Käsijarrun säätö.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Käsijarrun säätö.
Mistäs löytyy -01 farkku femmassa käsijarrun säätö?
Pitäis otta löysät pois että alkaa pitää...
Pitäis otta löysät pois että alkaa pitää...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Käsijarrun säätö.
Takapyörien "ylimmästä" pultinreijästä säätämällä "siipiratasta" kengät loittonee toisistaan..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Käsijarrun säätö.
Kenkien säädön lisäksi on käsijarruvaijerin säätö. Pääsee käsiksi kuskin kyynärtuen alla olevasta säilytystilasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Käsijarrun säätö.
Mainiota! Kiitoksia!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Käsijarrun säätö.
Eikä sitten säädetä sitä vaijeria niin lyhyeksi, että kengät eivät pääse palautumaan "kotiasentoon". Muuten aina toinen jää herkästi hieman laahaamaan toista enemmän.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Käsijarrun säätö.
Miten muuten nuo käsijarrukengät voivat yleensäkään kulua ollenkaan,
koska niitähän käytetään käsittääkseni vain kun käsijarrukahvasta vedetään käsijarru (-kengät) päälle???
Omasta aerosta oli kengät ja kaikki säädöt ym. aivan loppu, niiin ettei "kässäri" pitänyt yhtään, ei edes tasaisella...
koska niitähän käytetään käsittääkseni vain kun käsijarrukahvasta vedetään käsijarru (-kengät) päälle???
Omasta aerosta oli kengät ja kaikki säädöt ym. aivan loppu, niiin ettei "kässäri" pitänyt yhtään, ei edes tasaisella...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Käsijarrun säätö.
Talven käsijarrukikkailuissa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Käsijarrun säätö.
On kyllä (oman) vanhan femman käsijarru niin epäluotettava ja epätasainen, ettei mitään liikkuessa tapahtuvia kikkailuja tehdä. Joka vuosi sama rumba, käsijarrun säätäminen katsastuskuntoon. Puolia ei saa samanlaisiksi millään ja jarru ottaa parhaassakin tapauksessa vasta reilulla kahvanvedolla.
Re: Käsijarrun säätö.
+1melberi kirjoitti:On kyllä (oman) vanhan femman käsijarru niin epäluotettava ja epätasainen, ettei mitään liikkuessa tapahtuvia kikkailuja tehdä. Joka vuosi sama rumba, käsijarrun säätäminen katsastuskuntoon. Puolia ei saa samanlaisiksi millään ja jarru ottaa parhaassakin tapauksessa vasta reilulla kahvanvedolla.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Käsijarrun säätö.
Eihän ne käytössä varsinaisesti kulukaan (, kun tuo ei juurikaan houkuta leikkimiseen).
Kuluminen tapahtuu, kun jokin (mekanismi itse jumittaa, jumittava vaijeri tai väärät säädöt) saa ne laahaamaan. Lisäksi alkuperäisten kenkien lähestyessä teini-ikää näyttäisi kitkapinnat rupeavan vanhuuttaan murentumaan ja irtoilemaan liimauksistaan, jolloin sitten viimeistään pääsee viettämään laatuaikaa vaihtamalla ne.
E
Kuluminen tapahtuu, kun jokin (mekanismi itse jumittaa, jumittava vaijeri tai väärät säädöt) saa ne laahaamaan. Lisäksi alkuperäisten kenkien lähestyessä teini-ikää näyttäisi kitkapinnat rupeavan vanhuuttaan murentumaan ja irtoilemaan liimauksistaan, jolloin sitten viimeistään pääsee viettämään laatuaikaa vaihtamalla ne.
E
Re: Käsijarrun säätö.
Lisäkysymys aiheeseen.
Kuinka hyvin käsijarrun täytyy pitää katsastusta varten, jotta menisi läpi. Säätöjen jälkeen näyttäisi pitävän alamäessä, kaltevuus n. 30°.
Toisaalta auto ryömii eteenpäin tyhjäkäynnillä, vaikka käsijarru on päällä ja vaihde D-asennossa. Eli täytyykö auton pysyä paikoillaan D-asennossa kässäri päällä?
Kuinka hyvin käsijarrun täytyy pitää katsastusta varten, jotta menisi läpi. Säätöjen jälkeen näyttäisi pitävän alamäessä, kaltevuus n. 30°.
Toisaalta auto ryömii eteenpäin tyhjäkäynnillä, vaikka käsijarru on päällä ja vaihde D-asennossa. Eli täytyykö auton pysyä paikoillaan D-asennossa kässäri päällä?
9-5 Wagon 2.0tA -06
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
Re: Käsijarrun säätö.
timonik kirjoitti:Lisäkysymys aiheeseen.
