Akun lataus tupakkiliittimestä
Akun lataus tupakkiliittimestä
Onkohan joku rikkoutumisvaara, jos og900n akkua lataisi tupakkisyt liittimestä, tai esim 10v vanhaa bensa-autoa. Ranskalaisessa autossa siinä on aina jännite, satkun kaaviota en vielä tutkinut.
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Ranskalaiset polttaa ketjussa.
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Kiitos kommentista Igor (jota en ymmärtänyt)... Hymiö puuttuu, kirjoitti eräs täällä vuosi pari sitten.
Olen vuosia aprikoinut, mitä menee rikki, jos lataa akkua irroittamatta sitä autosta. Ajattelin nyt kokeilla satkulla seisonnassa, ja kiinnostaisi myös n. 10v vanhoilla autoilla tehdä samaa. Elikkä silleen.!
Olen vuosia aprikoinut, mitä menee rikki, jos lataa akkua irroittamatta sitä autosta. Ajattelin nyt kokeilla satkulla seisonnassa, ja kiinnostaisi myös n. 10v vanhoilla autoilla tehdä samaa. Elikkä silleen.!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
miksi sitä pitäis ladata pistokkeen kautta?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Laiskuus..! Monet pitävät täällä rannikolla akut veneissä koko talven, ladaten silloin tällöin. Nyt kiinnostaa seikka, että kaupunkikäytössä lyijyakut eivät lataudu tarpeeksi, ja sitä voisi avittaa latauksella aina silloin kun lohkolämmitin käy. Täytyy kait ostaa ylläpitolaturi 60e.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
hyvä että rannikollakin on havahduttu huomaamaan että akut eivät lataudu pätkä-ajossa.
ylläpitolaturin "kiinteä" asennus ei ole hyvä asia.. vakuutus ei korvaa jos sattuu palamaan..
ylläpitolaturin "kiinteä" asennus ei ole hyvä asia.. vakuutus ei korvaa jos sattuu palamaan..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Kiitos arviostasi täältä länsirannalta.
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Satkussa ei ole jatkuvaa virtaa tupakinsytyttimen kautta mutta itellä on esim. keskikonsolissa jatkuvalla virralla oleva sytkäpohja jossa luonnollisesti sulake välissä. Lataan kaikki vehkeet ( Kelkka, MP, ruohonleikkuri, autot ) juuri sytkäpohjien kautta koska helpoin tapa kytkeä ja esim talvella haaroittaa virta laturille sisätilan puhaltimen pistokkeesta. Tietenki kannattaa käyttää sitä kautta vain ylläpitolaturia eikä starttibuusteria
Tarkoitus ois laittaa Saabin keulaan venekäyttöön tarkoitettu sytkäpohja niin talvellakin helppo tökätä laturi paikoilleen vaikka ei ois auton lämmitys päällä.
On huomattu että kovilla pakkasilla esim. Optima ei lataudu lyhyillä ajoilla riittävästi vaan startti vie enemmän ja jossain vaiheessa tarttee latausta.
Tarkoitus ois laittaa Saabin keulaan venekäyttöön tarkoitettu sytkäpohja niin talvellakin helppo tökätä laturi paikoilleen vaikka ei ois auton lämmitys päällä.
On huomattu että kovilla pakkasilla esim. Optima ei lataudu lyhyillä ajoilla riittävästi vaan startti vie enemmän ja jossain vaiheessa tarttee latausta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Ei taida satkun tupakkisytkärissä kulkea virta kun auto on sammuksissa. Ysiysissä ja ysikympissä on toisin.Saabmasa kirjoitti:Kiitos kommentista Igor (jota en ymmärtänyt)... Hymiö puuttuu, kirjoitti eräs täällä vuosi pari sitten.
Olen vuosia aprikoinut, mitä menee rikki, jos lataa akkua irroittamatta sitä autosta. Ajattelin nyt kokeilla satkulla seisonnassa, ja kiinnostaisi myös n. 10v vanhoilla autoilla tehdä samaa. Elikkä silleen.!
