Meluista kyytiä
Meluista kyytiä
Nyt tuli tehtyä eka pidempi reissu (minulle) uudella 9-5:lla (2.3t vectra farkku 2008). Autohan on muuten mitä mainioin ja kyyti on nautinnollista mutta... ...melu motarinopeuksilla ohjaamossa on kyllä liian kova tämän laatuluokan autolle. Menomatkalla huomio kiinnittyi lähinnä rengasmeluun. Alla on Michelin HP 225/45-17 joista etukumit on kuluneet ja takakumeissa vielä kilometrejä hyvin jäljellä. Paluumatkalla sitten tajusin ajella urien ulkopuolella (jolloin matala jyrinä poistuu) ja häritsevin melu oli kuskin oven läpi (??) tuleva suhina.
Kysymys kuuluukin mitä asialle voi tehdä?
Rengasmelu lienee paranee uusilla etukumeilla (tilasin jo pari Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 225/45 R17 94Y XL). Mutta mutta... Pitäisikö sittenkin ostaa uudet kaposemmat vanteet? Merkkihuolloissa tarjouksena orkkis vanteet 300€:lla (ovhksi mainittu pari tonnia) ja noihin sitten hiljaisimmat mahdolliset renkaat. Melu on yksi ajomukavuuten eniten vaikuttavista tekijöistä, joten se on prioriteetissä ykkösenä rengasvalintaa ajatellen.
Kuinka paljon voitan rengasmelussa jos siirryn 225/45-17 koosta 205/55/16 kokoon?
Entäs sitten se suhina? Onko oven äänieristystä mitenkään helposti parannettavissa? Erikoista minusta on se että vanhassa Volvo 850:ssä oli melutaso matalampi...
Muutenhan tämä on loistopeli. Jos tätä asiaa saisi vielä hiukan viilattua olisi tässä varmasti menopeli moneksi vuodeksi.
Kysymys kuuluukin mitä asialle voi tehdä?
Rengasmelu lienee paranee uusilla etukumeilla (tilasin jo pari Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 225/45 R17 94Y XL). Mutta mutta... Pitäisikö sittenkin ostaa uudet kaposemmat vanteet? Merkkihuolloissa tarjouksena orkkis vanteet 300€:lla (ovhksi mainittu pari tonnia) ja noihin sitten hiljaisimmat mahdolliset renkaat. Melu on yksi ajomukavuuten eniten vaikuttavista tekijöistä, joten se on prioriteetissä ykkösenä rengasvalintaa ajatellen.
Kuinka paljon voitan rengasmelussa jos siirryn 225/45-17 koosta 205/55/16 kokoon?
Entäs sitten se suhina? Onko oven äänieristystä mitenkään helposti parannettavissa? Erikoista minusta on se että vanhassa Volvo 850:ssä oli melutaso matalampi...
Muutenhan tämä on loistopeli. Jos tätä asiaa saisi vielä hiukan viilattua olisi tässä varmasti menopeli moneksi vuodeksi.
Re: Meluista kyytiä
Uudet renkaat vaikuttavat varmasti.
Rengaskoon muutokseen en ota kankaa mutta renkaiden oikea suuntaus, paksun ruosteenestomassa sutiminen muovisten lokarien alle ja bitumimatot voivat auttaa myös. Rengaspaineet ovat kompromissi ajomelun ja tiukan tuntuman välillä, ainakin 16 tuumaisissa; laskemalla paine suositeltuun melu vähenee hieman mutta tuntuma on löysempi (esim. 16 tuumaisissa 2,5-2,7 bar tuntuu kivemmalta kuin suositeltu 2,2 mutta on meluisampi).
Suhinat vähenevät kun säädät ikkunat oikein, niiden ei pidä mennä niin tiukkaan että viimeiset millit ikkuna liikuu sivuttain. Kokeile painamalla ikkunoita auki* ihan pikkuisen, niin että jäävät kiinni mutta liikahtavat pikkuisen. Jos suhina väheni niin mekanismi kannattaa säätää.
* Keskikonsolin napista, ei lasista
Rengaskoon muutokseen en ota kankaa mutta renkaiden oikea suuntaus, paksun ruosteenestomassa sutiminen muovisten lokarien alle ja bitumimatot voivat auttaa myös. Rengaspaineet ovat kompromissi ajomelun ja tiukan tuntuman välillä, ainakin 16 tuumaisissa; laskemalla paine suositeltuun melu vähenee hieman mutta tuntuma on löysempi (esim. 16 tuumaisissa 2,5-2,7 bar tuntuu kivemmalta kuin suositeltu 2,2 mutta on meluisampi).
Suhinat vähenevät kun säädät ikkunat oikein, niiden ei pidä mennä niin tiukkaan että viimeiset millit ikkuna liikuu sivuttain. Kokeile painamalla ikkunoita auki* ihan pikkuisen, niin että jäävät kiinni mutta liikahtavat pikkuisen. Jos suhina väheni niin mekanismi kannattaa säätää.
* Keskikonsolin napista, ei lasista
-
- "Hölösuu"
itse olen joka oveen ja kaikkeen muuhun mahdolliseen paikkaan laittanut sitä mattoa mitä nää hifijätkät käyttää.. ei oo bitumia mutta ehkä jotain sinneppäin. ei ainakaan paina paljoa. ero oli ihan ok, musiikkipuolella huomaa suurimman eron. mutta jos on esim. ovet väärin säädetty että etulokasuoja on ovenreunan "takana" niin se aiheuttaa varmasti suhinaa. ja toki kuluneet renkaat aiheuttaa jo kovempaa meteliä. muistaisin että joku sanoi että pienempi nopeusluokitus renkaissa vaikuttaa renkaan jäykkyyteen eli olisi hieman pehmeämpi ja sehän vaimentaisi ääniä jo sekin. ja tottakai 16" rengas on kapeampi ja enemmän korkeutta niin se vaimentaa varmasti. tällaset tuli näin äkkiseltään mieleen. ja juu, koitas ajon aikana avata kuskin ikkunaa ihan varovasti koska ainakin omassa ikkuna nousee liian ylös ja sit alkaa suhisemaan. sen säätöön löytyy varmasti ohjeet täältä foorumilta.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Kiitoksia kommenteista.
Onko kellään kokemusta miten tuo rengaskoon muuttaminen vaikuttaa rengasmeluun? Onko ero mitenkään merkittävä? Vaikkei nuo vanteet nyt niin kalliita ole ei niitä viitsisi turhaan ostaa...
Onko kellään kokemusta miten tuo rengaskoon muuttaminen vaikuttaa rengasmeluun? Onko ero mitenkään merkittävä? Vaikkei nuo vanteet nyt niin kalliita ole ei niitä viitsisi turhaan ostaa...
Itsellä vaihtui femmassa 17" vanteet 18":seen, Uudet 225/40/18 renkaat vanhoissa 225/45/17. Mulla isommat ovat hiljaisemmat eikä vetele tms. Menee kuin juna. Renkaalla kokisin olevan tapauksessani isompi merkitys.
Mulla on kesä- ja talvirenkaina 17" . Mun mielestä noi talvirenkaat , Continental winter viking , on hiljaisemmat kuin monena kesänä alla olleet enempi tai vähempi käytetyt 225/45/17 (olen aina käyttänyt käytettyjä ) . Saa nähdä kun loppuviikosta saan alle UUDET kesärenkaat , jotka valitsin tietysti hinnan , mutta myös melutason perusteella .
Luulen että itse rengas , ja kuluneisuus vaikuttaa meluun paljon
Luulen että itse rengas , ja kuluneisuus vaikuttaa meluun paljon

Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
-
- "Hölösuu"
Saab 9-5 ei nyt vaan ole sieltä hiljaisimmasta päästä, asian kanssa kannattaa vaan tottua elämään, jos Saabilla ajaa. Voin kokemuksesta kertoa, ettei 9-3:een vaihtaminen ainakaan auta asiaa...
Renkailla kuitenkin on iso vaikutus melutasoon.
Itsellä on tällä hetkellä kahdet kesärenkaat, toiset koossa 235/40 R18 ja toiset 215/55 R16.
Ensin oli alla noi leveämmät, jotka ovat täysin uudenveroiset ja kaposemmissa on n. 4mm jäljellä.
Leveämmillä rengasmelu oli todella vaimeaa jopa kitkoihin verrattuna, toissapäivänä laitoin mukavuuden takia kapeammat alle, niin rengasmelu kasvoi melkoisesti.
Joten renkaiden kunnolla kyllä pystyy melkoisesti vaikuttamaan melutasoon. Loppuunkuluneet renkaat pitivät Volvossakin karmeaa ääntä, vaikka muuten olikin/on äänieristys aivan eri tasolla Saabiin verrattuna...
Renkailla kuitenkin on iso vaikutus melutasoon.
Itsellä on tällä hetkellä kahdet kesärenkaat, toiset koossa 235/40 R18 ja toiset 215/55 R16.
Ensin oli alla noi leveämmät, jotka ovat täysin uudenveroiset ja kaposemmissa on n. 4mm jäljellä.
Leveämmillä rengasmelu oli todella vaimeaa jopa kitkoihin verrattuna, toissapäivänä laitoin mukavuuden takia kapeammat alle, niin rengasmelu kasvoi melkoisesti.
Joten renkaiden kunnolla kyllä pystyy melkoisesti vaikuttamaan melutasoon. Loppuunkuluneet renkaat pitivät Volvossakin karmeaa ääntä, vaikka muuten olikin/on äänieristys aivan eri tasolla Saabiin verrattuna...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Kännykän leluohjelmalla mitattuna oli samalla tienpätkällä 10dB muutos parempaan kun vaihtoi kesärenkaat uusiin ja teki noita muita kikkoja. Veikkaan että suurin vaikutus oli uusilla renkailla.
Mulla melutaso pysyi suht samana, kun vaihdoin 205/55-16 Hakkapeliitta 5:t 225/40-18 Dunlop SP Sport 01:n. Ajatuksena on kyllä jotain vaimennusta lisätä kesän aikana. Päivittäin tulee 100km ajettua ja alkaa kyllä kyrsimään toi melu.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
Itse vaihdoin 3v alla olleet Toyon T1R:t (215/45/17) samalaisiin uusiin toissa keväänä. Urissa vetely väheni radikaalisti, kuten myös rengasmelu.
Kyllä se kumi 3 vuodessa kovettuu ja ohenee, joka lisää melua.
Samoin renkaiden reunat oli uudessa vielä "pyöreät", jonka takia vetely oli selkeästi pienempää. Molemmat haitat vaan ilmestyvät niin vaivihkaa, että eroa ei huomaa kuin renkaita vaihtamalla.
Kyllä se kumi 3 vuodessa kovettuu ja ohenee, joka lisää melua.
Samoin renkaiden reunat oli uudessa vielä "pyöreät", jonka takia vetely oli selkeästi pienempää. Molemmat haitat vaan ilmestyvät niin vaivihkaa, että eroa ei huomaa kuin renkaita vaihtamalla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.