Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9430
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Helmi 02, 2013 11:18

arska-66 kirjoitti:Avasin suutin tukin ja tutkin suuttimet eikä ollut oikeastaan mitään likaa mutta varmuuden vuoksi uusin suuttimiin O-renkaat ja suodattimet ja kylläpäs käy nyt hienosti :P Suosittelen huoltosarjan ostamista mikä sisältää O-renkaat ja suodattimet suuttimiin :wink: Autolla ajettu pelkästään etanolilla noin 25000 km eikä mitään ongelmia :o Auto on Saab 9-5 2,3 t automaatti 1998 :saab:
Mistä ostit ja sarja suunnilleen kustansi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

arska-66
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja arska-66 » La Helmi 02, 2013 13:02

Ebay:stä ostin kirjoita hakuun Saab 9-5 9-3 Fuel injector service kit o-rings filters
hinta postituskuluineen oli 29,98 dollaria :wink:
Arska Saab Klubijäsen no:5106

Avatar
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind » To Helmi 28, 2013 19:06

St1:ltä vastattiin seuraavaa tiedusteluuni suuttimien tukkeutumisongelmasta
St1 kirjoitti:Olemme epäilleet, että RE85:een lisättävä väriaine olisi edesauttamassa tätä. Olemmekin päässeet tullin kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että väriaine saadaan jättää pois tuotteesta. Toisaalta meillä on olemassa vuosien kokemus FFV-malleilla ajamisesta vuodesta 2009 alkaen ilman, että tällaista ongelmaa olisi esiintynyt
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4248
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 » To Helmi 28, 2013 19:53

Niinno, onko noiden FFV autojen polttoaineena ollut vuoden ympäri pelkkä RE85 vai onko ajettu samankaltaisen suosituksen mukaan kuin saabin biopowereita eli bensatankillinen toisinaan ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson » To Helmi 28, 2013 19:57

Samaa ongelmaa ollut jenkeissä E85:n kanssa eikä siellä väriaineisteta etanolia.. Eiköhän se ongelma ole siinä bensan lisäaineessa kuten GM:lla töissä ollut/oleva henkilö tiesi kertoa. Jännää ettei ST1 ole ainakaan virallisesti tietoinen asiasta?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja aajule00 » Pe Maalis 01, 2013 19:52

heh:) nyt yli 100tkm mittarissa viinalla! no, problem. vois kesällä aulkaista suuttimen ja kattoo oisko siellä mönjöö tai tms. tukosta. Vois ottaa kuva suuttimesta ja postata sen tänne... ennen viinaa n.130 tkm bensalla.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3956
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mawerick » Su Maalis 03, 2013 01:26

En nyt viitsi kymmentä sivua kahlata läpi, joten voi olla vanha linkki:

http://forums.nasioc.com/forums/showpos ... stcount=42
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

Avatar
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind » Ti Maalis 05, 2013 17:13

St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Olemme epäilleet, että RE85:een lisättävä väriaine olisi edesauttamassa tätä. Olemmekin päässeet tullin kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että väriaine saadaan jättää pois tuotteesta. Toisaalta meillä on olemassa vuosien kokemus FFV-malleilla ajamisesta vuodesta 2009 alkaen ilman, että tällaista ongelmaa olisi esiintynyt
Sain vastauksen lähettämääni lisätiedusteluun asiasta.
Frostwind kirjoitti:Kiitos vastauksestanne. Tämä ongelma onkin mielenkiintoine, sillä se tosiaankin tuntuu koskevan vain osaa autoista. Jotkut ovat ajaneet kymmeniä tuhansia kilometrejä tankkaamatta välillä bensaa tai käyttämättä suutintenpuhdistusaineita (Redline SI-Alcohol) ja joillakin käyttäjillä suutinten tukkeentumisoireita on ilmaantunut jo muutamien tuhansien ajokilometrien jälkeen.
Voisiko huohotuksesta tai huonokuntoisesta ahtimesta imusarjaan joutuva öljy yhdistettynä RE85 ainesosiin edesauttaa ilmiön syntymistä?
St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Selvittelin asiaa muutamalta taholta, mutta ei tästä varmuutta taida kovin helposti saa. E85:ssä käytetään nimenomaan siihen tarkoitettua lisäainetta, joka tuskin noita ongelmia aiheuttaa. Alla muutamia ajatuksia


"Minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta öljyn syyksi en tätä laskisi. Öljy voi kyllä liata imusarjan seinämiä ja imuventtiilejä, mutta tuskin suuttimia. Todennäköisemmin suuttimien läpi kulkevasta polttoaineesta kertyy jotain suuttimien kärkiin, runsaat pysähdykset voivat hyvinkin lisätä karstoittumisen vaaraa.

