Talvirengas han(r)kintaa
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Onko noista testin kärkipään kitkoista kellään kokemuksia? Onko Hakkapeliitta R ihan mahdoton märällä tai kuivalla asvaltilla? Tarttis joku setti hommata 15-tuumaisena.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Tyremate näytti myyvän Hakkapeliitta 7 kohtuu halvalla. 205/55/16 kumit 119€ kappale + postit, sarjan hinnaksi 508€. Pari kappaletta tuli tilattua kokeeksi ja näyttää toimitus pelaavan.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Tonnarissa ja koossa 195/65 15R on jonkinlaista kokemusta. Ajettavuus ja suuntavakavuus kuivalla kelillä ja maantiellä on talvirenkaaksi hyvä ja jopa jämäkkä mutta rajoja tahallisesti kokeiltaessa ja heilauteltuna renkaasta paljastuu mikäpä muukaan kuin suhteellisen vetelä talvirengas. Se ei liene kenellekään yllätys mutta ajotuntuma on omaan makuun jotenkin keinotekoisen jämäkkä ja kun käytöksessä ikäänkuin mennään jonkinlaisen kynnyksen yli heikompaan suuntaan, renkaan kaksinaisjakoinen luonne saattaa muodostua äkkitilanteessa yllätykseksi jollekin joka ei ole asiaa kokeillut tai muuten tiedosta.SS kirjoitti:Onko noista testin kärkipään kitkoista kellään kokemuksia? Onko Hakkapeliitta R ihan mahdoton märällä tai kuivalla asvaltilla?
Märältä kestopäällysteeltä ei ole omalta kohdalta kummempia kokeiluja rajoja hakien, joskaan ei normaalissa ajossa mitään yllättävääkään märkäpidon suhteen.
Itse lumi, ja jääpitohan noissa on huippuluokkaa kitkarenkaaksi. Renkaan muihin kärkipään tuotteisiin korkea hinta ja se että renkaan alkujaan n. 9-10mm kulutuspinnasta on tehokkainta kulutettavaa n. 4mm jonka jälkeen kulutuspinnan kolmelta keskiviidennekseltä alkavat lamellileikkaukset loppua ja alta paljastuu lähes yhtenäisiä kumiblokkeja, laittaa kyllä harkitsemaan seuraavaksi jotakin muuta. Tiedossa on että muillakin brändeillä tätä esiintyy ja lamelleja ei tietenkään voida tehdä runkokumille saakka muiden ajo-ominaisuuksien kärsimättä mutta silti, muut tekevät saman edullisemmalla hinnalla.
R:n kuluminen vetävillä pyörillä on yllättävän nopeaa normaaliajossakin, jo kymppitonnin talvessa ajavankin kannattaa tehdä päikseenvaihto etu- ja takapään kesken kerran talvessa.
Jos kitkarenkaalta haluaa kesärengasmaisia ominaisuuksia, jämäkkyyttä ja yllätyksettömyyttä sekä hyvässä että pahassa eli tiedostaen tasaisen kehnohkon pidon talviolosuhteissa niin Dunlopin sekä "Saksan" että muut kitkat ovat tähän rakoon sopivia oman kokemuksen mukaan.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Kiitos kokemuksista. Aiemmin mulla on ollut Q:t ja RSi:t hieman kevyemmän ja tehottomamman auton alla (950kg/70hp
). Nokialaiset on tosiaan olleet hyviä talvikelillä, mutta aika veteliä ja liukkaita paljaalla pinnalla. Kevyen auton alla molemmat kuluivat todella hitaasti, Saabin alla tilanne voi olla toinen. Tarvinnee ehkä harkita Contia tai Goodyearia tällä kertaa, ainakin nopeusluokka on pykälän isompi. Saksan kitkat toki olisi riittävän hyvät suurimman osan ajasta, mutta kun välillä tarttee sivuteillekin poiketa niin on parempi hommata oikeat talvirenkaat.
Edit: Goodyear Ultragrip Ice+ :sta saa kertoa kokemuksia. Noin 400e maksaisi setti töineen 185/65R15-koossa paikallisessa puljussa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edit: Goodyear Ultragrip Ice+ :sta saa kertoa kokemuksia. Noin 400e maksaisi setti töineen 185/65R15-koossa paikallisessa puljussa.
Viimeksi muokannut SS, Pe Loka 12, 2012 19:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Ysivitosen alla pyörinyt nyt pari kolme talvea nuo Nokian ärrät. Omasta mielestä hieman vetelä rengas paljaalla pinnalla ainakin jos keli on plussalla. En kuitenkaan pidä sitä ongelmana sillä haen talvirenkaalta enemmän talviominaisuuksia ja ajotyyli ei ole talvella mitään kovin urheilullista muutenkaan. Oman kokemuksen mukaan parhaimmillaanhan tuo rengas kuitenkin on mitä kylmemmässä ja mitä syrjemmässä ajelee. Riittävän hiljaiset ja taloudelliset renkaat ihan näin niinkuin perstuntumalla ja onhan kyseinen rengas pärjännyt testeissä kulutuksen suhteen.
Ei tuosta renkaasta kamalasti pahaa sanottavaa ole, mutta nyt alkaa kulutuspintaa olemaan jotain 6mm pintaan ja meneevät vaihtoon, kun pito ei ole enää kehuttavaa.
Kiinnostaisi kokeilla sitä Continentalin viking contact 5 kitkaa seuraakaksi. Onkos siitä kenelläkään kokemuksia?
Ei tuosta renkaasta kamalasti pahaa sanottavaa ole, mutta nyt alkaa kulutuspintaa olemaan jotain 6mm pintaan ja meneevät vaihtoon, kun pito ei ole enää kehuttavaa.
