Varapyöräkotelo mätä
Varapyöräkotelo mätä
Tuli katsastuksen yhteydessä ilmi, että varapyöräkotelo on paskana. Kotelon pohja irtoaa melkein kuin näkkileipä. Vesi näet päässyt lillumaan pohjalla pitemmän aikaa. Pitäs saada jostain uutta koteloa mikä hitsata paikalleen tai sitten uudesta pellistä muotoilla.
Onko kellekään käynyt vastaavaa, ja mikä on paras ratkaisu korjaukseen. Hitsauspajalla käytin tänään ja lupas selvitellä saako jostain korjauspalikoita valmiina.
Onko kellekään käynyt vastaavaa, ja mikä on paras ratkaisu korjaukseen. Hitsauspajalla käytin tänään ja lupas selvitellä saako jostain korjauspalikoita valmiina.
Saab 9-5 Aero -00
Re: Varapyöräkotelo mätä
No ei ole tullut kyllä yhtään kuvaustasi vastaavaa vastaan. Aika kauan näitten romujen kanssa on kuitenkin tullut pelattua. Helpoin varmaan jostain purkaamosta hommata ehjä varapyöräpotta ja se muurata vanhan tilalle kiinni.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Varapyöräkotelo mätä
Tuossa ex 9-5:ssä piti niiden vedenpoistoreikien kohtia paikata parilla kämmenen kokoisella paikalla... Kyllä femmatkin ruostuu.
Lisäksi tuo takakontin maantienpuoleinen kulmakin saattaa hapantua sen kumitulpan ympäriltä...
Lisäksi tuo takakontin maantienpuoleinen kulmakin saattaa hapantua sen kumitulpan ympäriltä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Varapyöräkotelo mätä
Yhdestä purkaamosta löytyi ehkä kotelo ja menee laitettavaksi varmaan ensiviikolla.
Se on siis sellaisessa kunnossa jo, että ei pienet paikat enää auta. Koko alalta laitettava.
Aika ihmeellisesti ruennut porsimaan tuo, pinta oli ehjä alunperin molemmilta puolilta minkä vuoksi ei ole tullut huomattua asiaa. Sisukset ruennut mätänemään siis.
Onneks tuo on vielä täysin korjattavissa. Auto on muuten todella hyvässä kunnossa.
Tästä lähtien kun ostan auton niin käyn kyllä nyrkillä lyömässä vararengaskoteloon
Se on siis sellaisessa kunnossa jo, että ei pienet paikat enää auta. Koko alalta laitettava.
Aika ihmeellisesti ruennut porsimaan tuo, pinta oli ehjä alunperin molemmilta puolilta minkä vuoksi ei ole tullut huomattua asiaa. Sisukset ruennut mätänemään siis.
Onneks tuo on vielä täysin korjattavissa. Auto on muuten todella hyvässä kunnossa.
Tästä lähtien kun ostan auton niin käyn kyllä nyrkillä lyömässä vararengaskoteloon
Saab 9-5 Aero -00
Re: Varapyöräkotelo mätä
Pitäisiköhän ennalta ehkäisevästi ruiskuttaa pari putelia sinkki-sprayta tuonne kotelon pohjaan...?Mertmi kirjoitti: Kyllä femmatkin ruostuu.
...siiis sisäpuolelle. Ajattelin teetättää pohjan ruosteenestokäsittelyn jossain Lahden seudulla, ideoita?
Tekisikö joku halvalla??? (Aikoinaan tein itte käsitöinä siveltimellä tonnarin pohjaan sellaisen massauksen ettei tässä maassa ole ennen nähty.)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Varapyöräkotelo mätä
Silmä käteen ja tekee tarkastuksen. Ei kai tuohon nyt muuta voi vastata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Varapyöräkotelo mätä
Ei tuo kuitenkaan taida kovinkaan yleinen vaiva femmoissa olla että kannattaisi kaikkien huolestua. Omastani katsoin niin virheettömältä näyttää
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Varapyöräkotelo mätä
Unohdin katsoa tuonne varapyöräkotelon pohjalle miltä siellä näyttää. Mun tuurilla varmaan puhki ruostunut.99 GL kirjoitti:Ei tuo kuitenkaan taida kovinkaan yleinen vaiva femmoissa olla että kannattaisi kaikkien huolestua. Omastani katsoin niin virheettömältä näyttää
Kantsiskohan se kontin pohja vuorata jollain bitumi-matolla (haiseex se?). Meinaan samalla tulisi äänieristystäkin lisättyä.
Saabin alustan ruosteenestokäsittelytarjouksia ja vinkkejä paikoista otetaan myös vastaan (Lahden lähellä).
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Varapyöräkotelo mätä
Voi moro.
Yksikään auto tai muukaan laite,
jossa on käytetty rautaa (Fe)
rakennusmateriaalina, ei kestä jatkuvaa kosketusta
Veden (H2O) ja hapen (O2) kanssa, siten että
ruostumista (metallin kemiallista yhtymistä happeen)
Ei tapahtuisi jossain määrin.
Eli tärkeimmät asiat on pitää metalli
a) suojattuna edellämainituilta
Esim. Maalaus, ja massaus.
b) kuivana vedestä.
Esim koteloiden tyhjennystulppien toimivuus.
B) kohdassa mainitut tulpat ainakin kaikissa
Itse omistamissani Autoissa täyttyvät
Kaikenlaisesta materiaalista, joka saa aikaan sen, että vettä
Kertyy koteloihin, jotka siten ruostuvat. AAMEN.
Paras ehkäisy on siis suojata pinnat, tässä tapauksessa
pohja ulkopuolelta, ja pitää kuivana
Eli vedenpoistoaukkojen toimivuus, koteloiden massa, öljy, tms.
Sinkkimaalaus sisäpuolelta on lähinnä turhaa. Ei se auta,
jos ruostuu ulkopuolelta ja ei se ole mikään este vedelle sisäpuolelta.
Oikea sinkki olis asia erikseen, mutta sinkkimaali ei suojaa.
Ainakaan, ellei sitä suojata hapen ja veden vaikutuksilta esim.
Kunnon maalauksella pohja ja pintamaaleineen.
Anteeksi paatos,
mutta mulla oli tässä aikaa saabin apparin tuolissa kirjotella.
Edit:
Ja mitä tuohon bitumimattoon tulee,
niin sitte ruostuu ainaki varmasti.
Kuivaa puhdista paikkamaalaa ja massaa.
Sisäpuolelle on esim noisekilleri massaa.
Ihan äärettömän tärkeää on, että peität millä tahansa, niin pinnat pitää olla täysin kuivia ruosteettomia ja puhtaita, sekä ruostesuojattuja ennen peittämistä matolla tai massalla.
Sielä suojakerroksen ja pellin välissä on tosi hyvä paikka euosteella elää.
Yksikään auto tai muukaan laite,
jossa on käytetty rautaa (Fe)
rakennusmateriaalina, ei kestä jatkuvaa kosketusta
Veden (H2O) ja hapen (O2) kanssa, siten että
ruostumista (metallin kemiallista yhtymistä happeen)
Ei tapahtuisi jossain määrin.
Eli tärkeimmät asiat on pitää metalli
a) suojattuna edellämainituilta
Esim. Maalaus, ja massaus.
b) kuivana vedestä.
Esim koteloiden tyhjennystulppien toimivuus.
B) kohdassa mainitut tulpat ainakin kaikissa
Itse omistamissani Autoissa täyttyvät
Kaikenlaisesta materiaalista, joka saa aikaan sen, että vettä
Kertyy koteloihin, jotka siten ruostuvat. AAMEN.
Paras ehkäisy on siis suojata pinnat, tässä tapauksessa
pohja ulkopuolelta, ja pitää kuivana
Eli vedenpoistoaukkojen toimivuus, koteloiden massa, öljy, tms.
Sinkkimaalaus sisäpuolelta on lähinnä turhaa. Ei se auta,
jos ruostuu ulkopuolelta ja ei se ole mikään este vedelle sisäpuolelta.
Oikea sinkki olis asia erikseen, mutta sinkkimaali ei suojaa.
Ainakaan, ellei sitä suojata hapen ja veden vaikutuksilta esim.
Kunnon maalauksella pohja ja pintamaaleineen.
Anteeksi paatos,
mutta mulla oli tässä aikaa saabin apparin tuolissa kirjotella.
Edit:
Ja mitä tuohon bitumimattoon tulee,
niin sitte ruostuu ainaki varmasti.
Kuivaa puhdista paikkamaalaa ja massaa.
Sisäpuolelle on esim noisekilleri massaa.
Ihan äärettömän tärkeää on, että peität millä tahansa, niin pinnat pitää olla täysin kuivia ruosteettomia ja puhtaita, sekä ruostesuojattuja ennen peittämistä matolla tai massalla.
Sielä suojakerroksen ja pellin välissä on tosi hyvä paikka euosteella elää.
Viimeksi muokannut turkkaki, Su Loka 06, 2013 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Varapyöräkotelo mätä
kerrankin asiaa
mutta kun halvalla koettaa ostaa autoja niin yleensä halpa tulee kalliiksi ja sitten ollaankin jo sellaisessa tilanteessa että kaikki alkaa porsimaan
mutta onnkesi harrastajalla on hitsivehkeet jollei itsellä niin ainakin kaverilla
mutta kun halvalla koettaa ostaa autoja niin yleensä halpa tulee kalliiksi ja sitten ollaankin jo sellaisessa tilanteessa että kaikki alkaa porsimaan
mutta onnkesi harrastajalla on hitsivehkeet jollei itsellä niin ainakin kaverilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Varapyöräkotelo mätä
Mitä sinkkiä sinkki-spray-maali sitten sisältää jos ei "oikeaa sinkkiä"?turkkaki kirjoitti:Voi moro.
Sinkkimaalaus sisäpuolelta on lähinnä turhaa. Ei se auta,
jos ruostuu ulkopuolelta ja ei se ole mikään este vedelle sisäpuolelta.
Oikea sinkki olis asia erikseen, mutta sinkkimaali ei suojaa.
Korjaamosedät on mulle sanoneet että autot ruostuu sisäpuolelta ulospäin, eli siis kun vaikka tonnarin helmat on olleet ruosteessa, niin mulle on kerrottu ettei enää auta siitä ulkopuolelta hiominen ja paikkaus/maalaus, on kuulemma jo läpiruostunut silloin kun ulkopellissä näkyy ruostevauriota!?!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Varapyöräkotelo mätä
Jaa-a
Sinkkimaalia voit koittaa vaikka seuraavasti...
Hae pala peltiä ja maalaa se sinkillä. Ota samalla sinkkipeltiä, tai katso vaikka katolle.
Jätä maalattu peltilevy pihalle lappeelleen.
Muutaman viikkoa myöhemmin, käy katsomassa tulos.
Oikea sinkki, tai esimerkiksi se sinkitty kattopelti on ok.
Sinkkimaalattu pelti täynnä ruskeita posteitä.
Sinkkaus, ei ole maalaamista, vaan sinkki sidotaan kemiallisesti metallin pintaan.
Silloin sinkki pääsee korjaamaan vaurioituneen pinnan, ja ns. Uhrautuu raudan puolesta hapettumiselle.
Sinkkimaalissa on sinkkiä (Zn) vain pieni osa. Oikea sinkki on siis metalli. Ei maali...
Sinkkimaalia voit koittaa vaikka seuraavasti...
Hae pala peltiä ja maalaa se sinkillä. Ota samalla sinkkipeltiä, tai katso vaikka katolle.
Jätä maalattu peltilevy pihalle lappeelleen.
Muutaman viikkoa myöhemmin, käy katsomassa tulos.
Oikea sinkki, tai esimerkiksi se sinkitty kattopelti on ok.
Sinkkimaalattu pelti täynnä ruskeita posteitä.
Sinkkaus, ei ole maalaamista, vaan sinkki sidotaan kemiallisesti metallin pintaan.
Silloin sinkki pääsee korjaamaan vaurioituneen pinnan, ja ns. Uhrautuu raudan puolesta hapettumiselle.
Sinkkimaalissa on sinkkiä (Zn) vain pieni osa. Oikea sinkki on siis metalli. Ei maali...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Varapyöräkotelo mätä
Onko tuosta sinkkimaalin sinkkipitoisuudesta näyttöä, olen kyllä pettynyt jos mainostetaan 99 % pitoisuuksia ja todellisuus olisikin jotain ihan muuta.turkkaki kirjoitti:Jaa-a
Sinkkimaalissa on sinkkiä (Zn) vain pieni osa. Oikea sinkki on siis metalli. Ei maali...
Tästä voisi vihjaista kuluttaja-asiamiehelle jos vain saisi jotain faktaa millä osoittaa tuo markkinoinnissa käytetty kuluttajan harhaanjohtaminen todeksi.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Varapyöräkotelo mätä
Keväällä oli tuossa omassa autossa ruostekorjauksia, -01 wagon.
Teetin homman sellaisella kaverilla joka työkseen korjailee ruostevaurioita ja elvyttää
latolöytöjä takaisin liikenteeseen.
Antoi seuraavanlaisia ohjeita pintaruostuneiden fiksaukseen:
Rälläkkään punottu teräslankalaikka kiinni jolla kaikki irtoava pois, sitten neekerintukka laikalla pelti kiiltäväksi ja jos jää koloja johon ei pääse kunnolla laikalla niin ruosteenpoistoaineella liottaa ruosteet pois.
Tinnerillä (tai rasvan poistoaineella jota automaalarit käyttää) pinta puhtaaksi ja 2-3 kerrosta happo- tai epoksipohjamaali, on spray pullossa. Tuo epoksipohja olisi kuulemma parempi mutta saatavuus saattaa olla huonompi.
Pohjamaalin päälle jotain metallimaalia vahvakerros ja kotelosuojaa tartunnaksi ja massa päälle. Jos vaikka takakontin sisäpuolella haluaa tehdä viimmeisen päälle niin hakee auton omaa väriä jolla maalaa pintavärin, tosin nuo spray maalit on aika ohutta tavaraa joten usempi kerros tai sitten ihan oikeata automaalia. Jos korjaa ulkopuolelta niin lakkana 2-komponentti lakkaa.
Noista sinkkimaaleista ammattilaisen kommentti oli "onhan niitä nähty, mut ei ne oikein"
Ruostesuojauksesta sen verran että oli yhden valtakunnallisen ketjun yrittäjän kanssa puhetta että niitä suojaksia ei koskaan tehdä niin kuin valmistaja on suojauskuvan tehnyt. Autossa on useita kymmeniä reikiä jotka pitäisi käydä läpi ja ja osa pitäisi vielä porata, aikaa menisi niin paljon että hinta olis huima.
Teetin homman sellaisella kaverilla joka työkseen korjailee ruostevaurioita ja elvyttää
latolöytöjä takaisin liikenteeseen.
Antoi seuraavanlaisia ohjeita pintaruostuneiden fiksaukseen:
Rälläkkään punottu teräslankalaikka kiinni jolla kaikki irtoava pois, sitten neekerintukka laikalla pelti kiiltäväksi ja jos jää koloja johon ei pääse kunnolla laikalla niin ruosteenpoistoaineella liottaa ruosteet pois.
Tinnerillä (tai rasvan poistoaineella jota automaalarit käyttää) pinta puhtaaksi ja 2-3 kerrosta happo- tai epoksipohjamaali, on spray pullossa. Tuo epoksipohja olisi kuulemma parempi mutta saatavuus saattaa olla huonompi.
Pohjamaalin päälle jotain metallimaalia vahvakerros ja kotelosuojaa tartunnaksi ja massa päälle. Jos vaikka takakontin sisäpuolella haluaa tehdä viimmeisen päälle niin hakee auton omaa väriä jolla maalaa pintavärin, tosin nuo spray maalit on aika ohutta tavaraa joten usempi kerros tai sitten ihan oikeata automaalia. Jos korjaa ulkopuolelta niin lakkana 2-komponentti lakkaa.
Noista sinkkimaaleista ammattilaisen kommentti oli "onhan niitä nähty, mut ei ne oikein"
Ruostesuojauksesta sen verran että oli yhden valtakunnallisen ketjun yrittäjän kanssa puhetta että niitä suojaksia ei koskaan tehdä niin kuin valmistaja on suojauskuvan tehnyt. Autossa on useita kymmeniä reikiä jotka pitäisi käydä läpi ja ja osa pitäisi vielä porata, aikaa menisi niin paljon että hinta olis huima.
Re: Varapyöräkotelo mätä
Kun tässä maaleja kyselin (kohtaa alkaa ruostekorjuu hommat) niin en löytänyt happopohjamaalia kaksikomponenttimaalina. Ostin jo ruiskun, ja mietin tässä onko se happopohjamaali niin paljon parempi? Tai epoksipohjamaali? Mitä se happo / epoksi tekee pohjamaalille?
Kittinä meinasin käyttää metallikittiä (oliko nyt alumiinifosfaattia sisältävä... en muista).
Kittinä meinasin käyttää metallikittiä (oliko nyt alumiinifosfaattia sisältävä... en muista).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866