VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
1.9-dieselin vesipumppuongelmista on nyt tarinoitu useammassa ketjussa ainakin 9-3SS/SC-osastolla, mutta tieto on hieman hankalasti löydettävissä, joten laitetaanpa tänne diesel-osioon oma erillinen viestiketju aiheesta.
Eli asia koskee kaikki 1.9-dieseleitä (TID, TIDS, TTID) ja kaikkia vuosimalleja. Asiaan kannattaa suhtautua vakavuudella, sillä turhan monta moottoria on hajonnut jumiutuneen vesipumpun takia. Vesipumpun kiinnileikkaamisen seurauksena katkeaa jakohihna, joka saa aikaan pahimmassa tapauksessa totaalisen tuhon (venttiilit ja keinuvivut mutkalle, öljypumppu, kansi ja jakohihnan kotelo vaurioituvat ja silppua voi päästä ahtimiin jne).
Saabin virallinen jakopään huoltoväli on 150K (tai joissakin vuosimalleissa 120K), mutta esimerkiksi Abbott Racing suosittelee huoltoväliksi 60000 mailia (~100tkm) tai 4 vuotta -> http://abbottracing.net/cms.php?id_cms=27
Takuiden perään on todnäk turha itkeä, kun valmistaja on konkassa ja maahantuojaakaan ei ole. Varaosilla on tietenkin 2 vuoden takuu, eli jos vesipumppu laukeaa alle 2 vuoden sisällä jakopääremontista, takuu korvannee ainakin uuden vesipumpun
Itse teetin jakopääremontin 99K ajettuun 9-3 TTiD:iin ja vesipumppu oli jo alkanut vuotamaan ja pyörikin jo selvästi tahmeammin kuin uusi pumppu.
Homma tuli tehtyä siis 50K etuajassa, mutta itse en ainakaan uskaltaisi ajaa yhtään yli 120K. En halunnut kokeilla onneani vesipumpun kanssa. Jakopään korjaussarjan listahinta noin 200e ja vesipumppu 70e sekä 3,5h työ merkkihuollossa. Lisäksi vaihdettiin samalla myös käyttöhihna (n. 30e).
Uusi pumppu paikallaan.
Melko rimpulan vesipumpun on italian pojat saanet aikaiseksi...
Eski
Eli asia koskee kaikki 1.9-dieseleitä (TID, TIDS, TTID) ja kaikkia vuosimalleja. Asiaan kannattaa suhtautua vakavuudella, sillä turhan monta moottoria on hajonnut jumiutuneen vesipumpun takia. Vesipumpun kiinnileikkaamisen seurauksena katkeaa jakohihna, joka saa aikaan pahimmassa tapauksessa totaalisen tuhon (venttiilit ja keinuvivut mutkalle, öljypumppu, kansi ja jakohihnan kotelo vaurioituvat ja silppua voi päästä ahtimiin jne).
Saabin virallinen jakopään huoltoväli on 150K (tai joissakin vuosimalleissa 120K), mutta esimerkiksi Abbott Racing suosittelee huoltoväliksi 60000 mailia (~100tkm) tai 4 vuotta -> http://abbottracing.net/cms.php?id_cms=27
Takuiden perään on todnäk turha itkeä, kun valmistaja on konkassa ja maahantuojaakaan ei ole. Varaosilla on tietenkin 2 vuoden takuu, eli jos vesipumppu laukeaa alle 2 vuoden sisällä jakopääremontista, takuu korvannee ainakin uuden vesipumpun
Itse teetin jakopääremontin 99K ajettuun 9-3 TTiD:iin ja vesipumppu oli jo alkanut vuotamaan ja pyörikin jo selvästi tahmeammin kuin uusi pumppu.
Homma tuli tehtyä siis 50K etuajassa, mutta itse en ainakaan uskaltaisi ajaa yhtään yli 120K. En halunnut kokeilla onneani vesipumpun kanssa. Jakopään korjaussarjan listahinta noin 200e ja vesipumppu 70e sekä 3,5h työ merkkihuollossa. Lisäksi vaihdettiin samalla myös käyttöhihna (n. 30e).
Uusi pumppu paikallaan.
Melko rimpulan vesipumpun on italian pojat saanet aikaiseksi...
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Joulu 14, 2012 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Mårå
Jaa, minulla korkkasi lokakuussa toukokuussa vaihdettu vesipumppu MY08 93 SC:ssä, kilsoja taisi tulla sellainen 25 tuh. Kehottaisin tarkkailemaan jäähdytysveden määrää koska siitä sen korkkaamisen huomaa helposti. Pumpun akselin stefa oli poikinut ja uuden pumpun, jakoketjun ja kiristinrullan vaihto + osat vaihdettiin veloituksetta.
Jaa, minulla korkkasi lokakuussa toukokuussa vaihdettu vesipumppu MY08 93 SC:ssä, kilsoja taisi tulla sellainen 25 tuh. Kehottaisin tarkkailemaan jäähdytysveden määrää koska siitä sen korkkaamisen huomaa helposti. Pumpun akselin stefa oli poikinut ja uuden pumpun, jakoketjun ja kiristinrullan vaihto + osat vaihdettiin veloituksetta.
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Jep, alkuperäisillä varaosilla on 2v takuu ja silloin korvataan myös muut aiheutuneet vahingot. En tosin tiedä miten laajasti Saab Parts korvaa "tee-se-itse" tai ns. nyrkkipaja-asennukset, jos pumpun poikiminen särkee koko koneen takuuaikana... Tästä syystä teetin jakopääremontin merkkihuollossa.
Eski
Eski
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Sen verran hyvä postaus eskiltä että nostetaanpa tämä pysyväksi aiheeksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Joo, kiitos Eski!
Otettiin korjaamolla meillä tuo muovinen jakopään koppa auki ja tarkastettiin samalla se vesimpumppu. Ei ollut tuollaisia vuotoja näkyvissä, eikä jäähdytysvedetkään ole hävinneet. Me selvittiin siis sillä, että kun tuo muovikoppa oli taipunut sisäänpäin, se hankasi siihen rullaan. Se jurnutti siellä, jota luulin vesipumppuviaksi. Onneksi näin.
Otettiin korjaamolla meillä tuo muovinen jakopään koppa auki ja tarkastettiin samalla se vesimpumppu. Ei ollut tuollaisia vuotoja näkyvissä, eikä jäähdytysvedetkään ole hävinneet. Me selvittiin siis sillä, että kun tuo muovikoppa oli taipunut sisäänpäin, se hankasi siihen rullaan. Se jurnutti siellä, jota luulin vesipumppuviaksi. Onneksi näin.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Juu, tämä ongelma on vahvistettu yleiseksi jo tälläkin foorumilla ja maailmalla hyvin tiedossa. Meidän yksilössä vaihto vinkuvana 4v ja 100.000km.
WIS:n mukaan muuten pieni nestevuoto pumpun akselintiivisteen läpi on normaalia.
WIS:n mukaan muuten pieni nestevuoto pumpun akselintiivisteen läpi on normaalia.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Laitan tänne tän, koska aiheyhteys mielestäni passaa..
Vastikään foorumilla tuli ilmi yksi hajonnut TTid kone, enkä juurikaan selaa diesel-osiota, niin avuntarjoukseni tuli liian myöhään.
Jos omaat TTid moottorin, johon ko. vaurio iskee, minulla on vaivaan parannustarpeet. Ota tarvittaessa yhteyttä yv:llä, niin katsotaan tilannetta.
Tomppa
Vastikään foorumilla tuli ilmi yksi hajonnut TTid kone, enkä juurikaan selaa diesel-osiota, niin avuntarjoukseni tuli liian myöhään.
Jos omaat TTid moottorin, johon ko. vaurio iskee, minulla on vaivaan parannustarpeet. Ota tarvittaessa yhteyttä yv:llä, niin katsotaan tilannetta.
