Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin, mutta tarkoitin yrityksen kannalta. Kun on muutaman vuoden sisällä koettu ensin velkasaneeraus ja sitten konkurssi, ei ehkä kauheasti ole varaa asettaa muita arvoja liiketoiminnan kannattavuuden edelle.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
On vaan tuo kuvan Saab PIRUN hieno!
En tarkoita nyt omaani.




#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei niiden autojen myyntikate GM:n tai Mullerinkaan aikana tainnut olla negatiivinen. Yhtiön kiinteät kulut söivät vain tuloksen, kun kehiteltiin kaikkea uutta ja ylläpidettiin vanhaa isoa organisaatiota.Juha96 kirjoitti: Jos bensiinimoottoristen Saabien valmistuksella ja myynnillä voisi nyt tehdä voittoa (mikä tosin ei onnistunut GM:n aikaan eikä Müllerin aikaan), niin mihin sitä sähkö-Saabia sitten enää tarvitaankaan?
NEVSillä tilanne on se, että uutta kehitetään joka tapauksessa, tehdas seisoo siinä tontilla ja on lämmitettävä joka tapauksessa, ja toisaalta vanhan ison organisaation rasitetta ei ole. Kiinteät kulut ei välttämättä nouse kovin paljoa, vaikka tehdas alkaisi pyörimään. Vanhaa olemassaolevaa mallia voidaan kyetä valmistamaan ja myymään valituilla markkinoilla ihan kannattavasti, kunhan päästään edes jonkinlaisiin volyymeihin.
Yhtiö tekee varmasti edelleen esim. tilikaudella 2013 negatiivisen tuloksen, mutta vähemmän negatiivisen kuin mitä tekisi ilman autojen valmistusta.
Mullerillehan kävi niin, että firmasta loppui rahat ja velkojilta kärsivällisyys. Kukaan ei tiedä, josko Muller olisi voinut onnistua jos hän olisi saanut vaikka vielä viideksi vuodeksi rahoitusta sen verran, että myynti- ja tuotantomäärät olisivat päässeet tavoitteisiin. NEVSillä taitaa olla se tilanne, että omistajien takana on sellaiset rahoittajat, jotka eivät odotakaan näkevänsä tuottoja ihan muutamaan vuoteen. Tai sitten ovat lähteneet vahingossa rahoittamaan ihan vääränlaista yhtiötä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei tarvitse olla. Sisäisen tuloslaskelman kaava:
+liiketoiminnan tuotot
-materiaalit
-suorat valmistuskustannukset
=myyntikate
-kiinteät kustannukset
=käyttökate
-poistot
=liiketulos
-rahoituskulut
+rahoitustuotot
=tulos ennen satunnaiseriä ja tilinpäätössiirtoja
+/- satunnaiset tuotot/kulut
+/- tilinpäätössiirrot
=verotettava tulo
-verot
=tilikauden tulos
Kuten tästä nähdään, myyntikatteen alapuolella on aika paljon kuluja, jotka vetävät mahdollisesti yrityksen tuloksen pakkaselle, vaikka myyntikate olisi miten hyvä.
Auton valmistaminen maksaa muutaman tonnin per auto. Kun ne myydään jälleenmyyjille esim 20t€:lla, jää siitä myyntikatetta oikeinkin reilusti. Kiinteät kulut (toimihenkilöpalkat, vuokrat, hallinto, tuotekehitys) on ne, millä autotehdas tekee tappiollisen tuloksen.
+liiketoiminnan tuotot
-materiaalit
-suorat valmistuskustannukset
=myyntikate
-kiinteät kustannukset
=käyttökate
-poistot
=liiketulos
-rahoituskulut
+rahoitustuotot
=tulos ennen satunnaiseriä ja tilinpäätössiirtoja
+/- satunnaiset tuotot/kulut
+/- tilinpäätössiirrot
=verotettava tulo
-verot
=tilikauden tulos
Kuten tästä nähdään, myyntikatteen alapuolella on aika paljon kuluja, jotka vetävät mahdollisesti yrityksen tuloksen pakkaselle, vaikka myyntikate olisi miten hyvä.
Auton valmistaminen maksaa muutaman tonnin per auto. Kun ne myydään jälleenmyyjille esim 20t€:lla, jää siitä myyntikatetta oikeinkin reilusti. Kiinteät kulut (toimihenkilöpalkat, vuokrat, hallinto, tuotekehitys) on ne, millä autotehdas tekee tappiollisen tuloksen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
En ole väittänytkään, että GM tai Muller olisi voittoa tehnyt, vaan että myyntikate on ollut positiivinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Harjoittelun vuoksi voisi olla edullista harjoittaa wanhojen tuotantoa, vaikka kiinteille kustannuksille ei katetta paljoa kertyisikään. Jotenkin toimiva aparaatti on sitten helpompi valjastaa uusien mallien tuotantoon, markkinointiin ym oheishippaan.
