Museotupliksen entistämistä

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ostin juuri eilen 6.10-13 Museoleimatun Saab 99L 1974.

Kuva

Auto on mahdollisesti klubilaisille tuttu, se on ilmeisesti ollut ainakin parin klubilaisen omistuksessa ennen minua.

Komee kampe, kovat pellit ja toimiva tekniikka. Päällepäin se vaan on hieman rujo :lol:

Tästä on tarkoitus pikkuhiljaa tehdä edutuskelpoinen museoauto.

Heti alkuun on vuorossa puuttuvan kattoverhoilun ja C-pilarien verhoilujen hankkiminen (on jo tiedossa) ja asennus. Myös noita maalivikoja on tarkoitus ensin paikkamaalata ja joskus myöhemmin maalata koko auto.

Tässä on pari kuvaa maalipinnan ongelmakohdista

Kuva

Kuva

Tarkemmin ja lisää kuvia on mun omilla nettisivuilla: http://www.tonikoskinen.com/saab_99_kori.html

Ensi hätään maalaan tuon apukuskin oven alareunan että saa oviverhoilun takaisin paikalleen ja samalla vasemman takahelman maalaan kun se on pohjamaalissa.

Osoittautui muuten vaikeaksi ostaa maalia värikoodilla kun maalikaupassa ei tunnettu koko koodia (Pintaväri - Kalliossa, Helsingissä) Maalarimestari sekoitti 3 dl väriä minulle käsin ja silmän varalla. Näytti osuvan tosi lähelle, mutta saa nähdä kun tota ruiskii kylkiin miten lähelle se osuu.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tämä tulikin bongattua juuri puolisen tuntia sitten Nikkilän pääraitilla. :) Nätin näköinen laite...
Tultiin kaverin kanssa vastaan uudella Golf Variantilla, eli et missannut mitään Saabia :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Komia on! Innolla odotellen kuinka komeeks vielä saatkaan.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Nuorena pussihousuna seurailen tietysti, ja komea on. Taidan olla semmonen benjamin button tapaus. Nuorena pussihousu ja wanhana päästelen ties millä turbokinnereillä....
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tosiaan, niinkuin toisaalle jo vastasinkin, auto on ollut minulla jonkin aikaa. Hankin sen 2006, ja kyljissä olevat vauriot oli jo silloin. Katon pienet lommot tuli minun aikana, mutta en aiheuttanut niitä. Tarkoitus oli tehdä autosta edustava peli, mutta valitettavasti ei aika riitä. Tekniikka toimii, ja ennenkaikkea kori on terve peltinen! 1,85 moottori hieman harmitti, mutta toimi erinomaisesti.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

On hauskaa että auto on ollut klubilaisella aiemminkin. Tietää että hoito on ollut hyvää :D
Eilen kävin tosiaan hakee jo ekan "koe erän" sinistä ja on tarkoitus alkaa korjailla niitä vikoja yksi kerrallaan.
Eilen illalla kokeilin puhdistavalla vahalla konepellin reunaan ja vaikuttaa siltä että ilme kohenee hurjasti on kunnon vahauksella!
Niistä katon klommoista ajattelin että jos onnistuisi oikomaan ne ilman että maali menee rikki ei tarvitsisi katolle tehdä muuta nyt ensi hätään...

Ja itse tykkään tuon 1.85 koneen luonteesta. Oon kylläkin ymmärtänyt että se on hieman huono kestävyydeltään ja osia on vaikea saada? Nyt tuntuu pelittävän jokatapauksessa hienosti! Mukaan sain uuden kytkimenkin =)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Se kytkimen ravistus ajoittain on ongelma, välillä kunnon luistatus auttoi. Moottori ei hukannut merkittäviä määriä öljyä eikä vettä, eli siltä osin ainakin oli kunnossa. Kannentiivisteen meno ja sen tuskallinen vaihtotyö on aina pelkona. Tosin eipä tuon ikäisellä paljoa kilometrejä tule. Käsittele niitä lokasuojien kaarilistoja varoen, sain hommattua sitä Klubilaisen kautta Belgiasta (?). Vastaavaa on hankala löytää, tuo on aika lähellä alkuperäistä mallia. Muuten, jos sinulla on vanhoja Saabisti lehtiä, katsoppa no. marraskuu 2006 (Saabisti no. 64) s.31.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

KN/Lieto kirjoitti:Se kytkimen ravistus ajoittain on ongelma, välillä kunnon luistatus auttoi. Moottori ei hukannut merkittäviä määriä öljyä eikä vettä, eli siltä osin ainakin oli kunnossa. Kannentiivisteen meno ja sen tuskallinen vaihtotyö on aina pelkona. Tosin eipä tuon ikäisellä paljoa kilometrejä tule. Käsittele niitä lokasuojien kaarilistoja varoen, sain hommattua sitä Klubilaisen kautta Belgiasta (?). Vastaavaa on hankala löytää, tuo on aika lähellä alkuperäistä mallia. Muuten, jos sinulla on vanhoja Saabisti lehtiä, katsoppa no. marraskuu 2006 (Saabisti no. 64) s.31.
Kytkin tosiaan toisinaan ravistaa pikkuisen, ei pahasti edelleenkään. Onneksi on auton mukana tuli uusi kytkin jos alkaa oireilla pahemmin. Onneksi ostin auton onnelisen tietämättömänä mahhollisista tekniikka murheista :lol:
Pitää olla varovainen niiden kaarien listojen kanssa.
Pitääpä tonkia arkistoja jospa noin vanha Saabisti vielä löyty, tai löytyy mutta miten helposti. 2006 jälkeen ollut kaksi muuttoa :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kuten varmaan tiedät, ihan alkupään 99 malleissa oli 1,7 litrainen kone, joka oli herkkä kannentiiviste vaurioille - etenkin kun 60-70 lukujen taitteessa ajettiin vapailla nopeuksilla kuin viimeistä päivää. 1,85 litrainen moottori on jo parannettu malli, mutta kannentiiviste vikoja niissäkin on paljon ollut. Se itse kannen irrottaminen on haastavaa, ilmeisesti vinossa olevat "pultit" jämähtää tiukkaan. Ei ole tietoa, onko tuohon autoon koskaan tarvinnut tiivistettä vaihtaa. Vesipumpun saatavuus on erittäin huono, netin kautta varmaan jotenkin onnistuu - siis jos sattuu joskus tarvitsemaan. Jotain pientä sälää jäi hyllyyn, kuten jakajan kansi, katkojan kärjet jne. Niistä voi joskus tehdä kauppaa, jos sinua kiinnostaa. Ne etujarrusatulat on viimisen päälle alkuperäisosat, satuin kerran löytämään vanhaa varastoa. Pääsylinteriin on tiivisteet vaihdettu. Kuten sanottu, ei noita mahd. moottorimurheita kannata pelätä, museoauton kilometrit on jotain tuhat/ vuosi, ja kaikkihan toimii toistaiseksi.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt on museotuplista taas fixattu pikkuisen :)

Kuva

Kuva

Nuo kaksi paikkaa jotka olivat ihan pelkällä pohjamaalilla on maalattu kunnolla.

Kuva

Kuva

Kun tärkeimmät maalauket oli tehty ajattelin kokeilla vahan vaikutusta maalipintaan. Ensin kiillotin pinnan Meguiar´s:in Ultimate Compound hiovalla vahalla ja päälle laitoin saman valmistajan Tech 2.0 vahan. Otin työn edetessä otin pari kuvaa jossa näkyy vahatun ja vahaamattoman pinnan ero, joka on melkoinen.

Kuva

Komee tuli jo näi "vähällä"!

Kuva

Seuraavaksi vaihdan jalkkisvanteet alle, sopivat paremmin yhteen noiden kesämunkkien (185/65/15) kanssa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt on jalkkisvanteet alla! Nuo 185/65 renkaat istuu tuolle aluvanteelle paljon paremmin kun hieman kapeammalle peltivanteelle. Ajotuntumakin tuntuu parantuneen.
Ja ulkonäkö..... :saab:

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Mahtava. Pakko nähdä joskus livenä.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tupliksen hirstoria tuli selvitettyä Trafin kautta.

Käyttöönotto 30.11.1973

Siirto yksityishenkilölle 28.6.1974 -> 14.5.2005

Yksityishenkilö 14.5.2005->11.5.2006

Turun Automuseo 11.5.2006 -> 24.8.2006
(Museorekisteröinti 16.8.2006)

Yksityishenkilö (klubilainen) 24.8.2006 -> 5.6.2013

Yksityishenkilö 5.6.2013 - > 6.10.2013

6.10.2013 -> Minä

Voiko olettaa että auto olisi ollut esittelyautona 30.11.1973-28.6.1974 välillä kun ei ole ollut edes liikennevakuutusta tuolla ajalla?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

Terve, oli kiva nähdää sun auto livenä Torstaina 14.11 Porvoon Shell pihalla.

Minulla se oli uutta 99 yksilö ei ole ennen nähny toi auto" mutta ei minulla ollut vaan 99 omistaja n.7 kuukautta itse.

Onneks olkoon taas yks 99 pelastettu :D

Itsellä minulla on 4kpl 99 combi coupet " olen combi friikki"

99 GLS CC -76 Opalvihreä ( kesäuauto/harraste auto), tehty moottori remotin kuukauden sitten nyt se käy tasasesti ja hiljainen tuli :) Seuravaa on laita kunton vuotavan polttoaine tankin.
Ovessa typpilinen ruoste hommat. ja hätä maala paikkat.

99 GLE Finlandia -77 x2, tulossa 1 lisää kevällä. mutta yks on varaosa auto se on niin ruostessa ne palkkit, voi katso päivän valo läpi:( toinen on pitkä projketi kaikki uusiks. Kolmas tuleva kappale on paras kuntoinen, mutta minimi 4 vuotta ainakin mene ennen saa aja tielle 8) teknikka uusiks, hitsaus työt kaikki helmat, ikkuna reunat, takaa kontin. uus maali joka maksaa, toi kallis vaihe. odotaan vaan toi päivä kuin se on katsastettu 8O
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mukavaa oli tulla käymään kaffella PSSH-porukan kanssa, tulen varmastui uudestaan :D

Sinulla näyttää olevan tuo 99-kalusto paljon eksoottisempaa mkun mulla. Hienoja autoja!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin