Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
Löysin halvalla Greddyn-RS kopio dumpin. Hieno kromattu härpätin pinkiksi elaksoidulla tratilla vihellysreikineen jne.
Ihmetyttää että miten te olette säätäneet (te jotka tunnustatte omaavanne "tunink" dumpit) kikottimet?
Jos on riittävän löysä jousi jotta sakkausta ei esiinny tyhjäkäynnillä kaasutellessa, niin dumppi vetää koko ajan ilmaa läpi. Jousesta loppuu myös puhti stg3 ahdoilla ja vihellys alkaa ahtojen noustessa riittävän korkealle.
Onko vaan paska dumppi, vai onko jousikuormitteisten dumppien säätö kellopelihommaa?
Pitääkö jousen olla just niin tiukka että dumppi pysyy kiinni tyhjäkäkynnilla.
Pikkusakkaaminen tyhjäkäynnilla kaasutellessa kuuluu tuninkihenkeen ja äänimailmaan?
Ihmetyttää että miten te olette säätäneet (te jotka tunnustatte omaavanne "tunink" dumpit) kikottimet?
Jos on riittävän löysä jousi jotta sakkausta ei esiinny tyhjäkäynnillä kaasutellessa, niin dumppi vetää koko ajan ilmaa läpi. Jousesta loppuu myös puhti stg3 ahdoilla ja vihellys alkaa ahtojen noustessa riittävän korkealle.
Onko vaan paska dumppi, vai onko jousikuormitteisten dumppien säätö kellopelihommaa?
Pitääkö jousen olla just niin tiukka että dumppi pysyy kiinni tyhjäkäkynnilla.
Pikkusakkaaminen tyhjäkäynnilla kaasutellessa kuuluu tuninkihenkeen ja äänimailmaan?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
mun mielestä oikein säädettynä kuuluu avautua vasta korkeilla ahdoilla, siihen asti kuuluu olla kiinni.
eli, sulla on siinä liian löysä jousi.
itsehän oon heittäny mäkeen kokonaan tollaset vuotoherkät kapistukset.
eli, sulla on siinä liian löysä jousi.
itsehän oon heittäny mäkeen kokonaan tollaset vuotoherkät kapistukset.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
Sillon ku siellä jousen takana (imusarjassa) on sama paine ku edessä, ni ei sen jousen löysyyden hirveesti pitäis merkata, eri asia esim. moottoritiellä kaasua keventäessä, kun ahtoputkessa ja imusarjassa on eri paineet...
paskalta dumpilta siis kuulostaisi...
Mutta eikai se pikku sakkailu haittaa
paskalta dumpilta siis kuulostaisi...
Mutta eikai se pikku sakkailu haittaa

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
Niijja saahan niitä uusia turpoja kaupasta


Hmmm...like_a_glove kirjoitti:mun mielestä oikein säädettynä kuuluu avautua vasta korkeilla ahdoilla

-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
hmmm??
suomennanko?
eli siis mun mielestä jousen oltava sen verran kireellä ettei suhauttele joltain 0,5bar paineilta vaan vasta esim. 1,3bar.
suhahdus 0,5 bar tod.näk aiheuttaa vuotoa esim 1,5 bar paineella...
jos vielä jäi jotain epäselvää niin kysy ihan suoraan vaan....
tottakai kaikki riippuu siitä mitkä on tavoite paineet ja käyttötarkoitus...
en vaan ymmärrä miksi pitää kovalla vaivalla hankitut ilmat heittää harakoille...itsehän alan miettimään dumpin laittamista heti kun rupee ahtoletkut poksahtelemaan irti kaasua nostaessa, ei ole ollu vielä ongelmaa alle 2,0 bar...
jos sitten vaan haluaa sitä sihinää kuunnella niin toki siitä vaan, dumppi niin löysälle että sihahtelee jo 0,1bar paineella...
ja kyllä, uusia turboja saa kaupasta ja vanhoja voi huollattaa alan liikkeissä.

suomennanko?

eli siis mun mielestä jousen oltava sen verran kireellä ettei suhauttele joltain 0,5bar paineilta vaan vasta esim. 1,3bar.
suhahdus 0,5 bar tod.näk aiheuttaa vuotoa esim 1,5 bar paineella...
jos vielä jäi jotain epäselvää niin kysy ihan suoraan vaan....

tottakai kaikki riippuu siitä mitkä on tavoite paineet ja käyttötarkoitus...
en vaan ymmärrä miksi pitää kovalla vaivalla hankitut ilmat heittää harakoille...itsehän alan miettimään dumpin laittamista heti kun rupee ahtoletkut poksahtelemaan irti kaasua nostaessa, ei ole ollu vielä ongelmaa alle 2,0 bar...
jos sitten vaan haluaa sitä sihinää kuunnella niin toki siitä vaan, dumppi niin löysälle että sihahtelee jo 0,1bar paineella...

ja kyllä, uusia turboja saa kaupasta ja vanhoja voi huollattaa alan liikkeissä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
kerro nyt minullekin että miksi dumppi alkaa vuotamaan isoilla paineilla?
ei ainakaan minun järjelle aukea kun männän molemmilla puolilla on sama paine ja toisesta suunnasta painaa jousi, eli paineet kumoavat toisensa ja jousi pitää dumpin kiinni, jos siinä siis yhtään on esijännitystä ja ohjausletku tarpeeksi iso että ehtii virrata dumppiin yhtä nopeasti kuin ahdot nousevat.
ei ainakaan minun järjelle aukea kun männän molemmilla puolilla on sama paine ja toisesta suunnasta painaa jousi, eli paineet kumoavat toisensa ja jousi pitää dumpin kiinni, jos siinä siis yhtään on esijännitystä ja ohjausletku tarpeeksi iso että ehtii virrata dumppiin yhtä nopeasti kuin ahdot nousevat.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
Dumpinhan ei tule suhahdella missään vaiheessa ahdoilla! Mikäli suhahtelee, niin säädetty pävi tai on rikki.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
Itsellä on kans säädettävä dump-valve,olikohan joku forge merkkinen tai vastaava,laadukas sinällään,muistaakseni uusi maksoi yli pitkälti 100egeä..
Sitä just mietin et onko sillä mitään merkitystä kun jousi on kirrattu maksimiin,mut suhahtaa jo aika pienellä paineella kaasua hellittäessä,imusarjan paine nollan tienoilla niin dumppi suhahtaa jo selvästi löysätessä..toimii ihan normaalisti muuten ja ahtaa pyynnit niinkuin pitää..
Muistelisin vaan jossain topicissa lukeneeni et tuo orkkis by-bass ei välttämättä kestä 1.5bar ahtoja pitkään? siks kait tuo suhisija sinne ilmaantui..
Sitä just mietin et onko sillä mitään merkitystä kun jousi on kirrattu maksimiin,mut suhahtaa jo aika pienellä paineella kaasua hellittäessä,imusarjan paine nollan tienoilla niin dumppi suhahtaa jo selvästi löysätessä..toimii ihan normaalisti muuten ja ahtaa pyynnit niinkuin pitää..
Muistelisin vaan jossain topicissa lukeneeni et tuo orkkis by-bass ei välttämättä kestä 1.5bar ahtoja pitkään? siks kait tuo suhisija sinne ilmaantui..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
Niinhän sen pitää toimiakkin, että kaasun hellityksessä päästää ahtoputkista paineet pihalle. Siis mikä teillä nyt on ongelmana?
NG9-3 Aero MY05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
korostan tuota että tyhjäkäynnilä vuotaa kokoajan.
Imusarjassa kova alipaine, kaasuläpän toisella puolella käytännössä "normi" ilmanpaine.
Kaasua painaessa dumppi vetää kiinni.
Silloin kun sakkaa, niin dumppi aukeaa -> sihahtaa, mutta ei riittävästi, sakkausssoundia kuuluu sihahduksen jälkeen. Tämä varsinkin pieniltä painelta pudotessa.
Orkkis pikku alipaineletku mikä boschilaisessa on käytössä.
Letkua on varmaan joku ~40cm koska kierretty hienosti alumiinisen imutorven ympäri.
Nimenomaan ahtojen noustessa on F&F soundi kuulunut.
Taidan kokeilla vielä kerran.
Esijännitys sen verran että ei hengitä tyhjäkäynnillä.
Järeämpi ja lyhyempi letku imusarjasta dumpin nipalle.
Imusarjassa kova alipaine, kaasuläpän toisella puolella käytännössä "normi" ilmanpaine.
Kaasua painaessa dumppi vetää kiinni.
Silloin kun sakkaa, niin dumppi aukeaa -> sihahtaa, mutta ei riittävästi, sakkausssoundia kuuluu sihahduksen jälkeen. Tämä varsinkin pieniltä painelta pudotessa.
Tämämikkoimp kirjoitti: ohjausletku tarpeeksi iso että ehtii virrata dumppiin yhtä nopeasti kuin ahdot nousevat.

Orkkis pikku alipaineletku mikä boschilaisessa on käytössä.
Letkua on varmaan joku ~40cm koska kierretty hienosti alumiinisen imutorven ympäri.
Nimenomaan ahtojen noustessa on F&F soundi kuulunut.
Taidan kokeilla vielä kerran.
Esijännitys sen verran että ei hengitä tyhjäkäynnillä.
Järeämpi ja lyhyempi letku imusarjasta dumpin nipalle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi
juu ei mulla ole ongelmia..omiani vaan höpötin..
Saa kait sen dumpin suhahtamaan vasta korkeammilla ahdoilla jos laittaa jäykempää jousta..no sama kait tuo..kunhan toimii..
sori ot..

sori ot..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-