9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
seve
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 16:21
Paikkakunta: Ristiina

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja seve »

Itse vaihdoin tulpat ja ilmansuodattimen uusiin nykimis ongelmien takia. Vika kyllä korjaantui n. 1800km ajaksi ja palasi taas.. Ihan niinkuin vika olisi tulpissa, nykiminen on sellaista vähän kuin auto sakkaisi.. Nykimistä tapahtuu bensalla että viinalla.. Ja kierros alue on 2800-3200..
#6086
Citroén C5 HDi sedan Aut. -10
Citroën 2cv Dyane "Rumilus"
Ex. Saab 9-3ss 1.8t -04
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

seve: voitko koittaa ja säätää tulppien kärkivälin arvoon 0.9? Tämä vain kokeeksi, että onko vaikutusta toimintaan. Voi olla että peittää alkuperäisen syyn tai sitten ei auta ollenkaan. Mulla tosiaan hävis tuo nykiminen vähän mystisesti eikä varmaa tietoa ole mikä mahdollisesti korjasi vian.

Räpelletty mobiilisti...
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
seve
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 16:21
Paikkakunta: Ristiina

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja seve »

Voishan sitä koittaa säätää.. Tänään kun ajelin niin auto kiihdytyksessä rupesi taas tekemään samaa, mutta sen jälkeen auto kävi kolmella 8O ja samaan aikaan moottorin vikavalo syttyi ja välkkyi. Auto sammuksiin ja uudestaan käyntiin, toimi taas moitteetta tosin nykimis ongelma säilyi. Täytyy varmaan koittaa saada luettua jossain pajalla vikakoodit..
#6086
Citroén C5 HDi sedan Aut. -10
Citroën 2cv Dyane "Rumilus"
Ex. Saab 9-3ss 1.8t -04
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vikavalon välkkyminen tarkoittaa aina useita virhesytytyksiä niin että on vaara katalysaattorin sulamisesta -> kaasun hölläys jos vilkkuu. Eli viittaisi tosiaan esim. puolavikaan, mutta voi toki olla myös vaikkapa bensapumppu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, puolavialta kuulostaisi. Mutta TECH tämänkin osaisi kertoa..

Mitä taas tulee kärkiväliin, niin biopower tulpassa se on 1,1.. Ja toimii täysin hyvin kun kaikki on kunnossa. Joten en usko kärkivälin säädöllä 0,9 ja 1,1 välillä olevan mitään merkitystä, ainakaan tämän vian kannalta. Mistä tuo 0,9 on peräisin? Koska OEM platinatulpassa arvo on 1,0 ..? Ja tosiaan OEM biopower tulpassa se on 1,1...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tuota kärkiväliä on Napen kanssa keskusteltu ja siksi olen kokeillut. Ja tosiaan ei tuo kärkivälin muutos vikaa poista, koska pitää toimia 1.1mm välillä. Näkeekös techillä 2003 biopoweroidusta mikä puola on rikki jos ei sytytä vikavaloa? Nyt joutunut arpomaan sen oikean kun ei vika aina tule ahdoilla esillä. Nyt ei ole tullut kertaakaan ja varmaan se yhden puolan vaihto osui sitten oikeaan. Entä mitä haittaa tuosta kärkivälin pienentämisestä voi tulla? Sen tiedän, että saabit on tosi tarkkoja noista tulpista että ovat ngk:n.

Räpelletty mobiilisti...
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En nyt muista, että oliko olemassa joku ongelma Techin kanssa, jos esim. -03 on biopoweroitu eli ecu jouduttu vaihtamaan -07 tai uudempaan.
Ei ole omassa (-03 biopower) Techiä kokeiltu, mutta ainakin mun omat (Launch-testeri ja Op-Com) toimivat niin kuin pitääkin.

Sitten tuohon mahdolliseen puolavikaan.
Testerillä näkee ecusta misfire laskurin arvot eri sylintereille. Oletettavasti viallisella puolalla ko. sylinterin laskurin arvo on huomattavasti korkeampi kuin muissa. Jos asian haluaa varmistaa, niin sitten kannattaa vaihtaa puolia keskenään, niin misfire laskurin nousu pitäisi siirtyä toiseen sylinteriin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Olen ymmärtänyt, että juurikin livedatan luku ei onnistu techillä jos on vaihdettu esim. -07 ecu vanhempaan, itellä -03een. Op-comilla onnistuu kyllä livedatan luku, sekä android luurilla torque-ohjelmalla. Torquella saanu luettua noi misfire lukemat pitkältä aikaväliltä sekä viimeiseltä ajokerralta. Poikkeamaa oli muutaman misfiren verran pariin muuhun sylinteriin verrattuna 1 ja 4 sylinterissä. Ei mitään suuria määriä.

