Jep, mm. monet alustan osat ovat C-Vectran ja NG-kolkin osalta täysin samoja. Erona on tullut huomattua monesti vain hinta, mikä on Saabin kohdalla jostain syystä paljon korkeampi - niin merkkiliikkeessä kuin myös purkaamoilla. NG900:sta OG9-5:een saakka tais olla sitten se B-Vectran alustaratkaisu kyseessä.t.t.j kirjoitti:Eikös ng-kolkki ole enemmänkin C-Vectran sukulainen?
käsijarru
Re: käsijarru
Re: käsijarru
Kuinka re-axes alustaratkaisu on toteutettu 100% samoilla osilla vectran kanssa, jossa tuota re-axesia ei ole. Ja kuinka on mahdollista, ettei saabin ja vectran alustat ole siten suoraan vaihdettavissa keskenään?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: käsijarru
Kylläpäs tuli ajettua keskustelu sivuraiteille, pahoittelen syvästi.
Re: käsijarru
En maininnut sitä, että alustat olis 100% samoja, vaan tarkotin sitä, että jos esim. Saabin osaa ei ole saatavilla, niin voi kysellä Opelin vastaavaa osaa aika moneen kohteeseen.Pakari kirjoitti:Kuinka re-axes alustaratkaisu on toteutettu 100% samoilla osilla vectran kanssa, jossa tuota re-axesia ei ole. Ja kuinka on mahdollista, ettei saabin ja vectran alustat ole siten suoraan vaihdettavissa keskenään?
C-Vectran alusta taitaa olla vähän pidempi kuin NG-kolkissa. Mm. tukivarret ja sen semmoset akselistojen palikat on kuitenkin vaihtokelpoisia keskenään. Taka-akselistossa oli tosin pientä eroa mm. sillä tavalla että Opelin joku pystytuki on mustaksi maalattua rautaa ja Saabilla sama osa on alumiinia..
Re: käsijarru
Mulla on talvinakit 15" alut ja ei ole ollut jarruongelmia, ei 17" kesäaluillakaan. 15" vanteiden takia taitaa olla ne pienimmät jarrulevyt (285 mm tms?!). Käkkäriä käytän aina kun vähänkään pysäköidään mäkeen eli sanoisin että pari kolme kertaa viikossa. Hampaat irvessä kahvaa ei tarvitse repiä, mutta määrä tietoisesti kuitenkin.
C-vectran alustan osia on tullut käytettyä edullisemman hintatason vuoksi. Ko. Opelin alusta on varmasti pidempi kuin NG 9-3:n, etenkin farkun osalta. Siinä on sisätilat kohdallaan!
Olikohan tuo ReAxs semmonen takapään jousitusgeometriaan liittyvä ohjaus? Eli että kun auto kallistaa mutkassa, niin "vetelä" jousitus myötää ja takapyörät alkavat tehostamaan kääntymistä jousituksen painuessa linttaan (näin kärjistäen)?! Minä en ole kyllä mitään ReAxsin olemassa oloa edes huomannut. Toivottavasti se ei ole syynä alustan kolinoihin?!
C-vectran alustan osia on tullut käytettyä edullisemman hintatason vuoksi. Ko. Opelin alusta on varmasti pidempi kuin NG 9-3:n, etenkin farkun osalta. Siinä on sisätilat kohdallaan!
Olikohan tuo ReAxs semmonen takapään jousitusgeometriaan liittyvä ohjaus? Eli että kun auto kallistaa mutkassa, niin "vetelä" jousitus myötää ja takapyörät alkavat tehostamaan kääntymistä jousituksen painuessa linttaan (näin kärjistäen)?! Minä en ole kyllä mitään ReAxsin olemassa oloa edes huomannut. Toivottavasti se ei ole syynä alustan kolinoihin?!
Re: käsijarru
Rusakko__ kirjoitti: C-vectran alustan osia on tullut käytettyä edullisemman hintatason vuoksi. Ko. Opelin alusta on varmasti pidempi kuin NG 9-3:n, etenkin farkun osalta. Siinä on sisätilat kohdallaan!
On varmasti. Halvin - siis paras Mikset ostanut suoraan sitten vectraa? Kun siinä on enemmän parempia osia.
Kyllä ne ooppelin osat on syynä kolinoihin eikä huippuunsa viritetty re-axes systeemi. Sen olemassaolon huomaa mm. radalla ajettaessa kun painava auto ei esimerkiksi puske niin herkästi ja on muutenkin parempi ajaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: käsijarru
No voihan v**tu. Saab on varmaan maailman paras auto reäksesseineen. Niin kuningas ratkaisu että. Ja samaan hengenvetoon Opel vastaavasti huonoin mitä ikinä tehty.
Joidenkin se on vaan vaikea sulattaa, että paljon on yhteisiä osia esim ng93:lla ja Vectralla. Väistämätön tosiasia, miksi sitä kiistää tai vähätellä. Sama virsi laulaa nällä joka kerta, kun tämä yhteneväisyyys on esillä vähänkin.
Joidenkin se on vaan vaikea sulattaa, että paljon on yhteisiä osia esim ng93:lla ja Vectralla. Väistämätön tosiasia, miksi sitä kiistää tai vähätellä. Sama virsi laulaa nällä joka kerta, kun tämä yhteneväisyyys on esillä vähänkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: käsijarru
Kiteytit asian aika hyvin. Sitäpaitsi, siihen kyllästyy ihan yhtälailla, kuin tähänkin, kun se tuodaan joka ikisessä ketjussa esiin. Ja sitten kevennykseksi.. Eräs historian merkkihenkilökin sen sanoi että "jos rintamassa on heikkokohta, siitä pitää suu pitää kiinni, siitä puhuminen on myrkynkylvöä.."
Muuten.. Miksi katsastustilastojen mukaan näillä paremmilla osilla tehtyjä autoja siis vectorja hylätään prosentuaalisesti kuitenkin kaksi kertaa enemmän samassa ikäluokassa kuin ng9-3:sia ?
ps. Tiedän vastauksesi, Saabistit pitävät parempaa huolta vectroistaan...
Muuten.. Miksi katsastustilastojen mukaan näillä paremmilla osilla tehtyjä autoja siis vectorja hylätään prosentuaalisesti kuitenkin kaksi kertaa enemmän samassa ikäluokassa kuin ng9-3:sia ?
ps. Tiedän vastauksesi, Saabistit pitävät parempaa huolta vectroistaan...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: käsijarru
Huh, kylläpä lähti taas aiheen vierestä. Jotkut ovat sitten herkkiä näiden peltilehmien suhteen...
Re: käsijarru
Ja joka hemmetin ketjussa samasta asiasta kitinä. Tuleeko se uniin jos joku kutsuu tätä ruotsin (ilmeisesti pyhää) peltilehmää ooppeliksi? Minua ei ainakaan tippaakaan kiinnosta mutta harvemmin olenkaan muiden mielipiteistä kovin paljoa välittänyt.
Entä jos vanhaa Saab 96:sta kutsutaan kyrpäjyräksi? Tai volkkaria natsipakastimeksi? Tai nissania datsuniksi? Audia neljän nollan autoksi jossa viides nolla on ratin ja penkin välissä? Pitäisikö niistäkin vetää jihad päälle?
Entä jos vanhaa Saab 96:sta kutsutaan kyrpäjyräksi? Tai volkkaria natsipakastimeksi? Tai nissania datsuniksi? Audia neljän nollan autoksi jossa viides nolla on ratin ja penkin välissä? Pitäisikö niistäkin vetää jihad päälle?
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: käsijarru
Yritin ainakin epäsuorasti pysyä aiheessa... joskin vähän värittäen tunnelmaa.
Otsikkoon kuitenkin vielä viitaten, käsijarru toimii hyvin!
En ostanu Vectraa kun se ei miltään muulta osin miellyttänyt kuin sisätilojen väljyydeltään. Saabin oston jälkeen meni varmaan kuukausi, ennen kuin tajusin, että tekele on niinkin pitkälle gm-tuote. Tavan autoilijana ei tule kyllä radalla ajettua, kun alla on mukavuuspainotteinen perhefarkku automaattidieselillä...Pakari kirjoitti:Rusakko__ kirjoitti: C-vectran alustan osia on tullut käytettyä edullisemman hintatason vuoksi. Ko. Opelin alusta on varmasti pidempi kuin NG 9-3:n, etenkin farkun osalta. Siinä on sisätilat kohdallaan!
On varmasti. Halvin - siis paras Mikset ostanut suoraan sitten vectraa? Kun siinä on enemmän parempia osia.
Kyllä ne ooppelin osat on syynä kolinoihin eikä huippuunsa viritetty re-axes systeemi. Sen olemassaolon huomaa mm. radalla ajettaessa kun painava auto ei esimerkiksi puske niin herkästi ja on muutenkin parempi ajaa.
Otsikkoon kuitenkin vielä viitaten, käsijarru toimii hyvin!
Re: käsijarru
Korruptio kirjoitti:Pitäisikö niistäkin vetää jihad päälle?
Heh, en kans arvannu että tää on näinkin pyhä aihe. Jos sanoo että C-Vectran täysin vastaava osa on halvempi (esim. alempi takatukivarsi), niin se kääntyy suoraan muotoon "C-Vectran osat ovat parempia kuin Saabin osat jaadajaada".
Kyllä vaan yllätti toi NG-kolkin käsijarru toimivuudellaan. Tuli pestyä autosta suolat veke nollakelillä tossa joku päivä ja seuraavana aamuna olikin rivakasti pakkasta. Käsijarru ei ollut jäässä tuolloinkaan. Kilsoja on pirssissä 225tkm. Mm. OG-femman käsijarrussa oli jo alle sadan tonnin kohdilla pahoja jäätymisongelmia talvisin.
Re: käsijarru
Ollaan jo aika kaukana ketjun aiheesta (käsijarru), mutta itse ainakin osaan nauttia 9-3SC automaattidiisselin ajo-ominaisuuksista ihan tavallisella mutkatiellä... En tiedä mikä on Reaxsin osuus, mutta mutkatiellä kruisailuun parempaa vakioalustaa ei ole ollut missään Saabissa. Jos sinne alustaan joskus joutuu jonkun halvan GM-osan vaihtamaan, niin kyllähän noita alustan osia vaihdetaan huippulaadukkaisiin olympiavolkkareihin ja niiden osat eivät ole halpoja...
Eski
Eski
Re: käsijarru
Miksi ylipäätään valmistetaan muita kuin Opelin alustanosia, jos ne kerran sopivat myös VAG:n tuotoksiin, kuten Eski tuossa tietää?Eski kirjoitti:Jos sinne alustaan joskus joutuu jonkun halvan GM-osan vaihtamaan, niin kyllähän noita alustan osia vaihdetaan huippulaadukkaisiin olympiavolkkareihin
Insinöörikielellä halpa = hyvä, koska vaaditaan enemmän insinöörintaitoa, että tuote saadaan halvaksi.karg kirjoitti: Jos sanoo että C-Vectran täysin vastaava osa on halvempi (esim. alempi takatukivarsi), niin se kääntyy suoraan muotoon "C-Vectran osat ovat parempia kuin Saabin osat jaadajaada".
Re: käsijarru
Viestin aiheeseen liittyen.
Olen myös aina uskaltanut pestä autoa, vaikka se olisi sen jälkeen ulkona, eikä koskaan mikään ole jäätynyt. Käsijarrua käytän aina pysäköitäessä. Loistavasti pelaa ja katsastuksessakin ottaa tosi napakasti joka vuosi. Ainoa auto, jossa käsijarru ei tahtunut toimia, oli 99/900. Painajainen mennä katsastukseen, kun sai jännittää tuleeko siitä hylsy. Kaikissa muissa autoissani ne on aina toimineet.
Sitten lopuksi vielä "jäniskevennys": alustaan olen vaihtanut taakse bumerangit ja vasta viime viikonloppuna lämppärin puhaltimen. Haahaa, molemmat samoja osia VECTRAN kanssa! Eikä haittaa mua tippaakaan. En ostanut niitä merkkiliikkestä, koska ei näitä olisi saanut sieltä sen kummemmin SAAB-osina. Tuo motonetin puhallin oli alkuperäinen (Vectran) Valeo.
Olen myös aina uskaltanut pestä autoa, vaikka se olisi sen jälkeen ulkona, eikä koskaan mikään ole jäätynyt. Käsijarrua käytän aina pysäköitäessä. Loistavasti pelaa ja katsastuksessakin ottaa tosi napakasti joka vuosi. Ainoa auto, jossa käsijarru ei tahtunut toimia, oli 99/900. Painajainen mennä katsastukseen, kun sai jännittää tuleeko siitä hylsy. Kaikissa muissa autoissani ne on aina toimineet.
Sitten lopuksi vielä "jäniskevennys": alustaan olen vaihtanut taakse bumerangit ja vasta viime viikonloppuna lämppärin puhaltimen. Haahaa, molemmat samoja osia VECTRAN kanssa! Eikä haittaa mua tippaakaan. En ostanut niitä merkkiliikkestä, koska ei näitä olisi saanut sieltä sen kummemmin SAAB-osina. Tuo motonetin puhallin oli alkuperäinen (Vectran) Valeo.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)