Liian kalliit suomalaiset.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Taidan liittyä EVVK kerhoon kunnes suhdanteet paranee.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/ke ... 0&tstart=0
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Cona »

mikaels kirjoitti:
Cona kirjoitti: Suomalaiset muuttavat asumisen kalleuden takia koko ajan kauemmaksi keskustoista kilometrikorvausten juostessa.
Mihin ne kilometrikorvaukset juoksee?
Omalla työpaikalla sovellettavan tessin mukaan, kilometrikorvaukset maksetaan työhönottopaikasta tai kotoa riippuen kumpi on lähempänä.

Ei ainakaan vielä jäänyt tyhjäksi näiden syrjemmälle muuttajien asunnot.
Oletko siis sitä mieltä, että kilometrikorvaus menee 1:1 autoilun kulujen kanssa ja sillä ei kukaan pääse tienaamaan "ylimääräistä"? Toki varmasti alakohtaisia eroja löytyy ja ehtoja on tiukennettu jottei esim. 100km työmatkan omaava pääse asiakaskäynnin varjolla laskuttamaan ajoa kotiinsa jos matka kohteesta työpaikalle olisi vaikka 5km.

Kilometrikorvaushan on tarkoitettu kompensoimaan auton ylläpitokulujen lisäksi myös auton arvonalenemaa. Nyt joku sanoo, että niin sen kuuluu ollakin, jotta autokanta uusiutuu, mutta eikö olisi kokonaisuuden kannalta järkevämpää alentaa autoverotusta?

En tunne ketään, joka vapaaehtoisesti haluaa ajaa pitkää työmatkaa ja asua kaukana kaikista peruspalveluista. Tuskin kaikki vapaa-ehtoisesti haluavat kehyskuntiin vaan muuttavat sinne asumiskustannusten takia. Lisänä seuraukset tästä kodin ja työn välisestä rallista voi nähdä kehä- ja moottoriteillä joka arkipäivä. Kolareita, ruuhkia, urautuneet tiet jne.

Joka tapauksessa pointti oli, ettei pitkät työmatkat ja "haja-asumis-malli" ainakaan paranna Suomen kilpailukykyä.

Pekkasilla on varmasti vaikutusta työnantajalle, jos niitä yhdistellään vuosilomiin, viikonloppuihin, sairaslomiin jne. Tuossa Kakkosen tekstissähän kritisoidaan Suomalaista tapaa lisätä arkivapaan ympärille "ylimääräisiä" lomapäiviä jolloin kyseinen työntekijä on vapaalla esim. työviikon kerrallaan.

Ulkomaille muutto alkaa olla yhä varteenotettavampi vaihtoehto, samalla tulee bonuksena, että pääsee tämän kontrolliyhteiskunnan holhouksesta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Cona kirjoitti: Oletko siis sitä mieltä, että kilometrikorvaus menee 1:1 autoilun kulujen kanssa ja sillä ei kukaan pääse tienaamaan "ylimääräistä"?
En ole. En vaan tajunnut miten maalle muuttamalla, pitkässä juoksussa pääsee tienaamaan kilometrikorvauksilla?
Cona kirjoitti: Toki varmasti alakohtaisia eroja löytyy ja ehtoja on tiukennettu jottei esim. 100km työmatkan omaava pääse asiakaskäynnin varjolla laskuttamaan ajoa kotiinsa jos matka kohteesta työpaikalle olisi vaikka 5km.
Voisitko vielä vääntää rautalangasta tuon esimerkin. Miten se kotimatka voidaan laskuttaa jos käyt asiakkaalla, joka 5km päässä työpaikalta? (työhönottopaikka tai varsinainen työntekopaikka)

Cona kirjoitti: En tunne ketään, joka vapaaehtoisesti haluaa ajaa pitkää työmatkaa ja asua kaukana kaikista peruspalveluista. Tuskin kaikki vapaa-ehtoisesti haluavat kehyskuntiin vaan muuttavat sinne asumiskustannusten takia. Lisänä seuraukset tästä kodin ja työn välisestä rallista voi nähdä kehä- ja moottoriteillä joka arkipäivä. Kolareita, ruuhkia, urautuneet tiet jne.
Aika harva varmaan. Asumisen ja matkustamisen hintabalanssi on talouskohtainen kalkyyli. Joillekin kahdella eria autolla 1,5h suunta aamuin illoin on halpaa, kun taas 250t € asuntoon on kallista. Eikä aina pysty tuota asiaa optimoimaan.
Cona kirjoitti: Pekkasilla on varmasti vaikutusta työnantajalle, jos niitä yhdistellään vuosilomiin, viikonloppuihin, sairaslomiin jne. Tuossa Kakkosen tekstissähän kritisoidaan Suomalaista tapaa lisätä arkivapaan ympärille "ylimääräisiä" lomapäiviä jolloin kyseinen työntekijä on vapaalla esim. työviikon kerrallaan.
.
Ei työntekijä yksin päätä kaikista pekkasista. Sekin maksaa työnantajalle, jos työntekijällä ei ole koskaan arkisin klo 8-16 vapaata. Pitää hoitaa kaikki hammaslääkäri, vakuutus, pankki, katsastus yms. asiat kesken työpäivän ja ehkä jopa työantajan ajalla. Toki kunnon lintsari tekee ne silti työajalla.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja 3J »

Cona kirjoitti:Monia vuosikymmeniä tietyt vahvat ammattiyhdistysliikkeet hilasivat työntekijöiden etuuksia ja palkkoja ylöspäin välittämättä siitä, mitä se tekee esim. yrityksen kilpailukyvylle ja kulurakenteelle. Nämä alat ovat tällä hetkellä vaikeuksissa ja taistelevat elintilastaan. Näillä aloilla työskentelemättömänä tekee mieli kysyä, että olisiko aikoinaan riittänyt vähempi ja näitäkin työpaikkoja olisi vielä muutama enemmän Suomessa?!
No ensin disclaimerina että en itsekään työskentele näillä aloilla, eli ei ole oma lehmä ojassa. :) Siitä huolimatta tämä yllämainittu kuulostaa lähinnä propagandalta jolla halutaan heikentää etuuksia ja polkea palkkoja. Monilla aloilla palkka ei ole mitenkään korkea keskiseen Eurooppaan verrattuna, ja etuudetkin huonommat, ja lomapäiviä vähemmän. En ole henkilökohtaisesti yhtään vakuuttunut että yksikään yrityksen vaikeus on johtunut palkkakuluista tai eduista. Sen sijaan paljon syynä on ylitarjonta markkinoilla, kaukainen sijainti asiakkaista, jne. Jos vaikka paperiteollisuutta ajattelee, niin palkkakustannukset ovat pisara valtameressä. Vaikeukset johtuvat aivan muista tekijöistä, eikä edes nollapalkalla työskentely suomalaisia pelastaisi. Suurin kuluerä on energia, ja teollisuussähkö on Suomessa euroopan halvimmasta päästä. Esim. Saksassa energiakustannukset ovat heti yli kaksinkertaset. Samoin monella muulla "vaikeuksissa olevalla alalla" koneiden huoltokulut ja varaosat, ohjelmistojen lisenssikulut yms, ovat niin suuria, että henkilökulut peittyvät niihin. Ja ne maksaa ihan saman verran Kiinassa kuin Suomessakin. Ja koska palkkakustannukset eivät näyttele pääosaa teollisuudessa, niin vaikka se Suomalainen tekisi työt nollapalkalla, niin edelleenkin työt siirtyisivät lähemmäksi asiakasta ja ylituotantoa karsittaisiin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Itseäni lähinnä vituttaa viikolle osuvat erilaiset pyhät ja kissan ristiäiset..
Työmäärä on viikolle aina vakio eli 5 päivää. Työnantajalla on välillä tapana
siirtää se viikolle osuva pyhä vapaaksi ja merkata lauantai sitten korvaavaksi työpäiväksi, josta ei luonnollisesti mitään ylimääräistä makseta..
Yleensä yritetään tehdä hommat siten neljässä päivässä ja sekös sitten vasta vatuttaakin :evil:
Näin voi tehdä ainakin akt: sääntöjen mukaan.
Mukavaa kuitenkin että on töitä.

En minäkään sinne silti ilmaiseksi tai edes puoli suostu menemään muille voittoa tahkoamaan :roll:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei meistä varmaan kukaan halua ilmaista työtä tehdä eikä myöskään punnertaa viikon työsuoritetta 4 päivässä. Niin kuin tuossa kirjoittelin niin Suomessa voisi olla muutama työpaikka enemmän jos ei ihan joka kerta olisi vedetty tietyissä liitoissa kotiinpäin. Paperiteollisuudessa en ole ikinä työskennellyt, mutta olen kuullut tarinoita joissa on varmasti jotain perää. Se, että olisiko em. estänyt väistämätöntä, ei varmaankaan.

Propagandasta en tiedä, mutta auttaako meidän tilannetta, jos meillä kaikilla on asenne, ettei mistään olla valmiita tinkimään, jotta saataisiin jokunen työpaikka säilytettyä Suomessakin?!

Ja mikaels kaipasi esimerkkiä työmatkan laskuttamisesta. Otetaan esimerkki, että työmatkalla käyt asiakkaan luona, joko töihin mennessä tai töistä tullessa. Näin olet joissan firmoissa oikeutettu laskuttamaan koko työmatkasta kilsat.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Vs: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Cona kirjoitti:Propagandasta en tiedä, mutta auttaako meidän tilannetta, jos meillä kaikilla on asenne, ettei mistään olla valmiita tinkimään, jotta saataisiin jokunen työpaikka säilytettyä Suomessakin?!
Oletko työntekijä vai työnantaja?


Sent from my XT910 using Tapatalk 4
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja 3J »

Cona kirjoitti:Propagandasta en tiedä, mutta auttaako meidän tilannetta, jos meillä kaikilla on asenne, ettei mistään olla valmiita tinkimään, jotta saataisiin jokunen työpaikka säilytettyä Suomessakin?!
Voi kun se olisikin näin, että tinkimällä työpaikat säilyy. Ja tokihan työnantaja sen noin esittää. Mutta esimerkkejä on, jossa tinkiminen ei ole saanut mitään muuta aikaiseksi, kuin että työntekijöiden palkasta on otettu, ja firman johdolle/omistajille on annettu. Eli tulonsiirtoa työntekijöiltä omistajille/johdolle. Lisäksi yrittämisen riskiä siirretään työntekijöille, vaikka riskillä tehdyt voitot siirtyvät omistajille/johdolle. Eli joustoa on vain yhteen suuntaan.

Tulee mieleen eräskin firma, jossa työnantaja esitti että suostutteko väliaikaiseen palkanalennukseen niin ei tarvitse potkia porukkaa pihalle. No siihen suostuttiin. Vuoden jälkeen kun väliaikainen palkanalennus oli ohi, niin aloitettiin YT:t ja porukan pois potkiminen. Että kiitti vaan kun teitte halvalla vuoden työt. Lupauksiakin annetaan, mutta loppupeleissä "ajat ovat muuttuneet" tai "markkinatilanne on entistä haastavampi", mikä sinänsä pitääkin paikkansa, mutta oikeuttaa nyt lupauksien perumiseen.

Katsokaa nyt vaikka kuinka nämä poispotkivat "kriisifirmat" jakavat osinkoja omistajille tai ostavat omia osakkeitaan ja mitätöivät ne. Kyllä sitä rahaa siihen löytyy, mutta ei varsinaisen työn tekijöille.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Cona »

3J kirjoitti:
Cona kirjoitti:Propagandasta en tiedä, mutta auttaako meidän tilannetta, jos meillä kaikilla on asenne, ettei mistään olla valmiita tinkimään, jotta saataisiin jokunen työpaikka säilytettyä Suomessakin?!
Voi kun se olisikin näin, että tinkimällä työpaikat säilyy. Ja tokihan työnantaja sen noin esittää. Mutta esimerkkejä on, jossa tinkiminen ei ole saanut mitään muuta aikaiseksi, kuin että työntekijöiden palkasta on otettu, ja firman johdolle/omistajille on annettu. Eli tulonsiirtoa työntekijöiltä omistajille/johdolle. Lisäksi yrittämisen riskiä siirretään työntekijöille, vaikka riskillä tehdyt voitot siirtyvät omistajille/johdolle. Eli joustoa on vain yhteen suuntaan.

Tulee mieleen eräskin firma, jossa työnantaja esitti että suostutteko väliaikaiseen palkanalennukseen niin ei tarvitse potkia porukkaa pihalle. No siihen suostuttiin. Vuoden jälkeen kun väliaikainen palkanalennus oli ohi, niin aloitettiin YT:t ja porukan pois potkiminen. Että kiitti vaan kun teitte halvalla vuoden työt. Lupauksiakin annetaan, mutta loppupeleissä "ajat ovat muuttuneet" tai "markkinatilanne on entistä haastavampi", mikä sinänsä pitääkin paikkansa, mutta oikeuttaa nyt lupauksien perumiseen.

Katsokaa nyt vaikka kuinka nämä poispotkivat "kriisifirmat" jakavat osinkoja omistajille tai ostavat omia osakkeitaan ja mitätöivät ne. Kyllä sitä rahaa siihen löytyy, mutta ei varsinaisen työn tekijöille.
Alkuperäinen aihe oli, että Suomi on kallis maa ja tästä halusin tuoda esimerkkejä esiin. Missään kohtaa en ole mielestäni antanut ymmärtää, että työntekijöiden palkkoja tulisi alentaa jne. Ehkä enemmänkin yritin tuoda tämän meidän yhteiskunnan kallista rakennetta esiin. Se on totta, että jos työnantajalle antaa "narua" niin on turha kuvitella, että se vapaaehtoisesti palauttaa viemänsä edut. Edelleenkään kukaan ei ole tuonut konkreettista esimerkkiä esiin, missä tämä meidän hyvinvointiyhteiskunta voisi säästää /parantaa kilpailukykyä / laskea kuluttajahintoja jne. Tässä nyt sivuttiin tiettyjen alojen ongelmia ja niin kuin joku jo mainitsi niin ne olisi "kuopattu" tai siirretty ennemmin tai myöhemmin kuitenkin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Cona kirjoitti: Ja mikaels kaipasi esimerkkiä työmatkan laskuttamisesta. Otetaan esimerkki, että työmatkalla käyt asiakkaan luona, joko töihin mennessä tai töistä tullessa. Näin olet joissan firmoissa oikeutettu laskuttamaan koko työmatkasta kilsat.
Hyviä firmoja, ja varmaan ylintä johtoa myöten hyväksytty malli? Samoin, jos kaksi eri käyntiä esim 40km päässä firmasta, niin voi tietysti laskuttaa molemmat täydeltä matkalta. Jos tätä tarkoitit tuolla aiemmalla kilometrikorvausten joksemisella, niin aika marginaali-ilmiö ja aika harva maalle muuttaja pääsee matkustamisella tienaamaan.

3J kirjoitti: Voi kun se olisikin näin, että tinkimällä työpaikat säilyy. Ja tokihan työnantaja sen noin esittää. Mutta esimerkkejä on, jossa tinkiminen ei ole saanut mitään muuta aikaiseksi, kuin että työntekijöiden palkasta on otettu, ja firman johdolle/omistajille on annettu. Eli tulonsiirtoa työntekijöiltä omistajille/johdolle. Lisäksi yrittämisen riskiä siirretään työntekijöille, vaikka riskillä tehdyt voitot siirtyvät omistajille/johdolle. Eli joustoa on vain yhteen suuntaan.
Näin voi ollakin. Sitten kun yritys on oikeen kriisissä niin kaikki toimenpiteet tulee liian myöhään, eikä välttämättä mikään pelasta. Kyllä se riski on yrittäjällä. En ole kuullut että työntekijät maksaisi yrityksen omistajalle jos tulee tappioita, joita usein tuleekin. En yritä puolustella mitään, ja kyllä käsittämättömiä toimenpiteitä välillä kuulee. Työntekijät potkitaan ulos ja voitot sen kun kasvaa. Yritys joka ei tee voittoa, joutuu tilanteeseen, jossa voiton tavoitteleminen muuttuu jatkuvasti vaikeammaksi.

3J kirjoitti: En ole henkilökohtaisesti yhtään vakuuttunut että yksikään yrityksen vaikeus on johtunut palkkakuluista tai eduista. Sen sijaan paljon syynä on ylitarjonta markkinoilla, kaukainen sijainti asiakkaista, jne. Jos vaikka paperiteollisuutta ajattelee, niin palkkakustannukset ovat pisara valtameressä. Vaikeukset johtuvat aivan muista tekijöistä, eikä edes nollapalkalla työskentely suomalaisia pelastaisi. Suurin kuluerä on energia, ja teollisuussähkö on Suomessa euroopan halvimmasta päästä. Esim. Saksassa energiakustannukset ovat heti yli kaksinkertaset. Samoin monella muulla "vaikeuksissa olevalla alalla" koneiden huoltokulut ja varaosat, ohjelmistojen lisenssikulut yms, ovat niin suuria, että henkilökulut peittyvät niihin. Ja ne maksaa ihan saman verran Kiinassa kuin Suomessakin.
Ylitarjontaan ei pahemmin palkkojen alentaminen suoraan auta, mutta voi auttaa yritystä selviytymään, jos samalla on investoidaan tuottavuuteen ja saadaan yrityksen yksikkötyökustannukset kilpailukykyisiksi. Tietysti yritykset yrittää pitää omasta markkinaosuudesta kiinni ja odottaa, että joku tehottomampi yritys/yksikkö putoaa pois ja ajan kuluessa selviytyjille koittaa paremmat ajat. Jos palkat nousee nopeammin kun tuottavuus, niin kansainvälisessä kilpailussa pärjääminen vaikeutuu. Suomen kustannuskilpailukyky, suhteessa tärkeisiin kauppamaihin on huonontunut 10% 2000 luvun aikana. En osaa sanoa onko se paljon vai vähän, mutta jos vaikuttaa koko tuoteen jalostusketjussa, niin kyllä siitä jotain seuraa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Tuskin tälläkään foorumilla kuten ei myöskään isolla "foorumillakaan" ole saatu kaikkia tyydyttävää vastausta. Aina näytät persettä toiselle kun toiselle kumarrat. Aina kun kuulen tai luen sanat kvartaali talous nousee karvat pystyyn. Kaikki eivät voi käyttää norjalais villapaitaa ja kaikille ei sovi hankkijan lippis. Jäädyttäkööt palkat kunhan pitävät kuluttaja hinnat samassa. Valitettavasti suunta on toinen. En puhu nyt että viddu pitäs saada uus bimmeri vaan normaalilla työnteolla maksaa asuntoni ja tarjota lapsilleni hyvän lapsuuden olemalla myös kotona repimättä ylitöissä koska maan talous niin vaatii. Tämä kodinhoitotuen muutos on eka askel päin peetä.

Sent from my XT910 using Tapatalk 4
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Keskiverto palkansaajan kannalta on yks ja sama tuleeko "iso" palkankorotus vai se paljon puhuttu maltilinen eli muutama penni. Jos tulee pieni, niin se riitä edes tuleviin hinnan/veron ym. kotrotuksiin. Jos tule iso korotus, niin hallituksella on jo valmiiksi veronkorotuslista jolla se korotus kupataan pois, "erilaisilla veroratkaisuilla".
Suo siellä vetelä täällä ja duunarin ostovoima jatkaa huononemistaan, eli aivan sama. Kunhan nyt vaan muka jauhetaan asiasta että ihmisillä säilyisi joku naiivi illuusio kolmikannasta ja demokratiasta.
9000CS 2,3
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Saappi Kuski kirjoitti:Keskiverto palkansaajan kannalta on yks ja sama tuleeko "iso" palkankorotus vai se paljon puhuttu maltilinen eli muutama penni. Jos tulee pieni, niin se riitä edes tuleviin hinnan/veron ym. kotrotuksiin. Jos tule iso korotus, niin hallituksella on jo valmiiksi veronkorotuslista jolla se korotus kupataan pois, "erilaisilla veroratkaisuilla".
Suo siellä vetelä täällä ja duunarin ostovoima jatkaa huononemistaan, eli aivan sama. Kunhan nyt vaan muka jauhetaan asiasta että ihmisillä säilyisi joku naiivi illuusio kolmikannasta ja demokratiasta.
Tuskinpa tämä kovin monelle on epäselvää. Ostovoima heikkenee ja moni keskiverto palkansaaja tulee liittymään EVVK kerhon.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja 773E »

Huvittavaa seurata tota median ja päättäjien propagandaa liian kalliista suomalaisesta työvoimasta. Suurelta osin täyttä skebeliä, sanon minä.

Ite joudun vetämään yhteispohjoismaalaisia projekteja. Siinä huomaa hyvin, miten mm. ruotsalainen, norjalainen ja tanskalainen työvoima on kalliimpaa, kuin suomalainen työvoima. Eli palkkakikkailuilla tätä peliä ei voiteta. Sen sijaan se missä ero tulee esim. jos vertaa, miten hyvin ruotsalaisilla yrityksillä menee, niin on sopimusten luontitaidossa ja yhteistyön tekemisessä. Ruotsalaiset on sosiaalisilta taidoiltaan aivan toista luokkaa suomalaisiin verrattuna ja osaavat diskuteeraamalla tuoda ja viedä omat ehdotuksensa ja tuotteensa aivan erilailla kansainvälisillä markkinoilla läpi, kuin suomalaiset. Siitäkin huolimatta, vaikka itse tuote olisi paskempi.

Eli toisin sanoen: väitän, että Suomi häviää pelin globalisoituneessa maailmassa kabinettikeskusteluissa, ei työvoiman kalleudessa, eikä tuotteiden laadussa. Pitäisi keskittyä korjaamaan sitä, mikä on pielessä (markkinointi), eikä sitä, mitä lyhytnäköiset ja omaa nopeasti lihoiksi haluttavaa etua hakevat patruunat haluavat (palkat kehitysmaiden tasolle, kun tavara ei mene kaupaksi, eikä uusia tilauksia tule).
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rattivaihde kirjoitti:Voivoivoi, jääkö nyt osakemiljonääreiltä joitakin tuhansia saamatta? Kyllä varmaan tuntuu pahalta kun ei meinaa kaupassa maitoon olla varaa.
No eiköhän isoin ryhmä, johon tämä koskettaa, ole työttömyydestä tai lomautuksesta kärsivät tavalliset ihmiset, kun tuotteita ei maailmalla saada kaupaksi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin