Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja j-k »

Koskimaa kirjoitti:Joo on manuaali. Miten mahdollinen lambdavika olisi helpoin todeta?
Lambda-arvoa katso sid-infosta, luvun pitäisi muuttua useaan kertaan sekunnin sisällä
9-3 2.0t AT -01 stg1
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt ihmetyttää SID:in ilmoittama etanolipitoisuus. Syksyllä kun tankkasin bensaa lähes tyhjään tankkiin ja takana oli useampi tankki etanolilla, asettui Ca85 130:een, eli seoksen etanolipitoisuus oli SIDin mukaan 13 %. Tankkiin meni ysikasia silloin 64,6 litraa, eli tankki tosiaan oli lähes tyhjä. Hieman ihmettelin, että etanolipitoisuus jäi noinkin korkealle, laskennallisesti tankissa olisi pitänyt olla vielä 7 litraa RE85:ttä jäljellä, jotta tuo prosentti olisi täysin oikein. Olettaen siis, että 98E5:ssä on se tasan 5 % etanolia, mikä on maksimimäärä.

Sen jälkeen softa päivitettiin, eikä SID-infosta enää löydy Ca85:ttä, vaan "E85.", sama funktio niillä silti lienee, eli etanolipitoisuuden kertominen.

Ajoin edellisen bensatankkauksen jälkeen taas neljä tankkia etanolilla (E85. oli 840) ja tällä viikolla vaihteeksi ysikasia tankkiin, 64,6 litraa mahtui, eli tankki jälleen hyvinkin tyhjänä. SID-infossa E85. laski tankkauksen jälkeen ja asettui lukemaan 199, eli etanolia olisi seoksessa vielä 20 %. Tämä vastaisi jo sitä, että tankissa olisi tankkaushetkellä ollut jäljellä 20 litraa RE85:ttä.

100 km ajoa tankkauksen jälkeen takana, ja lukema edelleen sama. Imuvuotoja en ole alkanut vielä etsimään, sen olen tarkistanut että mReq ja mAir vastaavat toisiaan koko teho- ja kierrosalueella, auto toimii muutenkin normaalisti, eikä muitakaan viitteitä imuvuodoista ole.

Käykö auto nyt turhan rikkaalla todelliseen polttoaineseokseen nähden? Mistä lukeman merkittävä virhe voisi johtua ja onko siitä merkittävää haittaa normaaliajossa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikka softa ei ilmeisestikään ole minun tekemäni niin yleisesti yritän kommentoida silti. :)

Ad85 on se pidempiaikainen etanolipitoisuus, Ca85 hetkellinen. Tuo E85. symboli lienee sama kuin Ad85, jos ei liiku jatkuvasti kuten Ca85.

13% menee vielä jotakuinkin normaalin vaihtelun piikkiin 98E5:llä (vaikkakin hieman korkea), tunnistus kun perustuu lambdaan niin ei ole prosentintarkka vaan luku sisältää myös tavanomaista toleranssia koko seoksensäätöketjussa. Vakiosuuttimilla sanoisin että +/-3% ei vielä ole viite välttämättä mistään. Eli 2-8% Ad85 98E5:llä on täysin normaalia. Sitten kun virhe alkaa olla luokassa 10%, alkaisin miettimään jo tarkemmin missä on vikaa.

Käytännössä seossäätö on 99% ajasta lambdalla takaisinkytketty, joten seos on oikea vaikka pitkäaikainen korjausarvo heittäisikin johonkin suuntaan. Ei mene siis rikkaalla tai laihalla muuten kuin korkealla kuormituksella (luokkaa yli 0,5 bar ahtopaine), sekä hetken käynnistyksen jälkeen kunnes lambda lämpeää.

Nyt jos Ad85 on jo 20% kun tankissa on 98E5, niin epäilisin ensimmäisenä että ilmamassamittarin virhe on driftannut ajan saatossa isommaksi. Vuodon tapauksessa sen pitäisi olla joko ennen turboa, tai kaasuläpän jälkeen imusarjan puolella. Turbon ja läpän välillä oleva vuoto käytännössä aina aiheuttaa laihentavaa korjausta koska pienillä vakioahtimilla läpän takana on aina pieni ylipaine. Imusarjassa matalilla kuormilla puolestaan alipaine, kuten myös ennen ahdinta massamittarin jälkeen. Nämä aiheuttavat rikastavaa korjausarvoa.