Tomppa
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Kiitos varoituksesta ja selkeistä ohjeista ja kuvista. Todella asiallinen teko meitä muita ajatellen. Juttelen heti keväällä pajan kanssa, kun cabbe kurkistaa tallista pihalle...Eipä silti, onhan tuolla nytkin +12 lämmintä näin jouluaaton tunnelmaa tuomaan , joten röyhkeästi katto auki vaan kinkun ostoon
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Kysymysiä vesipumpusta.onko ogelmia ollut vain ttid:ssä kun ei nuista muista ainakaan ole tullut tietoa.
itsellä remmi vaihdettiin 145 tkm.ja pumppu oli vielä ehjä. 7 kpl tiedän ainakin varmasti että 150hv maleissa ei tuttavilla ole ollut ogelmia.??
onko joutunut vain joku huono erä noihin vm.2009 malliin.
itsellä ainakin tuo vesipyörä oli erilainen.?
itsellä remmi vaihdettiin 145 tkm.ja pumppu oli vielä ehjä. 7 kpl tiedän ainakin varmasti että 150hv maleissa ei tuttavilla ole ollut ogelmia.??
onko joutunut vain joku huono erä noihin vm.2009 malliin.
itsellä ainakin tuo vesipyörä oli erilainen.?
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Kyllä vesipumppu pitäisi olla ihan sama kaikissa 16-venttiilisissä diesel-koneissa (Z19DTH/DTR). 120hv 8v-koneessa on erilainen pumppu.
Speedpartsin sivulta löytyy kuvat kaikista pumpuista -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... attenpump/
Eski
Speedpartsin sivulta löytyy kuvat kaikista pumpuista -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... attenpump/
Eski
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Onkohan 9-5 malleissa hajoillut noita pumppuja?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Noissa speed partsin pumpuissa näyttäis olevan kanssa metallinen vesipyörä.
itsellä oli kanssa toi metallinen.
eskin sabassa näytäs kuvassa olevan muovipyörä.???
(voisko tuo heikkous koskea noita muovipyöräisiä pumppuja).
itsellä oli kanssa toi metallinen.
eskin sabassa näytäs kuvassa olevan muovipyörä.???
(voisko tuo heikkous koskea noita muovipyöräisiä pumppuja).
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Minusta Spedepartsin pumpun vesipyörä näyttää tämän kuvan perusteella enemmän mustalta muovilta kuin metallilta. Tuo on ilmeisesti joku tarvikepumppu. Minun kuvissa on orkkispumppu, jossa vesipyörä on tosiaan muovia. Ongelmahan johtuu käsittääkseni siitä, että pumppu alkaa vuotamaan ja laakerointi pettää ja epäilen vahvasti, että se ei johdu tuon vesipyörän materiaalista...
Eski
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Niin tarkoitin sitä että valmistus paikkoja tuolle pumpulle on varmasti useita.
haen sitä mikä niistä on paras.
vesipyörästä voi vähän päätellä.onko turkki,italia,skantek tai joku muun.
silloin myös laakeri eri valmistajan.
aikoinaan og900 saabissa alkuperäinen kesti yli 10 vuotta tarvike 1-2 vuotta.
purin niitä ja oli eri laakerit ja erilainen vesipyörä.
pumpun voi myös särkeä liian tiukalla oleva hihna.
esim.traktori valtra jo käyttää sellaista hihnaa jossa ei ole kiristintä joka vedetään erikois työkalulla hihnapyörälle.(ei voi laittaa mitä sattuu hihnaa enää).
(veikaan että ogelma on hihnan kireys eikä pumppu).kokeilito kuinka tiukalle hihna jäi.
haen sitä mikä niistä on paras.
vesipyörästä voi vähän päätellä.onko turkki,italia,skantek tai joku muun.
silloin myös laakeri eri valmistajan.
aikoinaan og900 saabissa alkuperäinen kesti yli 10 vuotta tarvike 1-2 vuotta.
purin niitä ja oli eri laakerit ja erilainen vesipyörä.
pumpun voi myös särkeä liian tiukalla oleva hihna.
esim.traktori valtra jo käyttää sellaista hihnaa jossa ei ole kiristintä joka vedetään erikois työkalulla hihnapyörälle.(ei voi laittaa mitä sattuu hihnaa enää).
(veikaan että ogelma on hihnan kireys eikä pumppu).kokeilito kuinka tiukalle hihna jäi.
Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista
Jep, noista tarvikepumpuista on vaikea sanoa ennen kuin kokeilee. Orkkiksen voinee luottaa kestävän noin 100K tai ainakin 2 vuotta (takuuaika). Enpä tullut testanneeksi hihnan kireyttä ja luulenpa että tuon jakohihnan kireyteen on aika vaikea vaikuttaa...
Eski
Eski