Vinkki: alaväännöt hukassa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

karg kirjoitti:Se pääty pitää uskaltaa tunkea kunnolla suuhun, jos meinaa testailla ehjällä putkella ;)
Jos ei halua niellä koko pikaliitintä, saa 8mm ulkohalkaisijalla olevasta muovi- tai metalliputkesta tehtyä "pillin", joka helpottaa urakkaa. 8mm pillin pää sopii tiiviisti irroitetun putken pikaliittimeen, jonka jälkeen voi pillin toisesta päästä puhaltaa ilmaa testattavaan putkeen ilman "falskausvaaraa".
Saabiton Saabisti
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Tuli puhalleltua liitin kurkussa, mutta ei se ihan solkenaan ainakaan vuotanut. Otin lopulta pumpun päästä liittimen auki, jotta sai ilman kulkemaan (helpommin) myös oikeaan suuntaan tuosta venttiilistä imemällä. Kyllä tuo saattoi kuin saattoikin falskata, mutta hissuksiin sai puhaltaa. 100-varma en ole silti vieläkään :)
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Juuso-x
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Juuso-x »

Onko kukaan kokeillut tulpata tuota imusarjalta alipainepumpulle menevää putkea, aiheuttaako mitään ongelmia?
9-3X SC XWD 2.0T Biopower my2010
9-3 SS 2.0T Aero my2005 Maptun stage3 Biopower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Juuso-x kirjoitti:Onko kukaan kokeillut tulpata tuota imusarjalta alipainepumpulle menevää putkea, aiheuttaako mitään ongelmia?
Askartelin tulpan imusarjan lähtöön, kun hain varmistusta vuotavan takaiskun mahdolliselle vaikutukselle. En huomannut mitään muuta vaikutusta kuin sen, että auto toimi kuten "ehjällä takaiskulla", eli alaväännöt palasivat käyttöön. Jarrutehostukseen näytti riittävän pelkkä alipainepumppu, mutta kuten ensimmäisestä viestistä käy ilmi, laitoin takaiskunkin sitten toimimaan.
Saabiton Saabisti
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja 773E »

Onkos porukka siis tilaillut pelkästään tuon venttiilin vai koko alipaineletkun? Mistäs tuollaisen sais hankittua mahdollisimman halvalla / kätevästi / nopeasti?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Laitoin tilaukseen laakkoselta koko putken (12783806). Oon nyt reilun viikon ootellu. kuulemma ruotsista loppu tulee saksasta.
9-3 ss -03
Sotkamo
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja 773E »

Paljonkos Laakkonen putkesta pyytää?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja karg »

Maksoin Hämeenlinnan Länsiautoon uudesta putkesta 52,38€.
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Noniin nyt mulla oli sopiva työkalu jolla sain IDM:n irti pumpun päästä ja siten myös koko alipaineletkun pois konehuoneesta. Ja nyt todella huomasin takaiskun vuotavan ihan kunnolla. Vasta kovempaa puhaltaessa sulkeutuu. Kai sitä vois yrittää pelkän takaiskun tuohon vaihtaa.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja karg »

Kaverin Vectraan vaihdettiin toi pelkkä venttiili kuumailmapuhaltimen avulla. Ei ollut kovin paha rasti. Vectrassa oli siinä kohtaa 122tkm mittarissa, joten ei toi venttiili kovin pitkäikäinen näytä olevan, kun sekin fuskas - ei tosin ihan yhtä railakkaasti ku omassa kolkissa.
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Tulipa vaihdettua pelkkä takaisku tuohon linjaan. Aika reilusti sai lämmittää, että pystyi nyppäsemään letkun irti venttiilistä. Onneksi samoilla lämmöillä sai tuupattua uuden venttiilin paikoilleen. Vahingossa asettui putket jopa oikeaan asentoon toistensa suhteen :) Toivotaan, että nyt pelittää.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Timon »

Tulipa itekii tarkisteltua tuo takaiskuventtiili. Putkeen puhaltamalla ei tuntunu menevän mitää läpi mitenkään. Eli lienee kunnossa, mutta epäselväks jäi tuon koko putken tarkoitus. Kun kerta autossa erillinen alipainepumppukin on, niin mihin se tarvii tuota putkea imusarjaan? Selittäkääs tyhmälle :oops:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun käsittäkseni nuo imusarjan alipaine ja erillinen pumppu auttavat toinen toisiaan. Näin saadaan varmistettua riittävä alipaine tehostimelle.
Näin ymmärsin wissin selostuksen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Normi ajoa nyt noin 100km ilman letkua.On toiminut aivan moitteettomasti.
Jos täytyy lähteä joku ilta ajelemaan rallia niin täytyy varmaan varmuuden vuoksi laittaa uusi letku.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Onko dieseleissä sama venttiili? Ainakin samanlainen näkyi meillä 1.9 TiD olevan. Tuollainen mokkula ja letkut. Voisi koettaa itsekin samaa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin