V4:een mäntävaihtoehtoja

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

V4:een mäntävaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kertokaas mitä mäntiä ootte käyttäneet / tiedätte käytetyn "isolohko" V4:ssa eli 1.7 kammella varustetussa ?

Itselläni on ollut / tiedossa että on käytetty:
- 93 mm ja 95 mm Opelin männät (sorvaushommia männän laelta - männänrenkaat kalliita)
- Fordin V6:n hieman vajaat 94 mm:n (menee suoraan tappiin ja puristuskorkeus on ok - kalliit hankkia ja männänrenkaat ne vasta kalliit onkin tietävät kertoa - sarjassa on 6:n männän renkaat)
- VW Kuplan 92 mm tai 94 mm Mahlen takomännät (takomänniksi pirun halvat abaut 200 euroa srj, hieman lyhyet - kovasti puristuksia kaipaavien pitää laskea lohkoa ainakin 1 mm, alkuperäisen V4 männätapin sovitukseen löytyy halpaa valmista holkkia)
- Ford 2.0 l OHC:n männän pitäisi olla hyvä (menee suoraan tappiin ja puristuskorkeus on ok jopa hieman yli lohkon - löytyy ainakin 92 mm, ylikoot 0.5 ja 1 mm ?)
- Ruotsista saisi aitoa V4 93 mm rallimänttää todennäköisesti hyvin kalliilla :P

Mikäs V4:n orkkis männän puristuskorkeus ja tapin halkaisija olikaan ?
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Orkkismännän tarkkaa puristuskorkeutta en muista, mutta tappi on 24mm.
http://www.arwidson.fi/autoosasto/mosa/ ... ettelo.htm löytyy mukavasti eri orkkiskokoja.

Mulla on OHC:n männät. Menee heittämällä 1.7:aan, ja nostaa paukkuja ihan kivasti koska tulee tosiaan pikkiriikkisen lohkon yli. Korkeus 41,55mm, olisko vakio ollut reilun millin matalampi??? En muista. Totesin sen silloin parhaaksi- ja siis helpoimmaksi vaihtoehdoksi.

Tosin kovaan rytkeeseen laittaisin kunnon Wisecot, mutta katuautohan tuo oma on, ei ajeta lusikka pohjassa ihan koko ajan.
Kuplan Mahleissahan on ollut KOVISSA peleissä ongelmia mäntien kestämisen kanssa, mutta ei kyllä pitäisi olla kajakin tehoilla/kierroksilla mitään ongelmia...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Mulla on jonkun ruisku WW:n 93 mm (muistaakseni) Mahlen takomännät, joista on sorvattu pallopää pois.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Olisko se Volkkari ollut dieseli :?:
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

kallejh kirjoitti:Kuplan Mahleissahan on ollut KOVISSA peleissä ongelmia mäntien kestämisen kanssa, mutta ei kyllä pitäisi olla kajakin tehoilla/kierroksilla mitään ongelmia...
Ainakin +300 hv:n kuplassa ei ole ollut mitään ongelmia Mahlejen kanssa. Mulla itsellä on joku 160 hv turbotettuna ja hyvin ovat toimineet jo muutaman tuhat kilsaa. Millaisia ongelmia niissä on ollut, eli mikä hajoaa? Onhan seokset olleet kunnossa?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Itselläni on työn alla V4:nen joka on nyt porattu 93,5 mm männälle ja olen suunnitellut laittaa siihen 94 mm:set. Onko kenelläkään käytännön kokemuksia noista kuplan takomännistä? kun tuossa sanottiin että mäntä on matalampi niin miten paljon se vaikuttaa puristuksiin? Ja niitä männäntappeja mistä niitä sai?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

mikan kirjoitti: Ainakin +300 hv:n kuplassa ei ole ollut mitään ongelmia Mahlejen kanssa. Mulla itsellä on joku 160 hv turbotettuna ja hyvin ovat toimineet jo muutaman tuhat kilsaa. Millaisia ongelmia niissä on ollut, eli mikä hajoaa? Onhan seokset olleet kunnossa?

t. Mika
Esim F-ryhmän 2.0 OHC Escorteissa on Mahleja halkeillut laesta. ProStreetin Pete (nimim. "T16") kertonee lisää, kun on tutustunut aiheeseen...

Saab.96: kyllä millikin vaikuttaa jo aika paljon...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Saab.96 kirjoitti:Itselläni on työn alla V4:nen joka on nyt porattu 93,5 mm männälle ja olen suunnitellut laittaa siihen 94 mm:set. Onko kenelläkään käytännön kokemuksia noista kuplan takomännistä? kun tuossa sanottiin että mäntä on matalampi niin miten paljon se vaikuttaa puristuksiin? Ja niitä männäntappeja mistä niitä sai?
Kaverilla on jokkiskoneessa uudet VW Mahlet (92 mm:t) ja hän ei ottanut lohkosta tavaraa pois. Aikaisempaan verrattuna (Opelin 93mm:n "pattipää" männä) paukkuja hävisi selvästi, mutta edelleen kone toimii hienosti ja laulaa komeasti korkeilla kierroksilla. Joutuu vaan pidempään huudattamaan. Lohkosta otetaan tavaraa pois vasta kun on aihetta koneen purkamiseen (viime kesänä ainakin 8 kilpailua yleisessä ja nuorissa). Jokkikseen toivoisi kyllä lisää puristusta, mutta katukäyttöä silmälläpitäen ei ainakaan puristukset riko konetta (kaverin 2-portti kansista on laskettu kunnolla ja puristukset oli reilut 9 mitä lien kiloa). Noihin VW:n männäntappeihin löytyi koneistamosta valmiit halvat holkit, jolloin ne saatiin sovitettua 96:n kiertokankeen kiinni. Myös toinen saabklubin kaveri teki vinkistä katumoottorin vastaavalla tavalla loppusyksystä. Koko koneremontti tuli uusilla männillä, porauksella, laakereilla ja tiivistesarjalla abaut 500 euroa. Itselläni on tarkoitus tehdä katu V4-moottori myöhemmin oko 94mm VW Mahleilla tai 92mm + 2 ylikokoa Ford OHC männillä.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ti Maalis 02, 2004 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

kallejh kirjoitti:
mikan kirjoitti: Ainakin +300 hv:n kuplassa ei ole ollut mitään ongelmia Mahlejen kanssa. Mulla itsellä on joku 160 hv turbotettuna ja hyvin ovat toimineet jo muutaman tuhat kilsaa. Millaisia ongelmia niissä on ollut, eli mikä hajoaa? Onhan seokset olleet kunnossa?

t. Mika
Esim F-ryhmän 2.0 OHC Escorteissa on Mahleja halkeillut laesta. ProStreetin Pete (nimim. "T16") kertonee lisää, kun on tutustunut aiheeseen...

Saab.96: kyllä millikin vaikuttaa jo aika paljon...
No nyt kun tuli Fordeista puhe, niin tiedän kyllä yhden turbotetun 2.0 OHC:n jossa on myös Mahlet halkeilleet, mutta niistä meni helmat. Onko muuten Fordissa minkälainen iskupituuden ja kiertokangen suhde? Siis ei sillä että se liittyisi aiheeseen.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Kuplan Mahleista korkein mäntä on muistaakseni 39,6mm, mulla 1,7 kampurassa on taas muistaakseni 41,6mm (OHC).
Eli nimim. Saab.96 kyllähän ne Mahlet menee, mutta kannattaa kompensoida puristussuhteen laskua esim laskemalla kantta tai lohkoa JOS siltä tuntuu.

Ja HUOM: nyt oli kyseessä siis 1,7 kone, 1,5:ssa on sitten vieläkin korkeammat männät (n. 45,45mm) vakiona, eli siinä männät jää vieläkin alemmas => paukut laskee vielä enemmän.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kallejh kirjoitti:Kuplan Mahleista korkein mäntä on muistaakseni 39,6mm, mulla 1,7 kampurassa on taas muistaakseni 41,6mm (OHC).
Eli nimim. Saab.96 kyllähän ne Mahlet menee, mutta kannattaa kompensoida puristussuhteen laskua esim laskemalla kantta tai lohkoa JOS siltä tuntuu.

Ja HUOM: nyt oli kyseessä siis 1,7 kone, 1,5:ssa on sitten vieläkin korkeammat männät (n. 45,45mm) vakiona, eli siinä männät jää vieläkin alemmas => paukut laskee vielä enemmän.
Jos kisapuristuksia pitää saada, niin sekä kansista, että lohkosta pitäisi ottaa, jolloin kansien ja imusarjan väli kasvaa. En tiedä onko tässä ollut muilla ongelmaa, mutta me olemme käyttäneet varmuuden vuoksi runsaasti kuuman kestävää punaista siliconia.
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Kuplan Mahle takomännissä (muottiintaottu, ei oikean taotun kilpamännän kaltainen) on suuritehoisissa moottoreissa riskinä laen halkeaminen ja muodonmuutokset eli ne ovat lyhytikäiset

ne on tarkoitettu 40hv moottorin virittämiseen 80-120hv ja siihen sopivat
keveys säästää Kuplan kampiakselia

esim vapari ralli Ford OHC:ssä ne kestävät parhaassa terässään vain 1/2 kautta, sitten usein alkaa tehon hukka ja hienoinen savutus

laki on myös ohut joten siihen ei voi tehdä kunnon venttiilinkoloja (jos sellaiset ovat tarpeen)

suuritehoisissa Kuplissakin suositaan oikeita takomäntiä esim Wiseco tai JE
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: V4:een mäntävaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Olen asentamassa noita "kuplan" Mahleja noihinn kuupan kiertokankiin ja sellanen kysymys tuli mieleen että...

Kuupan orkkiksissahan männäntappi saa voitelunsa pienistä männässä olevista reijistä. Mahleissa ei ole noita reikiä ja männäntappi tulee tiukalla sovituksella kiertokankiin holkkien avulla. Joten riittääkö tuo roiskevoitelu voitelemaan ilman noita reikiä??
Saab 9-3 TTID Vector 2008
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: V4:een mäntävaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Laittelen nyt tänne luettavaksi, ja pistan tuon erillisen viestiketjun, johon ei siihenkään ole vastauksia tullut.
Mulla olis tulossa ahdin tuohon kutvoseen, ja ajattelin sitten, että mitenkäs onnistuis tuolla 1500 kuutiosella kampuralla puristussuhteen lasku.
Mikä mahtaa olla tuon 1.5 männän puristuskorkeus. Oliko tuo 45.45 oikein?
Tuntuu olevan vähän haastavaa löytää mäntää kokoonpanoon, kun puristussuhde sais kait olla jotain luokkaa 7.5-8
Vakiomäntä tuskin kauheesti kestää madaltaa, kun siihen kuitenkin se puoliska baaria vähintään lyödään ylipainetta.
OHC-fordin männällä taas puristussuhde jää alle 7:1
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4:een mäntävaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Mites 1.7 kampiakseli ja Mahlen valmistamat VW-kuplan männät (halkaisija 92mm, puristuskorkeus 39,6mm, tappi 22mm). Jää millin alle kansitason. Puristussuhdetta en tiedä vakio kansilla, mutta jos on liikaa, niin palotiloja isommaksi.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin