Liian kalliit suomalaiset.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Paperiteollisuudessa palkkakustannukset vajaa 5% kokonaiskuluista.
Palkannousut työntekijöille perustuvat siihen että vakanssit vähenevät, ne työt ja laajemmat työalueet jaetaan jäljelle jääneille.
Tekninen taso laitteissa sitä luokkaa jo että pelkästään pituusleikkurissa on enemmän tietotekniikkaa kuin jumbojetissä.
Siivous, kunnosssapito, vartiointi, palkkojenmaksu, kirjanpito on monessa paikkaa myös kokonaan ulkoistettu alihankkijoille tai ulkomaille esim Intiaan, Viroon jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Kuinka moni katsoo tarkkaan ostamiaan tuotteita? Etsii vaihtoehtoja? Tekee itse tai lainaa? Ainahan se raha on loppu, tuli sitä vaikka kuinka paljon.

Näin ollen yhden arkipyhän menetys ei juuri kaada taloutta, luulen.

Nykyinen tarjonta tuotepuolella on mennyt kyllä melko surkeaksi. Ei meinaa laadukasta saada edes rahalla. Vanhat uudelleen elvytetyt on monesti kauemmin ehjinä, kuin uudet, mukamas laadukkaat tavarat. Näin mm. vaatteissa ja joissain työkaluissa oman kokemuksen mukaan. Ja autoissa :lol:. Ja kalavehkeissä. Ja...

Ruokakauppojen prameiden pakettien E -koodeista en viitsi edes kirjoittaa :roll:.

:mrgreen: :mrgreen:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihmisellä on ikävä tapa miettiä omaa napaa enemmän kuin yhteistä hyvää. Tämä koskee sekä työntekijä- kuin työnantajapuolta. Kommunismi yritti vähätellä tätä taipumusta ja uskoi ihmisen haluun tuottaa yhteistä hyvää. Ei toiminut. Markkinataloudessa luotetaan siihen, että yhdessä sovitut säännöt (lait) ja omaan napaan tuijottamisen yhdistelmä johtaa parhaaseen lopputulokseen. Toimii jo vähän paremmin, mutta on kaukana älykkään ihmisen ajatuksesta hyvästä järjestelmästä.

Älykäs ihminen on sitten usein koittanut väkisin väkertää jonkin muun mallin, kuten edellä mainitun kommunismin. Siinä rytäkässä on saanut sitten älykäs ihminen huomata olevansa huomattavan tyhmä.

Luottamuksen puute on suurin syöpä, kun yritetään saada aikaiseksi ratkaisua, joka olisi yhteiseksi hyväksi. Duunaripuoli huutaa, että palkanalennukset menee miljonääriporvarien taskuun, eikä usko että alennukset viedään yrityksen tuotteiden hintoihin ja sitä kautta ne lisäävät tehtävän työn määrää. Työnantajapuoli pelkää aina tulevaisuutensa vuoksi ja on omilla toimillaan lisännyt työntekijäpuolen epäluottamusta.

Yksinkertaistettu malli on sellainen, että pitkässä juoksussa voi syödä vain sen mitä tienaa. Yksi työpäivä vapaata vuodessa vastaa noin 0,5 %:a vuoden työmäärästä. Tällaisena vuonna voimme tasapainon säilyttäen sitten syödä 0,5 % vähemmän kuin mitä muuten voisimme.

Ei kansantaloustiede niin kovin vaikeaa matematiikkaa ole, kun supistaa Suomen talouden ymmärrettävämpään kokoon. Elämme perheessä, jossa vanhemmat käyvät töissä ja vanhukset ja lapset syövät ruokaa, jota ostetaan vanhempien työn tuloksilla. Mitä enemmän vanhemmat tuottavat, sitä enemmän koko perhe voi syödä. Jos työt tai tuottavuus vähenevät, jää mummoille ja muksuillekin vähemmän ruokaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Cona »

AZP kirjoitti: Älykäs ihminen on sitten usein koittanut väkisin väkertää jonkin muun mallin, kuten edellä mainitun kommunismin. Siinä rytäkässä on saanut sitten älykäs ihminen huomata olevansa huomattavan tyhmä.

Ei kansantaloustiede niin kovin vaikeaa matematiikkaa ole, kun supistaa Suomen talouden ymmärrettävämpään kokoon. Elämme perheessä, jossa vanhemmat käyvät töissä ja vanhukset ja lapset syövät ruokaa, jota ostetaan vanhempien työn tuloksilla. Mitä enemmän vanhemmat tuottavat, sitä enemmän koko perhe voi syödä. Jos työt tai tuottavuus vähenevät, jää mummoille ja muksuillekin vähemmän ruokaa.
Yksi hyvä puoli kommunismissa varmasti oli, että lähes kaikilla oli asiat yhtä kurjasti => yhteisöllisyys lisääntyi ja kateellisuus väheni. Toki pienellä eliitillä oli/on sielläkin asiat paremmin kuin kansalla.

Tuo "rautalankamalli" taloudenpidosta ei ole ihan suoraltaan sovellettavassa hyvinvointiyhteiskuntaan.

Mitäs sitten, kun perheessä on enemmän eläkeläisiä/työttömiä/opiskelijoita kuin työssä käyviä? Miten ns. "viikkoraha" rahoitetaan, jotta esim. pari perheenjäsentä voi opiskella avoimessa yliopistossa ja kirjoitella poliittisesti aktiivista "blogia"? miten perhe ratkaisee, kun yksi perheenjäsen haluaa, että ylläpidetään yhteisistä tuloista vain hänen käytössään olevaa "kuntoiluhuonetta"? Miten perhe sopeutuu tilanteeseen, jossa ovat luvanneet ottaa vaihto-oppilaan huollettavaksi eikä siihen olisi varaa? Entä miten perheen lapset ja vanhukset suhtautuvat, kun perheen vanhemmat nostavat mielivaltaisesti itselleen bonukset yhteiseltä tililtä asemaansa nojaten?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ihan turhaa luulla että vaikka duunarit luopuiisi kaikista arkipyhistään että se vaikuttaisi kansantalouteen millään tavalla. Käteinenhän lahjoitti justiinsa toista miljardia yrityksille yhteisöveroalennuksina. Montako työpaikkaa tuli lisää? Vastaus: irtisanomiset kiihtyy entisestään.
Nostettiin sen takia YLEveroa ja sähköveroa ---> ihmisten ostovoima huonenee mikäli mahdollista entisestäänkin --> vähemmän kulutusta---> lisää irtisanomisia.
Näin se menee.
9000CS 2,3
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Saappi Kuski kirjoitti:Käteinenhän lahjoitti justiinsa toista miljardia yrityksille yhteisöveroalennuksina. Montako työpaikkaa tuli lisää? Vastaus: irtisanomiset kiihtyy entisestään. Nostettiin sen takia ... veroa ... Näin se menee.
Yritän olla objektiivinen ja ajatella myös toisenlaista näkökulmaa (vihaamatta mitään puoluetta tai poliitikkoa siis tai ainakaan en niistä kirjoita julkisesti): Voisiko ajatella, että jos yhteisöveroalennuksia ei olisi tehty, niin irtisanomisia olisi ollut paljon enemmän?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti: Tuo "rautalankamalli" taloudenpidosta ei ole ihan suoraltaan sovellettavassa hyvinvointiyhteiskuntaan.
Kyllä sitä aika pitkälle voi soveltaa. Itsekin esitit heti perään useita kysymyksiä, joihin vastaaminen ei tunnukaan ihan niin simppeliltä, kun asiaa miettii sellaisen yksikön (=perheen) kokoluokassa, joka on tavalliselle ihmiselle helpompi hahmottaa. Valtion kokoluokassa ajateltuna suomalaisilta puuttuu usein kyky hahmottaa sitä, että hyvinvointi tulee rahoittaa tuottavaa työtä tekemällä, ja vasta loput jää itse työn tekijän taskuun. Onko siis eroa sillä, vaatiiko valtiota maksamaan itselleen jotain ja sillä että mankuu rahaa äidiltään? Onko koko oman työn tuloksen vaatiminen itselleen kovinkaan eri asia kuin se, että jättää oman perheen lapset ruokkimatta ja vanhukset hoitamatta?

Yhteisöveron alennuksen vaikutuksiin pettyneille tiedoksi, että veroprosentti laskee 1.1.2014 alkaen, eikä sillä sitä ennen ole mitään vaikutusta suomalaisten yritysten hintakilpailukykyyn. Korkeintaan tieto veronlaskusta hieman piristää tämän hetkisiä synkkiä näkymiä. Eikä veronalennuksen vaikutuksia voi arvioida vielä ensi vuoden keväälläkään, vaan se näkyy tulevina vuosina. Jatkossa yritysten kannattaa siirtää työtä ja tulosta korkeamman verotuksen maista Suomeen verotettavaksi. Lisäksi yritysten käyttöön jäävä tuloksen osa kasvaa mahdollistaen suuremmat investoinnit, joka entisestään piristää taloutta.

Teen tällä hetkellä töissä suunnitelmaa ja laskelmia siitä, miten saisimme USA:n tytäryhtiön tuloksen siirrettyä mahdollisimman suurilta osin Suomeen. Syynä se, että jenkeissä yhteisöverokanta on korkeampi kuin Suomessa. Suunnitelma voisi olla toisenkin suuntainen.

Siltä osin kansantaloustiede on toisaalta monimutkaista, että verot ja niiden muutokset eivät ole staattista antamista ja ottamista. Talouden dynamiikasta johtuen veromuutokset ohjaavat toimintaa johonkin suuntaan, millä voi olla eri suuntaiset vaikutukset kuin itse veromuutoksella. Tutuimpana esimerkkinä autoverotuksen laskeminen vuosina 2003 ja 2007. Autoveron alennukset voisi esittää niin että muut autottomat tai vanhoilla autoilla ajavat veronmaksajat joutuivat rahoittamaan veronalennuksen, jolla hyödynnettiin uusien autojen ostajia. Toisin kävi: uusien autojen kauppa kasvoi niin, että valtion verotulot kasvoivat.

Vastaavasti tulo- ja yhteisöverojen alennukset lisäävät talouden aktiviteettiä ja henkilöiden ja yhteisöjen maksamat verot saattavat jopa euromääräisesti kasvaa. Yhteisöveron alennus ei siis ole mikään lahjoitus yrityksille sen enempää kuin autoveron alennuskaan ei ole lahja uusien autojen ostajille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niinpä niin. Jos se olisi niin helppoa, että lopetettaisiin velaksi eläminen ja laitettaisiin tulot ja menot tasapainoon miksei me tehtäisi niin jo heti huomenna?! :wink:

Se ongelma, joka tässäkin ketjussa on tullut esille on, etteivät useimmat meistä ole valmiita luopumaan yhtään mistään. Tämä tarkoittaa, ettei palveluja ja hyvinvointia voi karsia. Sen sijaan säästöjä yritetään saada ulkoistamalla ja keskittämällä, lisätuloja taasen verottamalla jo valmiiksi kalliita kulutushyödykkeitä. Meillä kaikilla lienee kokemuksia ulkoistamisen "säästöistä" (aikataulut, laatu, virheet jne) On selvää, että nykymenolla kaikenlaisten virastojen, hallintokoneistojen ja byrokraattien osalta säästöjä ei liene luvassa. Ainoa vaihtoehto on siis etsiä säästö sieltä mistä se on mahdollista ottaa eli kansan hyvinvoinnista.

On jännä nähdä, että mitä ns. uusi sukupolvi tekee, kun suuri ikäluokka lopulta ja puoliväkisin poistuu vallan kahvasta ja lakkaa ajamasta omia etujaan. Tuleeko tilalle yleinen apatia vai jonkinlainen utopia. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Ei naurata, mutta ehkä sivuaa aihetta...

http://www.youtube.com/watch?v=qIO46DblMrA
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

AZP kirjoitti: Vastaavasti tulo- ja yhteisöverojen alennukset lisäävät talouden aktiviteettiä ja henkilöiden ja yhteisöjen maksamat verot saattavat jopa euromääräisesti kasvaa. Yhteisöveron alennus ei siis ole mikään lahjoitus yrityksille sen enempää kuin autoveron alennuskaan ei ole lahja uusien autojen ostajille.
Onhan tuo kaunis teoria. Aktiviteetti, piristysruiske, positiivinen signaali. Toinen toistaan hurskaampia ja hämärämpiä käsitteitä vilisee juhlapuheet.
Jo Niinistö oli valtiovarainministerinä sitä mieltä kun joku ehdotti ratkaisuna siihen iänikuiseen ostovoiman huononemiseen että lasketaan duunarien verotusta että niillä on varaa kuluttaa, että ei se toimi. Duunari laittaa sen säästyneen rahan säästöön. Ja oli varmasti melko oikeassa. Eikä yritys toimi kyllä yhtään eri tavalla. Varmasti ainakin yli puolet yrittäjistä ostaa sillä yhteisöveron alennuksella mieluummin vaikka isomman veneen, kuin palkkaa työntekijän. Niin minäkin tekisin. Se uusi työntekijä kyllä palkataan joka tapauksessa sitten kun on pakko, oli mikä tahansa. Muuten asiakkaat karkaa muualle. Yrityksen ainoa tavoite on tuottaa voittoa ja voittoa se on lahjarahakin. Eiköhän se ole ihan rehellinen kysynnän ja tarjonnan laki edelleenkin joka pakottaa kasvattamaan yritystä tai sitten ei mikään. Eikä sen parantaminen keinotekoisesti toisten verorahoilla pidemmän päälle onnistu tai ainakaan se ei ole tervettä eikä tehokasta. Olen kyyninen, myönnetään. Nähnyt tätä työelämää jo vähän liian pitkään.
Joku kansantaloustieteen proffa kertoi telkkarissa että Suomi on yritysverotuksen paratiisi. Täällä yritys pääsee hyvällä verosuunnittelulla alle 5% veroasteeseen. Jos näin on niin mikä se ongelma oikein on? Ei me varmaan niiden kiinalaisten kanssa pystytä joka tapauksessa kilpailemaan, ainakaan palkoissa. Muuten kuollaan nälkään ja kylmään.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin