Kolahtaa..
Kolahtaa..
Eikai tuo TTiD nyt alle 30tkm voi laueta voimansiirrosta.
Elikkäs nyt alkanut pikkuhiljaa enemmän kuulua kaasun noston jälkeen klonk ääni. Ja ääni kuuluu ainoastaan 3. vaihteella. 40 vauhdista kun kylällä nostaa kaasun ennen hidastepattia ääni kuuluu todella selvästi. Joskus saman ääneen saa kuulumaan rullauksen jälkeen kaasun painalluksella. Silloinkin ainoastaan 3. vaihteella.
Joko sieltä muka alkaa kaksoismassa romut hajoamaan? Mitään järkyttäviä vedätyksiä sillä ei ole tehty. Ja vaikka olisikin niin äkkiäpä pehmeni..
Mieleen on kyllä tullut voisiko ääni tulla vetarin keskilaakerista? Ääni nimittäin kuuluu ehkä liian keskeltä autoa ollakseen kytkimeltä tulevaa.
Elikkäs nyt alkanut pikkuhiljaa enemmän kuulua kaasun noston jälkeen klonk ääni. Ja ääni kuuluu ainoastaan 3. vaihteella. 40 vauhdista kun kylällä nostaa kaasun ennen hidastepattia ääni kuuluu todella selvästi. Joskus saman ääneen saa kuulumaan rullauksen jälkeen kaasun painalluksella. Silloinkin ainoastaan 3. vaihteella.
Joko sieltä muka alkaa kaksoismassa romut hajoamaan? Mitään järkyttäviä vedätyksiä sillä ei ole tehty. Ja vaikka olisikin niin äkkiäpä pehmeni..
Mieleen on kyllä tullut voisiko ääni tulla vetarin keskilaakerista? Ääni nimittäin kuuluu ehkä liian keskeltä autoa ollakseen kytkimeltä tulevaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Kolahtaa..
vois olla myös jostain moottorin ripustus vaikka vain löysällä, kivi tai vastaava jossain väärässä välissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Kolahtaa..
Juuri tuo kolmosvaihteella vain esiintyminen jotenkin tuntuu, että moottorintuennasta niiaa. Näin teki 9000 ja vanha satku.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Kolahtaa..
Moottorin tuentaa veikkaisin ensimmäisenä myös.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kolahtaa..
Samaa tekee minullakin ja ainoastaan kolmosella täsmälleen samanlaisessa tilanteessa. Ominaisuus vissiin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Kolahtaa..
Taitaa sieltä joku paikka antautua. Nyt alkanut tehdä samaa 1. 2. 3. ja 4. vaihteilla.
Liikkelle lähdettäessä "klopsahtaa" ja sama ääni kuuluu 1->2 vaidossa ja 2->3 vaihdossa kun veto kytkeytyy. Ja ääni kuuluu melko terävästi lasi auki ajaessa. 3 vaihteella kun kaasun nostaa niin kuuluu selvä klonk ääni.
Paikallaan autoa vaihde päällä heilutellessa ääntä ei saa kuulumaan. Kone heilahtaa n. 1cm suuntansa kun välykset ottaa kiinni.
kaippa siitä pitää riisua pohjamuovi pois ja alkaa etsiä tukivarsia josko joku olisi löyhällä.
Liikkelle lähdettäessä "klopsahtaa" ja sama ääni kuuluu 1->2 vaidossa ja 2->3 vaihdossa kun veto kytkeytyy. Ja ääni kuuluu melko terävästi lasi auki ajaessa. 3 vaihteella kun kaasun nostaa niin kuuluu selvä klonk ääni.
Paikallaan autoa vaihde päällä heilutellessa ääntä ei saa kuulumaan. Kone heilahtaa n. 1cm suuntansa kun välykset ottaa kiinni.
kaippa siitä pitää riisua pohjamuovi pois ja alkaa etsiä tukivarsia josko joku olisi löyhällä.
Viimeksi muokannut A.L., To Marras 29, 2012 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kolahtaa..
TTID ja A6 täällä. Rullailun jälkeen, kun painaa kainosti kaasua, niin jossain etupuolella (vetoakselistossa?) hyvin vaimeasti klonksahtaa vedon mennessä päälle. Tehnyt näin niin kauan kuin muistan. Tulee esiin vain, kun antaa kevyesti kaasua, että sama vaihde pysyy päällä. Kick downissa ei vissiin klonksahtele, joskaan en tiedä kun tämähän lähtee ja repii kick downissa niin, ettei siitä selkoa ota.
Olen pitänyt tätä ominaisuutena. Autolla ajettu 118tkm.
Olen pitänyt tätä ominaisuutena. Autolla ajettu 118tkm.
BMW f11 535xd -13
Re: Kolahtaa..
Jos tuo olisikin vaimea ja pysynyt vain 3 vaihteen ominaisuutena niin en olisi välittänyt. Mutta nyt tosiaan äänen saa kuulumaan selvästi jopa 4. vaiheella. ja jollei kuule niin penkissä kyllä tuntee, kun välykset klopsahtaa kiinni.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kolahtaa..
Nyt kun oli se yksi TTiD jossa vetarin tukilaakeri oli tyhjentänyt kaikki kuulat pihalle, niin sinne suunnalle voisi kannattaa vilkaista. Saattaa tietenkin olla täysin yksittäistapaus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kolahtaa..
Sitä heiluttelin myös, mutta tiiviille vaikutti. Ja kai se mekastaisi jatkuvasti ajettaessa.
Nyt tosiaan ääni kuuluu, kun voimansiirto "liikkuu laidasta laitaan".
Edit:
Kävin äsken koeajolla ja ei tuo kyllä terve ole. Täysillä kiihdyttäessä tuntuu, että kohta tulee jotain sisälle, kun kytkimen nostaa. Laitoin vielä pihassa ykkösen silmään ja menin heiluttelemaan autoa. Moottorin takaa suoraa alas katsoen näkyy yksi tukivarsi ja siellä ainakin tapahtui sentin liike ja vaihteisto näytti kiertyvän sen mukaan. Oliskohan nuo tukikumit vain antamassa periksi? Onko ne samoja kaikissa dieseleissä vai onko edes samanlaiset 130hv-180hv TTiD malleissa?
Nyt tosiaan ääni kuuluu, kun voimansiirto "liikkuu laidasta laitaan".
Edit:
Kävin äsken koeajolla ja ei tuo kyllä terve ole. Täysillä kiihdyttäessä tuntuu, että kohta tulee jotain sisälle, kun kytkimen nostaa. Laitoin vielä pihassa ykkösen silmään ja menin heiluttelemaan autoa. Moottorin takaa suoraa alas katsoen näkyy yksi tukivarsi ja siellä ainakin tapahtui sentin liike ja vaihteisto näytti kiertyvän sen mukaan. Oliskohan nuo tukikumit vain antamassa periksi? Onko ne samoja kaikissa dieseleissä vai onko edes samanlaiset 130hv-180hv TTiD malleissa?
Viimeksi muokannut A.L., To Marras 29, 2012 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kolahtaa..
Eiköhän siellä ole vaan antautunut sitten joku tukikumeista. Kyllä noi kaikki TTiD:t ja TiD:t jotka on penkissä käyny niin nytkähtelee (jo vakionakin), kun ne tukikumit on sen verran löysät jotta dieselin tärinät ei kantautuisi sisälle.
Z19DTR eli TTiD tuentaosat on samoja riippumatta tehoversiosta, itse asiassa niitä ei ole eroteltu muidenkaan osien kannalta mitenkään vaan kaikki osat on täysin samoja, ainoa ero on se softa (ja vaihteiston välitykset jotka piteni kun se matala CO2 mallisto tuli).
Tuossa moottorin tuennassa on vähän Saabissa "säästetty väärässä paikassa" taas kerran, kilpailijoillahan on ollut jo ainakin 10 vuotta sellaisia moottorityynyjä dieseleissä jotka on solenoidilla ohjattuja. Ovat siis tyhjäkäynnillä löysät ettei tärinä tunnu, mutta heti kun kuormitusta tulee niin jäykistyvät etteivät repeydy moottorin väännöstä.
Z19DTR eli TTiD tuentaosat on samoja riippumatta tehoversiosta, itse asiassa niitä ei ole eroteltu muidenkaan osien kannalta mitenkään vaan kaikki osat on täysin samoja, ainoa ero on se softa (ja vaihteiston välitykset jotka piteni kun se matala CO2 mallisto tuli).
Tuossa moottorin tuennassa on vähän Saabissa "säästetty väärässä paikassa" taas kerran, kilpailijoillahan on ollut jo ainakin 10 vuotta sellaisia moottorityynyjä dieseleissä jotka on solenoidilla ohjattuja. Ovat siis tyhjäkäynnillä löysät ettei tärinä tunnu, mutta heti kun kuormitusta tulee niin jäykistyvät etteivät repeydy moottorin väännöstä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kolahtaa..
Täytyy huomenna tutkia paremmin, kun auton saa montulle. Varmaa on kuitenkin, että jossain on nyt liikaa klappia. Nytkin kun kokeilin käsijarru päällä liikauttaa autoa vuoroin ykkösellä ja pakilla niin kolaus kuului kun kytkintä nosti. Ja ääni kuului vaikka kytkintä nosti miten hivuttamalla tahansa.
Taajama ajokin on nyt jatkuvaa klop-klop-klop-klop tyylistä, kun kone vetää ja veto löystyy ja vetää jne jne..
Taajama ajokin on nyt jatkuvaa klop-klop-klop-klop tyylistä, kun kone vetää ja veto löystyy ja vetää jne jne..
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kolahtaa..
Kyllä sieltä vauhtipyörä antautuu/antautui. Aamulla pihasta lähtiessä klopsaus aina kun veto vapautui tai kytkeytyi. Ja 3 vaihde rusautti ikäänkuin kytkin ei olisi irroittanut kunnolla.
Töissä ajoin auton montulle ja poistin pohjamuovin. Kaikki tuet kiinni ja kumit ok kunnossa. Sitten vaihde päälle ja heiluttelemaan autoa. Edestakaisin liikutellessa auto liikkuu n.30cm ennenkuin moottori alkaa ottaa kiinni. Eiköhän tämä aika selvä tapaus ole. Ainut lohtu taitaa olla että työkaverilla antautui Alfasta 40tkm kohdalla vauhtipyörylä.
Mutta onko mitään mahdollisuutta saada normaali vauhtipyörä+ jousellinen levy vai onko dieseliin ainostaan tuplakiekko ainut vaihtoehto? Toki takuuna kai tulee originaali hilut, mutta jos itse maksamalla saisi normaalimman kokoonpanon?
Töissä ajoin auton montulle ja poistin pohjamuovin. Kaikki tuet kiinni ja kumit ok kunnossa. Sitten vaihde päälle ja heiluttelemaan autoa. Edestakaisin liikutellessa auto liikkuu n.30cm ennenkuin moottori alkaa ottaa kiinni. Eiköhän tämä aika selvä tapaus ole. Ainut lohtu taitaa olla että työkaverilla antautui Alfasta 40tkm kohdalla vauhtipyörylä.
Mutta onko mitään mahdollisuutta saada normaali vauhtipyörä+ jousellinen levy vai onko dieseliin ainostaan tuplakiekko ainut vaihtoehto? Toki takuuna kai tulee originaali hilut, mutta jos itse maksamalla saisi normaalimman kokoonpanon?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kolahtaa..
Jeps, kaksoismassahan se on sitten loppu.. Ei noi nyt tunnu kaikista leviävän että ehkäpä sinne voisi takuuseen vielä ottaa vakiopaketin? Vääntöähän on kuitenkin vain hieman yli 10% enemmän kuin vakio 180hv TTiD:ssä eli terveen paketin pitäisi kestää ihan hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kolahtaa..
Kai sinne vakiohilut tulee. Ei tuo kytkin niinkään v..ta vaan se takuuasioiden selvittely. Kun myyjäliike on eri kuin korjauspaja. Samaa vääntöä oli jo sen ABS ohjainboxin kanssa.
Soitin jo yhteen ei merkkiliikkeeseen ja siellä sanottiin että 35-150tkm noita on paukkunut merkistä kuin merkistä. Ihmetteli vain miten tämä laukesi yhtäkkiä lähes kerrasta. Uudesta astihan tuo kytkin on ollut paljon huonompi kuin vanhan 1.8t kulkineen, mutta nyt viimeiset 100km tuo on ollut terävää klonksutusta.
Ja oireet paheni yhtäkkiä normaalin kiihdytyksen jälkeen. Tuntui vain pieni nykäisy ja seuraavan kaasun noston yhteydessä kloksahti.
Mutta onko tuohon mahdollistakaan saada normaalia pakettia, eikä kaksoismassaa ja kiinteää levyä?
Soitin jo yhteen ei merkkiliikkeeseen ja siellä sanottiin että 35-150tkm noita on paukkunut merkistä kuin merkistä. Ihmetteli vain miten tämä laukesi yhtäkkiä lähes kerrasta. Uudesta astihan tuo kytkin on ollut paljon huonompi kuin vanhan 1.8t kulkineen, mutta nyt viimeiset 100km tuo on ollut terävää klonksutusta.
Ja oireet paheni yhtäkkiä normaalin kiihdytyksen jälkeen. Tuntui vain pieni nykäisy ja seuraavan kaasun noston yhteydessä kloksahti.
Mutta onko tuohon mahdollistakaan saada normaalia pakettia, eikä kaksoismassaa ja kiinteää levyä?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77