NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Kyseinen vika ilmaantui nopeasti eikä hiljalleen.

Viime viikonloppuna pesin auton, jonka yhteydessä näytin painepesuria myös moottoritilalle. Moottoria en suoranaisesti pessyt vaan näkyvissä olevat korin osat. Toki vettä hippasen roiskui myös moottorin suuntaan. Samassa yhteydessä lisäsin pari desiä öljyä moottoriin.

Toimenpiteiden jälkeen auto seisoi muutaman tunnin, jonka jälkeen oireet välittömästi alkoivat. Ensimmäinen huomattava oire oli nakutus, joka tuntui kuuluvan moottorista jakopään puoellta. Tämä oire on kyllä jo hävinnyt (mistä lie johtuu).

Nyt päällä olevat vaivat ovat epätasainen ja täristävä tyhjäkäynti (900-1200rpm) ja välillä vaikuttaisi käyvän vajailla pytyillä, röpöttää tyhjäkäynnillä sekä nytkyttää moottorijarrutuksella alhaisilla kierroksilla huomattavan voimakkaasti.

Kierroksilla (1500-->) ei tuntuisi enää mitään ongelmia olevan. Kulku on ihan yhtä hidasta mitä se aikaisemminkin on ollut tuolla tuhnukoneella :D

Moottorina siis 2.0 ilman turboa (B204l).

Mistäköhän vianetsintä kannattaisi aloittaa?
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Tarkistaisin ensimmäisenä virranjakajan hilppeet, tulpanjohdot ja sytytystulpat sen jälkeen ilmamassamittarin ym.. Muiden käyntiin vaikuttavien antureiden liittimet, lähinnä kosteuden puolesta. Paineilma on kova sana :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No ne tulppien syvennykset kannessa kannattaa nyt ensimmäiseksi kuivata ellei ole tehty jo.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja nugge »

Mikäli pesee moottoritilan niin suositushan olisi että heti pesun jälkeen käyttää moottorin lämpimäksi...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Kävin äsken kaikki liittimet läpi ja kuivia olivat. Varmistin asian vielä paineilmalla.

Tulpankoloistakaan ei mitään ylimääräistä löytynyt ja olisikin ollut hieman ihme jos olisi, koska moottoria en tosiaan pessyt vaan sitä ympäröivät alueet. Tämän takia en autoa käyttänytkään, koska moottori ei juurikaan kastunut. Tulpat irrotin samalla ja katsoin kunnon eikä niissä ollut mitään poikkeuksellista. Tulpanjohdot putsasin samalla.
Sytytysosista on uusittu noin 10tkm sitten tulpat, sytytysjohdot, pyörijä ja virranjakajan kansi.

Vika tosiaan säilyi toimenpiteistä huolimatta. Kiitos vinkeistä tähän asti.

Kun kävi kuuntelemassa/kokeilemassa pakoputken päästä, huomasi virtauksen olevan sykäyksittäistä. Voisikohan olla mahdollista, että jonkun vaimentimen tai sitten katin sisukset olisi osittain levinyt putkistoon ja tämän seurauksena ei oikein jaksaisi käydä tyhjäkäynnillä? Kierroksilla sen sijaan riittäisi voima poistamaan pakokaasut pienestä tukkeesta huolimatta. Voihan se olla, että viikonlopun toimenpiteillä ei ole osaa eikä arpaa oireisiin vaan sattuivat vaan ikävästi samalle kohdalle.

Onko mitään jippoja, joilla saisi ulkoisesti selville vaimentimien kunnon? Kun on nuo perkuleen hitsausliitokset.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Rojcordy kirjoitti:
Kun kävi kuuntelemassa/kokeilemassa pakoputken päästä, huomasi virtauksen olevan sykäyksittäistä. Voisikohan olla mahdollista, että jonkun vaimentimen tai sitten katin sisukset olisi osittain levinyt putkistoon ja tämän seurauksena ei oikein jaksaisi käydä tyhjäkäynnillä? Kierroksilla sen sijaan riittäisi voima poistamaan pakokaasut pienestä tukkeesta huolimatta. Voihan se olla, että viikonlopun toimenpiteillä ei ole osaa eikä arpaa oireisiin vaan sattuivat vaan ikävästi samalle kohdalle.

Onko mitään jippoja, joilla saisi ulkoisesti selville vaimentimien kunnon? Kun on nuo perkuleen hitsausliitokset.
Kyllä siinä käy juuri toisinpäin, eli kone ei jaksa kiertää kun pakopuoli ahdistaa..
Puhdistappas seuraavaksi tyhjäkäynti venttiili, löytyy siitä imuputken alta, kaksinapainen liitin, eikä pitäisi tarvita irrottaa kuin se imuputki parilla klemmarilla vapareissa se venttiili lähtee irti kun vetelee vaan letkut irti, ei ole klemmareita. Venttiiliä kun uittaa brake cleanerissa puolisentuntia ja sen jälkeen suihkauttaa jotain notkeaa vaseliinia perään niin yleensä saa pelaamaan.
Samalla tietty tutkit että kaikki alipaineletkut ovat paikallaan ja ehjiä.

jos ei näillä rupea pelaamaan niin rupeaisin epäilemään sytytyspuola/puolan johto vikaa?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Kokeilen seuraavaksi puhdistaa tuon tyhjäkäyntiventtiilin.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Tyhjäkäyntiventtiili on nyt puhdistettu ja kaikki letkut olivat ehjiä, mutta vika on ja pysyy. Onkohan tuo tyhjäkäyntivena rikki, kun ravistaessa joku kilisee/helisee sen sisällä. Kuulostaa aivan kuin jotain olisi irrallaan siellä.

Onko kyseinen kapistus mitattavissa yleismittarilla tai voiko toimintaa kokeilla syöttämällä virtaa joihinkin liittimen pinneistä?
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Tänään jättikin saabi sitten tien varteen. Sammui töistä lähdettyä noin parin sadan metrin ajon jälkeen. Hinausautolla tuotiin pihalle ja tällä hetkellä on tallissa odottamassa korjausta.

Tänään todettua:
- Tyhjäkäyntiventtiili toimii eli aukko sulkeutuu, kun sytytysvirran kytkee.
- Kipinä tulee kaikille tulpille
- Bensaa tulee pyttyihin

Silti moottori ei edes lupaa startatessa. Mielenkiintoista.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Palaakos moottorin vikavalo? Jos palaa niin akunkenkää irti vartin ajaksi ja uutta kokeilua, Kaveri vaihto tossa hiljattain Ng satkuun koneen oli kylläkin b234 , mutta vapari kuitenkin.
Oli siinä kiireessä sitten unohtanut ilmamassamittarin piuhan irti ja oireet olivat aluksi juuri samanlaisia kuin sinulla ja seuraavana aamuna mää sain sit käydä hinaamassa sen n. 200m päästä kotipihastaan :)

Tämän sammumisen jälkeen ei startilla pyöritäessä lupaillu kuin ihan muutaman kerran, noh laitoin piuhan kiinni 8) startattiin, lähti käyntiin hetkeksi ja sammui, akunkenkä irti n. Vartiksi ja tämän jälkeen on auto pelannut moitteeta..

Tämän perusteellä uskaltaisin epäillä sulla myöskin tuota IMM:ää tietenkin jos se vikavalo palaa/toimii edes.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

NGpower kirjoitti:Palaakos moottorin vikavalo? Jos palaa niin akunkenkää irti vartin ajaksi ja uutta kokeilua, Kaveri vaihto tossa hiljattain Ng satkuun koneen oli kylläkin b234 , mutta vapari kuitenkin.
Oli siinä kiireessä sitten unohtanut ilmamassamittarin piuhan irti ja oireet olivat aluksi juuri samanlaisia kuin sinulla ja seuraavana aamuna mää sain sit käydä hinaamassa sen n. 200m päästä kotipihastaan :)

Tämän sammumisen jälkeen ei startilla pyöritäessä lupaillu kuin ihan muutaman kerran, noh laitoin piuhan kiinni 8) startattiin, lähti käyntiin hetkeksi ja sammui, akunkenkä irti n. Vartiksi ja tämän jälkeen on auto pelannut moitteeta..
Irroitin kengän miinusnavasta noin puoleksi tunniksi. Tämän jälkeen yritetty startata IMMun johto kiinni sekä irrallaan --> ei vaikutusta. Kipinä tosiaan tulee ja bensaakin saa ainakin jostain, koska männän päällyset ja tulpat kastuvat selkeästi (jostain syystä 3- ja 4-pytty vaikuttaisivat kastuvan enemmän).
Tämän perusteellä uskaltaisin epäillä sulla myöskin tuota IMM:ää tietenkin jos se vikavalo palaa/toimii edes.
Check engine -valo jää palamaan sytytysvirtojen ollessa päällä eikä sammu ollenkaan. Ennen lopullista kuukahtamista valo ei ajossa ainakaan syttynyt. Onnistuuko tämän moottorimallin vikakoodien luku kotikonstein mitenkään?
atobee
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Marras 01, 2012 20:44
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja atobee »

Rojcordy kirjoitti:
Check engine -valo jää palamaan sytytysvirtojen ollessa päällä eikä sammu ollenkaan. Ennen lopullista kuukahtamista valo ei ajossa ainakaan syttynyt. Onnistuuko tämän moottorimallin vikakoodien luku kotikonstein mitenkään?
Sain juuri foorumilta ohjeet vikakoodien lukuun, tuolla ohjeet: http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... tronic.htm
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"

-1994 Saab 900s-
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

^Kiitoksia
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Eipä sano vikavalo mitään noilla ohjeilla. Tarvitseekohan tämä nyt tuon 220 ohmin vastuksen pinnien 7 ja 16 väliin että antaa vian (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=886219).

Voisikohan vikana mahdollisesti olla kampuran asentotunnistin? Tuleeko kipinä vielä tuon osan hajottua vai katoaako? Paljonkohan mahtaa maksaa, mistä saa ja millä nimikkeellä?
Tosin tekisi mieli ensin varmistua viasta, koska ei viitsisi koko omaisuutta hassata turhien osien ostoon.

Yhdestä aikaisemmin omistamastani Mazdasta meni tuo osa ja oireet olivat aivan samat, joskin kyseisessä autossa vastaavaa virkaa toimittava osa oli virranjakajassa nokka-akselin päässä ja samalla hävisi myös kipinä (muistaakseni).

Edit. Ja startatessa ei kierrosmittari sano yhtään mitään.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Kampuran asentoanturin liittimen kahden pinnin välille sain mitattua vastukseksi ~810 ohmia. Yhteensä pinnejä oli kolme kappaletta, mutta vain noiden kahden välillä sain mittarilla edes jonkin lukeman.

Onko mitään tietoa pitäisikö sieltä tulla joku tietty lukema toimivalla anturilla ja millä marginaalilla?
Vastaa Viestiin