Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

jcarlson kirjoitti:Niitä "Garrettin kobria" on kahta laatua, 98-99 2,3t ja 98-00 2,0t on todella kuristavalla imuputkella jota en Mitsun kanssa käyttäisi, ainakaan jos jotain tehoiloa aikoo saada Garrettiin nähden. Se välikoko joka on kaikissa muissa on (eli sama kuin 2000-2005 Aero), on kyllä riittävä useimpiin tarkoituksiin.
Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat "välikoko" sanalla? Siis ymmärtääkseni on mehupilli kobra, sitten garret kobra, sitten vanha aeron kobra, ja sitten king size uudemman aeron kobra.

Onko jollain kuvaa siitä mehupilli kobrasta josta olen vain kuullut? (Ettei vain mulla ole sellaista... :D)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kobria ole kuin 3 erilaista. Garrettissa ja Mitsussa on sama kobra vuosimalleissa 2000-2005 (pl. 2001 alkaen vasta 2,0t).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

jcarlson kirjoitti:Ei kobria ole kuin 3 erilaista. Garrettissa ja Mitsussa on sama kobra vuosimalleissa 2000-2005 (pl. 2001 alkaen vasta 2,0t).
No jos googletan kuvia, niin vanha aeron kobra on erinäköinen kuin mulla. Tuolla huohotusbanjon kohdalla, tuo mutka alas, on aero mallilsessa leveämpi ikäänkuin litistetty vähän. Mulla ei. Tarkoittaako tuo että minulla on tuo ns. mehupilli kobra? Ja jos aion laitta biopower 230hv softan ja ajaa viinalla, se on liian pieni siihen?


Eli kysymys kuuluu: Mikä kobra tämä on? (Jos näistä kuvista näkee...)
Kuva
Kuva
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Shadow_Fi kirjoitti: Eli kysymys kuuluu: Mikä kobra tämä on? (Jos näistä kuvista näkee...)
Kuva
Kuva
Mehupillihän siinä näyttää pihisevän. Tässä muut kobrat.

Kuva

Kuva

"Sentti nenässä,tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu."
Kalamiehen vanha sanonta.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin. Pitihän se arvata. Eli jos softalla haetaan 230hv. ja etanoliajoa, niin kannattaa hankkia uusi aeron kobra? Onko suurta eroa sille uudemmalla ja vanhemmalla aeron kobralla? Passaako pitkäkaulaiseen mitsuun tuo uudenpi aeron kobra (king size)?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mulla on tommonen "banjopultticobra" toisessa femmassa käytössä, ja se on about -00 aerosta.... Liekö sekin mallia "mehupilli" ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Shadow_Fi kirjoitti:No niin. Pitihän se arvata. Eli jos softalla haetaan 230hv. ja etanoliajoa, niin kannattaa hankkia uusi aeron kobra? Onko suurta eroa sille uudemmalla ja vanhemmalla aeron kobralla? Passaako pitkäkaulaiseen mitsuun tuo uudenpi aeron kobra (king size)?
Itse en huomannut eroa isompien kobrien välillä eli melko turha taisi olla vaihto kingiin paitsi että nyt saa kobran oikealle kohdalle. Vois tuon kannakkeesta puuttuvan toisen ruuvinkin laittaa takaisin.

Garrettin ja Mitsun välinen ero sen sijaan oli 8O :D :mrgreen:
Softana on koko ajan ollut BioPower stage 1.

Mahtaakohan sopia king pitkäkaulaiseen ollenkaan kun lyhyenkin kaulan kanssa on melko ahdasta? Tuo mun vanha kobra taitaa sopia heittämällä pitkäkaulaiseen Mitsuun. On tarpeeton...

Vertaa vaan Suapas kuvista kobrien muotoa. Muistaakseni joku täällä on todennut, että banjon voi helposti liittää noihin isompiinkin jos esim. jälkeenpäin vaihtaa mehupillin avarampaan.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja suapas »

Joo, nythän mie hokasin, kurvi on toisessa jyrkempi. Tai ainakin huohotinliitäntä eri paikassa. :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

pohojalainen kirjoitti: Mahtaakohan sopia king pitkäkaulaiseen ollenkaan kun lyhyenkin kaulan kanssa on melko ahdasta?
Sen takiahan siitä kaulasta on otettu 1,5 senttiä pois että isompi koobra mahtuu. Toisaalta voihan kompurapesän vaihtaa jälkikäteen lyhytkaulaiseenkin :D
SAAB 9-5 Aero -05
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onkohan nyt oikeesti kukaan laskenut / perehtynyt onko minkälainen ero kobrilla ilmavirtaukseen nähden (no paitsi Saabin omat insinöörit). Voiko joku oikeasti kertoa onko tuo minun pillikobra liian pieni 230hv biopower softalle? Aeron ja king kobran koko ero ei varmaan mitään hirveitä ole, ja etuja saadaan vasta 260 ja yli hevosvoiman alueessa?

Niin ja tosiaan se putki ennen ilmasuodattimen koteloa. Sekin täytyy vaihtaa aeron putkeen? (http://photo.platonoff.com/Auto/2006110 ... nlet_Pipe/)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eiköhän olennaisinta ole että rojut on siellä paikallaan ja mosa toimii? Onhan Aeron vakiotehot likellä tuota puhuttua 230hummaa johon cobra riittää. Ei etanolilla ajaessa koneeseen menevä ilmamäärä niin paljoa poikkea etteikö se pelaisi noin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Niin mutta aeron kobra isomi, kuin tuo pikkukobra mulla. Ymmärtääkseni missään aerossa tuota kobraa koskaan ollut. Vai täh?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No niinpä tietenkin. Pienin siellä meidänkin femmassa on. Kun kunnolla lukee aiempien viestien tekstin, niin se pienin versio on matalapaineisten alkupään femmojen rasite. Tosin en ite ole osannut tuota mitenkään erottaa. Kulkupuoli vakio 170 humman ja tuon nykyisen noin Aeron tehojen välillä on ihan selvä. Eli ei se ainakaan niin paljoa ole kuristanut konetta etteikö kulkupuoli ja tehotkin olisi kiistämättä nousseet. Toisaalta kun vääntö on parantunut, ei maksimikierroksille :arrow: maksimivirtaukset ole edes välttämätöntä mennä jouhevan etenemisen saavuttamiseksi. Jotta asiasta olisi täysi varmuus, pitäisi ero testata tehopenkissä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No joo, lähinnä pelkään rasittaa turboa liikaa. Eli periaatteessa kun kuvittelee maksimiturbon puhalluksia, niin jos ilmamäärää rajoittaa, turbon kylmä puoli rasittuu enemmän. En tiedä onko turbolle mitään haittaa, mutta kerta kun en tiedä, epäilen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

jcarlson kirjoitti:Ei kobria ole kuin 3 erilaista. Garrettissa ja Mitsussa on sama kobra vuosimalleissa 2000-2005 (pl. 2001 alkaen vasta 2,0t).
Täällä on ainakin MY00 9-5 2.3t:ssä paaaljon pienempi imukobra kuin MY00 9-5 Aerossa.
Liekkö vasta matalapaineisiin (2.0t&2.3t) vasta faceliftin (02) vuoden aikana vaihtunut imukobrat isompiin.
Vastaa Viestiin