RE85 kulutus
Re: RE85 kulutus
SID:in kulutusmittari käyttäytyy vähän oudosti etanolilla ajettaessa. Bensalla kulutusmittari näyttää aika hyvin oikein n.0,2 litran tarkkuudella. Bensalla ajon jälkeen etanoliin vaihdettaessa ensimmäisen tankillisen kulutusmittaus toimii oikein eli tuon 0,2 litran tarkkuudella, mutta sitten jo seuraavassa etanoli tankillisessa kulutusmittari alkaa näyttämään yli 2 litraa liian suuria(yli todellisen kulutuksen) lukemia ja tämä toistuu seuraavillakin etanoli tankillisilla kunnes tankkaa bensaa ja jälleen kulutusmittari näyttää (lähes) oikein. Nollaan kulutusmittarin ja matkamittarin joka tankkauksella ja lasken niistä tuon oikean kulutuksen.
Mistähän tälläinen toiminta johtuu? Onko muilla samanlaisia havaintoja? Alkoi tuossa jo hirvittää, että tämä etanolilla ajaminen onkin kalliimpaa kuin bensalla ajaminen, kunnes huomasin tuon kulutusmittarin virheelliset lukemat.
Mistähän tälläinen toiminta johtuu? Onko muilla samanlaisia havaintoja? Alkoi tuossa jo hirvittää, että tämä etanolilla ajaminen onkin kalliimpaa kuin bensalla ajaminen, kunnes huomasin tuon kulutusmittarin virheelliset lukemat.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Re: RE85 kulutus
009baas, onko tuo kulutus allekirjoituksen autolla ja onko mitattu tankkauksen perusteella?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: RE85 kulutus
On allekirjoituksen autolla, ei tälläkertaa mitattu varsinaisesti tankkauksen perusteella, paitsi että tonnarin noin 60 l tankki riitti about 700 kilsalle..Todellisuudessahan sinne menee kyllä hieman enemmän kamaa.Luotan kyllä ton ecun lukemaan, koska on pitänyt aika hyvin kutinsa.petrisa kirjoitti:009baas, onko tuo kulutus allekirjoituksen autolla ja onko mitattu tankkauksen perusteella?
ps. vaihdoin tulpat ja laskin tankillisen bensaa läpi taannoin, tyhjäkäyntiongelmat ja röpötys loppui ja toi kulutuskin laski about 10% Melko varmasti oli jankkia suuttimissa.
Oli miten oli, tuo 8.9 on melkolailla täydellisissä olosuhteissa, lämpötilassa ajettu (+15-+10) ilmastointi ei ole päällä ja ohitin vain kerran koko matkalla yhden rekan.Paluumatkalla keskikulutus oli jo 9.4 ecun mukaan.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: RE85 kulutus
Nyt tolla uudella koneella niin sid piti lukemansa tasan oikein, puoli desiä oli /100km heittoo tankauksen yhteydessä tsekattuna.
9-3.1972
Re: RE85 kulutus
Aerolla sain JNS-Helsinki (440km) välille kulutukseksi 10,4 l/100km, tankkaamalla mitattu. Kuormaa jonkun verran kyydissä ja nopeus oli rajoitus +0-10 lähes koko ajan, ohituksia ei käytännössä ollenkaan. Empiiriseen kokemukseen perustuen bensalla tn. kulutus olisi ollut sen 8 litraa per sata, eli ~20% säästö rahassa...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: RE85 kulutus
Samoten 10,4 satasella noin 800km lenkki itäsuomeen ja takaisin. Kaveri puikoissa eikä mikään kevyt kaasujalka. 2.3 "t".
Edit: Tämä siis maantieajoa, 80-120 alueilla, sisältäen pari pysähdystä ja noin puoli tuntia ruuhkassa matelua.
Edit: Tämä siis maantieajoa, 80-120 alueilla, sisältäen pari pysähdystä ja noin puoli tuntia ruuhkassa matelua.
Viimeksi muokannut ysikoo, Ke Syys 04, 2013 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: RE85 kulutus
Näitä maantiekulutuksia on turha vertailla, jos ei kerrota nopeutta. Jos yksi ajaa 80-alueella 80 km/h ja toinen ajaa 100-alueella 115km/h, niin jälkimmäisessä tapauksessa ilmanvastus on kaksinkertainen verrattuna ensimmäiseen.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: RE85 kulutus
Havaintojeni mukaan Ylöjärvi-Naantali-Ylöjärvi (noin 350km Huittisten kautta) menee 10,5-11 litraa satkulle. Tuolla välillä on ehkä yhteensä 20km 120-aluetta ja loput mennee lähes fiftysixty 80/100-aluetta näin kesällä. Talvella tuo väli menee jonkin verran alle kympin satkulle. GPS:n mukaan ajelen noin 3km/h rajotuksen päälle.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: RE85 kulutus
Huhtikuulta 2013 alkaen täystankkausten väleiltä laskettuja keskikulutuksia 14.781 ... 18.308 l/100km. Ajot pelkkää kaupunkiajoa k-nopeus SID:ssä 36 km/h.
