Stability control failure. Contact service
Re: Stability control failure. Contact service
Minkä vikakoodin tämä on teille antanut? Itsellä antaa C0131 08, ja valot häviää aina taulusta kun uudelleen käynnistää.
Lueskelin netistä ja on paljon asiaa ristiin rastiin(myös kaikissa muissa GM tuotoksissa samaa vikaa). Muutamissa paikoissa puhutaan pelkästä ohjelmoinnista jolla tämä "vika" saadaan pois, toisessa paikassa jarrukytkin piirin vaihdosta ja pahimmassa tapauksessa ESP hydrauliikan vaihdosta. Autossa kaikki toimii niinkuin pitääkin, mutta toisinaan tulee tämä ilmoitus.
edit: esim tässä puhutaan "software weakness"
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... iew=unread
Lueskelin netistä ja on paljon asiaa ristiin rastiin(myös kaikissa muissa GM tuotoksissa samaa vikaa). Muutamissa paikoissa puhutaan pelkästä ohjelmoinnista jolla tämä "vika" saadaan pois, toisessa paikassa jarrukytkin piirin vaihdosta ja pahimmassa tapauksessa ESP hydrauliikan vaihdosta. Autossa kaikki toimii niinkuin pitääkin, mutta toisinaan tulee tämä ilmoitus.
edit: esim tässä puhutaan "software weakness"
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... iew=unread
ex: 9-3 1.8t Vector
Re: Stability control failure. Contact service
C0131 08 viittaa vialliseeen paineanturipiirin signaaliin. Meikällä oli vikakoodina C0460 11 elikkä ohjauskulma-anturin viallinen signaali.
Re: Stability control failure. Contact service
Onko karg:lla mitään tietoa tästä päivityksestä josta puhutaan mm. tuossa linkissä jonka aikasemmassa kirjoituksessa laitoin? Vai viittaako tuo paineanturipiirin signaali johonkin rautavikaan?
ex: 9-3 1.8t Vector
Re: Stability control failure. Contact service
Jarrupaineanturin vikakoodi voi joskus johtua rikkinäisestä jarruvalokytkimestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Stability control failure. Contact service
Kiitän vinkistä! Tähänkin törmäsin jossain jenkkifoorumilla, että vika voisi olla myös siinäkin(tosin auton merkki oli cadillac tjms. GM:n tuotos kuitenkin ja sama vikakoodi).jcarlson kirjoitti:Jarrupaineanturin vikakoodi voi joskus johtua rikkinäisestä jarruvalokytkimestä.
Varmaan ensimmäisenä sitä tiirailla jospa saisi helposti vaihdettua ja osa ei maksa maltaita.
Tässä mietin niin yhdistän nämä "stability control" ilmoitukset kahteen asiaan. Lämpimiin ilmoihin ja kuluneempiin kesärenkaisiin. Ehkä vain sattumaa. Talvella/talvirenkailla tätä ilmoitusta ei tule oikeastaan ollenkaan. Ja viime kesänä tuli ajeltua 1/2 kesää ajetuilla renkailla niin ei silloinkaan ilmoitusta näkynyt. Nyt parin viikon aikana ilmoitusta on tullut useammin ja renkaatkin alkaa olemaan tämän kesän jälkeen vaihtokunnossa.
ex: 9-3 1.8t Vector
Re: Stability control failure. Contact service
4/2013 ostin liikkeestä Saab 9-3 SC TTiD Vectorin vm. 2008, ajettu ostohetkellä 112500 km. Kuuden viikon kohdalla tuli ensi kertaa maalaistiellä ilmoitus varoitusvalo ja kolme eri varoitustekstiä ("Antilock brake malfunction" / "Traction control failure" / "Stability control failure"). Ja luistoneston varoitusvalo ja ABS-varoitusvalo. Kun auton sammutti, valot hävisivät ja auto toimi normaalisti. Alkukesästä maaseutuajoa tuli aika vähän ja näinpä sama tapahtui uudelleen vasta n. kuukauden päästä. Kesän mittaan nimenomaan maaseudun mutkaisilla hiekkateillä varoitusta alkoi tulla kertaalleen melkein joka mökkimatkalla. Sitten taas saattoi mennä tasaisempaa ajoa ja kaupunkiajoa satoja kilometrejä ilman vikaa.
Nyt elokuussa (ajettu 116 000km) määräaikaishuollossa (merkkiliike) totesivat, että oikeasta takapyörästä tulee vikakoodi ilmeisesti luistonestoanturista (?) ja napa pitäisi vaihtaa (yht. n. 820€). Lisähuomiona molemmat etujouset poikki (!). Etujousien osalta muistan loppukesästä ainoastaan yhden vähän reilumman routakuoppaan ajon nimenomaan hiekkatiellä, liekö sitten tuossa menneet? Ajoon en ole huomannut vaikutusta (en osaa sanoa olisiko edes mahdollista että olisivat olleet poikki jo myyntihetkellä?).
Myyjäliikkeen mielestä nuo eivät ole sellaisia vikoja, että heidän tarvitsisi maksaa mitään.
Mitä mieltä Saabilaiset ovat? Kuulostaako ensinnäkin tuo takapyörän vika sellaiselta, että siihen ei auta muu kuin osien vaihto vai voiko tuolla olla joitakin kosketushäiriöitä joita voisi pienemmällä remontilla fiksata? Myyjäliikkeen vastuuta en asioihin vihkiytymättömänä osaa arvioida, pitäisikö tässä alkaa taistella ainakin puolittaisesta vastaantulosta korjauksen suhteen? Etujousien vaihto on viitisensataa, mutta jotenkin ajattelisin, että tuo takapyörän vika on sellainen, jossa myyjäliikkeen vastaantulo olisi loogisempaa kuin etujousikatkeamissa.
Nyt elokuussa (ajettu 116 000km) määräaikaishuollossa (merkkiliike) totesivat, että oikeasta takapyörästä tulee vikakoodi ilmeisesti luistonestoanturista (?) ja napa pitäisi vaihtaa (yht. n. 820€). Lisähuomiona molemmat etujouset poikki (!). Etujousien osalta muistan loppukesästä ainoastaan yhden vähän reilumman routakuoppaan ajon nimenomaan hiekkatiellä, liekö sitten tuossa menneet? Ajoon en ole huomannut vaikutusta (en osaa sanoa olisiko edes mahdollista että olisivat olleet poikki jo myyntihetkellä?).
Myyjäliikkeen mielestä nuo eivät ole sellaisia vikoja, että heidän tarvitsisi maksaa mitään.
Mitä mieltä Saabilaiset ovat? Kuulostaako ensinnäkin tuo takapyörän vika sellaiselta, että siihen ei auta muu kuin osien vaihto vai voiko tuolla olla joitakin kosketushäiriöitä joita voisi pienemmällä remontilla fiksata? Myyjäliikkeen vastuuta en asioihin vihkiytymättömänä osaa arvioida, pitäisikö tässä alkaa taistella ainakin puolittaisesta vastaantulosta korjauksen suhteen? Etujousien vaihto on viitisensataa, mutta jotenkin ajattelisin, että tuo takapyörän vika on sellainen, jossa myyjäliikkeen vastaantulo olisi loogisempaa kuin etujousikatkeamissa.
9-3 SC Vector TTiD -08.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Stability control failure. Contact service
Aika suolaselta kuulostaa toi jousien vaihto(työ), kun alkuperäiset sport-jouset eteen on 199e pari...300e jousien vaihdosta pelkästään eteen. Taitaa olla vaikeat vaihtaakorhone81 kirjoitti:4/2013 ostin liikkeestä Saab 9-3 SC TTiD Vectorin vm. 2008, ajettu ostohetkellä 112500 km. Kuuden viikon kohdalla tuli ensi kertaa maalaistiellä ilmoitus varoitusvalo ja kolme eri varoitustekstiä ("Antilock brake malfunction" / "Traction control failure" / "Stability control failure"). Ja luistoneston varoitusvalo ja ABS-varoitusvalo. Kun auton sammutti, valot hävisivät ja auto toimi normaalisti. Alkukesästä maaseutuajoa tuli aika vähän ja näinpä sama tapahtui uudelleen vasta n. kuukauden päästä. Kesän mittaan nimenomaan maaseudun mutkaisilla hiekkateillä varoitusta alkoi tulla kertaalleen melkein joka mökkimatkalla. Sitten taas saattoi mennä tasaisempaa ajoa ja kaupunkiajoa satoja kilometrejä ilman vikaa.
Nyt elokuussa (ajettu 116 000km) määräaikaishuollossa (merkkiliike) totesivat, että oikeasta takapyörästä tulee vikakoodi ilmeisesti luistonestoanturista (?) ja napa pitäisi vaihtaa (yht. n. 820€). Lisähuomiona molemmat etujouset poikki (!). Etujousien osalta muistan loppukesästä ainoastaan yhden vähän reilumman routakuoppaan ajon nimenomaan hiekkatiellä, liekö sitten tuossa menneet? Ajoon en ole huomannut vaikutusta (en osaa sanoa olisiko edes mahdollista että olisivat olleet poikki jo myyntihetkellä?).
Myyjäliikkeen mielestä nuo eivät ole sellaisia vikoja, että heidän tarvitsisi maksaa mitään.
Mitä mieltä Saabilaiset ovat? Kuulostaako ensinnäkin tuo takapyörän vika sellaiselta, että siihen ei auta muu kuin osien vaihto vai voiko tuolla olla joitakin kosketushäiriöitä joita voisi pienemmällä remontilla fiksata? Myyjäliikkeen vastuuta en asioihin vihkiytymättömänä osaa arvioida, pitäisikö tässä alkaa taistella ainakin puolittaisesta vastaantulosta korjauksen suhteen? Etujousien vaihto on viitisensataa, mutta jotenkin ajattelisin, että tuo takapyörän vika on sellainen, jossa myyjäliikkeen vastaantulo olisi loogisempaa kuin etujousikatkeamissa.
Ja aika ryöstöltä toi takanapakin kuulostaa
Vaikka kyllähän navan pitäisi enemmän kestää, niin tuskin tappelemallakaan hirveän paljon tosta navasta saa, kun on kuluva osa sekin ja kilsoja jo 120tkm takana.
Kannattaa kuitenkin kysästä kuluttajaneuvonnan mielipidettä, itseäni ovat ainakin palvelleet puhelimessa hyvin ja antaneet selkokielisen vastauksen. Netistäkin selailemalla voi löytyä "ennakkotapaus"
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... janeuvoja/
Ei varmaan tekisi pahaa kysyä hintoja muualtakin, tai ostaa itse osat ja teettää työt nyrkkipajalla.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Stability control failure. Contact service
Etujousien hinta-arviossa voi olla mukana kääntölaakerit, joita ei oikein kannata jättää vaihtamatta. Todennäköisin syy jousien katkeamiseen 9-3:ssa on kuitenkin noiden laakerien porsiminen.
Stability control -herjasta ja taka-akselien anturitiedoista voi haulla löytää tietoa, ainakin osalla porukasta vika on löytynyt johtosarjasta varsinaisen anturin tai navan sijaan. Ainakin mun muistikuva kolkuttelee johtosarjaongelmia juuri vasemman takapyörän kulmilta.
Stability control -herjasta ja taka-akselien anturitiedoista voi haulla löytää tietoa, ainakin osalla porukasta vika on löytynyt johtosarjasta varsinaisen anturin tai navan sijaan. Ainakin mun muistikuva kolkuttelee johtosarjaongelmia juuri vasemman takapyörän kulmilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Stability control failure. Contact service
Itse en ostaisi merkkiliikkeestä napoja. Viimeksi kun uusin etunavan, niin Metroautossa oli hinta 449, Mekonomenissa 349 ja Motonetissä 129. Kaikki nämä saman valmistajan napoja (FAG). Tosin Mekonomen myöntää itse asentamilleen osille muistaakseni 2 vuoden takuun.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Stability control failure. Contact service
korhone81 kirjoitti: Mitä mieltä Saabilaiset ovat? Kuulostaako ensinnäkin tuo takapyörän vika sellaiselta, että siihen ei auta muu kuin osien vaihto vai voiko tuolla olla joitakin kosketushäiriöitä joita voisi pienemmällä remontilla fiksata? Myyjäliikkeen vastuuta en asioihin vihkiytymättömänä osaa arvioida, pitäisikö tässä alkaa taistella ainakin puolittaisesta vastaantulosta korjauksen suhteen? Etujousien vaihto on viitisensataa, mutta jotenkin ajattelisin, että tuo takapyörän vika on sellainen, jossa myyjäliikkeen vastaantulo olisi loogisempaa kuin etujousikatkeamissa.
Auton edellisenä omistajana tiedän kertoa, että kääntölaakerit vaihdettiin Metro-Autossa mittarilukemalla n. 100000km eli ilmeisesti jouset ovat ainakin tuolloin olleet ehjät. Lisäksi matkustajan puoleinen takanapa vaihdettiin samoissa kilometreissä. Napa oli Motonetistä ostettu ja Metro vaihtoi.
Ville K
Re: Stability control failure. Contact service
Noniin.. itsellä pomppasi katsastuksessa Stability Control Failuren takia. Vikakoodina on juurikin C0460, eli kääntökulma-anturi.
Liikkeet myy CIM:lle eioota.
Kannattaako tuhlata reilu satanen kokeiluun, että ostaa purkuautosta avaimettoman CIM:n ja vaihtaa pelkän kääntökulma-anturin? Onko tietoa millä CIM:llä voisi korvata nykyisen 127.60.545 -version? Ja mistä niitä ylipäätään kannattaa kysellä?
Auto on MY06 SC 1.8t.
Liikkeet myy CIM:lle eioota.
Kannattaako tuhlata reilu satanen kokeiluun, että ostaa purkuautosta avaimettoman CIM:n ja vaihtaa pelkän kääntökulma-anturin? Onko tietoa millä CIM:llä voisi korvata nykyisen 127.60.545 -version? Ja mistä niitä ylipäätään kannattaa kysellä?
Auto on MY06 SC 1.8t.
Re: Stability control failure. Contact service
Hmm. Kiitos tiedosta. Kyselen vielä vähän vähemmän-merkkiliikkeiltä, josko selvittäisivät tuota takapyörän vikaa, jos olisikin vain jokin anturin piuhan ongelma (liekö tuolla Metro-Autossa vastaus kaikkiin ongelmiin oikean takapyörän navan vaihto? .Ville K kirjoitti: Auton edellisenä omistajana tiedän kertoa, että kääntölaakerit vaihdettiin Metro-Autossa mittarilukemalla n. 100000km eli ilmeisesti jouset ovat ainakin tuolloin olleet ehjät. Lisäksi matkustajan puoleinen takanapa vaihdettiin samoissa kilometreissä. Napa oli Motonetistä ostettu ja Metro vaihtoi.
9-3 SC Vector TTiD -08.
Re: Stability control failure. Contact service
Skandix.de myy uusia CIM:ejä mitkä sopii. Käytetystä jos löytää ehjän anturin, niin sekin auttaa. Anturi on vain kalibroitava asennuksen jälkeen esim. Tech2:lla.rasanm kirjoitti: Liikkeet myy CIM:lle eioota.
Kannattaako tuhlata reilu satanen kokeiluun, että ostaa purkuautosta avaimettoman CIM:n ja vaihtaa pelkän kääntökulma-anturin? Onko tietoa millä CIM:llä voisi korvata nykyisen 127.60.545 -version? Ja mistä niitä ylipäätään kannattaa kysellä?
Auto on MY06 SC 1.8t.
Re: Stability control failure. Contact service
karg kirjoitti:
Skandix.de myy uusia CIM:ejä mitkä sopii. Käytetystä jos löytää ehjän anturin, niin sekin auttaa. Anturi on vain kalibroitava asennuksen jälkeen esim. Tech2:lla.
Onkohan varmaa tietoa sopiiko tuo Skandixin 12805196 myös MY06 9-3:een? Googlen tiedot on ristiriitaisia eikä oikein kärsisi maksaa 400€ mahdollisesta pieleen menneestä kokeilusta..
Re: Stability control failure. Contact service
Sopii, jos siinä 9-3:ssa on ESP.rasanm kirjoitti:karg kirjoitti:
Skandix.de myy uusia CIM:ejä mitkä sopii. Käytetystä jos löytää ehjän anturin, niin sekin auttaa. Anturi on vain kalibroitava asennuksen jälkeen esim. Tech2:lla.
Onkohan varmaa tietoa sopiiko tuo Skandixin 12805196 myös MY06 9-3:een? Googlen tiedot on ristiriitaisia eikä oikein kärsisi maksaa 400€ mahdollisesta pieleen menneestä kokeilusta..