Teimme kauan aikaa sitten suoraruiskutteisella dieselmoottorilla kokeita puhtaalla rypsiöljyllä. Yksi ongelma oli lyhyessä ajassa syntynyt karstamöykky suuttimien kärkiin, aikansa kasvettuaan karsta kyllä irtosi ja uusi möykky alkoi kasvaa. Lämpötilat olivat tietysti paljon suuremmat kuin tässä tapauksessa, mutta onpahan yksi esimerkki siitä, että lähes jatkuva polttoainevirta ja suuri ruiskutuspainekaan ei estä karstan kertymistä suuttimien päihin.

Minulla ei ole tuoretta tietoa asiasta, mutta aikoinaan E85:llä piti käyttää erityistä puhtaana pitävää lisäainetta. Tavallinen bensiinin lisäaineistus aiheutti kuvatunlaisia ongelmia. Olisiko autoihin tankattu välillä tavallista E10-bensiiniä, jossa on sopimaton lisäaineistus?

Meillä ei ole tullut mittauksissa vastaan tällaista ilmiötä. Eikö Ruotsissa myynnissä ollut E85 polttoaine aiheuttanut suutinongelmia aiemmin ja nimenomaan sen sisältämän lisäaineen takia? Onko mahdollista, että nämä ongelmalliset Saabit on tuotu käytettynä Ruotsin puolelta? Kyseessä tuskin on etanolin auton polttoainejärjestelmästä liuottaman lian aiheuttama ongelma, koska tankista lionneen lian pitäisi jäädä kiinni jo polttoainesuodattimeen.

Nyt kyse oli ilmeisesti vain Saabeista. Onko tietoa oliko mukana yhtään alkuperäistä FFV autoa? Onko teillä tietoa onko ongelmaa esiintynyt muiden automerkkien kohdalla? Mikäli ongelma on ilmennyt vain muunnossarjan avulla muunnettujen autojen kohdalla, niin kyseessä voi olla, etenkin vanhempien autojen kohdalla, materiaalien yhteensopimattomuus etanolin kanssa."
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9430
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ti Maalis 05, 2013 19:38

Mertmi kirjoitti:No meidän femma oireilu jo huonoina startteina. Lähinnä käynti huonoa alussa. Tankillinen bensaa ajettu väliin ja nyt etanolipitoisuus 67%. Ihan normisti käynnistyy. Seuraavalla tankkauskerralla nousee pitoisuus lähemmäs 85%. Sit näkee miten pelaa. Hyvä juttu tuo flexifuel-tyyppinen toiminta. Voi sekakäyttää ilman mitään omia säätöjä tai ecujen vaihtoja ;-)
Tähän voin itse kommentoida, tankillinen bensaa korjasi häiriön. Nyt on ajettu monta tankillista e85:llä tuon jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp » Ke Maalis 06, 2013 23:03

Frostwind kirjoitti:
St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Olemme epäilleet, että RE85:een lisättävä väriaine olisi edesauttamassa tätä. Olemmekin päässeet tullin kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että väriaine saadaan jättää pois tuotteesta. Toisaalta meillä on olemassa vuosien kokemus FFV-malleilla ajamisesta vuodesta 2009 alkaen ilman, että tällaista ongelmaa olisi esiintynyt
Sain vastauksen lähettämääni lisätiedusteluun asiasta.
Frostwind kirjoitti:Kiitos vastauksestanne. Tämä ongelma onkin mielenkiintoine, sillä se tosiaankin tuntuu koskevan vain osaa autoista. Jotkut ovat ajaneet kymmeniä tuhansia kilometrejä tankkaamatta välillä bensaa tai käyttämättä suutintenpuhdistusaineita (Redline SI-Alcohol) ja joillakin käyttäjillä suutinten tukkeentumisoireita on ilmaantunut jo muutamien tuhansien ajokilometrien jälkeen.
Voisiko huohotuksesta tai huonokuntoisesta ahtimesta imusarjaan joutuva öljy yhdistettynä RE85 ainesosiin edesauttaa ilmiön syntymistä?
St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Selvittelin asiaa muutamalta taholta, mutta ei tästä varmuutta taida kovin helposti saa. E85:ssä käytetään nimenomaan siihen tarkoitettua lisäainetta, joka tuskin noita ongelmia aiheuttaa. Alla muutamia ajatuksia


"Minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta öljyn syyksi en tätä laskisi. Öljy voi kyllä liata imusarjan seinämiä ja imuventtiilejä, mutta tuskin suuttimia. Todennäköisemmin suuttimien läpi kulkevasta polttoaineesta kertyy jotain suuttimien kärkiin, runsaat pysähdykset voivat hyvinkin lisätä karstoittumisen vaaraa.

Teimme kauan aikaa sitten suoraruiskutteisella dieselmoottorilla kokeita puhtaalla rypsiöljyllä. Yksi ongelma oli lyhyessä ajassa syntynyt karstamöykky suuttimien kärkiin, aikansa kasvettuaan karsta kyllä irtosi ja uusi möykky alkoi kasvaa. Lämpötilat olivat tietysti paljon suuremmat kuin tässä tapauksessa, mutta onpahan yksi esimerkki siitä, että lähes jatkuva polttoainevirta ja suuri ruiskutuspainekaan ei estä karstan kertymistä suuttimien päihin.

Minulla ei ole tuoretta tietoa asiasta, mutta aikoinaan E85:llä piti käyttää erityistä puhtaana pitävää lisäainetta. Tavallinen bensiinin lisäaineistus aiheutti kuvatunlaisia ongelmia. Olisiko autoihin tankattu välillä tavallista E10-bensiiniä, jossa on sopimaton lisäaineistus?

Meillä ei ole tullut mittauksissa vastaan tällaista ilmiötä. Eikö Ruotsissa myynnissä ollut E85 polttoaine aiheuttanut suutinongelmia aiemmin ja nimenomaan sen sisältämän lisäaineen takia? Onko mahdollista, että nämä ongelmalliset Saabit on tuotu käytettynä Ruotsin puolelta? Kyseessä tuskin on etanolin auton polttoainejärjestelmästä liuottaman lian aiheuttama ongelma, koska tankista lionneen lian pitäisi jäädä kiinni jo polttoainesuodattimeen.

Nyt kyse oli ilmeisesti vain Saabeista. Onko tietoa oliko mukana yhtään alkuperäistä FFV autoa? Onko teillä tietoa onko ongelmaa esiintynyt muiden automerkkien kohdalla? Mikäli ongelma on ilmennyt vain muunnossarjan avulla muunnettujen autojen kohdalla, niin kyseessä voi olla, etenkin vanhempien autojen kohdalla, materiaalien yhteensopimattomuus etanolin kanssa."
kyselitkö yhtään tässä asiassa jakamoiden osuutta asiaan, eli onko st1:llä tiedossa miten ja mistä tankeista nuo re85 tankit on? voisiko sieltä tulla jotain?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu

Avatar
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind » Ke Maalis 06, 2013 23:45

Edellä on kaikki mitä kysyin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit

tomeka
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Maalis 03, 2012 11:29

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja tomeka » To Maalis 07, 2013 23:38

Olikos tämä linkki jo postattu eli http://www.transeco.fi/files/642/TransE ... eisiin.pdf

Avatar
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 461
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Paikkakunta: Haukipudas (Oulu)

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä » Ma Elo 11, 2014 14:43

tomeka kirjoitti:Olikos tämä linkki jo postattu eli http://www.transeco.fi/files/642/TransE ... eisiin.pdf
VTT:n tutkimusraportti saatavilla näköjään nykyään tämän linkin takaa.
9-5 Aero BioPoweroitu -04 Klik
Ex: 9-3 2.0T Turbo Sport 200hv -99 (RIR-884)

Avatar
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vuorpe » Pe Heinä 17, 2015 10:12

arska-66 kirjoitti:Ebay:stä ostin kirjoita hakuun Saab 9-5 9-3 Fuel injector service kit o-rings filters
hinta postituskuluineen oli 29,98 dollaria :wink:
Näitä en äkkiseltään sigun autoon löytänyt...
Saabiton saabisti
#1470

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4248
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Pe Heinä 17, 2015 22:43

Löytyisköhän täältä lähempää http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... araosat-3/
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Vastaa Viestiin