käsijarru

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja TKL »

Omien kokemuksien mukaan (8 vuotta oli sama auto käytössä) SS:n käsijarru toimi niin kauan moitteettomasti kun sitä käytti säännöllisesti ts. osat eivät päässeet jumittumaan. Sitten kun näin pääsi käymään niin oikein muuta ei ollut tehtävissä kuin satuloiden vaihto.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ilmeisesti sitä sitten kannattaa käyttää. Itsellä se on niin pinttynyt tapa, että käyttöaste on lähellä 100% pysähdyksistä, hyvä juttu jos se auttaa. Ongelmia ei ole kyllä ikinä ollut.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Eski »

Risto kirjoitti:Miksi ylipäätään valmistetaan muita kuin Opelin alustanosia, jos ne kerran sopivat myös VAG:n tuotoksiin, kuten Eski tuossa tietää?
Riston kielioppitoimistolle taas piste ja papukaijamerkki. Ettekö te näsäviisastelijat voi pysyä siellä maanalla kaltaisenne seurassa... :roll:

Eski
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Risto »

Eski kirjoitti:Ettekö te näsäviisastelijat voi pysyä siellä maanalla kaltaisenne seurassa... :roll:

Eski
Koita noudattaa foorumin sääntöjä, kuten me muutkin. Miksi mielestäsi Saab-klubin tämänkin vuoden jäsenmaksun jo maksaneet jäsenet eivät saisi osallistua keskusteluun klubin rahoilla ylläpidettävällä foorumilla?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sorry offtopikki, mutta en löytänyt säännöistä sitä, että jäsenmaksun maksamalla on oikeutettu näsäviisastelemaan ja kirjoittamaan täysin turhia kommentteja... Jos minä olen ainoa joka ei noudata foorumin sääntöjä, kuten Risto väitttää, niin pyydän anteeksi ja poistun takavasemmalle tältä laudalta.

Eski
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Risto »

Eski kirjoitti:Sorry offtopikki, mutta en löytänyt säännöistä sitä, että jäsenmaksun maksamalla on oikeutettu näsäviisastelemaan ja kirjoittamaan täysin turhia kommentteja...
Olet tutkinut sääntöjä väärästä lähtökohdasta. Tarkoitin sääntöjä käyttäytymisestä foorumilla. Jos sinä kirjoitat palturia, niin ei se ole lukijan syy ja asian esilletuominen ei ole näsäviisastelua.
Eski kirjoitti: Jos minä olen ainoa joka ei noudata foorumin sääntöjä, kuten Risto väitttää, niin pyydän anteeksi ja poistun takavasemmalle tältä laudalta.

Eski
En väitä noin, vaan että me muut koitamme noudattaa sääntöjä. Kaikilta se ei valitettavasti aina onnistu.

Ettei Eski vedä koko ketjua mukanaan offtopicin suohon mainitsen vielä käyttäväni SS:n käsijarrua päivittäin ja se toimii mainiosti. SC:ssä en käsijarrua käytä, mutta ei ollut siinäkään katsastuksessa huomauttamista. Molemmat automaatteja ja vm. -08.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Eski »

Risto kirjoitti:
Eski kirjoitti:Jos sinne alustaan joskus joutuu jonkun halvan GM-osan vaihtamaan, niin kyllähän noita alustan osia vaihdetaan huippulaadukkaisiin olympiavolkkareihin
Miksi ylipäätään valmistetaan muita kuin Opelin alustanosia, jos ne kerran sopivat myös VAG:n tuotoksiin, kuten Eski tuossa tietää?
Käsittääkseni viittaat tällä palturin puhumisella ylläolevaan kohtaan? Minähän en muuten tarkalleen ottaen puhunut Opelin osista, vaan GM-osista, joita käytetään useissa GM-konsernin tuotteissa. En myöskään tarkoittanut sitä, että GM-osia käytettäisiin Audissa, vaan että myös Audeissa alustapalikoita uusitaan (lienevät VAG-konsernin osia). Toivottavasti tästä sääntöjen vastaisesta väärän informaation jakamisesta ei nyt ole aiheutunut isompaa vahinkoa. Mielestäni Riston kaltaisten pilkunssijoiden kannattaa pysyä virheettömän tiedon maanalaisella foorumilla, niin ei tarvitse käydä tällaisiä näsäviisaita keskusteluja täällä. Keskustelua voidaan jatkaa jossain muualla, mutta tässä yhteydessä päätän tämän omalta osaltani tähän.

Offtopikin välttämiseksi minäkin kerron, että käytin 9-3SC:n käsijarrua tänä aamuna ja se toimi upeasti. Minunkin autoni on automaatti, mutta vm. 09.

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja petrisa »

OT: Kyllä asia oli juuri noin kuin Eski kirjoitti. Jos on edes jonkin verran kykyä sisäistää lukemistaan, niin ei tuosta voi muuhun käsitykseen tulla. Muutoin ei sitten joko ymmärärrä tai tekee tahallaan väärää tulkintaa. Joka tekee tätä jälkimmäistä ja sitten vielä pottuilee, joutaa mennä sinne maan alle. Ja pysyä siellä.
Ihan asiaa Eski kirjoitit ja aivan vielä totta :) .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

Terve
ei ole tullut oikein itse luettua tätä juttua vähään aikaan mutta keskustelua näkyy herättäneen.

eli omalla vectorilla rullailtu jo lähes puolimilliä.

Mutta; vaijeri vaihdettu vuosi sitten että ei ajokilometreillä pitäisi olla vaikutusta.
Toisen puolen käsijarruun löytyi syy (joka ei ottanut ollenkaan ja vuosi sitten vaihdettu). Se ei alkanut automaattisesti säätämään sylinteriä ihan pohjasta vaan piti ensin vähän avittaa satulan välistä meisselillä ja sitten alkoi toppaamaan.
Toinen puoli sitten sääti vähän liian innokkaasti kun eka jarrulla meni jumiin. ajelin autolla vähänaikaa että pala haisi ja kului ja sen jälkeen ei ole enää juminut.
Käsijarrujen toimivuutta en ole päässyt kokeilemaan kun auto on ulkona ja tietysti vaijeri umpijäässä ja jarruvipu ei liiku mihinkään....ei kyllä ole sen 300tkm aikana juurikaan pelannut mitä auto on minulla ollut...
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Kokemuksia on tietysti monenlaisia, minun mielestä 9-3:n käsijarru toimii hyvin ja sitä uskaltaa kyllä käyttää kelillä kuin kelillä. Tässä syksyn ja alkutalven aikana on ollut käsijarrulle haastellisia olosuhteita, eikä ongelmia ole ollut. Aikaa myöten kulumista tietysti tapahtuu ja remonttia pitää tietystikin jossain vaiheessa tehdä. Mutta, autot tykkää että niillä ajetaan ja käsijarru tykkää, että sitä käytetään...
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja tturku »

Koitetaas jatkaa taas sitten aiheessa eikä lähdetä turhaan vääntämään mistään turhuuksista, vaikka GM/opel osista saakin aina hyvät väännöt aikaiseksi.

Eskiin täytyy sen verran yhtyä että og9-3:n käppäri on kyllä aika sysipaska, no kyllä sen saa huoltovälin toimimaan mutta ei sillä käppärikäännöksiä kyllä tehdä. Näiden uudempien käppärit kyllä toimivat edelliseen nähden paljon paremmin kunhan pitää varansa ettei jätä nahkoja kädestä kepin väliin kun sitä tempoo :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Peukalosta saattaa jäädä nahat väliin. Varmaan jotenkin vanhasta tottumuksesta peukaloa tulee pidettyä siinä kahvan päässä, missä yleensä lukituksen vapautusnappi on. Nythän se on kahvan alareunassa, joten pitää totutella erilainen ote.

Itse on tuohon jo tottunut, mutta muilta tulee kommenttia. Ehkä tuon olisi voinut suunnitella toisin eli perinteisemmin. Nykyinen ratkaisu ei ole mielestäni hyvä. Omaperäinen ehkä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mielestäni nykyinen ratkasu on jopa parempi kuin se perinteinen peukalolla vapautettava ja hyvin sillä heittää "käppäriä" :mrgreen: Mutta mielipideasiahan tämä on. Tykkään ainakin tuosta nykyisestä, eikä peukaloa tule edes vaistomaisesti laitettua sinne päähän vaikka tuossa toisessa autossa on perinteinen vapautusmekanismi. Tosin pidän aika takaa siitä käsijarrukahvasta kiinni, niin ei peukku edes yletä sinne päähän :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, ei siinä mitään. Tottumuskysymys ja itsellähän se paikka on jo selkäytimessä, kun oma auto.
Vieraille kuskeille se on taas yllätys, jopa kivulias. Ja jälleen kerran heillä on syy moittia Saabia.
Taisi olla aikoinaan 93SS:n koeajoissakin autolehdissä maininta (lue, moite) tuosta sijoituksesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

No nyt se saabbi sen teki.. Pari päivää ollu -15 pakkasta ja töihin lähtiessä nykäsin käsijarrun päälle. Noh sehän jämähti koko kahva yläasentoon. Mistä lähen sulattelee että saisin auton viel liikkeelle? Onko muilla samanlaista kokemusta et jää yläasentoon?

E. Saako jarrut takaa vapautettua irrottamalla vaijerin tai jotain?
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Vastaa Viestiin