Kuinka hyvin käsijarrun täytyy pitää katsastusta varten, jotta menisi läpi. Säätöjen jälkeen näyttäisi pitävän alamäessä, kaltevuus n. 30°.
Toisaalta auto ryömii eteenpäin tyhjäkäynnillä, vaikka käsijarru on päällä ja vaihde D-asennossa. Eli täytyykö auton pysyä paikoillaan D-asennossa kässäri päällä?
aika jyrkkään mäkeen olet autosi saanut ajettua, monen talonka harjakattokaan ei ole noin jyrkkä, ei siitä sen enempää, 30% voin uskoa kaltevuudeksi...
aika siinä ja siinä taitaa ola meneekö läpi jos D:llä alkaa ryömiö, mutta jos 30 asteen mäessä pysyy niin se kyllä tuntuisi jo mielestäni että menisi läpi..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Käsijarrun säätö.
Tuo siis ryömii ainakin 30 asteista talonkattoa ylöspäin pelkästään D päällä?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Käsijarrun säätö.
Joo, tais mennä suureet sekaisin eli kaltevuushan ilmoitetaan yleensä varmaankin prosentteina. Tarkoitin siis n. 30% kaltevuutta.mikkoimp kirjoitti:timonik kirjoitti:Lisäkysymys aiheeseen.
Kuinka hyvin käsijarrun täytyy pitää katsastusta varten, jotta menisi läpi. Säätöjen jälkeen näyttäisi pitävän alamäessä, kaltevuus n. 30°.
Toisaalta auto ryömii eteenpäin tyhjäkäynnillä, vaikka käsijarru on päällä ja vaihde D-asennossa. Eli täytyykö auton pysyä paikoillaan D-asennossa kässäri päällä?
aika jyrkkään mäkeen olet autosi saanut ajettua, monen talonka harjakattokaan ei ole noin jyrkkä, ei siitä sen enempää, 30% voin uskoa kaltevuudeksi...
aika siinä ja siinä taitaa ola meneekö läpi jos D:llä alkaa ryömiö, mutta jos 30 asteen mäessä pysyy niin se kyllä tuntuisi jo mielestäni että menisi läpi..
Joka tapauksessa kässäri pitää alamäessä automaatin ollessa vapaalla. Tasaisella maalla D:llä käsijarru ei pidä autoa paikoillaan tyhjäkäynnillä.
Katsotaan, meneekö näillä säädöillä katsastuksesta läpi.
9-5 Wagon 2.0tA -06
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
Re: Käsijarrun säätö.
Ja näin oli sitten päässyt käymään vissiin täälläkin. Jokavuotista käsijarrun säästöurakkaa tehdessä huomasin, ettei toinen puoli ota millään tarttuakseen. Levy irti ja kas kummaa - molemmat kengät vailla kitkapintaa. Kannattaa kyllä oikeasti ainakin joskus irrottaa jarrukengät ja herkistellä rummun sisällä olevaa mekanismia kun se näyttää jumittuvan ruosteen myötä ajan saatossa.eeskola kirjoitti:Eihän ne käytössä varsinaisesti kulukaan (, kun tuo ei juurikaan houkuta leikkimiseen).
Kuluminen tapahtuu, kun jokin (mekanismi itse jumittaa, jumittava vaijeri tai väärät säädöt) saa ne laahaamaan. Lisäksi alkuperäisten kenkien lähestyessä teini-ikää näyttäisi kitkapinnat rupeavan vanhuuttaan murentumaan ja irtoilemaan liimauksistaan, jolloin sitten viimeistään pääsee viettämään laatuaikaa vaihtamalla ne.
E
Käsijarrun säätöhän meni virallisesti muistaakseni näin:
1. Kyynärnojan lokerosta pohjakumi irti ja 10mm pitkällä hylsällä mutteria auki niin paljon, että vaijerit on taatusti löysällä.
2. Pyörä irti ja säädetään "tähtipyörällä" jarrukenkiä ulospäin niin kauan että levy ei enää pyöri.
3. Kierretään "tähtipyörää" toiseen suuntaan sen verran että levy taas pyörii.
4. Kun molempien puolien jarrukengät on säädetty oikealle etäisyydelle rummusta laitetaan pyörät paikalleen.
5. Vedetään käsijarrukahva 1. naksahdukseen ja säädetään jarruvaijerin säätömutteria sen verran, että takapyörät juuri pyörivät. Käsijarrukahvan naksahduksilla 2-3 pitäisi takapyörien lukittua.
Ja kun perä nostetaan ilmaan niin ei tietenkään jätetä autoa pelkän tunkin varaan...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334