ac cooling fan rele.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja sarka »

En osaa sanoa varmaksi, mutta olettaisin että 95-98 menis aika pitkälti samoilla sähköillä... :roll: Liekö tuosta sähkökuvia alffameerin raamatussakaan?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

pitäiskö flektin lähteä pyörimään kun yhdistää painekytkimeltä lähtevät mustan ja sinisen johdon virrat päällä? Vai tarviiko hyppyjohtoa vetää muuallekin samanaikaisesti.

Painekytkin vaihdettu eikä flekti painekytkimen käskystä pyöri vieläkään. Kompura toimii oikein.
Moottorin jäähdytyksessä flekti toimii oikein.

Toisekseen jos jossain on kuvaa mitä vm95 aeron reletaulut tulisi näyttää, niin olisi tosi kiva. Ainut flektiin liittyvä rele minkä olen löytänyt on low speed relayn kohdalla akun vieressä. High speed on tyhjillään ja pinnit näkyy, pitäisiköhän siinä olla jotain..

Toistaiseksi foorumilta löytyneistä kuvista ja kaavioista ei ole ollut apua.

ps. jopa oli miellyttävä irroittaa se painekytkimen liitin..... :evil:
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin 96-kaavioiden mukaan pitäisi, sillä edellytyksellä että musta johto on kytketty maadoitukseen kuten kuuluu.
http://www.jus.liitin.net/9000flekti96-97.pdf

Sininen johto painekytkimeltä 166 menee flektin poiskytkentäreleen 433 kärkien läpi flektin releen kelaa maadoittamaan samaan paikkaan, jonne tulee EDUltakin flektin ohjaus moottorin lämpötilan mukaan. Jos siis virrat päällä flekti ei puhalla painekytkimen liittimen sininen ja musta yhdistettynä, tarkista johdotus, sininen johto painekytkimeltä poiskytkentäreleelle ja poiskytkentäreleeltä flektin releelle sekä musta johto maadoitukseen.

Jos jäähdyttimen flekti on yksinopeuksinen (ei alennusvastusta kehikossa), moottoritilan sähkökeskuksessa relepaikka E High Speed kuuluukin olla tyhjä. Flektin rele 155 on paikassa M ja poiskytkentärele 433 paikassa H.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

öljysormi kirjoitti:pitäiskö flektin lähteä pyörimään kun yhdistää painekytkimeltä lähtevät mustan ja sinisen johdon virrat päällä? Vai tarviiko hyppyjohtoa vetää muuallekin samanaikaisesti.

Painekytkin vaihdettu eikä flekti painekytkimen käskystä pyöri vieläkään. Kompura toimii oikein.
Moottorin jäähdytyksessä flekti toimii oikein.

Toisekseen jos jossain on kuvaa mitä vm95 aeron reletaulut tulisi näyttää, niin olisi tosi kiva. Ainut flektiin liittyvä rele minkä olen löytänyt on low speed relayn kohdalla akun vieressä. High speed on tyhjillään ja pinnit näkyy, pitäisiköhän siinä olla jotain..

Toistaiseksi foorumilta löytyneistä kuvista ja kaavioista ei ole ollut apua.

ps. jopa oli miellyttävä irroittaa se painekytkimen liitin..... :evil:

Mulla toi ainaskin lähtee pyöriin suoraan flekti, kun yhdistää mustan ja sinisen johdon, aikaisemmin ei lähtenyt koska oli johdotus poikki painekytkimen ja releen välillä, olin aikaisemmin uusinut jo releeltä syylärin lämpökytkimelle menevän johdotuksen, mutta :roll: oli jäänyt tämä ac-painekytkimen sininen piuha yhdistämättä tuohon uudelleen venettyyn piuhaan ja oli siis kiini vielä siinä viallisessa piuhassa ja tämän takia ei toiminut ja samalla tuli vaihdettua moottoritilan reletauluun se aikaviive rele 26 , puhaltimen rele paikkaan jossa oli aikaisemmin paikoillaan :roll: tavallinen rele, jolla toimi myös, mutta katkasi pyörimisen vasta sitten, kun term-lämpöanturi antoi käskyn, eli jähtyi nesteet tarpeeks.

Jk: Mulla on kylläki tämä pirssi my:92 ja siinä kaavion mukaan piuhat paineanturilta menevät suoraan konehuoneen reletaulussa olevalle puhaltimen low-releelle, jossa on tällähetkellä toi aikarele paikoillaan.
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

:roll: Hmm.. mielenkiintoista, näyttäis kytkeytyvän toi flekti tällä aikareleellä myöhemmin päälle ja pitävän lämmöt nytte paremmin siinä normaalissa, vai onkohan tämä ihan harhaa :mrgreen: .

Jk: aikaisemmin ollut joku ihan normi hellan valorele paikoillaan, joka sopi muuten ihan hyvin kyseiseen paikkaan, voiko relekin vaikuttaa milloin flekti kytkeytyy, olen ollut siinä luulossa että lämpökytkin hoitaa sen puolen :roll:
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

TurboTurpa kirjoitti::roll: Hmm.. mielenkiintoista, näyttäis kytkeytyvän toi flekti tällä aikareleellä myöhemmin päälle ja pitävän lämmöt nytte paremmin siinä normaalissa, vai onkohan tämä ihan harhaa :mrgreen: .