Tuosta ideasta on keskusteltu joillakin foorumeilla, googlettamalla löytyi esim.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=83145
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Hyvä linkki mersukeskusteluun. Mut edelleen kysyn, onko jokin komponentin rikkouti- misvaara jos lataan akkua autossa kiinni ollessa, esim ylläpitolaturilla 60e.
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
En kyllä ymmärrä mitä voisi hajota jos ko. käyttöön tarkoitetulla laturilla akkua latailet. Ei ne komponentit tiedä lataako sitä akkua kiinalainen elektroniikka vai saksalaisvalmisteinen generaattori. Onhan noita autoon kiinteästi asennettavia, verkkovirtakäyttösiä latureitakin myynnissä.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Ei kai siinä mitään riskiä ole, sama 12v siellä johtojen toisessa päässy (akkun navoissa) on. Ei ole eroa syöttääkö sen latausjännitteen kummasta päästä, samalla tapaa se jännite vaikuttaa kaikkiin piiriin kytkettyihin laitteisiin, tuli mistä kohtaa vaan.
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
miksi pitäisi kantaa akkulaturi autoon ja jättää johdot ovenväliin
jotta voi pistokkeen tunkea tupakinsytkärin pesään
paremmin laturinkin piuhat kestää kun ne laittaa suoraan akkuun kiinni ja jättää konepellin raolleen.
myynnissä on noita ylläpito latureita ne on oikein hyviä laitteita.
tökkää lohkolämppärin piuha paikoilleen ja avot laturi rupee lataamaan automaattisesti.
kannattaa vaan kytkeä niin että piuhat on kiinni suoraan akussa
eikä missään tupakin tökselin pistokkeessa kun sitä ei ole siihen suunniteltu
jotta voi pistokkeen tunkea tupakinsytkärin pesään
paremmin laturinkin piuhat kestää kun ne laittaa suoraan akkuun kiinni ja jättää konepellin raolleen.
myynnissä on noita ylläpito latureita ne on oikein hyviä laitteita.
tökkää lohkolämppärin piuha paikoilleen ja avot laturi rupee lataamaan automaattisesti.
kannattaa vaan kytkeä niin että piuhat on kiinni suoraan akussa
eikä missään tupakin tökselin pistokkeessa kun sitä ei ole siihen suunniteltu
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Sisätilanpistoke + lohkolämppärinpiuha + laturi tupakinsytytin pistokkeessa = yksikään johto ei ole oven välissä ja peltikin pysyy kiinni.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Akun lataus tupakkiliittimestä
Mopoa oon monesti ladannu noin kun akkuun suoraan käsiks pääseminen vaatii työkalun. Lähinnä siis talvisäilytyksessä.
Helpoin on tietty haaroittaa mankkarin jatkuva virta tupakinsytkärillä tai taitaa ctekkeihin saada irrallisenki johdon pätkän minkä voi kytkee haluamaansa paikkaan...
Ehkä suora piuha sulakkeen kera ois tuohon käyttöön kumminkin järkevin tai no saaha lohkolämppäripiuhan väliin kanssa noita niin sillo ei ainakaan oo vakuutusyhtiöllä moitittavaa.
Kannattaa sitten laturia ihmetellessä kattoo että soveltuu myös pakkasessa käytettäväksi.
Helpoin on tietty haaroittaa mankkarin jatkuva virta tupakinsytkärillä tai taitaa ctekkeihin saada irrallisenki johdon pätkän minkä voi kytkee haluamaansa paikkaan...
Ehkä suora piuha sulakkeen kera ois tuohon käyttöön kumminkin järkevin tai no saaha lohkolämppäripiuhan väliin kanssa noita niin sillo ei ainakaan oo vakuutusyhtiöllä moitittavaa.
Kannattaa sitten laturia ihmetellessä kattoo että soveltuu myös pakkasessa käytettäväksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992