Tämähän vaikutti hyvältä tiedolta. Penkissä itse kallistus tuntuisi toimivan. Tuon ruuvikiinnityksen kun nyt tietää, niin voisi kuvitella kiinnityksien pettäneen. Penkin nimittäin saa nostettua ns. oikeaan asentoon. Siellä tuntuu joku pykälä ja vähän aijaa penkki siinä pysyykin ennenkuin sitä tönäisee ja selkänoja tipahtaa taas makuuasentoon.Mikko_H kirjoitti:Kippi/kallistusmekanismi on ruuveilla kiinni sekä istuinosassa, että selkänojassa. Ehjiä verhoiluja ei siis tarvii purkaa hajonneesta penkistä kun mekanismin voi vaihtaa. Selkänojan verhoilun vetoketju pitää avata ja vähän helmaa nostaa, että pääsee sen puolen ruuveihin käsiksi. Ruuvit tarvii ison ristipään ja ovat luultavasti tiukassa n. 30 vuotta samoilla sijoilla ruostuttuaan.
Penkki hajosi.
Re: Penkki hajosi.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Penkki hajosi.
Joops, vika löytyi eilen. Ei satanu vettä iltapäivästä niin pääsi tutkimaan paremmin. Selkänojan kallistusrullan etupuolelta oli yksi kiinnitysruuvi poikki ja tämä sitten johtaa siihen, että koko selkänoja kippi- ja kallistusmekanismeineen pääsee lynähtämään taaksepäin. Eiköhän tuo tuosta korjaudu kun saa kaiveltua ruuvintyngän pois ja etsittyä uuden tilalle
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Penkki hajosi.
Käyttiksestä repsahti penkki kun ajeli kuoppaisia metsäteitä ja eipä näy enää motonetissä noita jousisarjoja olevan ja isän vanhan 99:n penkitkin tuli hävitettyä viimekesänä Pitänee käydä motonetistä kysymässä saavatko noita jousisarjoja tilattua vai pitääkö kehitellä jokin muu ratkaisu. Tällähekellä korjattu korjausoppaalla & varaosaluettelolla ja hylsysarjalla =)
Re: Penkki hajosi.
Eipä saanut mätänetistä enää korjaussarjaa. Pitää kysästä verhoomosta.
Re: Penkki hajosi.
...tai osittain edellisiin viitaten halvalla ja nopeasti; alkup. pohjan jouset, soveliaat rautatangot pääpyöräytyksillä vastakkaisien jousien väliin ja pohjaksi jousi/rautatankoyhdistelmän päälle kovalevy/vaneri. Levymateriaalia säätäen kovuutta/pehmeyttä.
Arbetar, t. tn
Arbetar, t. tn
Re: Penkki hajosi.
Nyt on korjaussarja hommattu, pitänee heivata tohon hetkeksi vanhemman mallin jakkara paikoilleen että saa korjata ton.
Re: Penkki hajosi.
Vihdoin sai ton penkinkin korjattua.
Re: Penkki hajosi.
Mistä tuon korjaussarjan nykyisin voi paikallistaa jos ei Motonet enää tarjoa? Saiko verhoilijan kautta?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Penkki hajosi.
Ite kävin purkaan vm 82 99:n penkistä tuon sarjan, Käy suoraan 77b ja uudempiin.
Re: Penkki hajosi.
99 -82:n penkissä on alun perin säkkikangas-kumilevy-jousitus.
Re: Penkki hajosi.
Liekkö tuohon sitte laitettu se korjaussarja tai vaihdettu penkkit, otin nimittäin vänkärin penkistä.
Re: Penkki hajosi.
Omaan 96:een (vuosimalli -79) korjailin istuinosan revenneen kumiliuskan sidontaliinoilla tällä tavalla:
Neljä sidontaliinaa poikittain ja toiset neljä pitkittäin. Neulotaan sidontaliinojen risteyskohdat kiinni toisiinsa ja neulotaan poikittain olevat sidontaliinat päistään lenkille, jonka läpi pujotetaan se penkinpohjan "tanko", johon kiinnityskoukutkin laitetaan kiinni. Sitten vaan pingotetaan kyseinen rakenne penkin pohjaksi samalla tavalla kuin alkuperäinen kumi/säkkikangas tuentakin.
Neljä sidontaliinaa poikittain ja toiset neljä pitkittäin. Neulotaan sidontaliinojen risteyskohdat kiinni toisiinsa ja neulotaan poikittain olevat sidontaliinat päistään lenkille, jonka läpi pujotetaan se penkinpohjan "tanko", johon kiinnityskoukutkin laitetaan kiinni. Sitten vaan pingotetaan kyseinen rakenne penkin pohjaksi samalla tavalla kuin alkuperäinen kumi/säkkikangas tuentakin.