Tommoset Excellencet oli mulla edellisessä nipponissa 215/40/17 kokoisena ja tuossa NG9-3:ssa 225/45/17 kokoisena. Hyvä rengas mielestäni, toisen takarenkaan sivussa tosin oli halkeama noissa jälkimmäisissä. Tällaiseenko Timppa viittasit sinäkin?
Ei ulkosesti ollut mun silmin havaittavissa mitään isompia halkeamia, täristi oikein perkeleesti eikä saanut millään tasapainoon. Euromasterin asentajan mukaan runko paskana kahdesta renkaasta jotka sitten laitoin taakse, ei vatkannut enää rattiin, vaan penkkiin Sitten kohta tulikin jo talvi ja annoin nuo muutenkin lopussa olleet gy:t kaverille, joka suditteli ne jossainvaiheessa loppuun 240 volvolla.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 farkku kaipailee uusia kesätassuja alle. Seuraavista varmaan jotkut tulee hankittua: Hankook Ventus Prime 2, Goodyear Efficient Grip Performance, Continental Premium Contact 5. Koko 205/55R16, mutta mitenkähän tuon kantavuuden kanssa. Ohjekirjahan ei näytä 91:stä vaihtoehdoksi tuolle 2.3T:lle tarjoavan, vaikka akselimassojen perusteella nuo saisi laittaa. Entiset oli 93H (CPC2, 215/55R16), eli en tiedä kannattaako tuohon alkaa noita 91:siä laittaa, vai pitäisikö olla suosiolla 94 tms. Löytyykö foorumilta kokemusta noista 91 kantavuusluokan kumeista farkun alla, eli onko riittävät ihan käytännössä ?
Näytti olevan Goodyearissa hieman heikosti tuohon kokoluokkaan lisäkantavuutta tarjolla, Hankookiin löytyy esim. 94W hintaan 312 eur/sarja (ww.skruvat.fi, näyttäisi tulevan ainakin tämän kuun loppuun ilman rahtimaksua). Ja samassa paikassa näyttää olevan Contin CPC5 94W sarjaa 435,28 eur hintaan. Miten lienee noiden W-nopeusluokan renkaiden kanssa sitten käytännössä, eli huomaako normaaliajossa eroa esim. V-luokkalaisiin, kulunevat ainakin hieman nopeammin ? Saksasta löysin kyllä GoodYearin EGP:tä kanssa 94W -mallina, hinta rahteineen 407,74 eur, mutta taisi olla tuossakin firmassa tilaustavaraa. Olisin nuo Hankookit varmaan jo laittanut tilaukseen viimekesäisten testien perusteella, mutta tuo uusimman TM:n testi nyt laittoi sitten jarrut päälle. Halvathan nuo Hankookit kyllä on, mutta pitänneekö kuitenkin kallistua Goodyearin tai Contin suuntaan.
Ittelle jäi kyllä hiema huono maku noista Goodyear Efficient Grip renkaista kun viime kesänä pääsin testaamaan kolkin alla sadekelillä. Nous paljo helpommin 9-3 sc:n alla vesiliirtoon 215 leveänä kun omat achillekset 235 leveenä ysivitosen alla. Onhan ne eri autojakin, mutta yllätyin kun ~70-80 nous jo veden päälle totaalisesti. Tekniikan maailmassakaan ei sitä vesiliirron vastustamista kehuttu, mutta silti voitti? Pidän itse vesiliirtoa vaarallisempana, kuin sitä että ei ehkä äärirajoilla ajettaessa pääsekään kaarteessa niin lujaa.
Toisaalta näky olevan kesän jälkee melkeen sulaneet vaikkei kilometrejä ollut kait kuin 11-14tkm.
En ainakaan noilla märkäkokemuksilla ja kulutuksen keston suhteen vaihtas Achilleksia noihin, kun tuntuu etten saa lisärahalle vastinetta
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Tällä hetkellä kädenvääntö meneillään Michelin Pilot Sport 3 (367€+56€) ja Continental ContiPremiumContact 5 (307€+56€) välillä. Kokona 205/55R16 91W, mutta ensin pitäisi vanteet löytää.
Achilleksia ollut yhdet kappaleet kesä-Toyotan alla ja noh. Kyllähän ne kuivalla menetteli, mutta märällä ei tahtonut olla oikein mitään pitoa. Silti 10x paremmat kuin Savat.