Riippuu ihan siitä millaista ajoa. Minulla 9-5:llä etanolikuluts on vaihdellut 10-22 litran välillä. Ensimmäisessä 100% maantietä, jälkimmäisessä 100% lyhyttä ruuhkamatelua kylmäkäynnistyksin)Samuli.k kirjoitti:Mua hiukan ihmetyttää kun tuntuu et toi saabi hörppis aika reippaasti. autona siis toi Ng900 2.0 turbo talladega -98 ja Re85 softa. ajotietokone näyttää 20-22.3litraa / 100km. todellisuudessa oon tarkkaillu et varmaan 12-15l / 100km kuluu etanolia. onko ihan perus lukema vai pitäskö jotain tarkistaa?
kulutus...
Re: kulutus...
Re: kulutus...
Tänään tarkistin etanolikulutusta maantiellä. Vakionopeussäätimellä tasan 100 km/h - etanolia paloi tasaisessa vauhdissa 10,5l/100km. Ilmeisesti sitten kai normaalikulutusta... Kuvittelin etanolia palavan reilut 30% enemmän bensaan verrattuna, jolloin kulutuksen pitäisi asettua reiluun 9 litraan. Nyt kulutus liikkuu yli 150%:ssa bensaan nähden. Joko jossain on vikaa tai sitten tämä etanolihomma on täydellinen pettymys.
Täytyy varmaan testailla puhtaasti bensallakin ajellen. Jos kulutus bensalla normaali alle 7 litraa, on taloudellisesti likimain sama kummalla ajelee jatkossa.
Täytyy varmaan testailla puhtaasti bensallakin ajellen. Jos kulutus bensalla normaali alle 7 litraa, on taloudellisesti likimain sama kummalla ajelee jatkossa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: kulutus...
Tuota luokkaa omakin femma on etanolia maantieajossa syönyt, tosin viimeksi oli stadin reissulla aika reipas kaasujalka..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: kulutus...
Mulla vei viinaa reilu 9 litraa sataselle. Nyt bensaa reilu 7 litraa. Nopeutta vajaa 90 km/h.
Bensan kulutus hieman nousi softa muutoksen jälkeen.
" Nyt kulutus liikkuu yli 150%:ssa bensaan nähden" Prosenttilaskuja kantsii hieman reenata..
Bensan kulutus hieman nousi softa muutoksen jälkeen.
" Nyt kulutus liikkuu yli 150%:ssa bensaan nähden" Prosenttilaskuja kantsii hieman reenata..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: kulutus...
Tätä vähän ounastelinkin, koska musta tuntuu että kulutus bensallakin on luvattua suurempaa. Mistähän johtuu että tuo etanolisofta nostaa myös bensakulutusta?suapas kirjoitti:Mulla vei viinaa reilu 9 litraa sataselle. Nyt bensaa reilu 7 litraa. Nopeutta vajaa 90 km/h.
Bensan kulutus hieman nousi softa muutoksen jälkeen.
" Nyt kulutus liikkuu yli 150%:ssa bensaan nähden" Prosenttilaskuja kantsii hieman reenata..
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: kulutus...
Ettei olisi vielä kylmälläkin oma osuutensa....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: kulutus...
Ei. Takana kuuden vuoden kokemus 2002 mallisesta vastaavasta kulkineesta bensalla. Talvellakin ajettiin helposti alle 7,5l/100km . Tämä biopower hörppii bensaa väh. 8l vastaavassa ajossa myös kesärenkaillakoistha kirjoitti:Ettei olisi vielä kylmälläkin oma osuutensa....
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: kulutus...
Kesä 2012: muutaman eri reissun saldoa E85:llä ajettuna. Rauhallisessa maisema-ajossa rajoitukset paljon 80 ja ei ohittelua 9,5L/100km. Reippaampaa etenemistä, enemmälti 100kmh rajoitukset ja hitaammista surutta ohi. Kulutus 10,5L/100km.Mertmi kirjoitti:Herätellääs taas vanhoja juttuja:
Tän kesän (2011) reissussa testimatka 817,9km. Tankissa 98E5. Keskikulutus tankkauksen perusteella 8,1L/100km. Sid tosin näytti kotiin tultaessa 7,3. Se nollattiin noin 1500km aiemmin. Koko reissu noin 1200km. Joensuu-Tampere-Ikaalinen-Jyväskylä-Joensuu.Mertmi kirjoitti:Kesäreissu (2009), 2aikuista + tenava. Kontti täynnä tavaraa. Reitti: Joensuu-Helsinki-Turku-Ahvenanmaalla 400km pyörimistä-Turku-Tampere-Joensuu. Reissun pituus noin 1700km. Turusta Joensuuhun osuuden kulutus oli 8,1L/100km. Keskikulutus kokomatkalla 8,4L/100km. Matkanopeus oli aina tilaisuuden salliessa käytännössä hitusen laittoman puolella ja tuli myös ohiteltua.
Sekalaista ajoa bensalla 10-11 ja E85 12-13L/100km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kulutus...
Biopower-softa ei nosta bensankulutusta. Kulutusmittarit kylläkin valehtelee uudemmissa softissa/autoissa vähemmän kuin vanhoissa jolloin tuntuu että kulutus nousi jos katsoo vain mittarin näyttämää. Etenkin 98-99 autoissa valehtelee helposti jopa puoli litraa liian pieniä kulutuksia matka-ajossa.Tannisto kirjoitti:Ei. Takana kuuden vuoden kokemus 2002 mallisesta vastaavasta kulkineesta bensalla. Talvellakin ajettiin helposti alle 7,5l/100km . Tämä biopower hörppii bensaa väh. 8l vastaavassa ajossa myös kesärenkaillakoistha kirjoitti:Ettei olisi vielä kylmälläkin oma osuutensa....
Ja ei sitä etanolia kulu millään 1,5x lukemia bensaan nähden, ellei ole autossa pahasti vikaa tai ajeta pakkasstartteja ja 1km pätkiä kerrallaan. Perstuntuma huijaa helposti, luvut tuntuu isoilta kun litramäärät on suurempia mutta oikein tehdyt prosenttilaskut ja tankkauksista mittaukset kertoo totuuden.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kulutus...
Just. No auto ei ainakaan ole vanha, mutta katsotaan josko jotain tapahtuisi lastutuksen myötä. Olen kyllä epäillyt, että jossain saattaisi olla vikaa, mutta missä? Lämmöt on normaalit (Termostaatin vaihtoakin voisi kokeilla). Kulutushan tässä autossa on noin 30% bensaan nähden, mutta kun se kulutus on tosiaan bensallakin yläkantissa. Tuo 50%:n nousun vertaan edelliseen ajokkiini, jolla mentiin pelkästään bensalla.jcarlson kirjoitti:Biopower-softa ei nosta bensankulutusta. Kulutusmittarit kylläkin valehtelee uudemmissa softissa/autoissa vähemmän kuin vanhoissa jolloin tuntuu että kulutus nousi jos katsoo vain mittarin näyttämää. Etenkin 98-99 autoissa valehtelee helposti jopa puoli litraa liian pieniä kulutuksia matka-ajossa.Tannisto kirjoitti:Ei. Takana kuuden vuoden kokemus 2002 mallisesta vastaavasta kulkineesta bensalla. Talvellakin ajettiin helposti alle 7,5l/100km . Tämä biopower hörppii bensaa väh. 8l vastaavassa ajossa myös kesärenkaillakoistha kirjoitti:Ettei olisi vielä kylmälläkin oma osuutensa....
Ja ei sitä etanolia kulu millään 1,5x lukemia bensaan nähden, ellei ole autossa pahasti vikaa tai ajeta pakkasstartteja ja 1km pätkiä kerrallaan. Perstuntuma huijaa helposti, luvut tuntuu isoilta kun litramäärät on suurempia mutta oikein tehdyt prosenttilaskut ja tankkauksista mittaukset kertoo totuuden.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: kulutus...
Nyt ollut oma kulutus noin 12.7-13.1l/100km Porvoo-Vantaa-Porvoo välillä 100km/h rajoituksilla. 16"nastarenkailla ja 850cc Dekan suuttimilla.