Jos mReq/mAir toteutuvat niin hyvä, mutta näin pakkasilla ilma on sen verran tiheämpää että se onnistuu melko helposti vaikka massamittari näyttäisikin pieleen. Oleellista olisi verrata ahtopaineeseen (Pinl) toteutunutta ilmamassaa (mAir).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, Napelta on softa kotoisin. Ja taisin sekoittaa vanhan softan Ad:n ja Ca:n, eli siis tämä E85. adaptoituu tankkauksen jälkeen ja jää siihen, eli on pidempiaikainen etanolipitoisuus.

Ymmärsin niin, että jos jossain jotain vikaa on, niin ilmamassamittari olisi todennäköisemmin viallinen (tai sitten imuvuoto). Itseäni ihmetyttää eniten se, että etanolitankillisilla E85. näytti aika tarkasti oikein, jotenkin kuvittelisin että etanolipitoisuus olisi ollut väärin RE85:lläkin.

Mutta jos tämä normaaliajossa ei ole akuutti ongelma, odottelen seuraavaa tankkausta, tankkaan bensaa, ja katson vielä mitä E85. silloin näyttää.

Täytyy katsoa tuleeko hyvä sauma vedättää sen verran, että saisi katsottua tuon Pinl/mAir -vertailun vielä. On näin talvikeleillä vähän haastavaa löytää tuohon sopivat olosuhteet, kun automaattivaihteet vaatii vähän vauhtaikin tuohon testiin.

Kiitoksia nopeista vastauksista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

RE85 tankissa jos AD85/E85 on 850 (maksimiarvo), pitää katsoa myös mitä näyttää Amul. Tämän voi suhteuttaa Ad85 virheeseen siten, että esim. 500 Amul (5%) = n. 106 Ad85 (10%). Eli jos bensalla Ad85 on noin 15 %-yksikköä liian suuri, pitäisi pelkällä RE85:lla vastaavasti Amul olla positiivisena noin 700 (7%).

Ylläoleva laskenta perustuu siihen, että Ad85 integroidaan lambdakorjauksesta kuten myös Amul bensasoftissa (ja myös biopowerissa Ad85 ollessa ääriarvossaan). Stoikiometristen seossuhteiden ero on 40%, joten jos Amul voisi olla 4000 (max 2500 todellisuudessa), niin tämä olisi sama asia kuin jos Ad85 olisi 850. Totaalisen tarkkaan tulokseen ei pääse mm. johtuen bensan ja re85 vaihtelevista koostumuksista, mittausvirheistä, osien toleransseista yms. Mutta tarpeeksi lähelle käytännön elämässä.

Vastaava pätee myös silloin, jos Ad85 on bensalla 0, todnäk. Amul on tällöin negatiivinen ja kyseessä on vuoto läpän ja ahtimen välillä, tai jostain syystä korkea polttoainepaine tms. seoksen laihennustarve. Tämä on myös syy siihen, miksi joissain autoissa Ad85 ei ole RE85:lla korkeampi kuin vaikkapa 760.

Pienet mittausvirheet noissa ei aiheuta käytännössä yleensä juuri mitään ongelmia, koska esim. 10%-yksikön virhe etanolipitoisuudessa saattaa laihentaa/rikastaa seosta open loop-tilassa noin 4%. Massamittarivikojen kanssa ongelma on puolestaan se, että virhe kasvaa epälineaarisesti ilmamassan funktiona, jolloin täyskaasulla open loopissa virhe on vieläkin suurempi, joka sitten johtaa pätkimisiin, yliahtamiseen, bensalla etenkin nakutukseen yms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kelit keveni, niin pääsi vähän testaamaan. Ulkolämpötila +2 astetta, kone normaalilämmöissä eli 80+ astetta, mAir ja mReq täyskaasulla n. 1070, PInl käväisee kiihdytyksen alussa hetkellisesti yli 2100:n, sen jälkeen n. 2050.

Sama bensatankillinen menossa edelleen, E85. edelleen arvossa 199. Amulin sielunelämästä en kovin paljoa ymmärrä, mutta näytti testaushetkellä -400.

Turbona on Mitsun TD04, mutta softaa ei ole vielä päivitetty, eli Garretin stage 1 -ohjelma sisällä.

Jotenkin kaikki vaikuttaa normaalilta, paitsi tuo E85. -lukema.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Samuli.k
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Su Marras 11, 2012 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Samuli.k »

Onko ihan yleinenkin juttu näissä viina softilla varustetuissa saabeissa että kaupungissa etanolia kuluu aika hurja määrä? pelkkää nurkka ajoa ollut pidemmän aikaa ja kulutus on ollut noin 20l/100km. nyt heitin jouluna pidempää reissua HKI-TURKU ja HKI-LAHTI ja kulutus putosi huomattavasti noin 11-12l/100km. nurkka ajossa ei ole hirveitä polkemisia tai muuta räppäilyä. pelkkä re85 softa sisällä ja pelkällä viinalla ajetaan.
Ng900 2.0t Talladega -98 Nappe Stage 1 Re85 + 3" Catback
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pätkäajon kulutus talvella on kutakuinkin vastaava bensakulutus * 1,4.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Samuli.k
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Su Marras 11, 2012 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Samuli.k »

eli jotaikuinki normaali kulutus on kyseessä. toi 11-12l kulutus oli motaria ja nopeus vakkarilla 100-110km/h. mielestäni ihan kohtuullinen lukema?
Ng900 2.0t Talladega -98 Nappe Stage 1 Re85 + 3" Catback
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, ihan hyvä kulutus. Eihän se bensallakaan mene alle 8 litran motarilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja upi »

NG 9-3 BioPoweriin löytyy pumppu Mister-Autosta, joka käy myös Og 9-3 ja 9-5:een

SAAB 9-3 (YS3F) 2.0 T BioPower (154Kw)
Polttoainepumppu PIERBURG - Viite: 7.02700.91.0
76.64 €

http://www.mister-auto.fi/fi/polttoaine ... _g458.html
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Samuli.k kirjoitti:Onko ihan yleinenkin juttu näissä viina softilla varustetuissa saabeissa että kaupungissa etanolia kuluu aika hurja määrä? pelkkää nurkka ajoa ollut pidemmän aikaa ja kulutus on ollut noin 20l/100km...
Ei mulla kaupunkiajossa ihan noin korkealle kyllä ole kulutus noussut. Pahimmillaan on ollut 17 litran paikkeilla ja maantieajossa tippuu kympin paikkeille -allekin, jos pienempiä teitä ajelee.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Vertailin huvikseni vanhoja katsastuksen päästömittauksia nykyiseen, eli ensimmäiseen etanolikäyttöisenä mitattuun lappuun.

Bensalla CO-arvot pyöri 0,02-0,03%, etanolilla tyhjäk. 0.10 ja >2000 r/min. 0.18. Samoin HC-arvot oli huomattavasti korkeammat: bensalla 8 ja 9, etanolilla 16 ja 24. Mahtaako kyseessä polttoaineeseen liittyvä ominaisuus vai onko myllyssä jotain feelua?

Olen myös mittaillut kulutuksia etanolilla, ja viimeisen parin kuukauden aikana auto on vienyt n. 14.5 l/100 km. About puolet motaria ja puolet kaupunkipyöritystä, aina startit kylmällä koneella.

Auto kyllä pelannut fantastisesti etanolilla ja katsastuskin meni taas läpi ilman huomautuksia. Kulkupuoli on kohdillaan ja nyt myös äänet, silla laitatin Ferritan röörin vanhan mädäntyneen tilalle. Pitää laittaa kohtuullisen ripeä perheauto rinnalle jos meinaa painaa ohi 100-150 km/h kiihdytyksessä.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Etanolilla päästöt yleensä pikemmin hieman laskee vrt. bensa, todennäköisempää on että katti oli toisessa mittauksessa kylmempi. Jos on vaihdettu myös alkuputkea ja katteja niin selittää jo asian, viriversiot on aina tehottomampia puhdistamaan kuin orkkis.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Voisiko olla niin, että tässä nykyisessä tapauksessa korjaamon jannut eivät ole käyttäneet konetta lämpimäksi ennen mittauksen tekemistä?

Normaalisti käytän nimittäin toista korjaamoa, mutta tällä kertaa vein auton parinsadan metrin päässä olevaan pajaan katsastustarkastusta varten. Kone oli täysin kylmä kun luovutin auton heille.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Vastaa Viestiin