Kiinnostaisi kokeilla sitä Continentalin viking contact 5 kitkaa seuraakaksi. Onkos siitä kenelläkään kokemuksia?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Talvirengas han(r)kintaa
![Kuva](http://i.imgur.com/Pn9Apl.jpg)
Ostin ja laitatin alle Goodyear UltraGrip Ice Arctic nastarenkaat. 205/55R16 ja 580€.
http://www.rengasvertailu.fi/nastarenka ... ice-arctic
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Talvirengas han(r)kintaa
9-5:ssa on alla juuri nuo Goodyearin kitkat. Vaihdoin melun takia Nokian 7:t noihin käytetyihin kitkoihin eli kilometreistä ei tietoa (pintaa n. 8mm). Melutaso on tietenkin hyvin alhainen, mukava yllätys oli kuitenkin jämäkkyys asfaltilla, selvästi Nokiaa parempi tässä suhteessa. Pito jäällä ei ainakaan käytettynä ole luonnollisesti kovin hyvä, lumella sen sijaan toimii hyvin. Suosittelen tältä pohjalta kun huomioi varovaisuuden pääkallokeleillä. Koko on 205/55 16 XL-rungolla, kapeampana ei varmastikaan ole yhtä jämäkkä.SS kirjoitti: Edit: Goodyear Ultragrip Ice+ :sta saa kertoa kokemuksia. Noin 400e maksaisi setti töineen 185/65R15-koossa paikallisessa puljussa.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Täällä on dieselin alta yhden talven kokemukset Goodyear ultra grip Ice+:sta jos en väärin muista. Ei mitään valittamista talviominaisuuksista, kuivalla asfaltilla sitten vetelät. Koko on renkuloilla 205/55R16 ja auto og9-3 konin sportkitillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Piti ostaa uudet talvirenkaat.. valinta osui tähän
http://www.rengasketola.fi/43
n. 25v ovat myyneet kumhoja talvirenkaina, eli pa***kaa ei kannata pitää varastoissa. kuulemma
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
http://www.rengasketola.fi/43
n. 25v ovat myyneet kumhoja talvirenkaina, eli pa***kaa ei kannata pitää varastoissa. kuulemma
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Mielenkiintoista tuossa mallissa, ja saman tehtaan Dunlopin vastaavassa renkaassa ja uusissa 2013 voimaan astuvissa nastamääräyksissä on se että nyt yhtäkkiä nastoja saakin olla renkaan kulutuspinnan keskialueella, aikaisemmin keskikolmannes oli soo soo..Huttunen kirjoitti: Ostin ja laitatin alle Goodyear UltraGrip Ice Arctic nastarenkaat. 205/55R16 ja 580€.
http://www.rengasvertailu.fi/nastarenka ... ice-arctic
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
- Paikkakunta: Tampere
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Itseasiassa keskikolmannes on ollut vapaata riistaa jo 2009-vuoden heinäkuusta asti. Suurin muutos laissa on kuitenkin nastamäärissä. Jatkossa (1.1.2013 alk.) nastoja saa olla enimmillään 50 kappaletta vierintäkehän yhtä metriä kohden. Jos taas rengasvalmistaja pystyy todistamaan, että suurempi nastamäärä ei lisää tien kulumista verrattuna tuohon nastoja 50kpl./m on tällöin mahdollista käyttää suurempaa nastamäärää.
Tässä tapauksessa G-Y ja Dunlop ovat jo tuon poikkeussäännön hyödyntäneet sillä molemmissa renkaissa nastoja on 130kpl.
Tässä tapauksessa G-Y ja Dunlop ovat jo tuon poikkeussäännön hyödyntäneet sillä molemmissa renkaissa nastoja on 130kpl.
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Ahaa ja kiitos, tuo selvensi. Ilmeisesti kuitenkin byrokratian rattailta otti sen n. 30 vuotta ymmärtää että (suht.) nykyaikaisen vyörenkaan kulutuspinnan keskialue ei sinällään aiheuta sen kummempaa pintapainetta (nastoineenkaan) kuin muukaan alue lukuunottamatta marginaalista keskipakovoimasta syntyvästä muodonmuutoksesta johtuvaa rasitusta.
Ensi kaudelle on siis oletettavasti odotettavissa mielenkiintoisia nastarengasuutuuksia muiltakin heränneiltä.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ensi kaudelle on siis oletettavasti odotettavissa mielenkiintoisia nastarengasuutuuksia muiltakin heränneiltä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Hieman OT, mutta koska on viimeksi ollut Kumhoja mukana esimerkiksi TM:n rengastestissä? Silloin kun merkki alkoi vähääkään pärjäämään vertailuissa, tiputettiin se poisPiti ostaa uudet talvirenkaat.. valinta osui tähän
http://www.rengasketola.fi/43
n. 25v ovat myyneet kumhoja talvirenkaina, eli pa***kaa ei kannata pitää varastoissa. kuulemma
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Edit: Lyhyt on muisti, vuosi sitten oli Kumho I'Zen KW31 kitka mukana testissä, tasapistein Pirellin kanssa. Muuten testissä lähes sama setti renkaita kuin tänäkin vuonna, mutta kärjen järjestys ihan eri. Ei noita kannata lukea.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirengas han(r)kintaa
olisko jollain skannattuna uusimman testin tulokset tai heittää linkkiä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
- Paikkakunta: Tampere
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Tuolla on jonkinlainen yhteenveto kotimaisista lehdistä:
http://www.automerkit.fi/uutiset/renkaa ... paras.html
http://www.automerkit.fi/uutiset/renkaa ... paras.html
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98