EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
No minua tuossa alkuperäisessä evap-järjestelyssä huolettaa tuo yhteys kaasuläppä-imukobra, jos takaiskut alkaa falskaamaan.
Kaltaiselleni huolehtijalle siis paras on siis poistaa imukobran t-haarasta evap-venttiilin t-haaraan menevä letku, ja tulpata se molemmista päistä. Tällöin kaasut pääsee kaasuläpän kautta kiertoon (paitsi ahdoilla), ja jos kaasuläpän letkussa oleva takaisku alkaisikin vuotamaan, niin se ei vuoda enää imukobraan asti kun se väli on tulpattu evap-venttiilin t-haarasta eteenpäin.
Ja hifistelijä huomaa nyt, että kun t-haarasta on vain kaksi haaraa kolmesta käytössä ja kolmas tulpattu, niin se on sama kuin ei olisi t-haaraa ollenkaan välissä, joten sen voi korvata suoralla letkuyhteydellä.
Kaltaiselleni huolehtijalle siis paras on siis poistaa imukobran t-haarasta evap-venttiilin t-haaraan menevä letku, ja tulpata se molemmista päistä. Tällöin kaasut pääsee kaasuläpän kautta kiertoon (paitsi ahdoilla), ja jos kaasuläpän letkussa oleva takaisku alkaisikin vuotamaan, niin se ei vuoda enää imukobraan asti kun se väli on tulpattu evap-venttiilin t-haarasta eteenpäin.
Ja hifistelijä huomaa nyt, että kun t-haarasta on vain kaksi haaraa kolmesta käytössä ja kolmas tulpattu, niin se on sama kuin ei olisi t-haaraa ollenkaan välissä, joten sen voi korvata suoralla letkuyhteydellä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Eikös uudemmissa malleissa poistettu juuri tuo T-haara imukobralta, suora messinkiputki on T-liittimen tilalla.
Motonetin metalliset 'diesel'-takaiskut ovat toimineet tuossa EVAPissa muuten ihan hyvin, palautin muut EVAP-letkut toimintaan ja poistin tulppauksen läppäkotelolta jonkin aikaa sitten.
Motonetin metalliset 'diesel'-takaiskut ovat toimineet tuossa EVAPissa muuten ihan hyvin, palautin muut EVAP-letkut toimintaan ja poistin tulppauksen läppäkotelolta jonkin aikaa sitten.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Ehdottomasti. Kun tuota rupeaa tekemään pitäisi sopivaa letkua olla varastossa kun en paikallisista tarvikeliikkeista moista löytänyt. Miksi ne eivät myy silikoniletkuja? Luulisi katteiden olevan kohdallaan.Fakiiri kirjoitti:Ja jos sen R-letkun t-haaran kanssa värkkää, niin eikö ole sama vaihtaa koko letku samalla, niin ei jää ylimääräisiä liitoskohtia haitoiksi...
(joo, joitain kulmia ja hajakokoja löytyy mutta esimerkiksi tuohon sopivaa ei löytynyt)
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Eli edelleenkin sama asia, kuin tulppais kaasuläpälle menevän letkun, sekä kaasuläpän. Muutoin jättäis koskematta mihinkään. Tulppa ei päästäis kaasuja liikkumaan enää kaasuläpän suuntaan, joten oletettavasti kaasut menisi kobraan (ei mankkuvenaan, vaan pelkästään kobraan).Fakiiri kirjoitti:Tuli vaan ajatus , josko tuon evapin laittaisi puhaltelemaan tuonne ilmanputsarin koteloon, niin lieneekö siitäkään haittaa ? Ainakin menis höyryt hyötykäyttöön
Tällöin syntyi hifikysymys, miksi hitossa haluaisin vetää tämän piuhan ilmaputsarille, joka vaikuttais vain etäisyydellä kaasuläpästä. Sama reitti, eri syöttökohta. Ei kait mankkuventtiiliä hirveästi haittaa tuo T haara.
Joten kyllä luin, mutten ymmärtänyt mitä hyötyä haet.
Itse näin hifistelijänä en kyllä kuin pakosta halua poistaa EVAP:in kokonaan käytöstä, vaan ajattelin jcarlsonin neuvosta ottaa vain se kobrapuolen pois käytöstä. Toisaalta jäi itsellekin epäselväksi että voiko tuo sähköinen pulssiventtiili päästää takaisin tankkiin paineita jos on paskana tuo takaisku.
Kaitpahan paras ratkaisu on testata toi takaisku, ja jos ehjä, poistaa se kobrapuolen, niin kuin on tehty uudemmissa Saabeissa.
Lähinnä kiinnosti se että kun tulppaa joka helkkarin aukon, niin miten höyryt pääse tankista pois. Ja jos ei tulppaa tuota pulssiventtiiliä niin onko vaaraa että tulisi vaikka tulipalo kovilla helteillä, jolloin polttoaine voisi höyristyö nopeampaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Tätähän minäkin olen tässä hakenut. Minulla ei vaan ole tietoa mitä hyötyä on jättää se letku menemään edes sinne kaasuläppäkotelolle, jos ei jotain mitätöntä ehkä kulutuksen vähentämistä höyryjen avulla lasketa.3J kirjoitti:No minua tuossa alkuperäisessä evap-järjestelyssä huolettaa tuo yhteys kaasuläppä-imukobra, jos takaiskut alkaa falskaamaan.
Kaltaiselleni huolehtijalle siis paras on siis poistaa imukobran t-haarasta evap-venttiilin t-haaraan menevä letku, ja tulpata se molemmista päistä. Tällöin kaasut pääsee kaasuläpän kautta kiertoon (paitsi ahdoilla), ja jos kaasuläpän letkussa oleva takaisku alkaisikin vuotamaan, niin se ei vuoda enää imukobraan asti kun se väli on tulpattu evap-venttiilin t-haarasta eteenpäin.
Ja hifistelijä huomaa nyt, että kun t-haarasta on vain kaksi haaraa kolmesta käytössä ja kolmas tulpattu, niin se on sama kuin ei olisi t-haaraa ollenkaan välissä, joten sen voi korvata suoralla letkuyhteydellä.
Koko Evappi, niinkuin on todettu aikaisemminkin on vain näitä viherpiiperrys juttuja, niinkuin esim EGR, eikä sillä ole moottorin toimintaan muuta, kuin mahdollisesti haitallinen vaikutus , silloin kun letkut haprastuu ja takaiskut vuotaa.
Eli poistaessa vähenee ainakin neljä mahdollista vikapaikkaa(pari t-haaraa ja pari takaiskua)
Aikaisemmin heitin idean evapin höyryjen ohjaamisesta ilmanputsrikoteloon, tämä idea syntyi erityisesti niitä varten jotka nyt pelkäävät moottoritilan räjähdystä kun polttoainehöyryt puhallellaan suoraan moottoritilaan
Tuolla putsrikotelossahan pitäisi olla imut "päällä" ajaessa, joten sieltä höyryt pääsisivät luonnollisesti kiertoon oikeaan paikkaan
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Trionic ohjaa evappia. Ahdoilla ylipaine imusarjassa,niin höyryt copraan ja normiajossa, kun imusarjassa on alipaine, niin höyryt luonnollisesti sinne. Näin oletan... Uudemmissa, olikohan -04 lähtien, vain imusarjaan.
Ja sit jos haluaa hifistellä, niin irtonaiset evapin letkut pulloon ja hyvällä tuurilla ne tiivistyy polttoaineeksi, ja eiku takasi tankkiin. Tai etanolit kurkkuun
Ja sit jos haluaa hifistellä, niin irtonaiset evapin letkut pulloon ja hyvällä tuurilla ne tiivistyy polttoaineeksi, ja eiku takasi tankkiin. Tai etanolit kurkkuun
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Minulla ainakin homma alkoi siitä, kun moottorin tehot oli matalat ja pyydetyt ilmamassat ei toteutuneet vaikka vaihdoin immunkin kokeeksi toisesta autosta. Sitten väliaikainen tulppaus ja myöhemmin tuo uudempia malleja mukailtu yhden takaiskun kautta evap-venttiililtä kaasuläppäkoteloon. Tuo toimi vissiin ihan oikein.
Käsittääkseni näissä Saabeissa on myös tankkauksen aikaisten höyryjen keräys sen hiilisäiliön avulla. Se on tietenkin jokaisen oma asia miten autojansa rakentelee, mutta ylipäätään olisi hyvä muistaa että nk. "turhia systeemejä" harvemmin autoissa on. Perusteluni on hintapaineet ja yleinen pyrkimys muutenkin mennä sieltä, missä aita on matalin. Elikkäs suosittelisin pientä tunningia tohon evappiin. Toimii oikein, auto kulkee hyvin, saabistilla hyvä mieli ja maailma pelastui.
Käsittääkseni näissä Saabeissa on myös tankkauksen aikaisten höyryjen keräys sen hiilisäiliön avulla. Se on tietenkin jokaisen oma asia miten autojansa rakentelee, mutta ylipäätään olisi hyvä muistaa että nk. "turhia systeemejä" harvemmin autoissa on. Perusteluni on hintapaineet ja yleinen pyrkimys muutenkin mennä sieltä, missä aita on matalin. Elikkäs suosittelisin pientä tunningia tohon evappiin. Toimii oikein, auto kulkee hyvin, saabistilla hyvä mieli ja maailma pelastui.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Tuossa Shadow_fi :n laittamassa selkeässä kuvassahan tuo "hiilipatruuna" näkyy myös, osaako joku sanoa mitä tulee siihen hiilihärpättimen reikään, johon kuvassa osoittaa vain nuoli ? Ilmaako vain ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Mulla ollut tulpattuna jo useamman vuoden, tuo kaasuläpältä "lähtevä" ja ennen ensimmäistä takaiskua oleva letkunpää.. ahdot toimii normaalisti.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Hei, mikä toi EVAP Service port on? Mulla on sellainen vihreä korkki siinä kovaletkussa, jonka saa auki.. Mitä sillä tekee?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
No niin. Tuli äsken tulpattua tuo evappi. Tulppasin sen T haaran siellä kobran vieressä vanhalla R letkulla. Se läppäkotelon EVAP roikkuu avoinna siellä takana. Läppäkotelolle tulppa.
R letkun tilalle ja tulpaksi kaasuläppäkotelolle vahva polttoaineletku (ehkä vähän liiankin paksu).
EVAP toli poistettua koska huomasin murtuman kobran vierestä.
Kobran, kaasuläpän ja kaasuläpäntulppapultille lemmari. 3 lemmaria meni.
Saa nähdä miten käynnistyy huomenna. Toivottavasti oli tästä apua autolle.
En tiedä oliko järkevää jättää se EVAP hengittämään kaasuläpän taakse, mutta tuntui että ihan jees paikka, varsinkin kun siellä on se läpivineti aukko vedelle, eli tuuletus pitäisi pelata hyvin.
R letkun tilalle ja tulpaksi kaasuläppäkotelolle vahva polttoaineletku (ehkä vähän liiankin paksu).
EVAP toli poistettua koska huomasin murtuman kobran vierestä.
Kobran, kaasuläpän ja kaasuläpäntulppapultille lemmari. 3 lemmaria meni.
Saa nähdä miten käynnistyy huomenna. Toivottavasti oli tästä apua autolle.
En tiedä oliko järkevää jättää se EVAP hengittämään kaasuläpän taakse, mutta tuntui että ihan jees paikka, varsinkin kun siellä on se läpivineti aukko vedelle, eli tuuletus pitäisi pelata hyvin.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Miksi (vai voiko) ei voi vaan tulpata sitä oliko nyt magneettiventtiilin R letkun T-haaraa ja jättää se evapin letku siihen avonaiseksi ilman tulppaa.. Tai vaihtoehtoisesti laittaa uuden letkun siihen magneettiventtiililtä imucobraan menevän tilalle, niin ei jää se alkuperäinen T-haara siihen ? vääntäkää nyt rautalangasta miksi sinne tarvii laittaa 50 eri tulppaa kun eikö se oleellisin tulppa ole se että on vaan tulpattu se ensimmäinen t-haara että hengittää suoraan imucobra-magneettiventtiili väliä.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
En ala vääntää yhtään mitään. Tee niinkuin itse parhaaksi näät. Tein niin koska halusin. Taka-ajatus tässä hommassa oli se että höyryt pysyisi kaukana esim. pakosarjasta.
Toki R letku kannattaa uusia, koska on miltei ilmainen operaatio. Laitoin kobran puolelle jopa lemmarin.
P.S.
1 tulppa + 1 tulppa = 2 tulppaa. 48:lla heitti.
P.P.S
"Oleellisin tulppa" minusta on se kaasuläpän puoleinen tulppa.
Toki R letku kannattaa uusia, koska on miltei ilmainen operaatio. Laitoin kobran puolelle jopa lemmarin.
P.S.
1 tulppa + 1 tulppa = 2 tulppaa. 48:lla heitti.
P.P.S
"Oleellisin tulppa" minusta on se kaasuläpän puoleinen tulppa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
No lähtökohta koko evapin modaamiselle on se, että epäillään että takaiskut falskaa väärään suuntaan. Jos letkut on ehjät ja takaiskut 100% kunnossa niin ei ole tarvetta modata mitään. Mikäli siis evapin ja kaasuläppäkotelon välinen takaisku falskaa myös, pääsee sieltä purkautumaan painetta se katkaistun letkun kautta. Siksi se siis kannattaa tulpata, ellei ole 100% varma että kaasuläppäkotelon ja evapin välinen takaisku toimii nyt ja toimii jatkossakin. Eli varmuuden vuoksi kannattaa miettiä varmistusta sille että joku takaisku alkaa päästämään läpi väärään suuntaan.Niklas9000 kirjoitti:Miksi (vai voiko) ei voi vaan tulpata sitä oliko nyt magneettiventtiilin R letkun T-haaraa ja jättää se evapin letku siihen avonaiseksi ilman tulppaa..
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Jep, juuri sen takia en poistanut EVAP letkuja enkä muuttanut mitään pahemmin. Vaan kokeiluajaksi ensin EVAP kokonaan pois. Sitten jos jaksaa palautan sen sinne kaasuläpälle, en kuitenkaan koskaan R letkulle, koska se on tyhmä reitti. Mieluiten ahdot pihalle kuin takaisin kiertämään.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866