Vinkki: alaväännöt hukassa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jupa03
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 09:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jupa03 »

Aiheuttaako tämä venttiilin vuotaminen alavääntöjen puutetta vai ailahtelua vasteessa kaasuun vai molempia... :roll:
Itsellä SC -07 joka meinaa sammuilla paikaltaan lähtiessä ja hitaissa esim töyssyjen ylityksissä...?! :(
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

vili1 kirjoitti:Onko dieseleissä sama venttiili? Ainakin samanlainen näkyi meillä 1.9 TiD olevan. Tuollainen mokkula ja letkut. Voisi koettaa itsekin samaa.
Kokeilitko?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

jmaatta kirjoitti:
vili1 kirjoitti:Onko dieseleissä sama venttiili? Ainakin samanlainen näkyi meillä 1.9 TiD olevan. Tuollainen mokkula ja letkut. Voisi koettaa itsekin samaa.
Kokeilitko?
En, kun en uskaltanut sitä irroittaa...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vaihdoin tänään tämän alipaineletkun takaiskuineen ja kylläpä vaan turbo herää heti n. 500-700 kierrosta alempaa. 1800rpm alkaa nyt olla vetoja hyvin.

Jännä oli huomata, että myös jarrut ovat huomattavasti jämäkämmät ja paremmat...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Pakari kirjoitti:Vaihdoin tänään tämän alipaineletkun takaiskuineen ja kylläpä vaan turbo herää heti n. 500-700 kierrosta alempaa. 1800rpm alkaa nyt olla vetoja hyvin.

Jännä oli huomata, että myös jarrut ovat huomattavasti jämäkämmät ja paremmat...
Niin onko tämä sama systeemi myös Tid:ssä? Onko kellään tietoa? Ja joku rohkea voi tietysti sen näköisen letkun irroitella ja tarkastaa menee ilma kumpaankin suuntaan. Meillä turbo tunuu heräävän josain 1700 rpm nurkilla dieselissä. Paljossakohan sen pitäisi heräillä?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Sama about 1700rpm omassakin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Dieselissä ei moottorin hengityspuoli ole mitenkään yhteydessä jarrutehostimeen eli samaa vikaa ei voi esiintyä. :) Imusarjassahan ei ole koskaan (merkittävää) alipainetta, vain joko ilmankehän paine tai ahtopaine. Jarrutehostin tarvitsee alipaineen joka tehdään moottorivetoisella alipainepumpulla. Bensa-autossa on kaasuläppä ja kevyellä kuormituksella on imusarjassa alipaine jota hyödynnetään tehostimella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

jcarlson kirjoitti:Dieselissä ei moottorin hengityspuoli ole mitenkään yhteydessä jarrutehostimeen eli samaa vikaa ei voi esiintyä. :) Imusarjassahan ei ole koskaan (merkittävää) alipainetta, vain joko ilmankehän paine tai ahtopaine. Jarrutehostin tarvitsee alipaineen joka tehdään moottorivetoisella alipainepumpulla. Bensa-autossa on kaasuläppä ja kevyellä kuormituksella on imusarjassa alipaine jota hyödynnetään tehostimella.
Kiitos, eli siis ei ole mitään hyötyä tuota irroitella ja puhallella sinne :D
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jcarlson kirjoitti:Dieselissä ei moottorin hengityspuoli ole mitenkään yhteydessä jarrutehostimeen eli samaa vikaa ei voi esiintyä. :) Imusarjassahan ei ole koskaan (merkittävää) alipainetta, vain joko ilmankehän paine tai ahtopaine. Jarrutehostin tarvitsee alipaineen joka tehdään moottorivetoisella alipainepumpulla. Bensa-autossa on kaasuläppä ja kevyellä kuormituksella on imusarjassa alipaine jota hyödynnetään tehostimella.
Miten tuo merkittävä paine sitten määritellään... Kyllä siellä aikamoinen alipaine on koska hyvin herkästi sinne on menossa esim. liquid moly pullon korkit, tarpeeksi lähellä olevat rätit ym. :lol: Huomasin sen, kun suihkuttelin ko. aineella imusarjaa puhtaammaksi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tässä keskustelussa on nyt käynyt vähän niin, että osa kirjoittaa dieselin ja osa bensan alaväännöistä tai niiden puutteesta. Ja sitten menee keskustelut ristiin ja sekaisinkin.
Molemmissa on tätä samaa ilmiötä, mutta aivan eri syistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
myung
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 14:46

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja myung »

Moro,

Mitenkäs sellanen oier 2.0T bensa vehkeessä, että cruise päällä tuntuu pientä seilaamista/nykytystä koko ajan. Onko kellään ollut vastaavaa oiretta ja olis tällä korjaantunu?
jliimata
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 08:34

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jliimata »

Minulla oli tuota samaa ongelmaa 1.8t:ssä ja lopullisesti se korjaantui uusimalla kaasuläppäkotelon. Kaasuläppäkotelon putsaus auttoi myös mutta vain hetkeksi.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Kuinka tuo putki on tuolla imusarjassa kiinni? Jäi vähän hämäräksi tuo kiinnitysmekanismi. Putki paikoillaan en saanut lämmitettyä riittävän hyvin ja venttiili ei osoittanut mitään irtoamisen merkkejä...

Onkohan mitään mahdollisuuksia saada uusi venttili paikoilleen, jos putken katkoo vanhan venttiilin molemmin puolin? :?:
1.8t 2005
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja karg »

Siinä liittimessä on valkoinen "nappi", mistä painamalla lukitus vapautuu ja putken voi vetästä imusarjasta irti. Aika kuumaks pitää tosiaan lämmittää se venttiilin pää, että putki irtoaa.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Teekki »

karg kirjoitti:Siinä liittimessä on valkoinen "nappi", mistä painamalla lukitus vapautuu ja putken voi vetästä imusarjasta irti. Aika kuumaks pitää tosiaan lämmittää se venttiilin pää, että putki irtoaa.
Jaahas ei kyllä sattunut silmään mitään valkoista "nappia"... Pitänee katsella tarkemmin joku päivä, kun vaan kerkeis... :?
1.8t 2005
Vastaa Viestiin