Jk: aikaisemmin ollut joku ihan normi hellan valorele paikoillaan, joka sopi muuten ihan hyvin kyseiseen paikkaan, voiko relekin vaikuttaa milloin flekti kytkeytyy, olen ollut siinä luulossa että lämpökytkin hoitaa sen puolen :roll:

Itseä lainaten, niin täytyy sanoa että aikas korkealla "lämpömittarin" mukaan noin klo:11 suunilleen lyö päälle flektin toi :saab: cooling fan time rele, toi tavallinen hellan rele löi flektin tulille huomattavasti aikaisemmin, saas nähdä miten toimii kylmä ilmastoinnin kanssa.

Jk: Oliskohan sitten vikaa hieman tossa aika releessä vai onkohan toi ihan normaalia, tämähän on kylläkin käytetty rele jonka löysin varaosa-autosta ja näyttää olevan jotenkin liimattu kasaan sieltä pinnien puolelta, tohtiskohan tota avata ja katsoa ettei ole kovin pahoin hapettumaa sisäpuolella ja piikkiä kärkien välissä.
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja jus »

Viiverele on joissain 89-93-tonnareissa flektin ohjauksessa, sen tarkoitus on lopettaa puhallus viimeistään kymmenen minuutin kuluttua moottorin sammuttamisesta, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila tai kylmäaineen paine puhallusta edellyttäisikin.

Viivereleen ollessa käytössä puhalluksen kuuluisi alkaa heti kun jäähdyttimessä oleva termostaattikytkin tai kuivaimessa oleva painekatkaisija puhallusta pyytää. Toiminta pitäisi siis olla puhalluksen aloitushetken suhteen tasan samanlaista kuin perusreleellä. Ainoa ero pitäisi olla siis siinä miten pitkään puhallus voi jatkua virtojen katkaisun jälkeen.

Tässä huoltotiedotteessa kerrotaan noiden viivereleiden joskus vikaantuvan niin että puhallus jatkuu kunnes akku on tyhjä.
http://townsendimports.com/Web/electric ... arelsb.htm

Kaipa tuollainen ajastinrele osaa vikaantua toisellakin tavalla, viivästynyt kytkeytyminen. Sitä paitsi oireet viittaavat sellaiseen, mikä voi tapahtua ihan perusreleelläkin, releen kärjet palavat ja virta alkaa kulkea miten sattuu - jos ylipäätään kulkee.

Laita sinne se perusrele takaisin, jos tuntuu puhallus toimivan eri tavalla kuin pitäisi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jus kirjoitti:Ainakin 96-kaavioiden mukaan pitäisi, sillä edellytyksellä että musta johto on kytketty maadoitukseen kuten kuuluu.
http://www.jus.liitin.net/9000flekti96-97.pdf

Sininen johto painekytkimeltä 166 menee flektin poiskytkentäreleen 433 kärkien läpi flektin releen kelaa maadoittamaan samaan paikkaan, jonne tulee EDUltakin flektin ohjaus moottorin lämpötilan mukaan. Jos siis virrat päällä flekti ei puhalla painekytkimen liittimen sininen ja musta yhdistettynä, tarkista johdotus, sininen johto painekytkimeltä poiskytkentäreleelle ja poiskytkentäreleeltä flektin releelle sekä musta johto maadoitukseen.

Jos jäähdyttimen flekti on yksinopeuksinen (ei alennusvastusta kehikossa), moottoritilan sähkökeskuksessa relepaikka E High Speed kuuluukin olla tyhjä. Flektin rele 155 on paikassa M ja poiskytkentärele 433 paikassa H.
No niinhän se oli sininen johto poikki. Tai ei irtipoikki vaan pienen pieni taitos johdossa josta ei enään virta tai tässä tapauksessa maa johtunut lävitse.
Tuossa H releessä (433) minulla luki AC pressure guard

Kiitokset jus ja kumppanit taas korvaamattomasta avusta.

ilmastoinnista ei tosin vielä päässyt nauttimaan sillä täytössä alkoi vuotamaan kuivaimen ja putken välinen liitos.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ac cooling fan rele.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

TurboTurpa kirjoitti::roll: Hmm.. mielenkiintoista, näyttäis kytkeytyvän toi flekti tällä aikareleellä myöhemmin päälle ja pitävän lämmöt nytte paremmin siinä normaalissa, vai onkohan tämä ihan harhaa :mrgreen: .

Jk: aikaisemmin ollut joku ihan normi hellan valorele paikoillaan, joka sopi muuten ihan hyvin kyseiseen paikkaan, voiko relekin vaikuttaa milloin flekti kytkeytyy, olen ollut siinä luulossa että lämpökytkin hoitaa sen puolen :roll:

Tänään otin ton aikareleen auki ja putsasin kärki välit ja oli kyllä aika mustuneet, pikaisen ajolenkin jälkeen näyttäis pelaavan paremmin, jos ei pelaa niin onhan tossa varalla toi tavallinen rele.
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Vastaa Viestiin