Räpelletty mobiilisti...
Viimeksi muokannut SA9000AB, Ti Elo 13, 2013 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
seve
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 16:21
Paikkakunta: Ristiina

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja seve »

Toivotaan että vika on puolanjohdossa.. Voisi päästä halvalla. Jos huomenna vaikka pajalla olisi aikaa vikakoodit lukea, niin olis tietoo enemmin.
#6086
Citroén C5 HDi sedan Aut. -10
Citroën 2cv Dyane "Rumilus"
Ex. Saab 9-3ss 1.8t -04
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Juuso-x kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=136622
Oletko tarkistanut tämän alipaineletkun, minulla tuo vika aiheutti ainakin lämpimänä terävää nypytystä joka korjantui kun tulppasin letkun.
Minkälaista nypytystä sulla oli tuo, eli oliko se isoilla vai pienillä ahdoilla? Itsellä nypytellyt 1000-2000 rpm välillä nyt (tasakaasu ja kiihdytys) enkä ole vielä vikaa keksinyt, tuo alipaineletku toki vielä tarkistamatta.
9³ SC 1.8t
Juuso-x
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Juuso-x »

glyzer kirjoitti:
Juuso-x kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=136622
Oletko tarkistanut tämän alipaineletkun, minulla tuo vika aiheutti ainakin lämpimänä terävää nypytystä joka korjantui kun tulppasin letkun.
Minkälaista nypytystä sulla oli tuo, eli oliko se isoilla vai pienillä ahdoilla? Itsellä nypytellyt 1000-2000 rpm välillä nyt (tasakaasu ja kiihdytys) enkä ole vielä vikaa keksinyt, tuo alipaineletku toki vielä tarkistamatta.
Alavääntö tuntui ohuelta, reilummin kiihdytettäessä ja ahtojen noustessa lähelle maksimia alkoi terävä nypytys. Varsinkin pienemmillä ja keskialueen kierroksilla tämä tuntui selvästi. Tulpista ja puolista ei löytynyt vikaa, tulppauksen jälkeen toimii taas kuin :saab:
Ja jarrutkin toimii paremmin kun ei alipaineet karkaa tehostimelta :D
9-3X SC XWD 2.0T Biopower my2010
9-3 SS 2.0T Aero my2005 Maptun stage3 Biopower
seve
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 16:21
Paikkakunta: Ristiina

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja seve »

Minulla taas vika oli puolanjohdossa. Maksaa kuulemma 218€ alkuperäisosana. Eikä tarvikkeena ole saatavana.
#6086
Citroén C5 HDi sedan Aut. -10
Citroën 2cv Dyane "Rumilus"
Ex. Saab 9-3ss 1.8t -04
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja APS »

petrisa kirjoitti:
Pe Elo 09, 2013 09:40
Ehdottomasti pitää olla oikeat eli nuo pakarin mainitsemat tulpat!

T8 mittaa tulppien avulla palotapahtumaa ns. ionisaatiomittaus ja siinä on oikeilla tulpilla iso merkitys. On myös ollut puolavikoja, jotka ilmenevät samoilla oireilla.
Miten oppivainen T8 on? Olen ajanut nyt 4 vuotta pelkillä platinoilla. Olen pitänyt näilläkin vaihtovälin 10tkm. Huomaako järjestelmä, jos vaihdan noihin halvempiin BKR7ESC-11:siin?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

APS kirjoitti:
Ma Elo 26, 2019 09:18
petrisa kirjoitti:
Pe Elo 09, 2013 09:40
Ehdottomasti pitää olla oikeat eli nuo pakarin mainitsemat tulpat!

T8 mittaa tulppien avulla palotapahtumaa ns. ionisaatiomittaus ja siinä on oikeilla tulpilla iso merkitys. On myös ollut puolavikoja, jotka ilmenevät samoilla oireilla.
Miten oppivainen T8 on? Olen ajanut nyt 4 vuotta pelkillä platinoilla. Olen pitänyt näilläkin vaihtovälin 10tkm. Huomaako järjestelmä, jos vaihdan noihin halvempiin BKR7ESC-11:siin?
Ei ole merkitystä tuolla materiaalilla.
Tärkeintä on tulpan kärkivälillä sekä tulpan resistiivisellä osalla. Ne pitää olla juuri oikeita, jotta mittaus virtapiirin sähköiset ominaisuudet eivät muutu. Jonkun verran vaikuttaa myös tulpan hajakapasitanssi eristeen ja kierreosan välillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9.3SS A Aero Nykimistä isommilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja APS »

Eli tärkein vaihtaa oikeat tulpat riittävän usein.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Vastaa Viestiin