17" kesärenkailla kulutus oli 120km/h nopeuksissa samalla välillä noin 14.2-15l/100km.
Oli käytössä myös yhdessä vaiheessa lyhyessä työmatka-ajossa kaupungissa ja sillon mentiin siellä 18-20l/100km tuntumassa.
Pienin kulutus kesärenkailla 10.91l/100km
Auto automaatti ja heppojen pyynti siellä 275hp/450nm. Tankkaukset kaikki tankkaus.com:ssa, joten ei mitään arvailuja ajotietokoneen näytöltä, vaikka kyllä se suht tarkka tällähetkellä onkin.
Kustannukset jäävät hieman dieselille, mutta tosin näillä tehoilla saa dieselissäkin jo kulutusta aikaiseksi. Dieseleissä lähinnä hyvä puoli siinä, että seka-ajossa ei kulutus hyppää yhtä jyrkästi mitä etanolilla.
Sitten vielä tuo etanolin höyrystymisen huonous kylmänä käynnistettäessä...
17" kesärenkailla kulutus oli 120km/h nopeuksissa samalla välillä noin 14.2-15l/100km.
Oli käytössä myös yhdessä vaiheessa lyhyessä työmatka-ajossa kaupungissa ja sillon mentiin siellä 18-20l/100km tuntumassa.
Pienin kulutus kesärenkailla 10.91l/100km
Auto automaatti ja heppojen pyynti siellä 275hp/450nm. Tankkaukset kaikki tankkaus.com:ssa, joten ei mitään arvailuja ajotietokoneen näytöltä, vaikka kyllä se suht tarkka tällähetkellä onkin.
Kustannukset jäävät hieman dieselille, mutta tosin näillä tehoilla saa dieselissäkin jo kulutusta aikaiseksi. Dieseleissä lähinnä hyvä puoli siinä, että seka-ajossa ei kulutus hyppää yhtä jyrkästi mitä etanolilla.
Sitten vielä tuo etanolin höyrystymisen huonous kylmänä käynnistettäessä...
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: kulutus...
eilen ajoin lapinlahdelle ja matkaa tuli n. 500km. keskikulutus näytti tasan 8l/100km. vauhdit vaihteli 80-120km/h. tankissa pieni jämä retanolia (+10%) muuten 98sia.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: kulutus...
-00 Aero wagon AT:lla Oulu - Turku - Oulu 1300km keskinopeus vajaa 80km/h kulutus 8,3l ja tankissa E98
Ilmastointi pois päältä 85% matkasta, kyydissä 2 aikuista + reput.
Rauhassa sai ajella ja ohituksia yllättävän vähän.
Kyllä silti laittaa miettimään näillä bensanhinnoilla..
Ilmastointi pois päältä 85% matkasta, kyydissä 2 aikuista + reput.
Rauhassa sai ajella ja ohituksia yllättävän vähän.
Kyllä silti laittaa miettimään näillä bensanhinnoilla..
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: kulutus...
Niin se vaan on että kannattaa miettiä ajojen tarpeellisuutta. Jos niitä ei voi välttää, niin pitää kärsiä nahoissaan. Eräs kaverini sanoi joskus että vastaa Saabin kulutuksia uteleville :" Ootko joku köyhä, kun tommosia kyselet?"
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kulutus...
Vuoden ja 40000:n kilometrin pelkän etanolikäytön jälkeen tuli tankattua koemielessä tankillinen 95E10:tä. Etanoli vahvuudeksi näytti tulevan 33% , kulutus tankillisen jälkeen Sidissä 10,5 L . Vaihteluväli kulutuksessa etanolilla ollut nyt alkutalven pakkasilla 11-13 L .
Ei tuossa raketti tai edes intialaista ydinvoimainsinööriä tarvitse ratkaistakseen kysymyksen kummalla polttoaineella kannattaa ajaa.
Ei tuossa raketti tai edes intialaista ydinvoimainsinööriä tarvitse ratkaistakseen kysymyksen kummalla polttoaineella kannattaa ajaa.
Aina joku Saabbi...