Meni muutama vuosi seikkaillessa ilman omaa Saabia, tilanne korjattu tänään!
Kohdalle tuli mielestäni riittävän erikoinen OG etten voinut jättää ostamatta.. 1984 mallinen mutta syksyllä 1983 käyttöönotettu CD T8 automaatti joka muutaman yritysomistajan jälkeen on ollut vuosia vain yhden perheen käytössä!
Varusteita mm. toimiva ilmastointi, cruise ja sähkölasit/peilit! Kone ja laatikkokin mielestäni kuosissa. Korissa kauneusvirheitä mutta moniin muihin 27-vuotiaisiin kulkineisiin verrattuna vielä varsin tyylikäs!
Autolle ei tietenkään ollut mitään varsinaista tarvetta poislukien huomiset isänpäivävierailut. Auto saa osakseen jatkossa paikkojen kunnostusta ja ehostusta ja kaikki tehdään vain kasarihengessä kolmen vuoden päästä saavutettavaa museoikää kunnioittaen Nyt harjakaisoluet..
Pakoputki korjattu, öljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu. Käynnistyi muutaman päivän paremmin mutta taasen alkoi käynnistymään kolmella ja muutaman sekunnin päästä toimii kaikilla.. Ykköspytyn vanha tulppa oli bensasta märkä joten taitaa uittaa sinne liikaa..? Olisikohan vikaa ruiskulaitteessa vai suuttimessa!?
Ronalin orkkisalut odottaa siistimistä ja uusia renkaita, takajouset mallia vahvistetut sekä uudet iskarit olisi asennusta vailla.. Vanhoissa jousissa näytti olevan ns. jousimakkarat, mahtaneekohan toimia ilmankin..? Pisteosia vielä tulonpäällä joten etenee!
Pakoputki korjattu, öljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu. Käynnistyi muutaman päivän paremmin mutta taasen alkoi käynnistymään kolmella ja muutaman sekunnin päästä toimii kaikilla.. Ykköspytyn vanha tulppa oli bensasta märkä joten taitaa uittaa sinne liikaa..? Olisikohan vikaa ruiskulaitteessa vai suuttimessa!?
Mitä nyt on näiden 8-tappisten kanssa tullut teluttua, niin veikkaan sylinterikannen halkeamaa tai palanutta kansipahvia. Onhan tietysti mahdollista, että tulpanjohdossakin olisi jotakin vikaa. Tässä ne yleisimmät syyt kolmella käynnistymiseen. Etsi-toiminnolla löytänet 1001 tarinaa 8-tappisista ja k-jetistä. Tervetuloa joukkoon sellaisten omistajien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakoputki korjattu, öljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu. Käynnistyi muutaman päivän paremmin mutta taasen alkoi käynnistymään kolmella ja muutaman sekunnin päästä toimii kaikilla.. Ykköspytyn vanha tulppa oli bensasta märkä joten taitaa uittaa sinne liikaa..? Olisikohan vikaa ruiskulaitteessa vai suuttimessa!?
Mitä nyt on näiden 8-tappisten kanssa tullut teluttua, niin veikkaan sylinterikannen halkeamaa tai palanutta kansipahvia. Onhan tietysti mahdollista, että tulpanjohdossakin olisi jotakin vikaa. Tässä ne yleisimmät syyt kolmella käynnistymiseen. Etsi-toiminnolla löytänet 1001 tarinaa 8-tappisista ja k-jetistä. Tervetuloa joukkoon sellaisten omistajien.
Näinhän se yleensä on, mutta mulla yks vaan teki tuota boschin (uusilla)tulpilla. Vaihtoi takas ngk:t niin toimi taas normaalisti. Tiedä sitten mistä johtui että nuo ilmeisesti jaksoi hieman paremmin kipinöidä mutta kokeilemisen arvoista kai, jos nyt jotkut muut tulpat sattuu olemaan. ja kaapeleinahan kannattaa aina ehdottomasti pitää nuo bougicordet.
CD sai vuodenvaihteessa paikkaa pohjaan, takajouset ja iskarit löysivät paikkansa ja ajoaikaa tuli vuodeksi. Käyntiinlähtö korjaantui ainakin toistaiseksi uudella virranjakajan kannella ja pyörijällä, ajattelin kokeilla helpot konstit ennen kannen avausta vaikka yleensä mennäänkin vaikeimman kautta joka hommassa...
Pakkasten kiristyessä otin pitkän pois liikennekäytöstä ja purkasin sisustaa kunnostettavaksi. Hattuhylly ryhdistetty ja c-pilarin verhoilut uusittu. Tavaratilan pohjalevyt saavat vielä uudet pinnat ja polttoaineputkien läpiviennin ympäristöstä löytyi lisää paikattavaa Ilmojen lämmetessä täytyy keskittyä paremmin.. Ovien ja takakuraläppien alueen kunnostus myös haaveena ennen kesän rientoja!
10h ja 470km reissu onnellisesti takana. Puolikas matkasta meni ranskanpatongin puikoissa, ja etelään päin tultiin pitkällä Saabilla Tästä päivästä alkaen auton tarina jatkuu siis Tampereen seudulla. Teen uuden topicin kunhan jotain kiintoisaa saadaan aikaiseksi!
Ei kai Lassi suutu vaikka "kaappaan" tätä ketjua vielä hiukan? Auton noutamisesta omiin hoteisiin on kulunut nyt vuosi. Aika hiljaista on ollut, mutta ei täysin kuollutta. Jo viime kevättalvella toimitin kattoverhoilun paneelit paikalliselle autoverhoilijalle. Jollakin ihmeen kaupalla löytyi vielä orkkis Tricol Oy kattoplyyshiä joka asennettiin paikoilleen kattopaneelin molempiin osiin sekä C-pilarin levyihin erittäin hyvää työnjälkeä noudattaen. Sain myös hamstrattua viininpunaiset Contour-etupenkin päälliset joilla korvataan kulahtaneet verhoukset tästä yksilöstä.
Jo tammikuussa 2013 hoidin tontille myös 1986 T8A varaosa-auton jossa on muutaman päivän ajelun perusteella selkeästi nätimmällä äänellä käyvä kone ja jouhevammin vaihtava laatikko. Tätä kirjoitettaessa paketti vielä majailee ko. osanluovuttajan keulilla mutta siitähän sen saa korjattua talteen heti motivaatiopuuskan iskiessä. Paljon muutakin hyvää pisteosaa sai samasta yksilöstä talteen. Lisäksi hommasin parempikuntoisen sedanin takaspoilerin, sekä US-turbo vanteet keskiöineen joten kaikkien näiden parannusten jälkeen ei pitäisi olla isompaa luimisteltavaa kun autoa ehdotetaan museoleimalle. Ikähän tulee täyteen aika lailla viikon päästä. Vartoillaan nyt vielä kevääseen mutta eiköhän se tästä!
Hyvältä näyttää pitkän tulevaisuus! Siinä orkkiskoneessa on kohtuu uusi ahdin, niitä öljyjäähdytteisiä ei kauheasti enää löydy.. Tuli kokeiltua muutamaa ennen kuin ehjä osui kohdalle. Yksi pakopesävikainen vielä tallessa jos tarve iskee!
OK, en muistanutkaan tuota asiaa ahtimesta. Huomasin vasta jälkikäteen viime kesänä, että hankkimaani varaosa-autoon oli joku edellinen omistaja askarrellut ässän ahtimen eli vesijäähdytteisen Mitsu 12B:n. Tuo lähtee puhaltamaan varmaan ainakin 1000 rpm alempaa kuin vakio, ilmankos automaatti irtosi viivalta varsin ripeän oloisesti.