Nokka-akselien irroitus
Nokka-akselien irroitus
Täytyis suorittaa venttiilien paininkuppien löpöhuuhtelu, jos vaikka saisi nakutuksen pois.
Moottori (2.0L T5) nakuttaa eniten noin 2000 r/min kohdalla, eikä ole vaikutusta onko kylmä vai lämmin kone.
Onko nokat vaikea irroittaa, mitenkäs käytännössä homma hoituu?
Moottori (2.0L T5) nakuttaa eniten noin 2000 r/min kohdalla, eikä ole vaikutusta onko kylmä vai lämmin kone.
Onko nokat vaikea irroittaa, mitenkäs käytännössä homma hoituu?
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Re: Nokka-akselien irroitus
Ketjun kiristin pois, nippusiteellä jakoketju kiinni rattaisiin jotta ei jako hyppää ja sit vaan nokka-akseleita irroittamaan. Se ketjupyörää nokka-akselissa pitävä ruuvi osaa olla tosi tiukassa. Olen joutunut laittamaan hylsysarjan jatkovarren ketjupyörän reiän läpi ja nojaamaan sylinterikantta vasten stoppariksi, kun avaa ruuvia... On paljon mahdollista että ääni tulee jakoketjusta tai tasapainoakseleiden ketjusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nokka-akselien irroitus
Moottorilla ajettu 204tkm. Missä kilometreissä nuo ketjut rupeaa olemaan vaihtokunnossa (jakoketju tai tasapainoakseleiden ketju). Kone vielä vakio.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Re: Nokka-akselien irroitus
9-5:n jakoketju oli 250tkm kohdalla niin venynyt, että ketjunkiristin oli enää yhden pykälän päässä maksimimitasta. Tasapainoakseliketjut voi mennä jo aiemminkin. Lähinnä niissä menee rattaat, ei niinkään ketju. Näin olen kuullut kerrottavan. Omaan kolkkiin on tarkoitus tehdä jakopää ja tp-akseliketjuremppa. Kilometrit 154tkm. Rällättää siihen malliin, että ihan hävettää. Automaattivaihteisissa käsittääkseni menee nopeemmin kuin manuaalivaihteisissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nokka-akselien irroitus
187tkm mittarissa ja venymä 18 mm. 15 mm on kuulemma suositus vaihdolle.
Jakopää menee heinäkuussa täydelliseen remonttiin.
Jakopää menee heinäkuussa täydelliseen remonttiin.
9-3 5d SE AT '01 RE85
Re: Nokka-akselien irroitus
Täytyypi tarkastella jakopäätä nostimien pesun yhteydessä. Kiitos vinkeistä.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Re: Nokka-akselien irroitus
Nokka-akselit olivat irti ja painimet saivat löpökylvyn. Ketjunkiristimen ulkonemamitta oli
17mm. Huomenna öljyt koneeseen ja toivotaan että nakutus hävisi.
Korjaamo arvaili nakutuksen syyksi mahdollisesti kiertokangen laakeria mutta toivottavasti olivat väärässä. Öljyt ainakin olivat puhtaat, kun laskin ulos.
17mm. Huomenna öljyt koneeseen ja toivotaan että nakutus hävisi.
Korjaamo arvaili nakutuksen syyksi mahdollisesti kiertokangen laakeria mutta toivottavasti olivat väärässä. Öljyt ainakin olivat puhtaat, kun laskin ulos.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Re: Nokka-akselien irroitus
Onkohan joku joskus vaihtanut mun satkun nokkaketjun, 223tkm about ajettu ja kuin uusi, tasapaino sellaiset ovat häipyneet edellisten omistajien toimesta. Paha alkaa enään kyselemään edes mielenkiinnosta, kohta 9v ollut itsellä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Nokka-akselien irroitus
Otin nokka-akseiden lisäksi myös öljypohjan auki. Astiaan valutetut öljyt olivat puhtaat mutta öljypohjassa tulikin sitten kultahippuja vastaan. Ainakin kolmosen kiertokangen laakerissa selvä väljyys. Taitaa tämä aiheuttaa tuon nakutusäänen.
Kuinka helposti kampura ottaa nokkiinsa vai selviääkö yleensä liuskojen vaihdolla?
Kiertokangen kiinnitysmuttereihin käy varmaan 14mm kruunuhylsy,runkolaakerien
pultit vaativat torx hylsyn?
Onkos antaa momentteja edellä mainittuihin.
Kuinka helposti kampura ottaa nokkiinsa vai selviääkö yleensä liuskojen vaihdolla?
Kiertokangen kiinnitysmuttereihin käy varmaan 14mm kruunuhylsy,runkolaakerien
pultit vaativat torx hylsyn?
Onkos antaa momentteja edellä mainittuihin.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Re: Nokka-akselien irroitus
20nm+70 astetta. (jos kiertokanget mutterilla, jotka ne on tuosta 14mm tiheästä kannasta päätellen).
Runkopukit samat 20nm+70 astetta. E16.
Aika useasti on myös kampura muuttanut muotoaan kuten myös kiertokangen laakeripesäkin. - ainakin jos on mustunut, eli käynyt niin kuumana, että öljyt on palaneet, niin uusilla laakereilla ei pitkälle pötkitä.
Laita kuvia esille, niin voi vähän ennustaa.
Runkopukit samat 20nm+70 astetta. E16.
Aika useasti on myös kampura muuttanut muotoaan kuten myös kiertokangen laakeripesäkin. - ainakin jos on mustunut, eli käynyt niin kuumana, että öljyt on palaneet, niin uusilla laakereilla ei pitkälle pötkitä.
Laita kuvia esille, niin voi vähän ennustaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.