaan, kotelo puristaa liitokset yhteen.o--o kirjoitti:Ihan tavallisella toimistoteipilläkö? Ja miten? Siitä saumakohdan ylikö vaan? Kuvia? Voisikohan sen vanhankin kaapelin uudelleen kiinnittää teipillä jos kerran pikseleitä on pimeinä sen takia että liitoksissa ei ole kontaktia. Aika ihme juttu jos teipin voima riittää "puristamaan" pätkivän liitoksen yhteen. Vai onkohan uudessa kaapelissa kontaktikohdat jotenkin "tahmaisempia" että tarttuvat peremmin.jape3 kirjoitti: Uusi kaapeli kiinnitetään teipilla paikoilleen piirilevyyn sekä näyttöön.
Aluperäisen kaapelin teippaaminen on ok jos se on jo reilusti päistä irtoillut, mutta ei auta yhtään pätkivään liitokseen! Vanhan kaapelin liitosta voi epätoivoisesti yrittää korjailla siis vain kolvilla tai neulalla leikkimällä.
Pikselikorjausta 9-3
Re: SID2 korjausopas
LCD-puoli ei ole ollut ongelma. Ainakaan mulla. Eli voinemme päätellä vastauksestasi, että vanhassa ja uudessa kaapelissa on jotain eroa, kun uuden voi teipata mutta vanhaa ei.jape3 kirjoitti: Juu kirkkaalla toimisto/"scotch" teipillä. Yli vaan reilusti lcd:n päälle, teippi jää näin takapuolelle eikä näy ulospäin. Teippi ei purista vaan on vain pitämässä kaapelin päitä kohdallaan, kotelo puristaa liitokset yhteen.
Aluperäisen kaapelin teippaaminen on ok jos se on jo reilusti päistä irtoillut, mutta ei auta yhtään pätkivään liitokseen! Vanhan kaapelin liitosta voi epätoivoisesti yrittää korjailla siis vain kolvilla tai neulalla leikkimällä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: SID2 korjausopas
Morjestaa,
Ostin tossa 9-3:sen se. Vm 99 2,0t
Ongelmana on sid2 näytön pixelit arvatenkin, osa niistä on jo tässä viikon/700 km aikana palautunut, mutta ei tarpeeksi.
Mitä nyt olen lueskellut korjaus ei pitäisi olla hankalaa, mutta kiinnostaa nyt ennen kun saan aikaiseksi, jos joku osaa suoralta kädeltä kertoa mitä tarkoittaa kun CHECK ilmoitus syttyy aina kun auton käynnistää. Kuolleiden pixelien takia en saa selvää kuin parista ekasta ja vikasta kirjaimesta ylärivistä sekä alarivistä.
alkaa:
+ CE-------LI
PI-------RE Tai jotakin tuon suunataista. niin ja plussa näkyy myöskin näytöllä eli olisi enemmän kuinn yksi vika? jos painan mitä vaan nappia, koko check valo sammuu.
Imleisesti ei mikään vakava voi olla kun pelkkä tuo check/info valo syttyy, mutta kaikki valot ja systeemit pelittää, paitsi ilmastointi pitää pientä potpotusta, ilmeisesti huolto tulossa jossain kohtaa, sekä kuskin peilen sähkösäätö ei toimi toiseen suuntaan ainakaan kunnolla. Mutta eihän tällaisten "vikojen kuulu näkyä sid näytöllä?
Toivottavasti joku saa selvää tästä hieman sekavasta tekstistä mutta olen hyvin kiitollinen jos jollain on tietoa mistä mahtaa kiikastaa, tai ettei se olisi mitään vakvaa, korkeintaan, joku polttimo tai sulake yms. palanut.
Ostin tossa 9-3:sen se. Vm 99 2,0t
Ongelmana on sid2 näytön pixelit arvatenkin, osa niistä on jo tässä viikon/700 km aikana palautunut, mutta ei tarpeeksi.
Mitä nyt olen lueskellut korjaus ei pitäisi olla hankalaa, mutta kiinnostaa nyt ennen kun saan aikaiseksi, jos joku osaa suoralta kädeltä kertoa mitä tarkoittaa kun CHECK ilmoitus syttyy aina kun auton käynnistää. Kuolleiden pixelien takia en saa selvää kuin parista ekasta ja vikasta kirjaimesta ylärivistä sekä alarivistä.
alkaa:
+ CE-------LI
PI-------RE Tai jotakin tuon suunataista. niin ja plussa näkyy myöskin näytöllä eli olisi enemmän kuinn yksi vika? jos painan mitä vaan nappia, koko check valo sammuu.
Imleisesti ei mikään vakava voi olla kun pelkkä tuo check/info valo syttyy, mutta kaikki valot ja systeemit pelittää, paitsi ilmastointi pitää pientä potpotusta, ilmeisesti huolto tulossa jossain kohtaa, sekä kuskin peilen sähkösäätö ei toimi toiseen suuntaan ainakaan kunnolla. Mutta eihän tällaisten "vikojen kuulu näkyä sid näytöllä?
Toivottavasti joku saa selvää tästä hieman sekavasta tekstistä mutta olen hyvin kiitollinen jos jollain on tietoa mistä mahtaa kiikastaa, tai ettei se olisi mitään vakvaa, korkeintaan, joku polttimo tai sulake yms. palanut.
Re: SID2 korjausopas
Ainakin TEST BRAKE LIGHTS ilmestyy näytölle kun käynnistää. Voihan se olla tietysti pissapoika, jäähdytineste yms.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: SID2 korjausopas
Tänään oli taas muutama pixeli lisää ja ihan kuin lukisi Replace jotakin..
Ok, mutta ilmeisesti ei mitään vakavaa voi olla tuon huomiovalon alla? + varmaan tarkoittanee sitten että siellä on toisena huomautuksena se jarruvalojen testaus..
No kaikki selviää kunhan saan korjattua ne pixelit kuntoon..
Ok, mutta ilmeisesti ei mitään vakavaa voi olla tuon huomiovalon alla? + varmaan tarkoittanee sitten että siellä on toisena huomautuksena se jarruvalojen testaus..
No kaikki selviää kunhan saan korjattua ne pixelit kuntoon..
Re: SID2 korjausopas
Luultavasti se on sitten REPLACE KEY BATTERY tai tuossa vuosimallissa ilmeisesti REPLACE KEY FOB BATTERY. Joka tapauksessa avaimen tai erillisen kaukosäätimen patteria kehottanee uusimaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73