1.9 TID imusarjan läpät

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vilkan
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2012 15:50

1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Vilkan »

Autolla ajettu 440 tkm ja moottorinmerkkivalo palaa. Auto käy ihan normaalisti, mutta välissä tapahtuu, että tehot katoaa kokonaan ja maksimi vauhti mihin moottori tuolloin pystyy on 80 km/h. Käytin autokorjaamolla ja sanoivat, että imusarjan läppämoottori olisi rikki ja se ois semmonen reilu 2000 euron remontti edessä töineen. Jollakin muulla kokemuksia tällaisesta viasta? Jos on niin kuinka paljon teille on tullut maksamaan? Olen lukenut myös, että bemareissa melko yleinen vika ja luin bemarin foorumeilta että läpät voisi poistaa?
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Onko kyseessä läpät vai läppiä kääntävä moottori? Läpät on osa imusarjaa ja sen saa partsforsaabilta alle 240 € http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4020

Läppiä kääntävä moottori n. 175 € http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4021

Imusarjan kunto kannattaa varmistaa. Jos yhdystanko imusarjan päällä on löysä tai läpät jumittaa ja läppäakselin juuresta vuotaa öljyä tms ulos, kannattaa harkita myös itse imusarjan vaihtoa.

Jos on 440 tkm ajettu, niin tuskin on alkuperäinen imusarja. Kääntömoottori voi ollakin.

Onko varmaa, että vika vain kääntömoottorissa? Sen uskoisin olevan vaihdettavissa kohtuullisella työmäärällä. Sijaitsee moottorin takana imusarjan alapuolella.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuolta löytyy selventäviä kuvia aiheesta: http://www.hiekkalaatikko.org/imusarja

Kustannuksien osalta on kyllä kustu silmään ja huolella. Suosittelisin vaihtamaan korjaamoa jos 2000e on tuohon hinta-arvio... osien hinnat Rusakko__ kertoikin ja imusarjan vaihdon ohjetyöaika taitaa olla vähän ajaa 4h.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja juha59 »

Mikä on järkevä tapa korjata tuo irtoileva läppien yhdystanko? 2 kertaa nyt irronnut,viimeksi oli kaikista tapeista irti.En tiedä kuinka kauan ollut ,kun ei ollut virhekoodia.Joskus lukenut ,että jossain viritelty tangon kiinnitykset paremmiksi.Jos tanko ei pääse irti ,särkyykö sitten kääntömoottori kun läpät jumittaa? Jossain jenkkisivuilla mietittiin, että tanko pois ja jos lukitsisi läpät aukiasentoon.Moottori varmaan silloin otettava irti siitä 3 läpältä?.EGR umpeen ja uusi imusarja? Ei minusta noissa edellisten viestien kuvissa olevat putket nyt niin hirveän tukkeessa olleet? vai? Vieläkö on muodissa suihkia sitä liuotinta imusarjaan ja onko ollut hyvä keino?
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minulla syy imusarjan vaihtoon oli nuo läppien akselit. Ahtopaineet karkasi niiden kautta pihalle. Tuo oli Fortella "putsattu" vajaa vuosi aiemmin. Joku britti oli tankoon uudet kiinnikkeet rakentanu rekisterikilven pulttien päälle tulevista suojamuoveista. Näin muistan lukeneeni.

Niin ja EGR on minulla poistettu käytöstä. Eipähän sotke uutta imusarjaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Pangjang
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 02:48

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Pangjang »

Jakohihnaa ei tarvitse poistaa? mitenkä remmipyörä on lukittu paikalleen? onko siihen olemassa valmiit lukituspaikat pyörän takana? Miten egr poistetaan käytöstä? pitääkö se tukkia pellin palasella tiivistepintaa vasten? monta kysymystä, mutta minulla sama homma edessä, odotan vastauksia, pitäisi tehä nyt viikonlopulla.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

EGR vaatii ohjelmallisen poiston (jcarlson tältä foorumilta osaa tämän homman). Lisäksi laitoin vielä laipan EGR venttiilin ja alhaalta tulevan putken väliin. Pysyypähän varmasti kiinni.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja juha59 »

liittyykö nämä osat jotenkin tämän vian korjaukseen?
http://goo.gl/eeHtS
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

juha59 kirjoitti:liittyykö nämä osat jotenkin tämän vian korjaukseen?
http://goo.gl/eeHtS
Enpäs ookaan nähny tuommosia aiemmin.

Suosittelen lämpimästi seuraavassa jakopäähuollossa imusarjan uusimista jos se jo porsii. Myös egr:n pois kytkentä ohjelmallisesti kannattaa, koska se vähentää karstoittumista aivan oleellisesti.

Omalla kohdalla huomasin, että imusarjan uusiminen ei sinänsä paljoa varsinaiseen ajoon vaikuttanut, (ehkä känytiääni muuttui ja hivenen paikat herkistyivät) mutta viimeistään egr:n poisto on pikkuhiljaa lisännyt koneen herkkyyttä ja voimaa. Pieni tehonnosto vaikuttaa varmasti myös osaltaan

Viimeistään egr:n poisto korjasi sen tympeän alkukankeuden kun yritti lähteä liikkeelle: nyt nostaa nopeammin kierrokset käyttöalueelle ja lähtee räväkämmin vetämään, EIKÄ tee sitä ärsytävää riuhtaisua 1800-2200 kieppeillä. Rykäseehän tuo toki vieläkin, mutta lähtee paljon jouhevammin liikkeelle.
juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja juha59 »

No niin nyt on imusarjaläppäkeppi modifioitu.
Toivotaan pitkää ikää......

http://www.swirlrepair.com/SwirlRepair_ ... ratur.html
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
llipasti
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Loka 24, 2008 11:49

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja llipasti »

Ongelmana oli minullakin (1.9 TiD, 2007) irronnut pyörreläppien ohjaustanko, vain yhden sylinterin imukanavan läppä oli enää tangossa kiinni ja toimiva. Oireena olematon vääntö alakierroksilla ja kohonnut kulutus. Merkkihuolto ehdotti koko imusarjan vaihtoa, hinta töineen reilusti yli 2000 e.

Jos läppämoottori toimii, ja läpät liikkuvat kun käsin niitä liikuttaa, halpa ja hyvä korjaus on vaihtaa tilalle vain uusi tanko, jossa muovisten "pallonivelten" tilalla on metalliset.
Kts: http://www.swirlrepair.com/index.html - sama kuin tuossa edellä.

Postikuluineen maksoi jotain 70e, lähetys tuli alle viikossa tilauksesta, suht. helppo vaihtaa noin puolessa tunnissa.
Hyvin vääntää nyt ja kulutus on laskenut melkein litralla/100 km.
Suosittelen!
jusky
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 09:13

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jusky »

Noita alkuperäisen tangon muovikuppeja voi myös lämmittää ja painella takaisin muotoon.
emännän 9-5 wagon 1.9tid aut. -09
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Imusarjan itse vaihtaneena MY08 SC 1,9 TiD voin sanoa että on aika lailla kuppanen homma. Tosiaan, jakokoppa pitää avata, korkeapainepumpun hihnapyörä pitää lukita paikoilleen kahdella M6 kierteellä olevalla pultilla(rautakauppakamaa), sitten pumpun hihnapyörän keskimutteri auki ja sen jälkeen korkeapainepumppu kiinnityspultit irti(ei saa hukata akselilla olevaa kiilaa!!). Tämän jälkeen pitää vielä irottaa ainakin läppämoottori ja sitten pääse käsiksi kaikkiin imusarjan pultteihin, tietysti myös läppäkotelo pitää irroittaa kun se siirtyy uuteen imusarjaan ja myös egr pitää irrottaa.

Minulla kyllä meni ihan koko päivä purkaessa ja kasatessa auto......eipä ollut mukava projekti mutta täysin tehtävissä.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Diipa...daapa...hieman ketuttaa...

Oli tuossa päästöt hiukan kohollaan ja katselin paikkoja; EGR hajonnut kahtia, jousi ja akseli irrallaan ja puhalsi ahtoja pihalle - vaihdoin ehjän tilalle kun sattui olemaan ja tulppasin sen molemmin puolin rosterilätkillä - kai se pitää siellä olla kun piuha tulee siihen kiinni. EGR poistettu ohjelmallisesti käytöstä ja toiminut hyvin jo toista vuotta.

Samalla kurkkasin läppäakselia, joka rennosti makasi kyljellään irti tapeista. Tilasin briteistä tuon swirl-repair - sarjan ja sitä asentamaan. Öjyn kanssa varmistin, että kaikki läpät liikkuivat - tosin jokainen vuotanut paljon töhkää akseleiden juuresta ja väljät olivat. Uusi tanko paikoilleen ja auto käyntiin - ihmeellisen jurahduksen saattelemana. Läppätanko oli hypännyt laitimmaisesta kiinnityksestä irti ja muutenkin noussut pois paikoiltaan... Uudelleen kiinni ja tarkistus koneen käydessä, että läpät liikkuvat.

Kaikki siis hyvin...NOT... CE-valohan sieltä loimotti hetken päästä ja vikakoodi P1109 viittaa hajonneeseen läppämoottoriin. Nollattu monesti, mutta näyttäisi palaavan ja menee vielä limbhome - tilaan...kiva, kiva.

Se siitä ilosta, tilasin sitten uuden imusarjan moottoreineen, jakopään rojut ja vesipumpun. Parin viikon päästä vaihtuu. Riitti tuon elvytys yritykset.

Viimeinen dieselkulkine meidän talouteen. Korjauskuluilla ostaa bensaa melko tankillisen kun nämä nykydieselit porsii merkistä riippumatta ennen aikojaan...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei tunnu yhtään pahalta ajaa bensalla juuri näistä syistä.. Silti sanottava vaan, että aika näyttää miten nykyisen bensaVAGgineen kanssa menee...

Dieseliin ei paluuta.
Vastaa Viestiin