Tiemaksu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.hs.fi/kotimaa/Autoilijoille+ ... 8011002952

Eikö tuo nyt menisi yhtä hyvin nostamalla bensan ja dieselin hintaa aluekohtaisesti ?
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ei jos auto kulkee suurimmaksi osaksi tai jopa kokonaan sähköllä.

Muuten nykyinen autovero olisi kuitattu noin 18 senttiä per litra korotuksella pumppuhintaan sekä bensalle että dieselille, ja toisella samanlaisella korotuksella kuittautuisi vielä vuotuinen ajoneuvoverokin. Käyttövoimavero jäisi vielä. Mutta kun se sähköauto.

Toinen olisi että vuosittaisen ajoneuvoveron perusosan tuplaaminen kuittaisi autoveron. (Käyttövoimavero voisi jäädä ennalleen.) Nyt ne tuottavat lähes saman verran molemmat.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/suur ... le-1.46215

Fingrid ainakin valmistautuu jo nyt sähköautojen tulemiseen
SAAB 9-5 Aero -05
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

3J kirjoitti:Ei jos auto kulkee suurimmaksi osaksi tai jopa kokonaan sähköllä.

Muuten nykyinen autovero olisi kuitattu noin 18 senttiä per litra korotuksella pumppuhintaan sekä bensalle että dieselille, ja toisella samanlaisella korotuksella kuittautuisi vielä vuotuinen ajoneuvoverokin. Käyttövoimavero jäisi vielä. Mutta kun se sähköauto.
Onko akkutekniikassa tapahtunut joku läpimurto, jota ei julkisuudessa ole ollut esillä? Nykyisellä tekniikalla puhdas sähköauto on utopiaa. Lyhyt toimintasäde ja pitkä lataus. Siksi Opel ampera, jne "sähköautot" ovat bensamoottorilla ja generaattorilla. Sähköautojen osuus on alle promille ja se, että niitä olisi edes 10% menee jopa vuosikymmeniä. Jos 90% liikkuu muulla tavoin, niin verotuotto on taattu.

Idea on ihan hölmö, ei kai koskaan aiemmin ole keksitty veroa, jonka keräys olisi tuottoon nähden noin kallista. Lisäksi vielä ongelmat yksityisyyden kanssa.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sähköautojen lataamisen voisi tehdä mahdolliseksi vain huoltoasemilla, tai sähkölaitoksilla. Lataus menisi tietysti kwh mittarin läpi. ;)
Ollilalla on tuossa kiperä paikka. Verottaa pitäisi mutta kansan ajokilometrit ei saisi vähentyä koska silloin bensan myynti vähentyisi ja se ei taas passaa, koska Ollila on Shellin hallituksen pj. Siksi veroa ei yksinkertaisesti voi laittaa bensaan.
Toisella kielellä pitäisi vielä nuolla myös Autontuojat ry:n persettä ja saada jotenkin huijattua (lue:painostettua) kansalaiset ostamaan uusia autoja.
Ei ole heleppoo.
9000CS 2,3
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Onhan taas idea, ei voi muuta sanoa. GPS joka autoon jne. Toki kuluthan niidenkin hankinnasta ja asennuksesta tulee varmasti autoilijoille. Ja tosiaan hauska tuo Shell kytkös, eli polttoaineen hintaa ei voi nostaa (eikä sähköautoilua voi missään nimessä tukea!), niin pitää keksiä joku älytön vaihtoehto.

Onhan Suomen autokanta vanha verrattuna moniin maihin, mutta entä sitten? Monet perustelee ympäristösyillä, mutta jotenkin epäilen että auton uudistamisen myötä vähentyvät päästöt on pientä verrattuna päästöihin joita syntyy uusia autoja valmistaessa. Mutta taas kerran, autoteollisuudessa pyörii isot rahat ja pitäähän sitä auttaa kaikin keinoin, kuten jenkeissä tekivät tuon romutusohjelman myötä. Mutta miksi Suomessa, jossa tietojeni mukaan autoteollisuus ei ihan hirveästi kukoista???

T: n. keskituloinen veronmaksaja, joka ei saa vuosittain osinkotuloja
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Sopivasti samaan aikaan toisaalla Nokia on kehitellyt autoihin tuota tarvittavaa paikannustekniikkaa. Olihan siitä juttua ettei autoilijalle jäisi montakaan sataa kulunkia maksettavaksi kun Trafi maksaa osan kuluista.
SAAB 9-5 Aero -05
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ekitheman kirjoitti:
Onhan Suomen autokanta vanha verrattuna moniin maihin, mutta entä sitten? Monet perustelee ympäristösyillä, mutta jotenkin epäilen että auton uudistamisen myötä vähentyvät päästöt on pientä verrattuna päästöihin joita syntyy uusia autoja valmistaessa.
Montakohan turhaa kuolemaa on tullut sen takia, että Suomessa ajetaan vanhoilla romuilla, kun ei ole varaa parempaan..
Tämä ei tietysti koske harrastajia, jotka pitävät kiinni kynsin hampain 20v+ autoistaan, mutta veikkaanpa esimerkiksi monen perheellisen mielellään ottavan uudemman ja turvallisemman auton, jos sen saisi järkevämpään hintaan.


Tässä kauppalehden näkemys aiheesta ilman sen suurempia lähdeviitteitä:
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/autov ... 1308494197
Tomppa & Saabit myyty :(
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja 3J »

tmr97 kirjoitti:Onko akkutekniikassa tapahtunut joku läpimurto, jota ei julkisuudessa ole ollut esillä?
Ei, mutta esim. Prius PHEV eli seinästä ladattava kulkee 25km pelkällä sähköllä. Samoin Volvo V60 plug-in diesel hybridi jopa lähes 50km pelkällä sähköllä ja siitä eteenpäin dieselillä. Eli näillä voisi ajaa juuri siellä missä joukkoliikenne toimii ja jonne nämä suurimmat 6 sentin maksut tulisivat, ja joidenkin koko päivän ajot pelkällä sähköllä, tai ainakin lähelle sitä. Tankilla ei tarvitsisi paljoa vierailla ellei lähde kauemmas. Että eihän se sellainen käy, vaan näille pitää saada se kilometrimaksu. Käyttövoimamaksuhan (vrt. "dieselvero") niillä jo onkin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

------
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ma Syys 02, 2013 22:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Rommitommi kirjoitti:
Tässä kauppalehden näkemys aiheesta ilman sen suurempia lähdeviitteitä:
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/autov ... 1308494197
No, joka kerta kun tällainen uutinen lehdessä on, niin siinä mainitaan Autontuojat ry, tämä luonnosta suunnattoman huolissaan oleva Greenpeacen alajärjestö. :)
9000CS 2,3
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Rommitommi kirjoitti:
Montakohan turhaa kuolemaa on tullut sen takia, että Suomessa ajetaan vanhoilla romuilla, kun ei ole varaa parempaan..
Tämä ei tietysti koske harrastajia, jotka pitävät kiinni kynsin hampain 20v+ autoistaan, mutta veikkaanpa esimerkiksi monen perheellisen mielellään ottavan uudemman ja turvallisemman auton, jos sen saisi järkevämpään hintaan.
Onhan tuossa totta toinen puoli, mutta: kuinka monta kuolemaa on tullut siitä että autoon on ilmestynyt jokin vanhuudesta johtunut tekninen vika yms? Toki on varmasti monia tilanteita, joissa rattijuoppo tai joku muu on täräyttänyt päin, ja auto on pelastanut/ollut niin laho vanhus että henki on lähtenyt, eli näin ollen tietysti tuokin kanta on perusteltu.

Turvallisuus onkin hyvä (ja vetoava) pointti autokannan uudistamisessa, mutta tosiaan valitettavan usein nämä Autontuojat, jormat, kyöstit ja muut ajattelevat vain sitä, miten oma tili ja bonukset kasvavat, eivätkä todellakaan sitä perheenisää johon vetoavat.

Ja kun vielä hieman pidemmälle mietitään, niin mitä tälläinen autoveron pienentäminen siirtämällä maksut bensaan tai kilometreihin aiheuttaa. Autovero tietääkseni on % perusteinen, eli: Jorma maksaa nyt mersustaan 1M sijaan vain 700000, eli säästää 300k. Hannu Hitsari maksaa Kia ceedistään 15k sijaan 10,5k, eli säästää 4,5 tuhatta €. Ja nyt ne kulut menevät puhtaasti kilometrien perusteella tasan näiden Hannun ja Jorman kesken. Eli ketkä tässäkin muutoksessa voittaisivat?

V: Jorma n. 295 500 € Hannuun nähden
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Yksi tekijä, miksi tätä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, on juurikin se että sen jälkeen ainakin teoriassa voitaisiin kenen tahansa ajomatkoja ja menoja seurata. Ei se yksityisyydensuoja tuota hidasta kun sen murtaminenhan on jopa toivottavaa hallinnon kannalta.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja VVV »

On se hyvä, että uusien autojen hinta laskisi tuntuvasti. Kuinkahan monella perusduunarilla olisi varaa tuon jälkeenkin edes harkita uutta autoa, joka maksaisi vaikka 10000€..? Moni kuitenkin tässä maassa elää käytännössä kädestä suuhun ja jos vaihtoehtona on hieman halvempi uusi auto tai vielä halvempi vanha auto, niin en jaksa uskoa, että ihmiset, joilla raha on tiukassa lähtisivät investoimaan uuteen autoon vain uuden auton vuoksi. Lisäksi haja-asutusseutu varmasti kiittää moisesta päätöksestä veloittaa kilometrejä. Mitä halvempi auto, sitä enemmän kärsit suhteessa auton hintaan nähden kilometreistä. Maa ajetaan alas jatkuvalla verojen korotuksilla, joka vuorostaan aiheuttaa ongelmia logistiikkayrityksille, joka vuorostaan aiheuttaa korotuspaineita kauppojen hintoihin, joka vuorostaan vie tavallisen ihmisen ostovoimasta senkin vähän, mitä siitä on jäljellä, joka taas syventää entisestään taloudellista ahdinkoa.

Hallituksen ainoa keino "ohjata kansaa oikeaan suuntaan" tuntuu jatkuvasti olevan uudet kiellot, rajoitteet ja maksut. Muissa maissa käytetyistä porkkanoista täällä ei ole tietoakaan. Kielletään, kielletään, kielletään.

GPS:n naittaminen autoon on aivan kuolleena syntynyt idea. Järjestelmä on aivan liian vika- ja häiriöherkkä ollakseen luotettava. Ei voi olla ajoneuvon omistajan vastuulla olla jatkuvasti selvillä siitä toimiiko GPS oikein vai ei.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Niin ja jos halutaan verottaa ajettuja kilsoja ns. kappalehintaisesti niin viranomainen asentaa kaikkiin autoihin ajopiirturit. Ainakin raskaan kaluston puolella tuntuvat käyttävän niitä tietoja jopa sakotusperusteena, mistä vois yhtäkkiä ajatella että kelpais verotukseenkin. Olennaisesti halvempi systeemi toteuttaa vaikka en tiedä miten tuo alueellisuus ratkaistaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin