9-3:n käsijarru
Re: 9-3:n käsijarru
Tuo osa on kyllä syytä herkistellä aina kenkien vaihdon yhteydessä tai silloin viimeistään kuin kilven takana oleva palautusjousi ei palauta mukisematta taka asentoon itsestään.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3:n käsijarru
Tuliko hitsattua paljonkin täyttöä tuohon haarukkaan?tetammi kirjoitti:Hookin ohjeiden mukaan säädetty tuhannen kertaa ja vedetty niin piukkaan et laahas mut ei pitäny millään... Kokeiltu moton ja saabin(ooppelin) kengillä ja rummutki uusittiin.
Tämän toimenpiteen jälkeen rupes pitään:
Tota "naarasta" toki sais irrallisena tai ainakin muutama vuos sitten sai...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3:n käsijarru
Tuosta o jo enempi aikaa, löysin kuvan sattumalta ni aattelin jakaa. Muistaakseni melkein koko hitsijälki on täyttöö. Pari millii varmaan...
Ekaks täytin ja sit viilailin sen verran et jäi pieni välys.
Ekaks täytin ja sit viilailin sen verran et jäi pieni välys.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3:n käsijarru
no sieltähän se löyty.. oli vaan niin skeidassa ettei erottunu. Nyt kiiltää mutta vielä vaatii pienet trimmit ennen leimaaippe kirjoitti:Kyllä se säätömutteri löytyy rummun sisältä, alimmasta kohdasta ihan vähän auton perää kohti, taskulampun kanssa kun katselee, niin löytyy helposti.
Re: 9-3:n käsijarru
Millä nuo jarrulaikat irtoaa takaa? Kohtuullisella kolkuttelulla laikka ei tullut irti. On kyllä irti navasta, mutta kanittaako käsijarrukengät jotenkin? Ei ole käsijarru päällä ja vaijeri on irti. Auton on 9-3 vm 99.
Re: 9-3:n käsijarru
Peruuta käsijarrukengät lähemmäksi toisiaan "ratasta" pyörittämällä klo 17:30 tai 18:30 suunnasta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3:n käsijarru
Huomaa, että tähtiratastsydeemi saattaa olla toisella puolella asennettu eriperin, joten sen löysäyspakitussuuntakin voi olla päinvastainen.
Re: 9-3:n käsijarru
Alkaa olla säätövara tapissa omassakin autossa, joten hitsaamalla saisi sitä vähän lisää? Vaatinee purkaa satulat ja levyt pois, että pääsee käsiksi tähän linkkuun?
Mertmi kirjoitti:Tuliko hitsattua paljonkin täyttöä tuohon haarukkaan?tetammi kirjoitti:Hookin ohjeiden mukaan säädetty tuhannen kertaa ja vedetty niin piukkaan et laahas mut ei pitäny millään... Kokeiltu moton ja saabin(ooppelin) kengillä ja rummutki uusittiin.
Tämän toimenpiteen jälkeen rupes pitään:
Tota "naarasta" toki sais irrallisena tai ainakin muutama vuos sitten sai...
Re: 9-3:n käsijarru
Hook kirjoitti:Eipä oikein kannata ranetus.
Jos kiristät vaijeria liian lyhyeksi, niin linkut eivät palaudu rummmuissa taka asentoon palauttaen kenkiä koti asentoon ja näin ollen herkästi käsi jarrun vapautuksessa käy niin että toinen puoli vapautuu kunnolla kotiin, mutta toinen ei kun vaijeri on liian lyhyt.
Rakenteesta johtuen puoliksi vapautunut pyörä saattaa vetää itsensä vielä lukkoon peruuttaessa kun kengät pääsevät kiertymään rummun sisällä hieman kun kengät eivät ole vapautuneena.
käsijarru VS. omistaja 1-1
Noniin, eli katsastukseen mentiin melko tietoisena siitä että ainakin käsijarrusta tulee sanomista. No hylkyhän se sitten tulikin, mutta onneksi ei mitää muita yllätyksiä käkkärin lisäksi löytynyt.
Tänään kävin näyttämässä 9-3 jälkitarkastuksessa auton alla vietetyn viikonlopun jälkeen. Hyväksytty!
Varsinainen katsastus: oikea 1.1 kN ja vasen 0.6 kN,
jälkitarkastus: oikea 1.3 kN ja vasen 1.4 kN...
Eipä kai mitää huimia lukemia, mutta... ranetin, "säästin" ja "voitin"... Tuskinpa tuo seuraavaan kelpaa, mutta onpahan 15kk aikaa laittaa kunnolla kuntoon!
Jotenkin tuntuu, että usko loppuis ton systeemin kanssa vaikka käsissä olisi pakasta vedetty kapine. Nyt kyytiä saa vm 2000 ja 245 000km ajettu auto.
Re: 9-3:n käsijarru
Kaikki meni persiilleen sen jälkeen tässä(kin), kun Saab joutui GM-kantaan. Ensimmäisissä Saabeissani vm. 1988 900i ja vm. -91 900T käsijarru vaikutti suoraan levyyn eikä niitä tarvinnut katsastusta varten säätää koskaan. Silloin ei tarvittu mitään GM:n linkkuja.
Sen jälkeisten vm. -96 900 Talladegaan, vm. -96 900 T:hen., vm 98 95:een kuin myös vm -99 Aeroon käsijarru on pitänyt säätää aina ennen katsastusta. Säätökään ei ole aina riittänyt - ihan siitä riippumatta onko käsijarrua käytetty tai ei. Tosin vastaavia jumiutuvia linkkuja käyttävät nykyisin monet muutkin valmistajat.
Sen jälkeisten vm. -96 900 Talladegaan, vm. -96 900 T:hen., vm 98 95:een kuin myös vm -99 Aeroon käsijarru on pitänyt säätää aina ennen katsastusta. Säätökään ei ole aina riittänyt - ihan siitä riippumatta onko käsijarrua käytetty tai ei. Tosin vastaavia jumiutuvia linkkuja käyttävät nykyisin monet muutkin valmistajat.
Re: 9-3:n käsijarru
Kannattaa vaihtaa käsijarrun palautinjouset (maksaa marmorilla pari euroa kappale). Omassa tehtiin herkistelyt, putsaukset, säädöt yms. mutta vasta uudet napakat jouset laittoivat käsijarrun pelittämään kunnolla. Vanhoissa väsyneissä alkuperäisissä jousissa ja uusissa oli yhtä iso ero kuin yöllä ja päivällä.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Re: 9-3:n käsijarru
Miten laitetaaan jarrkukenkiä painava jousi paikoilleen? Olen ährännyt pari tuntia, eikä ole ollut lähelläkään.
Kiinnostaisi:
- Missä järjetyksessä laitetaan kasaan: kengät, palautusjouset, paikallaan pitävät jouset, linkku, säätöruuvi?
- Mitä työkaluja tarvitaan?
- Oletteko ottaneet navan pöydälle?
Kiinnostaisi:
- Missä järjetyksessä laitetaan kasaan: kengät, palautusjouset, paikallaan pitävät jouset, linkku, säätöruuvi?
- Mitä työkaluja tarvitaan?
- Oletteko ottaneet navan pöydälle?
Re: 9-3:n käsijarru
"Mitä työkaluja tarvitaan?"
Itse olen käyttänyt lukkokärkipihtejä, niissä jousissa ?
Itse olen käyttänyt lukkokärkipihtejä, niissä jousissa ?
Re: 9-3:n käsijarru
Helvetinmoisen ähellyksen saattelemana sain ne paikaille. Laitoin ruustukkiin, painoin kasaan ja solmin ohuen narut pitämään jousia kasassa. Sitten paikoilleen. Koko jarrusysteemi tuntuu kyllä hankalalta eikä tarvitse minusta ihmetellä miksei pysy säädöissä.
Re: 9-3:n käsijarru
Kasaus: kiinnitä ensimmäisenä kengät kilpeen tappi-jousi-sokka kiinnityksellä näillä pihdeillä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191511/
Tämän jälkeen laita jousi levitinlinkun puolelle (ng900/9-3 alapuoli, 9-5 yläpuoli).
Jousen kiinnitystä helpottaa jousikoukku, joita löytyy mm. Motonetista.
Purista kenkiä säätöpalikan puolelta yhteen, jolloin toisenkin jousen saa paikalleen mutta ilman työkaluja.
Tämän jälkeen kampea kahella isolla meisselillä pultin reikien välissä olevista reijistä kenkiä säätöpalikan puolelta niin että saat säätöpalikan kenkien väliin. Kahdella ruuvarilla kenkien levitykseen riittää yksi käsi kun ruuvarin kahvoja puristaa yhteen, joten toisella saa asennettua säätöpalikan.
Tämän jälkeen rumpu paikalleen ja pultin reijästä säätöpalikan levitys säätö..
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191511/
Tämän jälkeen laita jousi levitinlinkun puolelle (ng900/9-3 alapuoli, 9-5 yläpuoli).
Jousen kiinnitystä helpottaa jousikoukku, joita löytyy mm. Motonetista.
Purista kenkiä säätöpalikan puolelta yhteen, jolloin toisenkin jousen saa paikalleen mutta ilman työkaluja.
Tämän jälkeen kampea kahella isolla meisselillä pultin reikien välissä olevista reijistä kenkiä säätöpalikan puolelta niin että saat säätöpalikan kenkien väliin. Kahdella ruuvarilla kenkien levitykseen riittää yksi käsi kun ruuvarin kahvoja puristaa yhteen, joten toisella saa asennettua säätöpalikan.
Tämän jälkeen rumpu paikalleen ja pultin reijästä säätöpalikan levitys säätö..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.