Kiinan autokaupoista. Eikös joissakin Kauko-Idän maissa kaupankäynnin jarruna ole, että pitää todistaa että aiotulle ostettavalle autolle on olemassa seisontapaikka. Näin kai esim. Singaporessa, Kiinan suurkaupungeissa sattaa olla jo sama tungostilanne.
Kiinan autokaupoista. Eikös joissakin Kauko-Idän maissa kaupankäynnin jarruna ole, että pitää todistaa että aiotulle ostettavalle autolle on olemassa seisontapaikka. Näin kai esim. Singaporessa, Kiinan suurkaupungeissa sattaa olla jo sama tungostilanne.
Re: Saabin tulevaisuus II
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: Saabin tulevaisuus II
Näyttää yhtä kivalta jo edellisellä sivulla. 

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saabin tulevaisuus II
Paljoakaan ei uutisia kuulu uusista Saabeista, sitä vastoin vanhaa Saabia kaivellaan Ruotsissa nyt oikein kunnolla.
Tässä yksi TTELAn uutinen asiasta. Lyhyesti på finska:
-----
Käräjäoikeus on saanut viimein konkurssipesänhoitajien kertomuksen, josta ilmenee syitä ja taustoja Saabin konkurssille. Kuten jo aiemmin mainittua, pesänhoitajien mielestä yhtiö oli varaton jo keväällä 2011, eli yli puoli vuotta ennen konkurssia. Pesänhoitajien mielestä yhtiö olisi pitänyt hakea konkurssiin jo tällöin. Saabin silloinen johto, Muller sekä työntekijöiden liiton edustajat ovat eri mieltä.
Helmikuussa 2011 Saabilla oli maksamattomia velkoja GM:lle niin paljon, että GM:llä päätettiin lopettaa tavarantoimitukset Saabille 1. maaliskuuta. Saab sai neuvottelujen kautta hieman helpotusta tähän tilanteeseen, mutta huhu tavarantoimittajien keskuudessa levisi nopeasti, ja Saabin ostajat alkoivat olla pulassa tavaarantoimittajien kanssa.
Maaliskuun lopussa tehtaalla oli 100 autoa odottamassa osia valmistuakseen. Samaan aikaan kuljetusyhtiö DB Schenker pidätti komponentteja itsellään vaatien maksamattomien laskujen suorittamista. Huhtikuun 5. päivä linjalla seisoi jo 400 autoa odottamassa osia. Tuotanto päätettiin keskeyttää. Maksamattomat laskut muille kuin GM:lle olivat tässä vaiheessa 439 miljoonaa kruunua.
Tuotannon keskydyttyä loppu myös myyntisaamisten virta yhtiölle, mutta yhtiön kustannukset jatkoivat kertymistään. Toukokuun 19. päivänä yli 2000 tavarantoimittajaa odotti maksuja, joiden yhteismäärä oli noussut (GM poisluettuna) yhteensä 1,38 miljardiin kruunuun.
26. toukokuuta 2011 tuotanto päätettiin aloittaa uudelleen, mutta katkokset olivat jatkuvia, koska osia puuttui. Kesäkuun 9. päivä 2011 tuotanto pysähtyi lopullisesti.
-----
Jutusta paistaa ainakin se, että GM oli se taho, joka käynnistu Saabin lopullisen luhistumisen. Maksuvaikeudet olivat tosin sen verran suuria, että eiköhän joku muukin toimittaja sen olisi piakkoin aloittanut.
Ja tässä taas yksi ihmeellinen uutinen Saab-maailmasta:
Saabin konkurssipesä vaatii rahoja Saabin alihankkijoilta. Perusteena ilmeisesti se, että alihankkijat ovat saaneet maksuja sen jälkeen, kun yhtiön tila oli jo sellainen, että sen olisi pitänyt olla konkurssissa. Ilmeisesti nämä lakiherrat ovat sitä mieltä, että jos myyt jollekin, jolla ei oikeastaan olekaan varaa maksaa tuotteista, mutta maksaa silti, joudut tavaroiden myyjänä korvausvastuuseen. Jotenkin ruotsalaisen kuuloista logiikkaa...
Ja viimeisenä uutisena, Saab Parts on nyt virallisesti valtion omaisuutta. Ruotsin "valtionkonttori" Riksgälden on ottanut vakuutena olleen Saab Parts AB:n haltuunsa Saabin konkurssipesältä. Varaosien saantiin omistusmuutoksella ei pitäisi olla vaikutuksia.
Tässä yksi TTELAn uutinen asiasta. Lyhyesti på finska:
-----
Käräjäoikeus on saanut viimein konkurssipesänhoitajien kertomuksen, josta ilmenee syitä ja taustoja Saabin konkurssille. Kuten jo aiemmin mainittua, pesänhoitajien mielestä yhtiö oli varaton jo keväällä 2011, eli yli puoli vuotta ennen konkurssia. Pesänhoitajien mielestä yhtiö olisi pitänyt hakea konkurssiin jo tällöin. Saabin silloinen johto, Muller sekä työntekijöiden liiton edustajat ovat eri mieltä.
Helmikuussa 2011 Saabilla oli maksamattomia velkoja GM:lle niin paljon, että GM:llä päätettiin lopettaa tavarantoimitukset Saabille 1. maaliskuuta. Saab sai neuvottelujen kautta hieman helpotusta tähän tilanteeseen, mutta huhu tavarantoimittajien keskuudessa levisi nopeasti, ja Saabin ostajat alkoivat olla pulassa tavaarantoimittajien kanssa.
Maaliskuun lopussa tehtaalla oli 100 autoa odottamassa osia valmistuakseen. Samaan aikaan kuljetusyhtiö DB Schenker pidätti komponentteja itsellään vaatien maksamattomien laskujen suorittamista. Huhtikuun 5. päivä linjalla seisoi jo 400 autoa odottamassa osia. Tuotanto päätettiin keskeyttää. Maksamattomat laskut muille kuin GM:lle olivat tässä vaiheessa 439 miljoonaa kruunua.
Tuotannon keskydyttyä loppu myös myyntisaamisten virta yhtiölle, mutta yhtiön kustannukset jatkoivat kertymistään. Toukokuun 19. päivänä yli 2000 tavarantoimittajaa odotti maksuja, joiden yhteismäärä oli noussut (GM poisluettuna) yhteensä 1,38 miljardiin kruunuun.
26. toukokuuta 2011 tuotanto päätettiin aloittaa uudelleen, mutta katkokset olivat jatkuvia, koska osia puuttui. Kesäkuun 9. päivä 2011 tuotanto pysähtyi lopullisesti.
-----
Jutusta paistaa ainakin se, että GM oli se taho, joka käynnistu Saabin lopullisen luhistumisen. Maksuvaikeudet olivat tosin sen verran suuria, että eiköhän joku muukin toimittaja sen olisi piakkoin aloittanut.
Ja tässä taas yksi ihmeellinen uutinen Saab-maailmasta:
Saabin konkurssipesä vaatii rahoja Saabin alihankkijoilta. Perusteena ilmeisesti se, että alihankkijat ovat saaneet maksuja sen jälkeen, kun yhtiön tila oli jo sellainen, että sen olisi pitänyt olla konkurssissa. Ilmeisesti nämä lakiherrat ovat sitä mieltä, että jos myyt jollekin, jolla ei oikeastaan olekaan varaa maksaa tuotteista, mutta maksaa silti, joudut tavaroiden myyjänä korvausvastuuseen. Jotenkin ruotsalaisen kuuloista logiikkaa...
Ja viimeisenä uutisena, Saab Parts on nyt virallisesti valtion omaisuutta. Ruotsin "valtionkonttori" Riksgälden on ottanut vakuutena olleen Saab Parts AB:n haltuunsa Saabin konkurssipesältä. Varaosien saantiin omistusmuutoksella ei pitäisi olla vaikutuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Om en månad kan den nya Saabloggan vara färdig.
I början av nästa år hoppas vi kunna presentera den, säger Nevs presschef.
Eli vapasti taitaapi olla savoks, että uus logo alakaa olla valamiina ja se tullaan esittelemään ensvuon alakupäevinä - ei taida lentokoneaiheinen olla, kun ollaan eri firmoo. Olishan se tyhmää, jos olis vuan teksti "SAAB"
I början av nästa år hoppas vi kunna presentera den, säger Nevs presschef.
Eli vapasti taitaapi olla savoks, että uus logo alakaa olla valamiina ja se tullaan esittelemään ensvuon alakupäevinä - ei taida lentokoneaiheinen olla, kun ollaan eri firmoo. Olishan se tyhmää, jos olis vuan teksti "SAAB"
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus II
Kiinassa varakkaat osaa mitä tahansa, missä on länsimaisen brändin logo. Paikalliset merkit on rahvaalle. Tietty rahvaskin haluaa ostaa länsimaista, mutta rahat ei riitä, joten joko ostavat paikallisia merkkejä tai sitten paikallisia tuotteita joissa on luvatta länsimainen logo.
Toisin sanoen länsimainen tuote ja kiinalainen tuotenimi olisi Kiinassa yhtä fiksua kuin myydä Suomessa saksalaisia autoja venäläisellä tuotemerkillä.
Toisin sanoen länsimainen tuote ja kiinalainen tuotenimi olisi Kiinassa yhtä fiksua kuin myydä Suomessa saksalaisia autoja venäläisellä tuotemerkillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K