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: RE85 kulutus
Viime vikonlopulla pyörahdettiin pohjoiskarjalassa ja satoi 90% matkasta. Huomas ratista jatkuvasti kun renkaat 18"235 puski vesikalvoa edessään. Sid näytti 12.1 todellinen 12.7+ l/100km. Nopeus 105-107. Kajaanissa joutu lorottaan 61l viinaa että pääsi kotiin. Tankilla olis uskaltanu ajaa sen 600 km. Huvikseen laskin mitä 98E olis saanu kuluttaa...8.5l. Ei olis vielä kannattanu.... Hymyssä suin etanolia tankissa ja huomenna Mansesteriin.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: RE85 kulutus
En tainnutkaan tänne raportoida, mutta myöhemmin meille selvisi ettei Hirschillä varustettu NG9-5 2.0T BP ole merkkihuollon mukaan BioPower yhteensopiva.
Selvisi siis viimein, kun nokka-akselien asentoa säätäviä osia uusittiin takuun piikkiin noin neljästi.
Selvisi siis viimein, kun nokka-akselien asentoa säätäviä osia uusittiin takuun piikkiin noin neljästi.
Re: RE85 kulutus
T5 automaatti. Vakio 15" rengastus peltivanteillla, jarru ei laahaa.
Todellinen kulutus koko tankille 13.5l/100km (Sid näytti jotain 13.2l/100km), tästä 80% 25km työmatka-ajoa josta suurin osa 80km/h aluetta, ei liikennevaloja tai ruuhkaa. Eikä revittelyä yhtään.
Lämpimällä koneella sidin nollausta moottoritiellä tasakaasulla 100km/h -> pikkusen reipas 12l/100km. Sama 80km/h -> edelleen hiuka yli 10l/100km.
Kuulostaa kohtuuttomalta...?
Todellinen kulutus koko tankille 13.5l/100km (Sid näytti jotain 13.2l/100km), tästä 80% 25km työmatka-ajoa josta suurin osa 80km/h aluetta, ei liikennevaloja tai ruuhkaa. Eikä revittelyä yhtään.
Lämpimällä koneella sidin nollausta moottoritiellä tasakaasulla 100km/h -> pikkusen reipas 12l/100km. Sama 80km/h -> edelleen hiuka yli 10l/100km.
Kuulostaa kohtuuttomalta...?
Saab 9-3 2.0t -03 Biopower
EX: Saab 900S -90
EX: Saab 9-3 2.0t -00 Hirsch Performance 222hv
EX: Saab 9-3 2.0t -99 RE85
EX: Saab 900S -90
EX: Saab 9-3 2.0t -00 Hirsch Performance 222hv
EX: Saab 9-3 2.0t -99 RE85
Re: RE85 kulutus
Tarkoitatko siis, että vakiona BioPowerina oleva auto on Hirsch-virityksen jälkeen vain bensalla ajeltava? Ja onnistuit rikkomaan noita nokka-akselin säätöosia ajamalla etanolilla?Ristom kirjoitti:En tainnutkaan tänne raportoida, mutta myöhemmin meille selvisi ettei Hirschillä varustettu NG9-5 2.0T BP ole merkkihuollon mukaan BioPower yhteensopiva.
Selvisi siis viimein, kun nokka-akselien asentoa säätäviä osia uusittiin takuun piikkiin noin neljästi.
Aika samoihin menee tuo 80 km/h kulutuslukema T7-koneisella automaattikolkilla. Samoin testasin vauhdista nollaten lämpimällä koneella, ja siitä jatkaen noin 40 km ajoa.Pasi_K kirjoitti: Lämpimällä koneella sidin nollausta moottoritiellä tasakaasulla 100km/h -> pikkusen reipas 12l/100km. Sama 80km/h -> edelleen hiuka yli 10l/100km.
Kuulostaa kohtuuttomalta...?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: RE85 kulutus
Kyllä. Merkkihuollon selvitettyä asiaa maahantuojan kanta on, ettei E85 sovellu. Softa ei ole E85:lle kelpo.AZP kirjoitti:Tarkoitatko siis, että vakiona BioPowerina oleva auto on Hirsch-virityksen jälkeen vain bensalla ajeltava? Ja onnistuit rikkomaan noita nokka-akselin säätöosia ajamalla etanolilla?Ristom kirjoitti:En tainnutkaan tänne raportoida, mutta myöhemmin meille selvisi ettei Hirschillä varustettu NG9-5 2.0T BP ole merkkihuollon mukaan BioPower yhteensopiva.
Selvisi siis viimein, kun nokka-akselien asentoa säätäviä osia uusittiin takuun piikkiin noin neljästi.
Re: RE85 kulutus
Sitten vaan korvaushakemusta kaikille tahoille menemään.
15000€ auton ominaisuuksien heikentämisestä , asiakkaalle siitä informoimatta kuullostaisi kohtuulliselta korvaukselta tässä tapauksessa.
15000€ auton ominaisuuksien heikentämisestä , asiakkaalle siitä informoimatta kuullostaisi kohtuulliselta korvaukselta tässä tapauksessa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC